۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ۰۹:۵۶

مسجد الغدیر تهران
مسجد از دیرباز به عنوان عنصری اساسی در جامعه بشری و به صورتهای گوناگون مطرح بوده است. عمده ترین وظیفه مساجد فراهم ساختن بستر مکانی مناسب برای اقامه نماز جماعت است و عملکردهایی از جمله سخنرانیها، عزاداری ها و کارهای فرهنگی جانبی نیز در آن به انجام می رسد. از سال 1350 به بعد که در معماری ایران یک جریان تاریخ گرا پدید آمده بود، معمارانی کوشیدند آثار در پیوند با معماری گذشته ایران پدید آورند.

مسجد الغدیر تهران
مسجد الغدیر جزو این دسته از بناهاست که با توجه به اسلوب های مورد توجه در معماری اسلامی و تکنولوژی مدرن در نواحی شمالی شهر تهران با طرح جهانگیر مظلوم یزدی بین سالهای 1355 و 1356 خورشیدی ساخته شده است. مسجد الغدیر بنایی پوشیده از آجر با تزئیناتی از کاشی فیروزه است. حجم اصلی مسجد منشوری 12 وجهی به ارتفاع 20 متر است که بدون عقب نشینی زیاد نسبت به خیابان اصلی جنوبی قرار گرفته و کاملاً از ساختمانهای اطراف خود متمایز شده است. حال آنکه از سمت شمال نمای 3 طبقه ساختمان حتی المقدور شبیه به ساختمان های اطراف طراحی شده است. دو ورودی مسجد از سوی خیابان اصلی در حنوب و ورودی سوم از خیابان 10 متری شمالی در نظر گرفته شده است. کیفیت فضایی گنبد خانه این مسجد با آنچه در گنبد خانه های مساجد سنتی اتفاق می افتد، متفاوت است. این فضا عمدتاً یادآور فضاها و بناهای آرامگاهی و بین راهی، در معماری سنتی ایران است.

محراب مسجد الغدیر تهرانزمین مسجد الغدیر 800 متر مربع می باشد که با وجود مساحت کم سایت پروژه، معمار توانسته حدود 3000 متر مربع زیر بنا و فضا فراهم کند. در شبستان اصلی مسجد نام تمام انبیاء به وسیله کاشی های کوچک نصب شده اند و در شبستانی که نماز در آن اقامه می شود نام 12 امام مشاهده می شود.

محراب مسجد که از اصلی ترین بخش های مسجد می باشد به ارتفاع 14 متر است و نوشته های موجود با آب طلا رسم شده اند.
فضاهای مختلف مسجد عبارتند از : سالن اجتماعات، وضوخانه و فضاهای خدماتی در زیر زمین، فضاهای اداری و کتابخانه و بالکن های مشرف به گنبد خانه در طبقات اول و دوم، فضاهای اصلی مسجد در تراز همکف عبارتند از گنبدخانه و شبستان و حیاط سرپوشیده می باشد.
مسجد الغدیر تهران

نکته جالب توجه ای که در مسجد الغدیر وجود دارد نحوه ساختار کلی و ستون های بنا می باشد. شبستان ها توسط ستون های از هم جدا شده اند اما ریشه ستون ها در سالن آمفی تئاتر دیده نمی شوند، وزن حاصله توسط پوترها به دیگر ستون ها منتقل می شوند، محاسباتی که صورت گرفته است ستون های اصلی حدود 90 تن  وزن را  تحمل می کنند.

توصیف کالبدی مسجد الغدیر

ترکیب دو حجم مکعب مستطیل با ارتفاع متغیر و منشوری با پلان چند ضلعی منتظم، طرح کلی بنا را تشکیل می دهند. حجم منشور در ترازهای مختلف ارتفاعی، دارای پلان های متفاوتی مانند هشت ضلعی، دوازده ضلعی، بیست و چهار ضلعی و نظایر آن می باشد.
مسجد الغدیر تهران

پیش از آنکه بتوان این بنا را به سبک و دوره ای خاص متعلق دانست، می توان آن را تلاش طراح برای خلق فضایی با نوآوری های جدید، در چنین کاربری های فرض کرد. نوآوری هایی که تداوم سنت های گذشته و در ارتباط با معماری سنتی ایران باشد. خلوص احجام به کار رفته، به کارگیری مصالح و تزیینات آجری و کاشی کاری در نما، استفاده از عناصر و مفاهیم معماری گذشته و بیان جدیدی از آنها، بیانگر تاثیر نهضت های پست مدرنیسم در معماری، به ویژه گرایش های که به زمینه و بستر طراحی تمایل و توجه دارند. می باشند.
هر 4 سال یک بار یونیسکو ماکن های مذهبی را از نظر معماری و ساختار مورد بررسی قرار می دهد و مسجد الغدیر نیز در این رقابت شرکت داده شده، جایزه این رقابت را کسب کرده است.
مسجد الغدیر تهران

مسجد الغدیر دارای متولی می باشد و می توان گفت کاملا بصورت شخصی زیر نظر سازمان اوقاف کشور مدیریت می شود و هزینه های فعلی توسط برگزرای مراسم ها و مردم تامین می گردد.

گالری عکس از مسجد الغدیر

مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران  مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران مسجد الغدیر تهران پلان مسجد الغدیر تهران پلان مسجد الغدیر تهران
پلان مسجد الغدیر تهران

تحریریه معماری آرل
عکاس : مهرداد نجیب زاده
منابع : آرل ، مقاله بازشناسی معماری مسجد الغدیر تهران

تعداد بازدید : ۱۵۹۲۰
نسخه چاپی :  
برچسب ها :
مسجد ایرانیمساجد ایوانیتاریخچه مسجد در ایرانمساجد چهار ایوانیمسجد شبستانیمساجد مهم ایرانتعریف مسجدمساجد چهار طاقیتحقیق درباره مسجدمسجد الغدیرآدرس دقیق مسجد الغدیر میردامادمعماری مسجد الغدیر میردامادمعماری مسجد الغدیر تهرانمعمار مسجد الغدیر میردامادپلان مسجد الغدیر تهرانجهانگیر مظلوممسجدالغدیرمعماری سنتی ایرانمعماری مدرنمعماری مدرن مسجدمسجد مدرن در تهراناستانداردهای طراحی مسجداصول طراحی مسجدبرنامه فیزیکی مسجدبرنامه فیزیکی مسجد رایگانپلان اتوکد مسجدپلان مسجدپلان مسجد dwgپلان مسجد سادهپلان نمازخانهپلان نمازخانهدانلود پلان مسجد روستاییدانلود پلان مسجد سادهدانلود پلان مسجد مدرندانلود رایگان برنامه فیزیکی مسجددانلود رایگان پلان مسجددانلود ریز فضاهای مسجدریز فضاهای مسجدریز فضاهای مسجد مدرنضوابط نمازخانهضوابط و استانداردهای طراحی نمازخانهطراحی پلان مسجدطراحی مسجد با مدادطراحی مسجد مدرننقشه معماری مسجد
آرل

مهندس، کلباسی تصحیح شد، ممنون از دقتتون



محمدرضا کلباسی

در پاراگراف اول این خبر املای اسلوب صحیح است نه بقول شما اصلوب!!



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ نگارستان

شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ نگارستان

شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ موزه هنر ایرانی

شنبه های نگاه آرل به تهران: باغ موزه هنر ایرانی

شنبه های طراحی صنعتی: گذری بر آثار جاسپر موریسون (Jasper morisson)

شنبه های طراحی صنعتی: گذری بر آثار جاسپر موریسون (Jasper morisson)

شنبه های طراحی صنعتی: ارو آرانیو و گستره خلاقیت در بکارگیری متریال پلاستیک

شنبه های طراحی صنعتی: ارو آرانیو و گستره خلاقیت در بکارگیری متریال پلاستیک

شنبه های طراحی صنعتی: نوآوری و خلاقیت در گستره طراحی معماری لوکا کاسینی

شنبه های طراحی صنعتی: نوآوری و خلاقیت در گستره طراحی معماری لوکا کاسینی

شنبه های نگاه آرل به تهران:خانه موزه مقدم

شنبه های نگاه آرل به تهران:خانه موزه مقدم

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir