۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ ۱۱:۴۶
نورپردازی پذیرایی در فضای آزاد
تحریریه معماری آرل
با فضای غذاخوری روباز، چه یک تراس در پشت بام باشد چه بالکن و یا یک باغ کوچک، باید مشابه دیگر اتاق های خانه رفتار کنید. هدف صرفا افزودن به فضای پذیرایی نیست، بلکه با خلق منظره ای در آنسوی آن می توان درک فضایی محیط داخلی را توسعه داد. 
نورپردازی پذیرایی در فضای آزاد
شگرد اصلی در نورپردازی فضای خارجی پرهیز از گرفتار شدن در افه ی «سیاه چاله» است. این موضوع هنگام نورپردازی یک پاسیو نیز صدق می کند، که اگر باغ آنسوی آن نیز نورپردازی شود، پاسیو زنده خواهد شد. مثل همیشه، نخستین قدم انتخاب چیزی ست که باید نورپردازی شود. اگر باغ را حصار یا شبکه ای احاطه کرده باشد، نورپردازی و ملزومات آن را می توان به شکلی نامحسوس در ارتفاع بالا نصب کرد تا تابش نور را از بالا به پایین جهت دهد، که در این صورت بر سطح نور عمومی افزوده می شود، همچنان که لایه ی دیگری را نیز بر افه های نور خواهد افزود- به خصوص اگر با نورپردازی بالاتاب ترکیب شود. ناحیه ی نشستن یا میز ناهارخوری معمولا نقطه ی تمرکز اصلی ست. اگر ارتفاع ساختمان زیاد باشد یا درخت مرتفعی درون باغ وجود داشته باشد، مخفی کردن یک منبع نور در ارتفاع بالا برای تمرکز بر حوضچه ی رقیقی از نور بر میز قهوه خوری یا ناهارخوری، به همان شیوه ای که در فضای داخلی اعمال می شود، اغلب مناسب خواهد بود. این شیوه تنها زمانی موثر است که ارتفاع نورافکن به کفایت بلند باشد و منبع نور با کلاهک ضد تابش پوشیده شده باشد. برای رسیدن به افه ی مورد نظر تنها کافی ست آنها را 15 الی 20 درجه تغییر جهت بدهید- بیشتر از این مقدار می تواند موجب درخشش نامطلوب نور شود.  
نورپردازی پذیرایی در فضای آزاد
برای افزودن هیجان به یک فضای خارجی نورپردازی بالاتاب گیاهان شیوه ی مناسبی به نظر می رسد، اما برای دست یافتن به بهترین افه ی ممکن بایستی گونه ی مناسب گیاه را انتخاب کنید. گیاهانی با شاخ و برگ گسترده مانند درختان غار (برگ بو) و یا زیتون بسیار مناسبند، در حالی که درختی با شاخ و برگ هرس شده و جمع و جورتر را می توان مانند یک مجسمه به وسیله ی نورافکن هایی در فواصل نزدیک نورپردازی کرد. درخچه های هرس شده ی تزئینی کم ارتفاع را نمی توان بالاتاب نورپردازی کرد، اما می توان آنها را به شکل پایین تاب نورپردازی کرد تا افه ی مناسبی حاصل شود و یا آنها را در ضد نور قرار داد، به ویژه اگر ورودی خانه را قاب گرفته باشند. نورپردازی پایه میخی با منابع کم ولتاژ و مبدل از راه دور راه حل های منعطفی را در اختیار قرار می دهد، اما ضرورت دارد که سیم کشی کافی برای آن مهیا باشد تا بتوان منبع نور را به بهترین مکان ممکن جابجا کرد، چرا که با تغییر فصل، تغییر مکان لازم می شود. 
نورپردازی پذیرایی در فضای آزاد

نکات کلیدی نورپردازی:

- از جمله مشخصه های دیگر می توان به منورهای مخصوص باغ ها اشاره کرد که می توانند درون گلدان ها یا زیر گلدانی ها به کار روند، که در واقع به تعیین مسیر اختصاص دارند؛ برای افزودن عنصری دینامیک به نورپردازی نیز می توان از شومینه های فضای خارجی استفاده کرد که در یک فضای شهری به خوبی عمل کرده و در صورت دولایه شدن می توان از آن به عنوان باربیکیو استفاده نمود.
- استفاده از نورهای شب در حباب های شیشه ای کوچک، پلکان یا یک دیوار کوتاه و یا میز را به زیبایی مورد تاکید قرار می دهند.
- باغ یک اتاق روباز است که قوانینی مشابه یک ناهارخوری سرپوشیده بر آن حاکم است. با نور تکمیلی شروع کرده و دور تا دور باغ را نورپردازی کنید. باغچه را با ترکیبی از پوشش ظریفی از نور حاصل از رفلکتورهای پایه میخی 50 وات و 12 ولت و افه ی فشرده تر بالاتاب در زیر درختان نورپردازی کنید.
- تمرکز را بر خود میز قرار دهید. برای این منظور از نور شمع استفاده کنید و یا اگر در نزدیکی میز درختی وجود دارد، یک نورافکن پرتو باریک را تا فاصله ی 6 متری قرار داده تا پرتوی نور درجه ی 4 را بر مرکز میز متمرکز کنید.
نورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزادنورپردازی پذیرایی در فضای آزاد
تحریریه معماری آرل
منابع: کتاب نورپردازی بی نقص در فضاهای مسکونی
homebunch
cdn.homesthetics
xboxhut
Arel
تعداد بازدید : ۵۷۴۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی سالن کنسرت اکستر معروف  Foro Boca

طراحی سالن کنسرت اکستر معروف Foro Boca

سایه های معماری در طراحی لنداسکیپ

سایه های معماری در طراحی لنداسکیپ

ایده طراحی حیاط خلوت دنج و دلنشین

ایده طراحی حیاط خلوت دنج و دلنشین

تلفیق فضای سبز حیاط با فضای داخلی خانه

تلفیق فضای سبز حیاط با فضای داخلی خانه

بهترین نمونه های بازسازی حیاط خلوت مدرن در ساختمان های سنتی چین

بهترین نمونه های بازسازی حیاط خلوت مدرن در ساختمان های سنتی چین

دفتر اداری هو شی مین یا پارک تفریحی؟

دفتر اداری هو شی مین یا پارک تفریحی؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir