۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ۰۷:۴۳

آتشکده یزد

آتشکده نام گونه ای از نیایشگاه های زرتشتیان است. آتشکده یزد یکی از نیایشگاه هاست که در دوران پهلوی اول ساخته شده و ارزش بسیاری برای زرتشتیان دارد. این مکان با نام آتشکده وَرهُرام نیز شناخته می شود و آتش مقدس ورهرام در آن قرار دارد.با گذر از دَرِ ورودی آتشکده یزد چشم تان به حوضی می افتد که درست رو به روی ساختمان اصلی قرار دارد. یکی از ویژگی های آتشکده ها، حضور آب در کنار آنهاست که در ساختار همه این بناها دیده می شود. از روزگاران دور آتشکده‌ها ساختمان هایی ساده و بدون زرق و برق بودند و معمولا تزییناتی در هیچ یک از آنها به چشم نمی خورد. آتشکده یزد نیز از همین قاعده پیروی کرده و در ساخت آن از معماری ساختمان آتشکده پارسیان هند و معماری هخامنشیان به ویژه تخت جمشید الهام گرفته شده است.ساختمان اصلی آتشکده به گونه ای جانمایی و طراحی شده است که بتواند بیشترین بهره را از نور خورشید ببرد و در نتیجه انرژی زیادی در آن باقی بماند.تامین آب مورد نیاز مجموعه از آب انبار، گاورو (1)، پاکَنه (پله ای در قنات) و راه قنات صورت می گرفته است که همگی قابل بازدید هستند. حمام و توالت‌های قدیمی نیز در محوطه مجموعه وجود دارند که باعث آشنایی بازدیدکنندگان با سبک زندگی مردم در ۸۰ سال پیش می شوند.ساختمان اصلی آتشکده در میان حیاط و بر روی سکویی با ارتفاع ۲۱ متر از سطح زمین قرار دارد و با پیمودن 8 پله می توان به ورودی آن رسید. حیاط آتشکده همیشه سرسبز است و درختان سرو و کاج در آن خودنمایی می کنند. جلوی ساختمان اصلی سرستون های سنگی قرار دارند و پای دیوارها با سنگ های گلدار مزین شده است که همگی کار هنرمندان اصفهانی هستند. آنها سنگ‌ها را در اصفهان تراشیده و سپس به یزد انتقال داده اند.پس از ورود به ساختمان، دیوارها را می بینیم که با تصاویر زرتشت و جمله‌ هایی از کتاب مقدس اوستا زینت یافته اند و کمی بعد چشم مان به آتش مقدس، روشن می شود.
آتشکده یزد نگین کویر
آتشکده یزد نگین کویر
سر در آتشکده یزد

دخمه

دخمه، برجی استوانه ای با محیطی حدود ۱۰۰ متر است که در بالای کوه بلند ساخته شده و فاصله قابل توجهی با آبادی های اطراف دارد. دیوار اطراف دخمه از سنگ و سیمان و خشت و گچ است تا خاک آلوده نشود. محل ساخت دخمه ها در خارج از شهر و آبادی بود و با محاسبات دقیقی انتخاب می شد تا وزش باد و بارش باران، آلودگی را به سمت مناطق مسکونی هدایت نکنند. در ساخت این دخمه ها از خشت خام و گچ نیز استفاده می شد تا آلودگی های ناشی از فساد مردگان به زمین نرسد.در ساختن دخمه اصول خاصی نیز وجود داشت که رعایتشان الزامی بود: رسومی همچون کوبیدن ۴ میخ بزرگ، ۳۶ میخ متوسط و ۲۶۰ میخ کوچک بر زمین. سازندگان دخمه ها صد نخِ پنبه را به هم می پیچاندند تا به صورت ریسمان درآید و سپس سه بار آن ریسمان را دور تا دور دخمه و به دور میخ ها می پیچیدند. اول "سروش باج" تا "ویدوا مروتی" که از نیایش های زرتشتیان هستند، خوانده می شدند و در هنگام کوبیدن هر میخ زمزمه "یتا اهو" در فضا می پیچید. پس از انجام این مراحل، در میان دخمه می نشستند و ۱۰۰ بار "اشم وهو" و ۲۰۰ بار "یتا اهو" می خواندند و با هربار ذکر یک سنگ کوچک را در میان دخمه می انداختند تا اینکه تعداد سنگ ها به ۳۰۰ عدد می رسید. در نهایت دخمه در چنین مکانی بنا می شد. شایان ذکر است که دلیل برگزاری چنین مراسمی قبل از بنای دخمه هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
معماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمهمعماری دخمه

بخش های دخمه

دخمه ها مانند بسیاری از سازه های دیگر دارای بخش های خاصی بودند که هر یک کاربردی ویژه ای داشتند. در تصویر زیر می توانید نمایی کلی از یک دخمه و قسمت های آن را ببینید و در ادامه توضیحاتی مفصل در مورد آن ها را بخوانید.
بخش های داخلی دخمه

میدان امیر چخماق

امیر چخماق نام میدانی در بافت تاریخی شهر یزد است که مجموعه ای از بناهای مختلف از جمله بازار، تکیه، مسجد، دو آب‌انبار و یک بقعه را در خود جای داده است و از آن به عنوان یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی و گردشگری یزد یاد می شود. هر یک از بناهای مزبور دارای ویژگی هایی خاص هستند که بر ارزش آنها می افزاید. میدان امیرچخماق یا به قول ساکنان شهر یزد، میرچخماق یا میرچماق در طول زمان های مختلف یکی از میدان های اصلی برای تجمع مردم یزد بوده و بعد از انقلاب نیز به مرکز تجمعات مردمی در راهپیمایی ها، تظاهرات ها، تشییع شهدا و علما و ... تبدیل شده است. به همین دلیل است که میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه عنوان نماد استان یزد را یدک می کشد،  به عنوان میدان حماسه های یزدی ها نیز شناخته می شود.

آثار تاریخی جای گرفته در میدان امیرچخماق

مسجد امیرچخماق، قدیمی ترین بنای میدام
بازار حاجی قنبر
تکیه امیرچخماق
 نخل تاریخی امیرچخماق
بقعه ستی فاطمه
آب انبارهای میدان امیرچخماق
میدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزدمیدان امیرچخماق میدان حماسه یزد

برج خاموشان

برخ خاموشان یا برج سکوت نام دخمه زرتشتیان در یزد است که بر روی یک کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار دارد. این برج، مکانی است که زرتشتیان جسد مردگان خود را در آن می گذاشتند تا توسط درندگان و پرندگان خورده شود. بنا بر باور زرتشتیان، دفن جسد، خاک را که عنصر مقدس است، آلوده می کند و به همین سبب چنین روشی را برای مردارها به کار می بردند. باقی مانده استخوان های جسد در چاه میانه دخمه دفن می شد و برای همیشه از روی زمین محو می گردید.
برج خاموشان برج سکوت

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد و شهرت جهانی دارد.این باغ بلندترین بادگیر جهان را در خود جای داده است و از نظر معماری، بسیار ارزشمند می باشد.
باغ دولت آباد از نظر عملکرد باغی سکونتگاهی - حکومتی به شمار می رود و از دو بخش تشکیل شده است :1-باغ بیرونی به عنوان محلی برای انجام تشریفات حکومتی ، مراسم ورزشی و اداره امور شهر2-باغ اندرونی به عنوان بخش خصوصی و اقامتگاهی در این نوع باغ ها بخش اندرونی کاملا متمایز از سایر بخش ها ساخته می شده و حتی دربان یا نگهبانی از آن محافظت می کرده است.از نظر ساختار می توان باغ دولت آباد را از نوع باغ - حیاط در نظر گرفت و آن را در زمره ی نارنجستان قوام و باغ هفت تنان در شیراز به شمار آورد چرا که فضای باغ در وسط قرار دارد و ساختمان ها و عمارات در اطراف آن شکل گرفته اند.

مصالح به کار رفته در بنای باغ انتخاب سوال برانگیز معماران

سنگ های مرمر شاخص ترین مصالحی هستند که در ساخت باغ به کار رفته اند. این سنگ ها از شهر مراغه به اینجا آورده شده اند که بسیار بحث برانگیز است چراکه سنگ مرمر یزد همیشه در مرغوبیت و کیفیت شهرتی خاص داشه و زبانزد خاص و عام بوده است اما اثری از آن در باغ دولت آباد دیده نمی شود.
طرح باغ دولت آباد یکی از اصیل ترین و بدیع ترین طرح های باغ های ایرانی را به نمایش می گذارد. در واقع این باغ چهار بنای اصلی را در بر می گرفته که سه مورد از آنها به نام هشتی، تالار طنبی و سردر هنوز هم وجود دارند و قسمتی ار اتاق های زمستانی نیز به چشم می خورند اما باقی ساختمان ها و حتی محوطه ی آنها از بین رفته و تنها ۴۰۰۰۰ متر مربع از آن باقی مانده است.سطح باغ دو بخش مستطیل شکل را در بر می گیرد که ابعاد یکی از آنها  ۱۱۶ در ۲۷۴ متر و دیگری ۱۰۴ در ۲۷۸ متر است و به صورت عمود بر روی یکدیگر قرار دارند. این دو مستطیل دو بخش مختلف باغ و به عبارت دیگر اندرونی و بیرونی آن را تشکیل می دهند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

بخش اندرونی

مستطیل بزرگتر همان قسمتی است که توسط عموم مردم به عنوان باغ دولت آباد شناخته می شود و در کل مجموعه، نقش باغ اندرونی را بازی می کند که در گذشته به عنوان باغ خصوصی و اقامتگاه خانواده کاربرد داشته است. محور تقارن این قسمت، محور اصلی باغ را تشکیل می دهد که در راستای شمال غربی– جنوب غربی و با زاویه ۳۰ درجه نسبت به محور غربی– شرقی قرار دارد. این محور عمارت سردر را به عمارت هشتی متصل می کند و آبنمای ( استخر ) بزرگ باغ به ابعاد ۱۹۴ در ۱۲ متر منطبق بر آن ساخته شده است. این آبنما دقیقا در وسط این فضا قرار گرفته و باغ را در این قسمت به دو کرت ( باغچه ) مستطیلی تقسیم می کند. این کرت بندی بسیار منظم و دقیق بوده و از تناسبات معماری تبعیت می کند.
در ابتدا و انتهای محور اصلی عمارات باغ قرار دارند و در دو طرف آن درختانی کاشته شده اند. این کار چند دلیل دارد که عبارتند از:
ایجاد تمرکز دید به سمت عمارت اصلی و بادگیر
دسترسی به چشم انداز باغ برای عمارات در ابتدا و انتهای محور و اتصال بصری آنها
طولانی تر جلوه دادن باغ

قسمت های مختلف اندرونی
اندرونی از ساختمان ها و سازه های مختلفی تشکیل می شود که عبارتند از:
 ساختمان هشتی ( بادگیر تابستانه )
بادگیر
تالار طنبی
بهشت آیین
سایر بخش های اندرونی

بخش بیرونی

فضای مستطیل کوچکتر در سمت شمال واقع است و محدوده ی باغ بیرونی موسوم به جلوخان را تشکیل می دهد. این باغ به نام بهشت آیین شهرت دارد و محلی برای استقرار کاروان ها، برگزاری تشریفات حکومتی و مراسم ورزشی به شمار می رفته است.محور تقارن این بخش عمود بر محور اصلی باغ می باشد و یک حوض مستطیلی بزرگ، عمود بر آن ساخته شده است. این حوض، بهشت آیین را به دو قسمت مربع شکل تقسیم می کند که کرت های باغ را تشکیل می دهند.عمارت سردر، اصلی ترین عمارت باغ بهشت آیین به شمار می رود که دقیقا در مرز مشترک دو باغ اندرونی و بیرونی و به صورت دو طبقه ساخته شده است. در طبقه همکف این بنا، یک سردر، هشتی و یک اتاق بزرگ (رو به شرق) و چند اتاق کوچک (رو به شمال و جنوب) و چند راهرو به چشم می خورد.


نمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدطراحی داخلی باغ دولت آباد یزدطراحی داخلی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزدنمای بیرونی باغ دولت آباد یزد

 

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد

بنای زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه یکی از بناهای تاریخی شهر یزد است که به سبب تاریخ مبهم خود، از شهرت زیادی برخوردار می باشد.این بنا یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی ایران است.زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه بنایی با معماری آذری است. شیوه آذری یا آذربايجاني، سبکی منسوب به آذربایجان می باشد که در معماری ایرانی پس از اسلام و در زمان حکومت ایلخانان بر ایران رواج یافت است و با عنوان سبک مغول یا ایرانی - مغول نیز شناخته می شود. در این بنا از تزئینات کاشی کاری استفاده نشده و تنها خشت در ساخت این بنای ساده و زیبا به کار رفته است اما به علت مرمت گنبد توسط استاد آخوند خرمی، در این قسمت آجر نیز مشاهده می شود.
ساخت این بنا در دو مرحله صورت گرفته است:در مرحله اول، گنبد خانه ی قدیمی آن همزمان با حمله مغولان، برای آرامگاه ساخته شده و مدرسه ای در کار نبوده است.در مرحله دوم و در حدود ۱۰۰ سال بعد در اوایل قرن هشتم هجری قمری، ساخت یک مدرسه توسط نوه ی سازنده ی نخست گنبد، در کنار آن صورت می گیرد و سپس درگاهی از مدرسه به گنبدخانه باز می شود.
ظاهر این ساختمان از کوچه بسیار ساده با یک درب ورودی کوتاه است و تنها قسمت چشمگیر آن گنبد مرتفع ۱۸ متری آن است که شما را به درون می کشاند. این گنبد از خشت خام است و تزئیناتی همچون گچبری و نقاشی با آبرنگ طلايی و لاجوردی به آن زینت می داده که امروزه تنها قسمت هايی از آن بر روی گچ سفيد به چشم می خورد.هر یک از اضلاع ۴ دیوارِ گنبد، ۸.۸ متر طول دارند و ارتفاع بقعه ۱۸ متر و فاصله دهنه ی آن ۵/۹ متر می باشد. از کتیبه های بر روی دیوارها اثری دیده نمی شود اما بنا بر شواهد خطوط آن كوفی و شبیه به بناهایی همچون مدرسه ی شاه كماليه و بقعه فهادان بوده است.شبستان بنا، محرابی را در میان خود دارد و  در اطراف صحن یا حیاط، رواق هایی به چشم می خورد که در قسمت ضلع غربی بزرگتر هستند و در کنار آنها محرابی از گچ وجود دارد. رواق به فضایی مسقف و ستون دار اطلاق می شود که حداقل در یک طرف مسدود باشد و انسان را از تماس با بارش و تابش نور آفتاب حفظ کند. در حیاط علاوه بر اینوانچه های کوچک جلوی اتاق ها، چهار ایوان بلندتر نیز وجود دارد که بنا را به صورت چهارایوانی درآورده است.علاوه بر رواق ها، عنصر دیگری که در فضای صحن دیده می شود، پايابی با ۳۸ پله به عمق ۲.۸ متر از سطح زمين است که دسترسی به آب قنات اله آباد را ممکن می سازد. چاه آبی با قطر دهانه ی دو متر در وسط حیاط وجود دارد که به سردابی به عمق ۵ متر منتهی می شود و کف سرداب نیز حوضی قدیمی به عنوان یکی از آثار به جای مانده از بنای اولیه ساختمان، وجود دارد.در گوشه ای از حیاط اتاقی موسوم به اتاق بادگیر دیده می شود که می توانید وارد آن شوید و از خنکای نسیم بادگیر بر فراز آن لذت ببرید. بر اساس شواهد تاریخی خاندان رضی، در اطراف این بنا خانه های عالی و بادگيرهای بلند ساخته بودند. در آن زمان این ساختمان درگاه بلند، دو مناره ی رفیع و باغچه ای پر از درخت داشت و  کتابخانه و حمام در روبه روی بنا واقع شده بودند.
مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر یزد

کاروانسرای زین الدین  مهریز تنها بنای مدور ایران

رباط زین الدین، دارای پلان دایره‌ای و پنج پلان نیم دایره ( برج )چسبیده به دیوار هشتی است. صحنی دوازده ضلعی دارد که در اطراف آن رواق‌های سکو داری قرار دارد. کاروانسرای زین الدین را با آجر بنا کرده اند. در بخش شمالی رباط اتاق‌هایی که شاه نشین عمارت بوده قرار دارد که در حال حاضر بخشی از آن سالن غذاخوری و بخش دیگر با فرش های دست بافت و پشتی های زیبا برای نشستن و استراحت طراحی شده است.در دو طرف کاروانسرا پله هایی وجود دارد که به پشت بام کاروانسرا راه دارد و می توان برای تماشای آسمان فوق العاده زیبای کویر از طریق این پله ها به پشت بام رفت.
 نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین نمای داخلی کاروانسرا زین الدین نمای داخلی کاروانسرا زین الدین نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین نمای بیرونی کاروانسرا زین الدین

خانه لاری ها یزد

شهر یزد را به واسطه ی عمارت های تاریخی و باد گیرهایش می شناسند که در گوشه گوشه ی این شهر قد بر افراشته اند.خانه لاریها یکی از همین خانه هاست که جلوه های دیدنی زیادی را به نمایش گذاشته است.این خانه مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر را به خود اختصاص داده است. از همان بدو ورود به خانه محو تماشای درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق های آیینه کاری و نقاشی شده ی آن می شویم که یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم  را به تصویر می کشند.ویژگی های معماری یزدی در همه جای خانه به چشم می خورند . خانه ای را در یزد نمی توان یافت که حفظ حریم خانواده اصل مهم و ضروری در ساخت آن نباشد. نظر انداختن به داخل خانه بدون اجازه ی صاحب آن کاملا غیر ممکن است.درحالی که در تمام خانه های قدیمی یزد در کنار همبستگی و در هم تنیدگی در فضاهای بین دو ملک متفاوت ، نوع ساخت خانه ها به گونه ای است که خدشه ای به حرمت و حریم اهالی خانه وارد نمی کند و آسودگی و آرامش را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد. مهمانخانه ، هشتی، کریاس، دالان و دیوارهای بلند و نحوه ی قرار گیری فضاها در کنار یکدیگر این امر را به اثبات می رساند.ساخت بادگیر و وجود بیشترین سایه و فضای خنک در تابستان ها یکی از ویژگی های مهم معماری شهر های کویری و به ویژه یزد است که در خانه ی لاری ها نیز مشاهده می شود. به کارگیری مصالح و سبک معماری مناسب با اقلیم خاص شهر یزد مانند استفاده از خشت وگل و اجر و کاه و گچ و ساروج در سازه بنا و دم‌گیری گچی ، نماسازی و به کارگیری تزیینات ویژه کاملا در ساختمان خانه مشهود است. در خانه های اعیانی وجود فضایی هنری با تزیینات آیینه کاری و گچ بری امری عادی به شمار می آید خانه ی لاریها نیز با وجود اتاق آیینه با آیینه کاری هایی با قدمت حدود پنجاه يا شصت سال، اعیانی بودن خود را به نمایش می گذارد.تاب بندی و سیم گاکاری ( کاربندی بالای درگاه ها ) ، ایجاد ستونها و سرستون های رفیع در تالار و از همه بارزتر گره چینیِ درب های اتاق ها با شیشه های رنگی تزیینات چشم نوازی است که این بنا را چشم نواز کرده است.به هنگام ورود به این خانه با کوبه های متفاوتی که بر روی در قرار دارد بر می خوریم که برای زنان و مردان به صورت مجزا طراحی شده و صدای خاص خود را ایجاد می کند. پلان این خانه ویژگی های منحصر به فرد این بنا را به تصویر می کشد. این بنای تاریخی مجموعه ای از ۳ حیاط و ۶ باب خانه به همراه ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سر در و هشتی را در خود جای داده است. حیاط بزرگتر، حیاط اصلی و دارای اهمیت بسیاری است و حیاط دوم و سوم در درجات بعدی وسعت و اهمیت قرار می گیرند. در محل ارتباط دو حیاط اول فضایی به نام هشتی برای انتظار  و کسب اجازه مهمان برای ورود قرار گرفته و از دسترسی برابر به هر دو حیاط برخوردار است .برخی از فضاها همچون اصطبل، مطبخ و انبار با دری جداگانه مستقیما به بیرون عمارت مرتبط می شوند.سرداب‌های خانه که دسترسی به آب قنات را برای اهالی خانه ممکن می کنند  توسط پله هایی به سطح حیاط‌ ها و راهروهای درون آنها متصل شده اند. این فضاها در زیر زمین و به صورت پراکنده و جدا از هم به چشم می خورند و به عنوان طبقه ای مشخص از ساختمان بنا در نظر گرفته نمی شوند بلکه قسمتی از طبقات هستند که در زیر زمین شکل گرفته اند.فضاهای زیر زمینی در سراسر ساختمان وجود دارند و استفاده ی مفید از فضا را ممکن می کنند. آشپرخانه که در سقف آن روزنه ی دایره ای شکل به قطر حدود نیم متر تعبیه شده است و انبار عمارت در کنج غربی آن قرار گرفته اند.ساختمان خانه ی لاري ها  مانند هر خانه ی اعیانی دیگر دارای دو قسمت اندروني و بيروني ،حياط در مرکز و قسمت هاي اعيان نشين به صورت چهار فصل در دور تا دور حياط است. قسمت شمالي در فصل زمستان و قست جنوبی که شامل تالار و بادگیر است در فصل تابستان فضاهای مناسبی را برای اهالی خانه به وجود آورده اند . قسمت شرقي نیز با در برگرفتن اتاق آيينه ، مطبخ ، سرداب و ساير فضاها، مناسبِ فصل پاییز بوده است. ضلع غربی نیز فضای بهارخواب را در بر می گیرد.
خانه لاری ها خانه ی دوره قاجارخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارپنجره های ارسی خانه لاری های یزدپنجره های ارسی خانه لاری های یزدخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارپنجره های ارسی خانه لاری های یزدطراحی داخلی خانه لاری های یزدخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارخانه لاری ها خانه ی دوره قاجارپرسپکتیو خانه ی لاری ها یزد

مسجد جامع یزد

آمیزه ای از هنر و مذهب در دل کویرمسجد جامع یزد از ترکیب سه مسجد قدیمی در دوره های مختلف و در گذر ۱۰۰ سال ساخته شده است.ساخت مسجد جامع فعلی یزد در طول صد سال و از ترکیب سه مسجد قدیمی در دوره های مختلف می باشد و در دوره قاجار به شکل امروزی در آمده است.مسجد جامع یزد از سَردَر ورودی،جلوخان، ایوان، صحن وسیع، رواق های جانبی صحن،  گنبدخانه و شبستان های اطراف آن، شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزیینات غنی و زیبا و کتیبه‌ ها و سنگ نوشته‌ های تاریخی و غیر تاریخی تشکیل شده است.هفت مدخل ورودی برای آن در نظر گرفته شده که اگر از ورودی اصلی در خیابان امام خمینی وارد شوید، در سمت چپ فضایی خنک با دیوارهای گچبری شده  را خواهید دید که در فصل تابستان مورد استفاده بوده و در مقابل آن ایوانی با حجره هایی سنتی و قدیمی وجود دارد.ساختان اصلی و منبر و محراب فوق العاده زیبای مسجد در سمت چپ صحن قرار دارند.مناره ها و سَردَر بلند مسجد یکی از ویژگی های شاخص آن به شمار می رود. مناره ها که در دوره صفوی به بنا اضافه شد، با ارتفاع حدود ۵۲ متر از کف و قطر ۸ متر یکی از بلندترین مناره های جهان بوده است. مناره ها در سال ۱۳۱۳ ه.ش فروریخته و دوباره بازسازی شده اند. علاوه بر ارتفاع چشمگیر این مناره ها، کاشیکاری های فوق العاده زیبا که حتی در قسمت انتهایی آن بسیار ظریف کار شده، بسیار تحسین برانگیز و دیدنی است.گنبد زیبای مسجد، دو پوسته پیوسته ( نوعی ساخت گنبد ) و با تزیینات و کاشیکاری های مزین به نقشی به نام گل صابونکی است. بر روی ساقه ی گنبد  کلمه ی "الملک لله" به خط کوفی نوشته شده است. بخش تابستانه مسجد نیز زیر گنبد می باشد و دارای پنجره های آجری مشبک و محرابی کاشیکاری شده و منحصر به فرد است.شبستان مسجد نیز از دو بخش پاییزی با درهای مشبک و شیشه های رنگی و بخش بهاری تشکیل شده است.بخش عمده ی شهرت این مسجد به خاطر محراب و سردر و مناره های بلند، کتیبه ها و کاشیبخش های مختلف مسجد جامع یزد

بخش های مهم این مسجد

سردر باشکوه مسجد جامع
مناره های مسجد جامع یزد
محراب کاشیکاری شده مسج
گنبد مسجد جامع
کاشیکاری و کتیبه های مسجد

مسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبطراحی معماری داخلی  و محرابمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبخمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهبمسجد جامع یزد آمیزه هنر و مذهب

نمای360 مسجد جامع یزد


تحریریه معماری آرل
منبع:kojaro.com
karnaval.ir
تعداد بازدید : ۳۴۸۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
جلال و سیمین در نامه هایشان خانه خود را ساختند

جلال و سیمین در نامه هایشان خانه خود را ساختند

شنبه های نگاه آرل به تهران : موزه آبگینه تهران

شنبه های نگاه آرل به تهران : موزه آبگینه تهران

طراحی ساختمان اداری تجاری نیاوران اثر محمدرضا نیکبخت

طراحی ساختمان اداری تجاری نیاوران اثر محمدرضا نیکبخت

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه فراغت دبیرالملک

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه فراغت دبیرالملک

شنبه های نگاه آرل به تهران : موزه سینما، باغ فردوس

شنبه های نگاه آرل به تهران : موزه سینما، باغ فردوس

طراحی ساختمان مسکونی میگون تهران

طراحی ساختمان مسکونی میگون تهران

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir