۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۶:۳۷
نرم افزار BIM
تحریریه معماری آرل
BIM که مخفف عبارت (Building Information Modeling) به معنای مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد، در واقع متدلوژی است که به معماران اجازه می دهد که طرح خود را به صورت دیجیتالی شبیه سازی کرده و بتوانند تمام اطلاعات وابسته به یک پروژه معماری را مدیریت کنند.
در حالی که سیستم های CAD، مدل های دو بعدی و سه بعدی می سازند که بین المان های این دو نیز تفاوتی قائل نیستند اما سیستم های BIM، بعد چهارم (بعد زمان) و بعد پنجم (بعد هزینه ها) را نیز شامل می شوند. این سیستم ها به کاربر اجازه می دهند که اطلاعات را هوشمندانه در طول زمان پروژه مدیریت کرده و همینطور فرآیندهایی نظیر برنامه ریزی، طراحی کانسپچوال، طراحی دیتیله و با جزئیات، آنالیز، مستندسازی، تولید، منطق های ساخت، کنش و نگهداری، بازسازی و یا حتی تخریب را به صورت اتوماتیک انجام دهد.
در هر پروژه طراحی و ساخت، تعداد افراد بیشماری در ارتباط با پروژه مشغول فعالیت هستند و در عین حال بی نهایت تعاملات مختلف بین بخش های مختلف می بایست صورت گیرد. این پروژه ها چند محوری هستند و شامل اطلاعاتی می شوند که ضرورتی ندارد تک تک افراد مشغول در پروژه با این اطلاعات درگیر باشند. بنابراین در هر پروژه ای چه کسی مسئول چه بخشی خواهد بود؟ مسئولیت های شما تا کجا پیش خواهد رفت و اینکه اصلا مسئولیت های شما چه زمانی آغاز می شود؟ BIM قادر است که پیچیدگی این پروسه را نظم ببخشد.
در ابتدا لازم است که تفاوت بین BIM و برنامه هایی نظیر رویت، آرشیکد، آل پلن و سایر برنامه های نرم افزاری مشخص شود. BIM یک سیستم عملگر است در حالی که ، رویت ، آرشیکد و آل پلن نرم افزارهایی هستند که ساختار آنها با BIM سازگاری دارد. این دو مکمل یکدیگر بوده و این امکان را فراهم می آورند که کار معمار به صورت پربازده تری پیش برود.

شما برای مدیریت پروژه ها در  زمینه برنامه ریزی و هزینه از چه ابزار و نرم افزارهای استفاده می کنید؟
 
نرم افزار BIM
پروژه های مدل شده در BIM می توانند شامل محصولات و متریال های واقعی بشوند که برای ساخت پروژه در واقعیت نیز به کار خواهند رفت و اینگونه هندسه، ویژگی ها و هزینه های این محصولات نیز به مدل وارد شود و همینطور اطلاعات تماس با تولیدکننده ها و عرضه کننده های این محصولات نیز در مدل در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین در زمانی که استفاده این محصولات تایید بشود، این اطلاعات مورد نیاز خواهد بود.
تامین کنندگان کالاها نقشی اساسی در یک پروژه بازی می کنند چرا که آنها هستند که تعیین می کنند چه کالاهایی برای استفاده در پروژه موجود است. BIM سیستمی قابل درک است و به مثابه یک کاتالوگ از متریال های مدل شده،  می تواند روش انتقال اطلاعات مربوط به ویژگی های فنی پروژه را به افرادی که مسئول ساخت هستند، بهبود ببخشد.
نرم افزار BIM
وبسایت هایی وجود دارند که کتابخانه عظیمی از متریال ها و محصولات مختلف را در اختیار قرار داده و اجازه دانلود مدل خاص این محصولات را به شما می دهند تا بتوانید به سرعت از این مدل ها در پروژه معماری خود استفاده کنید و اینگونه در زمانی که باید برای مدلسازی ویژگی های خاص این محصول در پروژه خود اختصاص دهید، بسیار صرفه جویی می شود. با بارگذاری همه این اطلاعات به صورت یک جا، نه تنها این سیتم کیفیت کار را بالاتر می برد بلکه تصمیم گیری و تغییرات نهایی و لحظه آخری را در طول پروسه ساخت کاهش داده، مسائل را به صورت مجازی ارجاع می دهد و کل هزینه های یک پروژه را کاهش خواهد داد.
بعلاوه هر یک از المان های یک پروژه ویژگی خود را دارد که به طور مشخص و پارامتریک با سایر آبجکت های یک پروژه در ارتباط است. در این سیستم، اگر یکی از این آبجکت ها ویرایش شود، آبجکت های دیگری که به آن وابسته بوده اند نیز به صورت خودکار ویرایش می شوند.
نرم افزار BIM
نرم افزار BIM
با این روش،BIM امکان ایجاد ارتباط بین کار معماران، مشتریان، سازندگان، مهندسان و سایر نقش های وابسته در یک پروژه را در یک روند هوشمندانه و اشتراکی فراهم می آورد.
آیا تاکنون از چنین متدلوژی در طراحی های خود استفاده کرده اید؟ تجربه خود را در به کارگیری این تکنولوژی در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
نرم افزار BIM
این مقاله برگرفته از اطلاعات تهیه شده توسط Gonzalo De La Parra Garcia معمار و استاد دانشگاه در زمینه BIM در دانشگاه Pontificia Universidad Católica de Chile در شیلی می باشد. 

تحریریه معماری آرل
منبع: Arcdaily.com
تعداد بازدید : ۷۰۳۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
صفحه یاقوت کبود آیفون 6 با هزینه ای کمتر

صفحه یاقوت کبود آیفون 6 با هزینه ای کمتر

اسکن سه بعدی و طراحی فضا بر روی ipad

اسکن سه بعدی و طراحی فضا بر روی ipad

سازش با اقیانوس: پیدایش اولین تمدن‌ شناور در دنیا

سازش با اقیانوس: پیدایش اولین تمدن‌ شناور در دنیا

جذاب‌ترین تصاویر حوزه علم و فناوری

جذاب‌ترین تصاویر حوزه علم و فناوری

زمانی برای به چالش کشیدن صنعت ساختمان

زمانی برای به چالش کشیدن صنعت ساختمان

صفحه نمایش لپ تاپ خود را با این ابزار، لمسی کنید

صفحه نمایش لپ تاپ خود را با این ابزار، لمسی کنید

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir