۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ ۱۵:۰۵
مردم چین، «هینان» (Hainan) را که جزیره‌ای بهشتی در جنوب چین است، هاوایی چین می‌دانند. البته نه به خاطر طبیعت هینان بلکه به خاطر زیبایی سازه‌های غول‌آسایی که نمی‌توان از آن‌ها چشم برداشت. این سازه‌ها در شهر‌های اصلی جزیره، «سانیا» (Sanya) و «هایکو» (Haikou) ساخته شده‌اند. هتل‌های دیدنی و مراکز تفریحی جذاب در همه جای شهر به چشم می‌خورند.

معمار شرکت M CO که از سال ۲۰۰۵ میلادی، تعداد زیادی برج در این جزیره ساخته به نام «اسکات میکلبوست» (Scott Myklebust) در مصاحبه‌ی خبری  CNN‌ می‌گوید:
طراحی و معماری سازه‌ها تبدیل به کلید اصلی برای موفقیت سازه‌هایی شده که وارد بازار هینان می‌شوند. بازار رقابت بسیار شدید است، تعداد زیادی هتل در سال‌های اخیر ساخته و توسعه داده شده‌اند. پیدا کردن ویژگی‌ای که سازه‌ی شما را از بقیه متمایز کند، رمز اصلی موفقیت و بسیار دشوار است.
اگر در بندر شنی سانیا پیاده‌روی کنید، سازه‌های غول‌آسا و انحنا دار ققنوس (Phoenix) را خواهید دید که بر روی جزیره‌ای مصنوعی که فقط برای این سازه احداث شده، خواهید دید.



موسس و شریک شرکت معماری Mad در سال ۲۰۱۰ به خبرنگاران گفت که سازه‌های ققنوس نماد سانیا شده و از این به بعد در پیشرفت تجاری سانیا بسیار موثر خواهند بود.
این جزیره در واقع جزیره‌ای در بین دریا است. معماری به گونه‌ای خواهد بود که گویا در خارج از جزیره هم رشد می‌کند و از حد جزیره هم فراتر رفته است. این سازه‌ها باید منحنی باشند تا یادآور ستاره‌های دریایی باشند. این سازه‌ها با هم یک گروه را تشکیل می‌دهند.


وقتی که از قسمت شرقی وارد جزیره می‌شوید، درختان مسطح و بزرگی را خواهید دید که در واقع هتل زیبا و غول‌آسای درختی، (Beauty Crown Grand-Tree Hotel) هستند که در سال ۲۰۱۶ افتتاح شدند.



در شمال سانیا در حالی که به هایکو پرواز دارید، سازه‌ی مرکز تفریحی که در حال ساخت بوده و نماد یینگ ینگ، (ying-yang) است را خواهید دید. نام این مرکز تفریحی بسیار بزرگ مروارید نانهی ( Nanhai Pearl) خواهد بود.
البته این فقط یک شروع است و سازه‌های بسیار زیادی در دست ساخت یا در حال مطالعه هستند.

میکبلوست در این باره می‌گوید:
پروژه‌های زیادی در این بازار گرم رقابت در حال ساخت هستند.
علاوه بر هتل «الوها» (Aloha)، یک مرکز تفریحی هم توسط میکبلوست طراحی شده، مساحت این پروژه‌ها که توسط شرکت M CO اجرا شده، بیشتر از ۴۴۰,۰۰۰ متر مربع است.
این منطقه از «وایکیکی»،‌(Waikiki) در هاوایی الهام گرفته و بعد از مدتی، تعداد بسیار زیاد هتل و آپارتمان‌ها لوکس برای اشخاص با هر سلیقه‌ای موجود خواهد بود. اگر به هتل‌های وایکیکی توجه کنید، آن‌ها دقیقا روبه‌روی دریا هستند و در پشت سر هتل‌ها، مرکز تجاری قرار دارد. پروژه در مرحله‌ی سوم ساخت است و تا سال ۲۰۱۹ میلادی به اتمام خواهد رسید.


گلی در میان اقیانوس

پروژه‌های کمی در هینان به اندازه‌ی پروژه‌ی جزیره‌ی مصنوعی ساخته شده در میان اقیانوس، چشم‌گیر هستند. بر خلاف جزیره‌ی ققنوس و مروارید نانهی، جزیره‌ی گل اقیانوس به دو شهر اصلی هینان نزدیک نیست، ولی از نظر عظمت هیچ چیزی از دو دیگر پروژه‌ی عظیم هینان کم ندارد.
مانند بقیه‌ی جزایر مصنوعی هینان، این پروژه هم شامل پارک‌ها، مراکز خرید، موزه و سالن تئاتر است.
یکی از موسسان شرکت سازنده LAVA، به نام «کریس باس» (Chris Bosse) می‌گوید که اندازه‌ی بزرگ پروژه یکی از موانع کار بوده است.

کریس باس در این باره ادامه می‌دهد:
چالش اصلی پروژه، این بود که ساختمانی عظیم و مصنوعی بسازیم که جلوه‌ای طبیعی داشته باشد. ما اکثرا از طبیعت الهام می‌گیریم، شکل‌های هندسی اصلی را از طبیعت گرفته و سعی داریم که زمانی که به ساختمان خیره می‌شویم حسی از طبیعت به ما دست دهد.
در ابتدا طرح اولیه‌ی باس برای ساختمان، گل لوتوس (شقایق دریایی) با پنج پر بود که در مرکز به هم وصل می‌شدند.  باس که در بسیاری از پروژه‌های معماری چین از جمله ساختمان المپیک پکن در سال ۲۰۰۸ میلادی در چین فعالیت کرده، معتقد است که هینان به خودی خود حال و هوایی دارد که طراحی‌ها باید الهام گرفته از طبیعت باشند. هینان که طبیعتی شگفت‌انگیز و زیبا دارد، آینده‌ای مدرن و زیبا که بسیاری از انسان‌ها از آن بهره خواهند برد، پیش رو دارد. البته تحقق این دو امر درکنار هم، بدون آسیب زدن به طبیعت چالشی بزرگ است.
اما باس تنها معماری نیست که قصد دارد طبیعت زیبای هینان را در طرح‌های خود بگنجاند.
در جای دیگری از هینان، هتل‌های پنج ستاره و رستوران‌هایی افتتاح شده‌اند که حتی آبشار مصنوعی هم دارند.

«مایک استوارت»،‌ (Mike Stewart)، رئیس شرکت سازه و معماری YWS می‌گوید که شکل اولیه‌ی «پاراماونت بواو»، (Paramount Boao) نیز الهام گرفته از یک گل بوده. ما می‌خواستیم که نمای مدرن ساختمان از گل پیشی بگیرد تا به آینده‌ی درخشان و مدرن این منطقه اشاره کنیم.



در میان برج‌های مسکونی و آپارتمان‌های لوکس که رو به دریا هستند، محیط بزرگی وجود دارد که مردم می‌توانند در رود‌های مصنوعی آن به قایق‌سواری پرداخته و به رستوران‌های اطراف آن بروند و در زیر سایبان‌های عظیم به صرف ناهار بنشینند.

استوارت می‌گوید:
زمانی که نسیمی بوزد، سایبان‌ها به صورت خودکاری زاویه‌دار می‌شوند تا نسیم را به داخل هدایت کنند. هدف، طبیعی شدن شرایط به نحوی است که گویی در زیر سایه‌ی یک درخت نشسته‌اید.
البته فقط این نیست و آن‌ها توری را برای گردشگران ترتیب داده‌اند که به بازدید از یک آپارتمان لوکس که در لبه‌ی آبشار واقع شده، می‌روند.
این سازه در واقع یک سازه‌ی باز است که از نظر ظاهری بسیار معمولی است، ولی وقتی داخل می‌شوید هیچ دیواری وجود ندارد و در بین شیشه‌ها که راه می‌روید، منظره‌ی کامل آبشار و ساحل را می‌بینید.



استوارت احساس می‌کند که توسعه‌دهندگان در هینان و در جهان به دنبال ساخت مراکز تفریحی هستند که تجربیاتی از این قبیل را به گردشگران ارائه دهند.
ما به دنبال برنده شدن در این رقابت معماری نیستیم، بلکه به دنبال این هستیم که مردم با افتخار پول خود را در این منطقه خرج کرده و از آن لذت ببرند.
پروژه‌ی هتل و رستوران پارامونت به گفته‌ی یک مقام مسئول در پروژه در مصاحبه‌ی خبری با CNN در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.
سیل پروژه‌های در دست اجرا در هینان اصلا کاهش نمی‌یابد. ولی با توجه به تعداد بی‌شمار پروژه‌های عظیم و بدهی رو به افزایش دولت چین و بالا و پایین‌های سیاسی، هیچ وقت تضمینی وجود ندارد که پروژه حتما به بهره‌برداری خواهد رسید.

در آگوست سال ۲۰۱۶ گروه HNA برای طرح اصلی مروارید نانهی مسابقه‌ای برپا کرد که برنده‌ی مسابقه استودیوی طراحی (Diller Scofidio + Renfro) از نیویورک بود.
معمارانی که در این مسابقه شرکت کردند امیدوار هستند که روزی رویایی آن‌ها هم به حقیقت بپیوندد و طراح‌های آن‌ها هم اجرا شود.


استوارت می‌گوید:
در چین، اصلا روند تکراری شدن را نمی‌بینید و هر روز ساختمانی با ایده‌ای جدید مشاهده می‌کنید. مشخص نیست که این رشد ساختمان‌های جدید به کجا خواهد رسید؟

 
تحریریه معماری آرل
منبع : کجارو، CNN

 
 
تعداد بازدید : ۲۴۸۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی ساختمان اداری با الهام از سنگ های رودخانه ای

طراحی ساختمان اداری با الهام از سنگ های رودخانه ای

17 ساختمان با معماری اسرار آمیز در دنیا

17 ساختمان با معماری اسرار آمیز در دنیا

انگلستان و جهان چه درس‌هایی می‌توانند از معماری دانمارک یاد بگیرند؟

انگلستان و جهان چه درس‌هایی می‌توانند از معماری دانمارک یاد بگیرند؟

خانه لگوی جیمز می، مجری سابق تخت گاز و فعلی تور بزرگ

خانه لگوی جیمز می، مجری سابق تخت گاز و فعلی تور بزرگ

پروژه بی‌نظیر بازسازی خانه کارتاس!

پروژه بی‌نظیر بازسازی خانه کارتاس!

مدرسه ابتدایی در مناطق روستایی چین توسط گروه معماری زاها

مدرسه ابتدایی در مناطق روستایی چین توسط گروه معماری زاها

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir