۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۶/۰۲/۱۹ ۱۴:۱۰
9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
تحریریه معماری آرل
فرانک گری برنده جایزه پریتزکر پرایز چه کارهایی می بایست هنگام طراحی ساختمان مرکز دانشگاه علوم نرم افزار MIT انجام می داد و از آنها سر باز زد؟ یک چک با رقم زیاد به علاوه یک شکایت رسمی به دلیل سهل انگاری در طراحی و اجرای صحیح قالب ها، نَشت رطوبت و مشکلات زهکشی. گاهی وقت ها تأثیرگذارترین طرح ها هم می تواند از مسیر خود خارج شده وو به یک فاجعه تبدیل شوند. و وقتی چنین اطفاقی می افتد وکیل ها پرکارتر می شوند. در این مطلب 9 نمونه جذاب از ساختمان هایی که کارشان به طرح دعوی و شکایت در دادگاه رسیده را برای شما قرار دادیم.

برج هزاره، سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
هنگامی که مهندسان برج هزاده کار محاسبات خود را به اتمام رساندند، اطمینان دادند که طراحی سازه ساختمان بیش از عمر ساختمان دوام خواهد آورد. هفت سال پس از افتتاح مشخص شد که به دلیل محاسبات نشست، ارتفاع ساختمان نیم متر بلند تر از حد معمول گرفته شده و بیش از 40 سانتی متر در ضلع غربی کج شده است. این موضوع یکی از بزرگترین طرح های دعوی مربوط به قوانین بین کارفرما و شرکت طراح را به دنبال داشت.

بانک US خط آسمانه لس آنجلس، کالیفرنیا

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
در طول تابستان 2016 یک جاذبه گردشگری به برج بانک آمریکا اضافه شد و آن تعبیه یک سرسره شیشه ای به صورت پانوراما در ارتفاع 305 متری از زمین بود. این ویژگی باعث شد تا تصاویر زیادی از بازدیدکنندگان در حال سر خوردن درون یک تونل شیشه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شود. بعد از یک مدتی گزارش داده شد که سرسره از استاندارد طراحی برخوردار نبوده بعضی افراد از آن به بالکن پرت می شدند. کار تا جایی بالا کشید که یک خانم به دلیل شکستگی شست پای خود و آسیب دیدگی چندین نفر این موضوع را به دادگاه کشاند. این حادثه شرم آور عاملی بر خدشه دار شدن روابط بین توریست و جاذبه های گردشگری می شود.

تخریب مجموعه 5Point، کوئینز، نیویورک

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
انبار گرافیتی معروف محله کوئینز ملقب به U.N. پر از نقاشی ها دیواری و خیابانی زیبایی است که با یک تصمیم گیری غم انگیز قرار بود در سال 2014 تخریب شود به مجموعه مسکونی لوکسی تغییر کاربری دهد. اعتراضات عمومی، دادگاه ها و فرجام خواهی ها تا به امروز ادامه دارد و این ساختمان سرنوشت مشخصی نداشته است. 

نمایشگاه و کنگره مرکزی شهر، اویِدو، اسپانیا

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
پروژه های نفیس سانتیاگو کالاتراوا هم بعضی مواقع برای او دردسرساز شده اند و به دلایل مختلف مشکلات حقوقی برای وی به همراه داشته است. به خاطر ریزش بخشی از ساختار، اجرای پروژه مدتی به تأخیر افتاد و منجر شدکارفرما 9.7 میلیون دلار به خاطر این تأخیرها و هزینه های پرداخت نشده پرداخت کند. طی یک دادگاه قاضی 14 میلیون دلار جریمه برای مجری و مسئولان پروژه در نظر گرفت.

مرکز ری و ماریا استاتا، کمبریج، ماساچوست

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
فرانک گری با زبانی طنزآمیز، طرح بلندپروازانه مرکز ری و ماریا را "یک ربات مست که وارد یک پارتی شده" عنوان کرده است. متأسفانه مؤسسه نرم افزار و تکنولوژی ماساچوست کمتر از حد تصور خود بود. اشکال پیچیده نما و سازه باعث شد تا مسیر لوله کشی و تجهیزات صنعتی با مشکل مواجه شود و لوله ها در برخی موارد به صورت پراکنده به بیرون پوسته ساختمان برود. نشت آب و یخ زدگی بیش از حد بخاطر اقلیم شهر بوستون مشکلات زیادی را برای کاربران ساختمان ایجاد کرد. طی یک شکایت در سال 2007 شرکت فرانک گری موضف شد تا با هزینه های خود تمام نواقص ساختمان را رفع کند. 

برج هارمون، لاس وگاس، نوادا

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
ضعیف ترین کار نورمن فاستر. شاید شنیدن اسم چنین معمار برجسته ای که به دقت و سرعت اجرای پروژه های بزرگ شهرت دارد دور از انتظار باشد. برج هارمون اولین پروژه بزرگ نورمن فاستر بود که 49 طبقه شیشه را پوشش می داد. پس از بررسی ناظران مشخص شد که محاسبات اشتباه میلگرد و سازه های برای ایجاد کنسول در طبقه 15 باعث شده تا کار متوقف شود و در ساختمان بیش از 28 طبقه ساخته نشود. ساختمان به حدی مشکلات سازه ای داشت که  نمای شیشه ای کِرو آن در تمام طول این سال ها حکم یک بیلبورد برای شرکت MGM را بازی کرد. بیش از 400 میلیون دلار بابت حل و فصل شدن این ماجرا هزینه شد و این ساختمان در سال 2015 تخریب شد.

موزه انقراض جانسون، ایتاکا، نیویورک

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
دانشگاه کرنل شرکت معماری پی کاپ فِرِید و شرکا را به خاطر مشکلات طراحی موزه انقراض به دادگاه کشاند. ایجاد رطوبت زیاد و در خطر قرار دادن آثار موزه از دردسرهای بزرگ این پروژه محسوب می شود. دانشگاه کرنل هزینه ای معادل 1.1 میلوین دلار دریافت کرد و هیچ وقت طرح موزه را شایسته آثار خود نمی دانست. 

سالن کنسرت رنه و هنری سگراستورم، کالیفرنیا، آمریکا

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
مدت کوتاهی از تکمیل سالن کنسرت اورنج کانتی می گذشت که گروه کارفرما شکایتی علیه شرکت ساخت و ساز سزار فیل و کمپانی فلور تنظیم کرد. کارفرما ادعا داشت که برآورد آنها از طراحی و ساخت این مرکز 40 میلیون بیشتر از بودجه اصلی شده است. همچنین به دلیل زاویه دید بد صندلی ها و اشکال خطوط بد طراحی جایگاه ها پروژه فوق را در شرایط بدی قرار داده بود.

خانه فرانس وُرس، پلانو، ایلینوی

9 ساختمان که پایشان به دادگاه باز شد
پس از ملاقات میس وندروهه و دکتر ادیت فرانس وُرس، وی طراحی یک ویلای بکر روستایی را به میس سفارش داد. طرح میس وندروهه مبلغی بیش از بودجه کل را طلبید و کارفرما در پرداخت هزینه ها و حقوق قصور کرد. اگر چه میس در نهایت برنده رقابت حقوقی شد، اما اتلافاتی مانند خستگی شدید و کند شدن ذهن او را به همراه داشت. میس کار خود را یک شاهکار مینیمالیستی عنوان کرد و در دفاع از فلسفه خود عبارت کمتر بیشتر است (Less is More) را عنوان کرد. دکتر فرانس وُرس در جواب حرف میس گفت: این کاملاً مشخص است کمتر، کمتر است و نمی تواند بیشتر باشد.

تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily.com
تعداد بازدید : ۴۷۵۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری برج ترنينگ تورسو  Turning Torso

معماری برج ترنينگ تورسو Turning Torso

نمایشگاه آثار سانتیاگو کالاتراوا در واتیکان

نمایشگاه آثار سانتیاگو کالاتراوا در واتیکان

معماری پایدار موزه آینده، اثری متفاوت از سانتیاگو کالاتراوا

معماری پایدار موزه آینده، اثری متفاوت از سانتیاگو کالاتراوا

طراحی پل بندر شرقی دوحه توسط کالاتراوا

طراحی پل بندر شرقی دوحه توسط کالاتراوا

انتقاد شدید از سانتیاگو کالاتروا نسبت به مجموعه فرهنگی والنسیا

انتقاد شدید از سانتیاگو کالاتروا نسبت به مجموعه فرهنگی والنسیا

 طرح

طرح "سانتیاگو کالاتراوا"برای دانشگاه پلی تکنیک فلوریدا ،آماده بهره برداری شد

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir