۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ۰۷:۵۰
آیا گران ترین خانه تهران تخریب می شود؟
تحریریه معماری آرل
خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران ترین و بزرگ ترین خانه شهر تهران» بوده و معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است.
به گزارش تیترشهر؛ این اثر ارزشمند در آستانه تخریب قرار گرفته و بناست به جای آن، یک برج تجاری و مسکونی ساخته شود. کاخ پاسال تهران اگر چه از ظاهر شبیه به قصرهای فرانسه است ولی در تزئینات آن هنرهای ایرانی به کار برده شده به نحوی که منبت کار کاخ می‌گوید که ۱۲ سال طول کشید تا این کاخ توسط هنرمندان ایرانی ساخته شود. پس از انقلاب این کاخ صاحبان متعددی به خود دید و عموما تردد در آن با کاربری «خاص اداری» صورت می‌گرفت.
همسایگانی که منازلشان مشرف به این کاخ است، از بی توجهی و عدم رسیدگی ساکنان آن طی 2 سال اخیر و خشک شدن سریع درختان آن علی‌الخصوص درختان کاج می‌گویند. بخش عمده فضای سبز و درختان این خانه یک هکتاری در سال‌های اخیر خشک شده و از بین رفته است. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی تا کنون اقدامی برای ثبت این کاخ انجام نداده است و ساخت و سازهای این اطراف این عمارت هر روزه به قهقهرا می رود. این کاخ در آستانه تخریب قرار دارد و بنا است گودبرداری عظیمی در این خانه تاریخی برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری توسط یکی از سرمایه‌داران بزرگ تهران آغاز شود.
تخریب گران ترین خانه تهران برای ساخت مسجد
خبرنگار تیتر شهر در مصاحبه ای با مهدی چمران،  رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علت این امر را جویا شد.
رئیس شورای شهر چهارم گفت:  اطراف عمارت ثابت پاسال ساخت و سازی وجود ندارد و تا کنون این عمارت ثبت میراثی نشده است زیرا این عمارت اصلا بحث میراثی ندارد.
وی افزود: این در حالی است که میخواستند در این عمارت مجتمع تجاری بسازند و بلندمرتبه سازی کنند اما پیشنهاد دادیم این کار صورت نپذیرد و به صورتی این برنامه عوض شد.
چمران خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از نهاد ها این عمارت را تملک کرد و به او پیشنهاد دادیم مرکز فرهنگی و مذهبی در آنجا ساخته شود. یعنی مسجد بسازند.
تخریب گران ترین خانه تهران برای ساخت مسجد
چمران با تاکید بر این نکته که باید در این مکان بخش فرهنگی و مذهبی باشد، عنوان کرد: پیشنهاد شورای شهر به جای حفظ گران‌ترین خانه تهران، ساخت مسجد استالبته باید در این مکان فرهنگی بخش تجاری فعال شود تا مکان فرهنگی بتواند هزینه های خود را در بیارد.
وی در ارتباط با طرح های ارائه شده در عمارت ثابت پاسال گفت: طرح هایی در این خصوص ارائه داده اند اما به دلیل اینکه طرح مسجد ضعیف بوده است آن را به یکی از اساتید دانشکده معماری تهران ارائه دادم تا با آن ها همکاری کند.
تخریب گران ترین خانه تهران برای ساخت مسجد
رئیس شورای شهر چهارم تهران خاطر نشان کرد: فکر می کنم برای این امر، طرح ها به جای خوبی برسد و ما، طرح ارائه شده را تائید می کنیم. البته این تائید قانونی نیست و مربوط به رابطه ی دوستانه است.
وی ادامه داد: در این صورت اگر ما  طرح را تایید کنیم و معاونت شهرسازی هم آن را  تائید خواهد کرد.
چمران در ارتباط با وضعیت کنونی عمارت ثابت پاسال عنوان کرد: متولیان امر در حال حاضر در حال تهیه طرح هستند. چندین بار با طراحان صحبت کردیم و ما آن ها را راهنمائی کردیم. با توجه به اینکه احساس شد ممکن است به نتیجه خوبی نرسد دو نفر از دوستانی که تجربه  خوبی داشتند و از اساتید خوب دانشکده معماری هستند و در ساخت مساجد سابقه ی خوبی دارند به افراد معرفی کردم تا به جای خوبی برسد.رئیس شورای شهر چهارم تهران در پایان در مورد صاحب فعلی این منطقه بیان کرد: خریدار این بحث اگر بخواهد خود را معرفی می کند.
تخریب گران ترین خانه تهران برای ساخت مسجد



تحریریه معماری آرل
منابع: titreshahr
twitter: @yasharsoltani
arel
تعداد بازدید : ۶۸۸۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی ساختمان مسکونی BW7، رتبه سوم جایزه معمار 94

طراحی ساختمان مسکونی BW7، رتبه سوم جایزه معمار 94

 ویلای نمازی از لحاظ معماری چه ویژگی دارد (خاطره ای که خاک می شود )

ویلای نمازی از لحاظ معماری چه ویژگی دارد (خاطره ای که خاک می شود )

معماری ساختمان بانک ملی، شعبه ی دانشگاه تهران

معماری ساختمان بانک ملی، شعبه ی دانشگاه تهران

هوشنگ سیحون - عکس های آتلیه ارسالی توسط نادر سیحون

هوشنگ سیحون - عکس های آتلیه ارسالی توسط نادر سیحون

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: نادر خلیلی

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: نادر خلیلی

ایران با کسب رتبه یازدهم در رنکینگ جهانی طراحی A Design

ایران با کسب رتبه یازدهم در رنکینگ جهانی طراحی A Design

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir