۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۶/۰۷/۲۲ ۱۵:۰۹
10 راه مختلف برای انداره گیری ارتفاع آسمان خراش ها
تحریریه معماری آرل
چطور می توانیم ارتفاع واقعی یک ساختمان را تشخیص دهیم؟ خط اندازه را کجا باید قرار دهیم؟ تاریخ اندازه گیری آسمان خراش ها به سال 1885 برمی گردد. جایی که اتوکد یا رویت وجود نداشته و ساختمان بیمه شیکاگو به عنوان بلندترین ساختمان خودنمایی می کرد. البته ثبت و اندازه گیری ساختمان ها که به نام شورای ساختمان های بلند و شهری (CTBUH) می باشد تا سال 1969 شکل نگرفت. CTBUH به عنوان یک گروه مستقل در گروه دولت با متدهای مختلف ارتفاع بلندترین ساختمان را تشخیص می داد و آن را به ثبت می رساند. با این حال CTBUH تنها سازمان اندازه گیری و ثبت داده های ساختمانی نیست. پایگاه داده اطلاعات جهانی ساختمان با نام  Emporis بسیار فعالیت گسترده ای در این زمینه دارد. این دو سازمان 10 روش مختلف را برای تعیین آسمان خراش ارائه می دهد که در ادامه خلاصه ای از روش ها را برای شما قرار داده ایم. 

روش اندازه گیری گروه CTBUH

گروه CTBUH سه روش برای اندازه گیری ساختمان ها به صورت دقیق معرفی کرده که در هر سه روش پایین ترین سطح آسمان خراش برای شروع اندازه گیری در نظر گرفته شده است.
10 راه مختلف برای انداره گیری ارتفاع آسمان خراش ها

بالاترین سطح معماری

این مورد جزء رایج ترین روش های اندازه گیری ساختمان می باشد. در این شیوه تمام قسمت های اصلی رو قطعه به قطعه اندازه می گیرند تا به بلندترین نقطه ساختمان برسند. منظور از بلندترین نقطه به الحاقاتی مانند تزئینات، اسپایدر یا پاراپت است. اما در این روش تجهیرات کاربردی فنی مانند آنتن یا پرچم محاسبه نمی شوند. چون آنتن و پرچم جزء مواردی است که ممکت است تغییر یا تعویض شوند. این روش همیشه باعث ایجاد اختلاف نظرهایی شده و در تمام موارد اختلاف نظر در مورد محاسبه تجهیزات کاربردی فنی به عنوان بخشی از کاربرد معماری ساختمان بوده است. 
10 راه مختلف برای انداره گیری ارتفاع آسمان خراش ها

بالاترین طبقه شلوغ

در این روش بالاترین طبقه شلوغ ساختمان مد نظر است. یعنی فضایی که برای سکونت یا استفاده مداوم باشد و فضای اجتماع موقت یا فضای مکانیکی محاسبه نمی شود. این اندازه گیری از کف پایین ترین سطح ورودی ساختمان تا کف بالاترین سطح قابل سکونت در نظر گرفته می شود. 
10 راه مختلف برای انداره گیری ارتفاع آسمان خراش ها

نوک

این روش به ارائه بالاترین سطح ساختمان بدون در نظر گرفتن کاربری یا عملکرد آن می پردازد. به عنوان مثال بلندترین نقطه برج ویلیس در بالاترین سطح معماری 442 متر است. اما ارتفاع تا نوک بلندترین بخش ساختمان 527 متر ثبت شده است.
10 راه مختلف برای انداره گیری ارتفاع آسمان خراش ها

روش های اندازه گیری گروه Emporis

به غیر از سه روش فوق، پایگاه داده های اطلاعات جهانی Emporis چندین روش برای اندازه گیری ارتفاع ساختمان در نظر می گیرد. گروه Emporis به منظور راحتی کار خود اطلاعات خود را از طریق استانداردهایی که خود ارائه کرده منتشر می کند. به عنوان مثال این گروه روشی برای محاسبه ارتفاع ساختمان از داخل در نظر گرفته، نه از بیرون ساختمان. گروه Emporis بر مبنای روش های متفاوت درون سازمانی و پیچیده به محاسبه ارتفاع ساختمان می پردازد. در صورتی که CTBUH در تمام روش های خود مبنای محاسبات را از کف ساختمان در نظر می گیرد. گروه Emporis پایین ترین سطحی که ساختمان با آن برخورد کرده را در نظر می گیری و به هیچ عنوان کف سطح اول را مبنای کار خود نمی گذارد. 

ارزیابی معمارانه

به منظور برآورد ارتفاع معماری ساختمان گروه Emporis ارتفاع را بر اساس لیستی از مقادیر شناخته شده محاسبه می کند. به عنوان مثال در این روش ارتفاع تقریبی سازه با توجه به استاندارد ارتفاع طبقات که به صورت مشابه در اکثر پروژه ها استفاده محاسبه می گردد.

کف تا سقف

این روش به نوعی شیوه کار خود را توضیح می دهد. با توجه به داده های اطلاعاتی Emporis متوسط فاصله کف تا سقف در این روش محاسبه می گردد. ارتفاع ساختمان بر اساس مجموعه محاسبات سطح به سطح ساختمان ارائه می گردد. (اندازه این روش به صورت تقریبی است و دقیق نمی باشد).

کف تا کف

یکی از روش های جالب این گروه محاسبه کف تا کف تمام سطوح می باشد. مهم ترین ویژگی این شیوه ضریب خطای پایین آن نسبت به شیوه کف تا سقف می باشد. برای ارتفاع برآورد متراژ کلی ساختمان این سیستم بیش تر مورد استفاده قرار می گیرد، چون اندازه های شما در فضای بین سطوح دقیق تر از اندازه های قبل یا بعد از سطوح ساخته شده می باشد. 

سقف اصلی

ساختمان هایی که دارای سقف اصلی هستند می توان از این روش برای اندازه گیری کل مجموعه استفاده کرد. البته این شیوه مناسب اندازه گیری پنت هاوس یا برجک نمی باشد. 

سقف قابل مشاهده

اندازه گیری از پایین ترین سطح تا سقف بازی که قابل مشاهده می باشد. سقف قابل مشاهده به بالاترین سطح ساختمان گفته می شود که در فضای باز با چشم قابل مشاهده است. مانند یک مگانومی (Meganome) که برای یک آسمان خراش در منهتن طراحی شده است. 
10 راه مختلف برای انداره گیری ارتفاع آسمان خراش ها

کف قابل مشاهده 

بر خلاق شیوه سقف قابل مشاهده، بالاترین سطح کف قابل دیدن می تواند به اندازه گیریاز داخل کمک کند. از این روش می توان در محاسبه کف 360 درجه برج آنتالیا در نمایشکاه Expo 2016 استفاده کرد. 

سقف

سقف به عنوان بالاترین قسمت خارج از پوسته ساختمان می باشد. این سیستم گروه Emporis برای اندازه گیری بالاترین سقف داخلی یا قابل مشاهده نیست. بلکه می توان از این شیوه سقف پنت هاوس یا سالن های پنهان را در نظر گرفت. 
به طور کلی روش های زیادی برای اندازه گیری ساختمان با هر ارتفاع وجود دارد. هر کدام از روش ها به سبک و شکل ساختمان مورد نظر شما بستگی دارد. 
تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily.com
تعداد بازدید : ۳۲۳۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی آسمانخراش برای بهبود گرمایش زمین

طراحی آسمانخراش برای بهبود گرمایش زمین

معماری برجهای درختستان در هند همانند گروهی از درختان

معماری برجهای درختستان در هند همانند گروهی از درختان

نمایشگاه اکسپو آنتالیا 2016

نمایشگاه اکسپو آنتالیا 2016

بلندترین هتل دنیا Ritz-Carlton hotel

بلندترین هتل دنیا Ritz-Carlton hotel

معماری آسمانخراش Zero طرح مسابقه evolo

معماری آسمانخراش Zero طرح مسابقه evolo

کانسپتی آینده نگر از برج مسکونی 197 استرالیا

کانسپتی آینده نگر از برج مسکونی 197 استرالیا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir