۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : جمعه , ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ۰۷:۳۵

دروازه شمالی ارگ سمنان

برج کاشانه

در سال 700 هجری قمری بنا شده است. ارتفاع آن 20 متر و نمای خارجی آن لبه دار و 30 ترک است که تا زیر گنبد ادامه دارد. مدرسه شاهرخیه: در دوره شاهرخ تیموری ساخته شده است. مدرسه با صحن مربع شکل، دارای حجره هایی دو طبقه پیرامون آن است.
برج کاشانه یزد

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی ده نمک مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان آرادان روستای دهنمک واقع شده و این اثر در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
معماری کاروانسرای شاه عباسی

 کاروانسرای قصر بهرام

آنچه پیش از همه به چشم می آید ظاهر مربع شکل کاروانسرای قصر بهرام است و پس از آن دیواره ی سفید مایل به کرم رنگ آن جلب نظر می کند. این دیواره از تختهﺳﻨﮓ ﻫﺎﻯ بزرگ آهکی ساخته شده که بسیار استادانه و با دقت بر روی هم چیده شده اند. در نزدیکی کاروانسرا کوهی موسوم به سیاه کوه قرار دارد و از ﺭﮔﻪﻫﺎی ﺳﻨﮕﯽ ﻧﺮمی تشکیل شده که تراشیدن آنها بسیار آسان است. مقدار زیادی از این سنگ ها را می توان در بنای قصر بهرام دید که با دقت مخصوصی در دیواره ها به کار رفته اند و نشان از به کار بردن ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺠﻢ ﺷﻨﺎﺳﯽ توسط سازنده دارند.برج هایی بلند‌ و نیم د‌ایره در چهار گوشه ی بنا قرار دارد که به صورت ﭼﻨﺪ ﻭﺟﻬﻰ ساخته شده اند و همچون نگهبانانی استوار به نظر می رسند.شباهت زیاد این بنا به کاروانسراهای شهری و الگوگیری ضعیف آن از کاروانسراهای میان راه باعث شده است تا برخی کارشناسان، این ساختمان را محلی برای اقامت شاهان صفوی د‌ر مواقع شکار و سفرهای سلطنتی ﺑﻪ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ ﯾﺎ ﺧﺮﺍﺳﺎﻥ بدانند.در کاروانسرای قصر بهرام، برای اضافه کردن تزیینات، سطوح یکپارچه را در هم شکسته و به سطوح متعدد تقسیم کرده و به منظور خلق جلوه ای تازه، ﺳﻄﻮﺡ ﺍﺳﺘﻮﺍﻧﻪ ﺍی نیز به ﺳﻄﺢ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ شکل تبدیل شده اند.ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻋﻼءﺍﻟﺪﯾﻦ ﺩﺭ ﻭﺭﺍﻣﻴﻦ ﻭ ﺑﺮﺝ ﻃﻐﺮﻝ ﺩﺭ ﺭی ﻧﻴﺰ از نظر تزیینات معماری شباهت بسیاری به این بنا دارد اما مصالح به کار رفته در کاروانسرای قصر بهرام، ﻣﺤﮑﻢ ﺗﺮ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺗﺮ هستند. مصالح متفاوت و ساختار تازه ی این ساختمان این احتمال را به وجود می آورد که ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﺴﺮﺍ از ابنیه ی دیگر منطقه ی خاورمیانه الهام گرفته باشد.
کاروانسرای قصر بهرام قزوینکاروانسرای قصر بهرام قزوینکاروانسرای قصر بهرام قزوینکاروانسرای قصر بهرام قزوین

گرمابه پهنه سمنان

حمام پهنه وسعتی برابر ۱۰۰۰ متر مربع دارد و فضاهایی همچون  هشتي ورودي(فضایی برای برای انتظار  و کسب اجازه برای ورود)، سربينه ( رختكن )، گرمخانه و خزانه هاي آب سرد و گرم در آن قرار دارند. مانند هر حمام دیگری دو در، برای جداسازی ورودی آقایان و خانم ها  در آن تعبیه شده است. با ورود از درِ مردانه که دو صفه دارد غرق تماشای کاشیکاری می شویم که ما را از سه طرف احاطه کرده و شکوه هنر ایرانی را به نمایش گذاشته است. در بالای در، کتیبه ای از ۸ کاشی لاجوردی با اشعاری به خط نستعلیق و رنگ سفید  به چشم می خورد.  اين اشعار  یکی از سروده های مرحوم اسدا... منتخب‌السادات، پدر استاد حبيب يغمايى می باشد.بالاتر از کتیبه علامت شیر و خورشید با کاشی های زرد رنگ در دو لچک و به صورت یک نیم دایره جلوه ای متفاوت را به چشمان ما هدیه می کند. در دو طرف درِ چوبی که با گل‌ميخ‌هاى آهنی ساخته شده، نقش دو سرباز از يک افسر و فرمانده ی قاجار با شمشير، با هنر کاشی کاری به تصویر در آمده است و نوشته ی زیر آن به هنرمند و سال ایجاد آن اشاره می کند : "عمل زین العابدین سمنان ۱۳۳۰ ".کمی که جلوتر برویم در فضایی با ابعاد ۸ متر در ۸ متر قرار می گیریم که نمایشگاه های موقت در این فضا برگزار می شود. در مسقف نمودن آن از طاق های ضربی موزون و عریض استفاده شده است و تماشای آبنمای میان این فضا و نقش و نگارهای کاشیکاری بر دیوار آن آرامش خاصی را به ارمغان می آورد.یک راه روی باریک ما را به رختکن یا سربینه می رساند و به سوی هشتی دیگر ی هدایت می کند. با عبور از هشتی کوچک به صحن بزرگ گرمابه و خزانه می رسیم. گنبد زیبای صحن گرمابه ما را محو تماشای خود می کند و عبور نور از نورگیر ها تصویری رویایی را به وجود می آورد. این صحن امروزه میزبان اشیاء گرانبهایی است که از تپه حصار دامغان و خطیرکوه و تپه خندق سمنان منطقه خرند و... به دست آمده اند.
گرمابه پهنه سمنانگرمابه پهنه سمنان

دروازه ارگ سمنان

وقتی چشم تان به دروازه ارگ سمنان می افتد که 7 متر ارتفاع دارد، نقش و نگارهای آن بیش از هرچیز دیگری توجه شما را به خود جلب می کنند. این دروازه دارای دو نمای شمالی و جنوبی است که نمای شمالی آن زیبایی چشم نوازتری دارد.درهای دروازه از چوب‌ های قطور با گل میخ‌ های آهنی ساخته شده اند و 6 مناره نیز بر فراز بنا خودنمایی می کند. نقاشی تصاویر و خطاطی کتیبه‌های این بنا اثر سید محمد باقر طباطبایی سمنانی هنرمند مشهور سمنان در دوران قاجاریه هستند و کار کاشی‌پزی کاشی‌های آن توسط استاد حبیب الله فرزند استاد علی کاشی‌پز کاشانی صورت گرفته است.

نمای جنوبی دروازه

نمای جنوبی این دروازه دارای دو اتاق است که در دو طرف به قرینه یکدیگر قرار گرفته اند و ایوان‌ هایی در جلوی آنها خودنمایی می کنند. دو راهروری کوچک و مدخل اصلی نیز در این نما دیده می شود که روزگاری محل عبور و مرور به ارگ بوده است. دیوار این قسمت نمای آجری دارد و راهروهای اصلی بنا با پلان مربع ساخته شده اند. این راهروها به وسیله فیلپوش‌ ها به گنبد کم خیز متصل می شوند. فیلپوش، یکی از روش های پرکاربرد گوشه سازی در معماری ایرانی است و برای تغییر شکل چارگوش دیوارها به گِرد از آن استفاده می شود تا ساخت طاق یا گنبد بر روی دیوار صورت بگیرد.جالب توجه ترین جلوه نمای جنوبی دروازه به تزیینات کتیبه ای آن مربوط می شود که به شکل نیم دایره در بالای مدخل اصلی قرار دارند و مزین به خط نستعلیق زرد بر زمینه کاشی‌ های لاجوردی هستند.

نمای شمالی دروازه

در نمای شمالی تزیینات کاشی‌ کاری مفصل تری دیده می شود و استفاده از کاشی‌ های هفت رنگ و مناره‌ های تزیینی در آن مشهود است. وجود نقوش هندسی و نقش و نگار اساطیری در این قسمت اهمیت آن را به عنوان بخش بیرونی نشان می دهد. طرح نیم دایره ای بر پیشانی نمای جنوبی کاشیکاری شده که دقیقا قرینه کتیبه نیم دایره نمای شمالی است و در آن نبرد رستم و دیو سفید دیده می شود. ابعاد کاشی‌ها در کتیبه این قسمت 15*15 است و در 11 ردیف افقی چیده شده‌اند.
دروازه ارگ سمناندروازه جنوبی ارگ سمناندروازه شمالی ارگ سمنان
تحریریه معماری آرل
منبع:ویکی پدیا-کارناوال




 

تعداد بازدید : ۲۱۸۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
«خانه قانعی» یکی از برندگان جایزه “A’ Design Award 2017“

«خانه قانعی» یکی از برندگان جایزه “A’ Design Award 2017“

 معماری و طراحی داخلی مرکزخرید پالادیوم

معماری و طراحی داخلی مرکزخرید پالادیوم

سکانس سرخابی / طراحی لابی سینما تیراژه / استودیو آدمون

سکانس سرخابی / طراحی لابی سینما تیراژه / استودیو آدمون

معماری آپارتمان خانوادگی ارغوان/ استودیو طراحی علیدوست و همکاران

معماری آپارتمان خانوادگی ارغوان/ استودیو طراحی علیدوست و همکاران

طراحی ساختمان اداری آفتاب تهران

طراحی ساختمان اداری آفتاب تهران

شنبه های نگاه آرل به تهران:  میدان ولیعصر  (پلازای ولیعصر)

شنبه های نگاه آرل به تهران: میدان ولیعصر (پلازای ولیعصر)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir