۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ ۱۴:۳۱
طرح لباس های تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018
تحریریه معماری آرل
طرح منتشر شده از لباس تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 مهم ترین سوژه تمام رسانه های خبری، ورزشی و طراحی شده است. به عنوان یک گروه طراحی ما هم نتوانستیم از چنین طرح فاجعه باری بگذریم و غیرممکن بود که چشم خود را به روی بی مسئولیتی و ناوارد بودن مسئولان ببندیم. تمام مسائل مربوط به لباس تیم ملی سوژه خنده و کامنت های بسیاری از ایرانی شده که هنوز هم ادامه دارد. از صحبت های رضا رشیدپور در برنامه صبحگاهی گرفته، تا تحلیل دقیق ورزش 3 و واکنش فدراسیون فوتبال 24 ساعت بعد از انتشار این مدل که این طرح لباس تیم ملی نیست و یک نسخه غیرحقیقی به شمار می رود. در ادامه خلاصه گزارشی از بازخوردها و واکنش های مربوط به لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه را برای شما قرار داده ایم.
از آنجایی که نزدیک به 2 سال است فدراسیون فوتبال ایران کمپانی آدیداس را به عنوان تامین کننده لباس های خود برای تیم ملی فوتبال برگزیده، ما هیچ نشانه ای از کیفیت، طراحی و ظرافت محصولات آدیداس را در لباس های تیم ملی مشاهده نکردیم. به غیر از سه خطی که گاها بر روی شانه یا درز پهلو دیدیم که آن هم کپی ناشیانه ای از مدل های ست های آدیداس در کشورهای دیگر به شمار می رود. طراحی یک لباس (حال برای هر صنف یا گروه) دارای ویژگی های مفهومی و عملکردی است که معرفی کننده خصوصیات شخص یا گروهی است که آن را به تن می کنند.در مورد یک لباس ورزشی این مورد بسیار حساس خواهد بود.
به عنوان مثال طرح آدیداس برای تیم ملی کشور ژاپن مختص به سنت و اصالت ورزشی کشور ژاپن می باشد و هیچ گونه شباهتی (بنا به طرح اختصاصی، نه قالب های ثابت مانند سه خط) با پیراهن های کشورهای دیگر از همین کمپانی ندارد. اما لباس تیم ملی ایران یک خصوصیت بزرگ داشته که دیگران از آن بی بهره اند: بی هویتی. به طور قطع بی هویت ترین لباس جام جهانی برای ایران خواهد بود، حتی اگر طرح جدیدی منتشر شود. ( که می دانیم آن هم آش دهن سوزی نخواهد بود و صرفاً یک کپی نازل دیگر است).

گزارش اولیه ورزش 3

او  (هدایت الله ممبینی) که درباره طرح پیراهن تیم ملی و علت ساده بودن آنها صحبت می کرد در فراز عجیبی از حرف هایش اعلام کرده در سال حمایت از کالای ایرانی آدیداس قبول کرده فقط پیراهن تیم ملی بزرگسالان را تامین کند و 17 تیم ملی دیگر شامل رده های پایه، بانوان، ساحلی، فوتسال و ... از پیراهن های ساخت داخل استفاده می کنند. این جمله به قدری عجیب و از نظر منطق اقتصادی و روح حاکم بر قراردادهای نرمال تامین پیراهن در جهان غیر قابل باور است که می شود مدت ها درباره اش نوشت.
کمیته بازاریابی که هنوز موفق به جلب حامی مالی برای تیم ملی در جام جهانی نشده با اعلام ممبینی با پیراهنی ساده و طراحی نشده ایران را به روسیه 2018 خواهد فرستاد. در جریان باشید که همه تیم های حاضر در جام جهانی که با یکی از برند های معروف تولید پوشاک ورزشی قرارداد دارند، علاوه بر تامین لباس مبلغی از آن کمپانی ها پول دریافت می کنند و البته طراحی پیراهن هر تیم ملی منحصر به همان کشور است و به طور طبیعی و به عنوان مثال آنچه که برای تیم هایی مثل اسپانیا، آلمان، ژاپن، مکزیک، کلمبیا و ... توسط آدیداس طراحی شده هیچ نمونه دیگری ندارد. این در حالی است که پیراهن های ایران در جام جهانی از قسمت کالاهای موجود در ژورنال های آدیداس انتخاب شده است. پیراهن های سفید و قرمز همراه با سه خط آدیداس هستند. چیزی که آدیداس برای اولین بار اجازه داده از آن استفاده شود.
البته نباید از یاد ببریم که ایران برای توافق با کمپانی های مهم تامین البسه ورزشی مشکلات زیادی مانند تحریم یا قوانین محدود کننده داخلی دارد اما عدم طراحی یک پیراهن منحصر به فرد و همچنین تامین نبودن لباس سایر تیم های ملی ایرانی از نقاط ضعف قرارداد ایران و آدیداس است. به خاطر داشته باشیم در سال 1978 که تیم ملی برای اولین بار قراردادی رسمی با آدیداس امضا کرده بود، علاوه بر تامین کامل البسه، به اندازه 200 هزار مارک البسه و لوازم اضافی تحویل فدراسیون شده بود که در انبار برای استفاده از سایر تیم های ملی ذخیره شد.
مساله امروز این نیست که چرا فدراسیون فوتبال عاجز از عقد یک قرارداد مطلوب با آدیداس است، موضوع مهم در وارونه جلوه دادن حقیقتی است که از زبان رئیس کمیته بازاریابی به زبان آمده است.
این مطلب را با مرور برخی توییت ها و این سوال به پایان می بریم. اینکه هدایت الله ممبینی داور بازنشسته در چه زمانی موفق به گذراندن تحصیلات و مهارت های مربوط به بازار یابی شده است؟

کامنت های مردم و واکنش های آنها نسبت به طرح ارائه شده از کیت های تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018

-به نظرم بازیکنای تیم ملی ایران وقتی میرن پیراهن ایسکو، راموس، اینیستا و کریستیانو رو میگیرن، دیگه لباس خودمون رو بهشون ندن آبروریزی نشه.
-کاش لاقل رو لباس تیم ملی مروارید میدوختن.
-لباس تیم ملی جوریه که انگار رفتن تاناکورا یه سری لباس ورزشی شکل هم با مارک آدیداس خریدن آوردن
-داشتم نگران میشدم که چرا هنوز با لباس تیم ملی آبرومون جلوی کل دنیا نرفته که خداروشکر رفت.
-بابای من سه دست از این لباس رسمی تیم ملی برای جام جهانی داره.
-‏من حس میکنم آدیداس بدش نمیاد روی لباس‌ تیم ملی حتی لوگو چاپ نکنه.
-لباس تیم ملی تو ‌جام‌جهانی واقعا زشته. بهونشون هم اینه‌ که زمان نداشتیم! لعنتی ما دومین تیم جهان بودیم که صعود کردیم چرا به شعور ملت توهین می‌کنید آخه؟!!
-‏برای طراحی لباس تیم ملی وقت نداشتن،یه فراخوان رسمی بدن تو دو روز بالای ۱۰۰۰ تا طرح میرسه دستشون . بحث اینه آقای تاج و دوستان دغدغه ی تیم ملی رو ندارن و فقط به فکر خودشونن.
-شیوه انتخاب لباس تیم ملی این طوریه که میگن میدون امام حسین ( دقت کنید منیریه نه ها امام حسین ) تو این پاساژ ها میگردن خزترینشون رو پیدا میکنن بعد میگردن دنبال خزترین -لباس ورزشی همونو میارن میدن به طراحشون میگن تا یه چند درجه هم تو خز ترش کن.
-من موافق طرح سفید و ساده لباس تیم ملی تو جام جهانی هستم.از فردا با عرق‌گیر میریم تو خیابون هر کی هم گفت این چیه پوشیدی؟ میگیم لباس تیم ملیه ارزونم هست با ۵ هزار تومن دو تا لباس تیم ملی میشه خرید.
-تنها میشه به این امید داشت که آدیداس آبروی خودشو دوس داره و تیم ملی با لباس خیلی نامناسبی در جام جهانی بازی نخواهد کرد.به خودمون که چشم امیدی نیست.
-لباس تیم ملی یجوریه که بازیکنا بپوشنش ناخوداگاه تو زمین وسط بازی هی حواسشون پرت میشه که چراغ اضافه تو ورزشگاه روشن نباشه و کسی کولر روشن نکنه به مسئول ورزشگاه هم اشاره میکنن نمایشگر کنار زمینو بزنه اخبار.
-ایول دیگه لازم نیست لباس تیم ملی رو بخرم خونه نیم جینش رو دارم،یه ۳خط آدیداس میخواد فقط بایه لوگو فدراسیون که میخوام جاش یه پلنگ بذارم که 2 تا بچه زیرشن با یه گلدون.
-درسته که لباس های تیم ملی فدراسیون پنج ستارمون قراره ساده و بی کیفیت باشه ، ولی از قدیم گفتن "زیبایی تو سادگیه" و یا "سادگی هیچ وقت از مد نمیوفته"
-اگه آدیداس شورت این عرقگیرا رو‌هم مثل شلوار دایجان ناپلیون‌میزد، قشنگ میشد جورابا رو کشید روش و رفت برا پیک نیک و‌دور همی تو روسیه. والله لباس تیم ملی رو‌از نیکو‌‌ تن پوش ( برند ایرانی تولید لباس زیر مردانه) میخریدین بهتر بود. دست کم از تولید ملی حمایت کرده بودین.

صحبت های رشیدپور در واکنش به طرح لباس تیم ملی

اما گویا آنچه بیشتر از همه مورد ناراحتی مسئولان فدراسیون فوتبال شده نه انتشار عکس، که انتقادهای مختلف به خصوص حرف های رضارشیدپور در برنامه «حالا خورشید» بوده است. رضا رشیدپور امروز در برنامه تلویزیونی اش با نشان دادن عکس معروف پیراهن تیم ملی که در فضای مجازی منتشر شده بود گفت: "از دیروز عکس پیراهن تیم ملی که در فضای مجازی منتشر شده خیلی مورد توجه قرار گرفته و اکثر نظرهایی که درباره این طرح داده شده انتقادی است؛ خیلی ها می گویند این لباس سفید ساده است، برخی گفته اند یوزش کو؟ عده ای گفته اند پس طراحی اش کو؟! متاسفانه مثل همیشه انتقاد کرده اند و این دغدغه را دارند که در جام جهانی چه بپوشیم!  اما بهتر از گاهی به این مسایل از زاویه حرفه ای نگاه و به هر چیزی انتقاد نکنیم. این لباس طراحی شده خیلی ظریف است و چند نکته اساسی دارد. اول اینکه این لباس از نظر تاکتیکی مهم است چون کاملا سفید است و پشت و جلوی آن یکی است و وقتی بازیکنان ما در زمین دارند می روند انگار دارند می آیند و بازیکن حریف گمراه می شود. دوم اینکه اگر عددهای بازیکنان را حذف کنند و این لباس ها کاملا یکدست سفید شده و بازیکنان حریف فکر می کنند یازده نفر از رختخواب با زیرپیراهن آمدند و احتمالا از شوک زمین را ترک کرده و بازی سه بر صفر به نفع ما می شود. سومین مورد این که کجای این پیراهن زشت است؟ شما یک بار این پیراهن را با پیژامه آبی آبی چهارخونه ست کن ببین چقدر زیبا می شود."

واکنش ورزش سه به تکذیب فدراسیون نسبت به طرح غیرواقعی لباس

چرا یک روز بعد؟

درحالی که اولین بار کانال ها و صفحات برخی از پرطرفدارترین برنامه های تلویزیونی نیز عکس منتسب به لباس به تیم ملی ایران را منتشر کردند اما فدراسیون بعد از مدت زمان یک روزه و حرف های رضا رشیدپور به آن پاسخ داد. آیا بهتر نبود همان زمان که کانال ها و سایت های پرمخاطب این عکس را منتشر کردند روابط عمومی فدراسیون دست به کار می شد و با جعلی خواندن تصویر، مردم را در جریان اخبار درست قرار می داد. ضمن این که این میزان حساسیت به یک برنامه تلویزیونی از جانب یک سازمان مانند فدراسیون فوتبال کمی عجیب به نظر می رسد. دلیل ناراحتی فدراسیون فوتبال، رویکرد عامیانه اغلب رسانه ها به مساله پیراهن است که البته باید قبول کنیم با توجه به عوامل سیاسی، اقتصادی و... یک بحث تخصصی محسوب می شود. مثلا موضوع تحریم یا ممنوعیت واردات پوشاک از سوی وزارت صنایع دو مساله ای است که روی قرارداد ایران و آدیداس تاثیرگذاشته است.

مقایسه لباس تیم های ملی دیگر در جام جهانی با لباس ایران

طراح های ارائه شده توسط کمپانی آدیداس (به غیر از کیت ایران)

کیت تیم ملی آلمان
طرح لباس تیم ملی آلمان در جاک جهانی 2018
کیت تیم ملی اسپانیا
طرح لباس تیم ملی اسپانیا در جام جهانی 2018
کیت تیم ملی آرژانتین
طرح لباس تیم ملی آرژانتین در جام جهانی 2018
کیت تیم ملی بلژیک
طرح لباس های تیم ملی بلژیک در جام جهانی 2018
کیت تیم ملی ژاپن
طرح لباس تیم ملی ژاپن جام جهانی 2018
تحریریه معماری آرل
منبع: Arel & Varzesh3
تعداد بازدید : ۵۴۶۸
نسخه چاپی :  
عباس کریمی

همون آل اسپورت میزد سنگین تر بود



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
14 ایده کاربردی برای طراحی دکوراسیون فروشگاه

14 ایده کاربردی برای طراحی دکوراسیون فروشگاه

سه شنبه های تئاتر: سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

سه شنبه های تئاتر: سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

پیام تیم کوک در هشتمین سالگرد درگذشت استیو جابز

پیام تیم کوک در هشتمین سالگرد درگذشت استیو جابز

به مناسبت روز معمار: به امید ساخت دنیایی بهتر

به مناسبت روز معمار: به امید ساخت دنیایی بهتر

اطلاعیه آرل در مورد فیلترینگ تلگرام

اطلاعیه آرل در مورد فیلترینگ تلگرام

 دومین جشنواره سراسری دانشجویی تجسم هنر

دومین جشنواره سراسری دانشجویی تجسم هنر

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir