۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۱۲:۵۱
تحریریه معماری آرل
هوش مصنوعی به‌تدریج در حال تغییر زندگی مصرف‌کنندگان است. دستگاه‌های هوشمند، تلفن‌های همراه، بلندگوهای هوشمند، روبات‌ها و برخی سیستم‌های نرم‌افزاری مرتبا در حال بهبود و توسعه هستند و همین باعث کاهش قیمت استفاده از هوش مصنوعی در این محصولات و درگیر شدن بیشتر زندگی انسانی با آنها شده است. تازه‌ترین رونمایی‌ها از محصولات خانگی در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ و همچنین InnoFest ۲۰۱۸ (که در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد) نشان‌دهنده توسعه هوش مصنوعی اکوسیستم محصولات خانگی است.

تجهیزات هوشمندی که حالا نه تنها نیازهای روزمره خانواده‌ها را برآورده می‌کنند بلکه با بهره‌گیری از اطلاعات مرتبط با نحوه استفاده از آنها از سوی کاربران، خود را با نوع استفاده هر شخصی از این وسایل منطبق می‌کنند. با این حال مدل توسعه هوش مصنوعی و گستردگی آن مشخص کننده این است که نه یک شرکت بلکه گردهم آمدن مجموعه‌ای از شرکت‌ها حول یک یا چند پلت‌فرم روند آینده را تشکیل می‌دهد.دستیار صوتی آمازون الکسا یا دستیار صوتی گوگل از جمله سیستم‌های مرتبط با هوش مصنوعی هستند که حالا به‌تدریج در بسیاری از دستگاه‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.این دستیار صوتی نه تنها روی بلندگوهای هوشمند این شرکت بلکه حالا روی محصولاتی چون یخچال، ماشین لباسشویی و... هم قرار گرفته و می‌توان تصور کرد به‌زودی از این طریق ارتباط مصرف‌کنندگان با محصولی چون یخچال فریزر، ماشین لباسشویی یا تلویزیون از مدل ارتباطی قدیم به سمت مدلی هوشمند پیش رود.

شرکت‌هایی چون تسلا یا Nvidia با معرفی پلت‌فرم‌های مرتبط با هوش مصنوعی هرکدام به نوعی در این فضا مشغول فعالیتند. شرکتی چون Nvidia با تمرکز روی هوش مصنوعی که با سخنرانی پرسروصدای مدیرعامل این شرکت در رویداد CES ۲۰۱۷ رونمایی شد حالا اوضاع مالی بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. تسلا به‌رغم تاکیدهای فراوان بنیانگذارش برای توسعه مدل صحیح هوش مصنوعی حالا موفق‌ترین شرکت در بازار خودروهای خودران به حساب می‌آید.

هرچند شرکت‌هایی چون تسلا یا اپل روی پلت‌فرم‌های بسته و انحصاری هوش مصنوعی کار می‌کنند اما در حوزه محصولات خانگی نیز شاهد حضور برندهای جدیدی هستیم از جمله ThinQ که شرکت ال جی در حال توسعه آن است. در پلت‌فرم ThinQ به تدریج شاهد حضور دستگاه‌هایی هستیم که نه تنها قادر به ارتباط راحت‌تر با مصرف‌کنندگان هستند (مثلا از طریق اپلیکیشن‌های موبایل) بلکه با استفاده از تکنولوژی یادگیری عمیق (Deep Learning) با محصولات خانگی مواجه هستیم که از صاحبانشان می‌آموزند.

به عنوان مثال تصفیه‌کننده‌های هوا زمان حضور ساکنان خانه را به‌تدریج یاد می‌گیرند و قبل از حضور آنها شروع به تصفیه هوا می‌کنند، ماشین ظرفشویی بعد از پایان هر مرحله کاربر را مطلع می‌کند، یخچال فریزر میزان مصرف انرژی را با میزان استفاده کاربر هماهنگ می‌کند، کولرهای گازی که قبل از حضور کاربر در خانه روشن می‌شوند و تلویزیون‌هایی که قابلیت‌های استفاده از فرامین صوتی برای دیدن دوباره یک صحنه یا عقب و جلو کردن تصویر را دارند.  پلت‌فرمی چون ThinQ حالا به کمک پلت‌فرم‌های دیگری چون الکسا و گوگل قابلیت ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر را دنبال می‌کنند، به این ترتیب می‌توان انتظار داشت دستگاه‌های هوشمند در آینده نه فقط با کاربر بلکه با یکدیگر نیز ارتباط برقرار کرده و به نوعی شبکه‌ای از اینترنت اشیا را ایجاد می‌کنند.

به این ترتیب محصولات خانگی دیگر نیاز به فرامین مستقیم کاربر نیز ندارند بلکه با تحلیل داده‌ها (بهره‌گیری از بیگ‌دیتا) تصمیم‌های مورد نیاز کاربر را می‌گیرند. تلویزیون OLED۷۷W۸PUA یکی از محصولات سری سیگنیچر است که در نمایشگاه اینوفست ۲۰۱۸ هم رونمایی شد و اوایل سال میلادی جاری در نمایشگاه CES نیز جایزه‌ای را به خود اختصاص داد. این تلویزیون بسیار باریک ۷۷ اینچی به کمک پردازنده هوشمند A۹ قابلیت اتصال به سیستم دستیار صوتی گوگل را دارد. تلویزیونی که به گفته سازندگان آن قادر به یادگیری از کاربر و جست‌وجوی محتوا با استفاده از فرامین صوتی است.  با این حال این تلویزیون به کمک دستیار هوشمند گوگل حالا قادر به ایجاد یک هاب هوشمند برای اتصال سایر دستگاه‌های خانگی هم هست.

می‌توان انتظار داشت با توسعه پلت‌فرم‌هایی چون DeepThinQ سایر تولیدکنندگان محصولات خانگی نیز امکان اتصال محصولاتشان به پلت‌فرم‌های هوشمند را داشته باشند. به این ترتیب از سیستم‌های سرگرمی و سرمایشی و گرمایشی گرفته تا سیستم‌های روشنایی و تهویه همه می‌توانند به یک هاب مرکزی (مثل تلویزیون یا بلندگوی هوشمند) متصل شوند. به این ترتیب کاربران هم از مزیت راحتی و هم از مزیت‌های دیگری چون کاهش هزینه‌های انرژی و... برخوردار می‌شوند.به نظر می‌رسد تولیدکنندگان محصولات خانگی در کنار تولید محصولات مورد نیاز بازار حالا در حوزه تکنولوژی هم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در عرصه تحقیق و توسعه (R&D) دارند. کاربران امروزه با اپلیکیشن‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و محصولاتی که به‌خصوص در این مسیر توسعه داده شده باشند شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت.با این حال باید دانست این تازه میوه‌های ابتدایی هوش مصنوعی است و به احتمال زیاد رقابت محصولات در آینده در عرصه درجه هوشمندی محصولات است.

تحریریه معماری آرل
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
تعداد بازدید : ۱۱۷۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
متریال: ساخت چوب با 3DPrint و  بافت پیوسته تر

متریال: ساخت چوب با 3DPrint و بافت پیوسته تر

ربات ساخت و ساز  بدون کنترل انسانی

ربات ساخت و ساز بدون کنترل انسانی

آینه ای که کامپیوتر شماست، واقعیت یا جادو

آینه ای که کامپیوتر شماست، واقعیت یا جادو

استفاده از تکنولوژی جوهر الکترونیک در طراحی داخلی

استفاده از تکنولوژی جوهر الکترونیک در طراحی داخلی

ساختمان با سیستم کنترل Real Time Control

ساختمان با سیستم کنترل Real Time Control

تجاری‌سازی چاپگرهای سه بعدی بتن توسط پژوهشگران

تجاری‌سازی چاپگرهای سه بعدی بتن توسط پژوهشگران

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir