۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ۱۵:۲۷
معماری حواس
تحریریه معماری آرل
معماران مختلف را می توان از نحوه ی تاکید آنان بر کیفیت ادراک حسی از یکدیگر متمایز کرد. در کنار معماری غالب بینایی محور، معماری بساوایی با تاکید بر به نمایش گذاشتن عضلات و پوست به وجود می آید. همچنین معماری هایی وجود دارند که بر قلمرو های شنوایی، بویایی و چشایی تاکید دارند.
برای مثال، معماری لکوربوزیه و ریچارد مه یر، به وضوح تمایل به بینایی دارد؛ (گرچه کارهای انتهایی لکوربوزیه در به نمایش گذاشتن سنگینی و حضور موثر ماده، در تجارب بساوایی تاکید دارند). از سوی دیگر معماری اکسپرسیونیسمی که با اریش مندلسون و هانس شارون شروع می شود با سرکوب بینایی محوری، تمایل به شکل پذیری بساوایی و عضلانی داشت. آثار معماری فرانک لوید رایت و آلوار آلتو مبتنی بر شناختی عمیق از شرایط جسمانی انسان و انبوهی از واکنش های غریزی نهفته در ناخودآگاه انسان است. در معماری امروز، برای مثال در کارهای گلن مورکات، استیون هال و پیتر زومتور انبوهی از تجارب احساسی بسط یافته است.
آلوار آلتو به طور آگاهانه در به کارگیری تمامی ادراک حسی در معماری اش علاقه مند بود. تمایلات حسی او در طراحی مبلمان به وضوح اهمیت این موضوع را آشکار می کند:
«قطعه مبلمان که به پاره ای از عادات روزمره مشخص شکل می دهد نباید باعث به وجود آوردن انعکاس نور شدید شود. همچنین طراح نباید در زمینه ی صدا، جذب صدا و غیره بی تفاوت باشد. مبلمانی که در نزدیک ترین تماس با بدن است، مثل صندلی، نباید از مصالحی ساخته شود که بیش از حد گرما را انتقال دهد.»
آلتو به وضوح بیشتر علاقمند به نحوه ی رویارویی شی ء با بدن شخص مصرف کننده بود تا زیباشناسی بصری صرف. معماری آلتو حضوری عضلانی و بساوایی را در معرض نمایش قرار می دهد و جابجایی ها، تقابل های نامتوازن، بی نظمی ها و چند آوایی ها را به منظور برانگیختن تجارب جسمانی، عضلانی و بساوایی در هم می آمیزد. جزئیات و بافت های سطح پرکار او که نتیجه هنر دست است، احساس لامسه را فرا می خواند و فضایی از صمیمیت و گرما خلق می کند. به جای ذهنیت گرایی غیرجسمانی دکارتی معماری وابسته به چشم، معماری آلتو بر مبنای واقعیت گرایی احساسی است. ساختمان های او بر مبنای ایده یا تصور غالب منفرد ساخته نمی شوند؛ بلکه توده متراکمی از به کارگیری احساسات هستند و آنها حتی برخی اوقات در ترسیم ها، بسیار ضمخت و حل نشده به نظر می آیند. اما پس از ساخت از جهت رویارویی فضایی و فیزیکی از آنها به عنوان بناهایی قابل تقدیر یاد می شود، نه به عنوان ساختارهایی مبتنی بر بینایی ذهنی.

تحریریه معماری آرل
منبع: کتاب چشمان پوست؛ معماری و ادراک حسی
تعداد بازدید : ۳۴۴۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری آسمانی در قرن بیست و یکم

معماری آسمانی در قرن بیست و یکم

10 رمپ نوآورانه در پاسخ به کاربری های مختلف( به همراه پلان و برش)

10 رمپ نوآورانه در پاسخ به کاربری های مختلف( به همراه پلان و برش)

مستحکم تر از فولاد : انقلاب شیگروبان در کاربرد متریال گلولوم

مستحکم تر از فولاد : انقلاب شیگروبان در کاربرد متریال گلولوم

12 پروژه برتر در جشنواره ورسای پاریس

12 پروژه برتر در جشنواره ورسای پاریس

 NAPOLI  AFRAGOLA STATION  اثر زاها حدید

NAPOLI AFRAGOLA STATION اثر زاها حدید

معماری با رنگ سیاه: طراحی در طیف رنگ فضاهای مشکی یا تیره چگونه است؟

معماری با رنگ سیاه: طراحی در طیف رنگ فضاهای مشکی یا تیره چگونه است؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir