نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ۱۱:۱۵
تحریریه معماری آرل
استودیو طراحی و معماری UN Studio در کانسپتی جدید یک سیستم ماشین کابلی را برای ساخت مدیریت حمل و نقل شهر گوتنبرگ سوئد در نظر گرفته است. این طرح بلندپروازانه از بین پیشنهادات زیادی از جمله طرح های گروه معماری بیگ، ویلکینسون آیر، white arkitekter و دیلر اسکوفیلد انتخاب شده است. این سیستم تک کابلی خطی از چهار ایستگاه و شش برج تشکیل شده است و یکی از پروژه های بزرگ تغییرات بزرگ گوتنبرگ برای سال 2021 به شمار می رود. سیستم حمل و نقل کابلی، برنامه ای سریع و کارآمد م باشد که جابجایی را در سراسر شهر با سرعت حرکت مناسبی فراهم می کند و به نخستین سیستم جدید حمل و نقل عمومی در سوئد تبدیل می شود. چون مترو سال 1930 راه اندازی شده بود. این سیستم حمل و نقل کابلی نه تنها به حفظ و توسعه انرژی پایدار کمک می کند، بلکه می تواند سیستم ارتباط بین دو شهر را دگرگون سازد. فرض کنید بین دو منطقه یا شهر در حال گذر هستید و نیازی به دور زدن های مکرر، ترافیک، آلودگی، هزینه های بالای نگهداری خودرو ندارید و از سرعت بالا و کارآمدی بسیار زیادی چنین سیستمی بهره مند شوید.
مدیر استودیو طراحی UN عنوان کرده: درست است که این راه حل یک کانسپت علمی می باشد، اما خیلی عجیب نیست که از خودروهای کابلی به عنوان سفرهای دور و نزدیک استفاده کنیم. چون این سیستم ما را قادر می سازد تا سیستم های طراحی شهری جدید را تجریه کنیم و راه حل های جدیدی را برای مدیریت آن کشف کنیم. این خط کابلی 10 کیلومتری در منطقه تاریخی Järntorget شروع شده و به گره شهری که ایستگاه مرکزی تراموا و اتوبوس قرار دارد پیوند می خورد. سپس این خط هوایی از رودخانه عبور می کند و به سه ایستگاه دیگر در شمال شهر امتداد می یابد. این خطوط توسط 6 برج به هم پیوند خورده اند و تا قسمت بندر و کارخانه کشتی سازی ادامه یافته اند.
هدف از طراحی پروژه این بوده که ثبات شهری، ویژگی های معماری پایدار، پیشرفت و قدرت صنعتی سوئد ثابت شود، در حالی که نیم نگاهی هم به آینده دارد. اگر چه برج ها قطعه ای از سازه های مهندسی به شمار می روند، اما فرم مجسمه وار، بلند و شفاف آنها بر اساس نگرش های زیباسازی شهری طراحی شده اند.
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید