۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۰۷:۱۹

باغ فتح آباد کرمان
ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه گنجعلی خان در ضلع شمالی میدان واقع است. تزیینات داخلی این بنا، گچ‌بری به شکل آجر کاذب است. بنا، گنبد بلندی دارد و در بالای آن کلاه فرنگی قرار گرفته که بخشی از نور داخل را تامین می‌کند. کف بنا و زیر نورگیر، حوض مربع شکلی قرار دارد. سردر بنا ساده و تزیین آن آجرکاری گچی است. در زمان تعمیر بنا تعدادی سکه‌ی مسی و قطعات فلزی متعلق به ضرب سکه به دست آمده که کاربرد بنا به عنوان ضرابخانه را تایید می‌کند. این بنا از سال ۱۳۷۰ هم‌زمان با بزرگداشت خواجوی کرمانی به عنوان موزه‌ی سکه افتتاح شد.
ضرابخانه گنجعلی خان ضرابخانه گنجعلی خان ضرابخانه گنجعلی خان ضرابخانه گنجعلی خان ضرابخانه گنجعلی خان
ضرابخانه گنجعلی خان


میدان گنجعلی خان

میدان گنجعلی خان از آثاری که از مجموعه‌ی گنجعلی‌خان باقی مانده، که در حاشیه‌ی بازار بزرگ قرار دارد. در ۳ ضلع میدان، بازار واقع شده و در ضلع دیگرش سرای گنجعلی‌خان قرار دارد. طاق‌نماهای آجری، کاشی‌کاری، فضای سبز، حوض آب و دیگر آثار دیدنی، زیبایی این میدان را دوچندان کرده‌اند.این میدان به لحاظ اصول شهرسازی نیز ازجمله میادینی است که در ایران تعریف درست میدان را می‌توان به آن اتلاق کردو عناصر شاخص شهری در اطراف آن با تناسبات معین و درستی قرار گرفته و محور پیاده است واصلا تردد اتومبیل در آن صورت نمی‌گیرد.
میدان گنجعلی خان

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه هشت ضلعی که به گنبد گبری نیز شهرت دارد تماما از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد. در هشت طرف آن هشت در به عرض ۲متر قرار گرفته که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده‌اند و فقط یکی را باز گذاشته‌اند. سقف گنبد از آجر ساخته شده و داخل آن ظاهرا دارای تزیینات گچبری بوده که قسمت بالای آن ریخته و قسمت پایین بنا اگر تزییناتی هم داشته از بین رفته است. مصالح به کار رفته در دیوارها، سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل است. مساحت وسیعی از محیط این بنا درختکاری شده و نوعی جنگل مصنوعی را پدید آورده است. پوشش درختان کاشته شده، درختان سرو و کاج می‌باشد و جنگلی با نام جنگل قایم را تشکیل داده‌اند که از تفرجگاه‌های کرمان است. این گنبد پس از مرمت به گنجینه جبلیه (کتیبه‌های تاریخی) تبدیل شد. از کتیبه‌های موجود در این گنجینه می‌توان به کتیبه مسجد آبدر اشکان رابر بافت اشاره کرد.

گنبند هشت ضلعی جبلیه
باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در زمینی به وسعت 13هکتار و زیربنای 1500 متر بنا شده است. این بنا سبکی اروپایی- ایرانی دارد و زمین های کشاورزی و باغ های گوناگون آن را احاطه کرده اند. زمانی که وارد عمارت فتح آباد می شوید، در مقابل خود حوضی بزرگ و مستطیلی شکل به ابعاد 60 متر در 6 متر می بینید که انعکاس عمارت اصلی در مقابل آن بر شکوه و جلال ساختمان و باغ می افزاید.در ادامه به معرفی بخش های مختلف این جاذبه می پردازیم:
1- ساختمان اصلی باغ فتح آباد
عمارت فتح آباد یا ساختمان (کوشک) اصلی در انتهای شمالی باغ واقع شده و دو طبقه دارد. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری، در میان مجموعه فتح آباد خودنمایی می کند. ساختمان اصلی با مصالح خشت خام و ملات گل ساخته شده است و روی آن را با لایه ای از گچ پوشانده اند. فضاهای درونی نیز از گچ کاری های زیبا بی بهره نبوده است و استادکاران با مهارت خاص خود سطوح دیوارها، پیشانی ورودی ها، قوس ها و پیرامون بخاری ها را به شکلی تماشایی تزیین کرده اند. اتاق های این کوشکِ تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.بر بالای سر در ورودی عمارت اصلی، روزنه های مدوری دیده می شود که در گذشته ذره بین های قوسی درون آن کار گذاشته بودند تا نور چراغ های بادی (1) را شب ها در جلوخانِ بنا منعکس کنند. بر روی سر در آن نیز کتیبه ای گچی دیده می شود که با خط زیبای نستعلیق آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» و «نصرمن الله و فتح قریب» بر روی آن نقش بسته است. در کنار آن تاریخ 1310 ه.ق نیز نوشته شده که به احتمال زیاد در این تاریخ ساختمان مورد بازسازی قرار گرفته است.
2- موزه حکام
یکی از قسمت های مجموعه باغ فتح آباد،‌ موزه حکام آن است که زندگی نامه و تصاویری از حاکمان قبلی کرمان در آن به تصویر کشیده شده است.
3- اتاق نقاشی
عمارت اصلی اتاقی دارد که به نام اتاق نقاشی مشهور شده است. این اتاق در قدیم محل اقامت حاکم کرمان بود و دور تا دور آن نقاشی ها و دیوارنگاره هایی نفیس دیده می شد. از آنجایی که در هنگام کشیدن این نقاشی ها و تزیین آنها از آب طلا استفاده کرده بودند برخی افراد این نقاشی ها را تخریب کرده و طلاهای آن را به سرقت بردند. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه هایی بر روی نقاشی ها بسته است.
4- ساختمان های جنوبی عمارت اصلی
در سمت جنوبی عمارت اصلی، حیاطی مستطیلی شکل وجود دارد که در دو طرف آن اتاق هایی ساخته اند. ورودی برخی از آنها از داخل عمارت و ورودی بعضی دیگر از سمت حیاط است.
5- عمارت چهارفصل | اتاق VIPاز عمارت اصلی به اندازه سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای‌شان هوش از سر بازدیدکنندگان می برد و آنها را به تحسین هنر ایرانی وادار می کند. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می شود. 
6- زمین های کشت داروهای گیاهی
کرمان برای داروهای گیاهی خود بسیار معروف است و این نوع داروها یکی از سوغاتی های اصلی این استان به حساب می آید. در زمان بازسازی باغ فتح آباد، مسوولان تلاش کردند تا بخشی از این باغ را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهند تا هم از ظرفیت های زمین های اطراف باغ استفاده کنند و هم درآمدزایی برای مجموعه و پوشش هزینه های خرج شده برای آن داشته باشند. خوب است بدانید که این مجموعه بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور است و تنوع گیاهی آن در جای دیگری وجود ندارد. در مورد آبی که این زمین ها را آبیاری می کند نیز باید گفت که با توجه به خشک شدن قنات فتح آباد، امروزه چاه و آب شیرین کن های نصب شده در مجموعه، زمین های کاشت گیاهان دارویی را سیراب می کند.
7- درختان قدیمی باغ فتح آباد
در قسمتی از باغ 5 درخت قدیمی و بلند دیده می شود که یادگار روزهای آبادانی و رونق فتح آباد هستند و از ناملایمات روزگار جان سالم به در برده اند.باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان

بازسازی باغ فتح آباد کرمان
تحریریه معماری آرل
منبع:karnaval.ir
 
تعداد بازدید : ۲۷۶۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
حیاط معمار| حیات معمار / استودیو حامد آرت

حیاط معمار| حیات معمار / استودیو حامد آرت

ویلا پرسه گرد / شرکت نشا / قزوین

ویلا پرسه گرد / شرکت نشا / قزوین

تور معمارانه نوروزی : کاشان نگین کویر

تور معمارانه نوروزی : کاشان نگین کویر

ماجرای طراحی ساختمان جیپ از وارطان هوانسیان

ماجرای طراحی ساختمان جیپ از وارطان هوانسیان

ساختمان اداری-تجاری ولیعصر در تهران

ساختمان اداری-تجاری ولیعصر در تهران

ویلای یک موج سوار با معماری داینامیک و پویایی همچون موج

ویلای یک موج سوار با معماری داینامیک و پویایی همچون موج

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir