۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۶/۰۳/۲۱ ۱۵:۲۷
معماری حواس
تحریریه معماری آرل
معماران مختلف را می توان از نحوه ی تاکید آنان بر کیفیت ادراک حسی از یکدیگر متمایز کرد. در کنار معماری غالب بینایی محور، معماری بساوایی با تاکید بر به نمایش گذاشتن عضلات و پوست به وجود می آید. همچنین معماری هایی وجود دارند که بر قلمرو های شنوایی، بویایی و چشایی تاکید دارند.
برای مثال، معماری لکوربوزیه و ریچارد مه یر، به وضوح تمایل به بینایی دارد؛ (گرچه کارهای انتهایی لکوربوزیه در به نمایش گذاشتن سنگینی و حضور موثر ماده، در تجارب بساوایی تاکید دارند). از سوی دیگر معماری اکسپرسیونیسمی که با اریش مندلسون و هانس شارون شروع می شود با سرکوب بینایی محوری، تمایل به شکل پذیری بساوایی و عضلانی داشت. آثار معماری فرانک لوید رایت و آلوار آلتو مبتنی بر شناختی عمیق از شرایط جسمانی انسان و انبوهی از واکنش های غریزی نهفته در ناخودآگاه انسان است. در معماری امروز، برای مثال در کارهای گلن مورکات، استیون هال و پیتر زومتور انبوهی از تجارب احساسی بسط یافته است.
آلوار آلتو به طور آگاهانه در به کارگیری تمامی ادراک حسی در معماری اش علاقه مند بود. تمایلات حسی او در طراحی مبلمان به وضوح اهمیت این موضوع را آشکار می کند:
«قطعه مبلمان که به پاره ای از عادات روزمره مشخص شکل می دهد نباید باعث به وجود آوردن انعکاس نور شدید شود. همچنین طراح نباید در زمینه ی صدا، جذب صدا و غیره بی تفاوت باشد. مبلمانی که در نزدیک ترین تماس با بدن است، مثل صندلی، نباید از مصالحی ساخته شود که بیش از حد گرما را انتقال دهد.»
آلتو به وضوح بیشتر علاقمند به نحوه ی رویارویی شی ء با بدن شخص مصرف کننده بود تا زیباشناسی بصری صرف. معماری آلتو حضوری عضلانی و بساوایی را در معرض نمایش قرار می دهد و جابجایی ها، تقابل های نامتوازن، بی نظمی ها و چند آوایی ها را به منظور برانگیختن تجارب جسمانی، عضلانی و بساوایی در هم می آمیزد. جزئیات و بافت های سطح پرکار او که نتیجه هنر دست است، احساس لامسه را فرا می خواند و فضایی از صمیمیت و گرما خلق می کند. به جای ذهنیت گرایی غیرجسمانی دکارتی معماری وابسته به چشم، معماری آلتو بر مبنای واقعیت گرایی احساسی است. ساختمان های او بر مبنای ایده یا تصور غالب منفرد ساخته نمی شوند؛ بلکه توده متراکمی از به کارگیری احساسات هستند و آنها حتی برخی اوقات در ترسیم ها، بسیار ضمخت و حل نشده به نظر می آیند. اما پس از ساخت از جهت رویارویی فضایی و فیزیکی از آنها به عنوان بناهایی قابل تقدیر یاد می شود، نه به عنوان ساختارهایی مبتنی بر بینایی ذهنی.

تحریریه معماری آرل
منبع: کتاب چشمان پوست؛ معماری و ادراک حسی
تعداد بازدید : ۱۳۲۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
راز پنهان معماری بناها : مرکز فرهنگی Fondazione Prada اثر شرکت معماری OMA

راز پنهان معماری بناها : مرکز فرهنگی Fondazione Prada اثر شرکت معماری OMA

گزینه های شغلی که می توانید در کنار معماری ادامه دهید !

گزینه های شغلی که می توانید در کنار معماری ادامه دهید !

نقش رنگ در معماری: جلوه های بصری و محرک های روانی

نقش رنگ در معماری: جلوه های بصری و محرک های روانی

11 دوره آموزشی معماری آنلاین برای معماران و دانشجویان

11 دوره آموزشی معماری آنلاین برای معماران و دانشجویان

معماری مرکز کنگره ترابلس

معماری مرکز کنگره ترابلس

نمونه طراحی داخلی مراکز و سالن های تمرین و آموزش یوگا

نمونه طراحی داخلی مراکز و سالن های تمرین و آموزش یوگا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir