۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ۱۲:۵۵
هر آنچه در این چهار سال بر هنر گذشتتحریریه معماری آرل
رئیس ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی با بیان این که برگرداندن امید به فرهنگ و هنر مهم ترین دستاورد ۴ سال ریاست جمهوری بود، در نشست خبری خود بازگو می کنند که: «خوشبختانه امروز بحران مشروعیت تمام شده است و هنرمندان بر صندلی تکریم قرار دارند. امروز رونق اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شده است. سینما تنها در سال 95 اندازه هشت سال دو دولت گذشته فروخته است. ۵۰۰ درصد فروش را در حوزه موسیقی شاهد بوده ایم.»
بازگشت سرمایه در تئاتر طی دولت یازدهم
ایوبی با اشاره به وضعیت تئاتر در دولت یازدهم عنوان کرد: «تئاتر که هیچ وقت نمی توانست هزینه های خود را تامین کند، فروش های خوبی در حال حاضر دارد. بخش خصوصی در تئاتر فعال شده است و همه این ها حکایت از جریان یافتن امید دارد. همچنین هنرمندان دارای مشکل حقوقی یا آنانی که نمی خواستند کار کنند امروز در هنر فعال هستند.»
او با اشاره به جوانه زدن امید در حوزه هنر گفت: «اگرچه مشکلاتی هنوز هست اما جوانه های امید در هنر روییدن گرفته است. در دو دولت قبل وقتی هنرمندان با مقامات در یک قاب قرار می گرفتند، مجبور به عذرخواهی برای حفظ جایگاه خود می شدند. اما اکنون اهالی هنر اگرچه نقدهایی فرهنگی دارند، اما فضای امن تری در عرصه فرهنگ را حس می کنند.»
فعال شدن و رونق گرفتن اقتصاد هنر در دولت یازدهم
ایوبی همچنین خاطر نشان کرد: «خوشبختانه شرایط بازگشت سرمایه در هنر داشته ایم. موج مهاجرت هنرمندان از کشور کنترل شده است. سرمایه های اقتصادی نیز برگشته است و بخش خصوصی از نادرترین دوره هایی است که در هنر فعال شده است. پیش از این تولید فیلم تماماً در اختیار فارابی به عنوان بخش دولتی بود و امروزه فقط ۱۰ درصد است و مابقی به بخش خصوصی مربوط می شود.»
رئیس ستاد هنرمندان دکتر حسن روحانی با اشاره به اعتماد سازی دولت یازدهم برای اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم توضیح داد: «یکی از برنامه های ما از ابتدا مردمی کردن فرهنگ و هنر و خارج کردن آن از فضای دولتی و گلخانه ای بود تا رابطه بین مردم و هنرمندان عمیق تر شود. نمی خواستیم هنرمندان تئاتر و موسیقی برای ما فیلم بسازند. بلکه می خواستیم برای مردم اثر تولید کنند.»
مردمی شدن تئاتر در دولت یازدهم
او با اشاره به مردمی شدن تئاتر در ایران طی دولت یازدهم بیان کرد: «مردمی کردن تئاتر در کشورها معمولا فرآیند زمان بر است، زیرا این محصول فرهنگی عمدتا اشرافی تلقی می شده است. اما آقای روحانی تاکید داشتند امور به اصناف واگذار شود. برخی از این اصناف قبل از این دولت در بحران های مالی قرار داشتند و شرایط مناسبی نداشتند.»
توقف تولیدات هزینه بر سینما در دولت یازدهم
رئیس سابق موسسه فرهنگی اکو با اشاره به یک ضرورت در بیان دیدگاه های نامزدهای انتخابات افزود: «معتقدم پیش از هر چیز باید از نامزدها درباره نگاهشان به فرهنگ و هنر پرسید. زیرا اگر آن ها سو ظنی درباره این امر داشته باشند، کاری پیش نخواهد رفت. دکتر روحانی باور دارند که باید امور به اصناف واگذار شود. ما ۴ سال گذشته در فضای هنر سعی کردیم بحران ها را مدیریت کرده و عدالت را بخش های مختلف در نظر داشته باشیم. جلوی تولیدات فاخر و پر هزینه گرفته شد و توجه ویژه ای به زیرساخت ها صورت گرفت.»
ورود هنرمندان جوان به عرصه هنر در دولت یازدهم
ایوبی با اشاره به فضای باز ایجاد شده برای فعالیت هنرمندان جوان در دولت یازدهم توضیح داد: «در این دولت راه برای ورود جوان ها باز شد. در سینما و موسیقی افرادی ورود کردند که نتیجه آن رونق گرفتن هر عرصه بود. همچنین در عرصه بین الملل حضور خوب و مقتدرانه هنرمندان در دنیا شاهد بودیم. موفقیت های بزرگی در بازارهای داخلی و خارجی در هنرهای تجسمی ایجاد و امید در این حوزه جریان یافت. تعداد گردشگران افزایش یافت. رکوردهای تاریخ سینمای ایران زده شد و تقریبا هر روز به طور متوسط یک جایزه دستاورد سینما به طور مشخص در سال ۹۴ بود. مجوز موسسات فرهنگی و هنری گاهی دو سال طول می کشید.»
افزایش تیراژ کتاب در دولت یازدهم
وی درباره وضعیت حوزه کتاب نیز بیان کرد: «از ۶۸ هزار عنوان کتاب در سال ۹۱ به هشتاد و هشت هزار و 504 عنوان کتاب در سال 95 رسیدیم. مهم ترین رویکرد در این دوران که سه سال و نیم از آن گذشته است، این بود که با وجود مشکلات موجود امروزه موتور لوکوموتیو فرهنگ و هنر که روشن شده، روشن و در حال حرکت بماند.»
شکوفایی فرهنگ و هنر در گروی ادامه یافتن دولت تدبیر و امید
معاون سابق سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره ضرورت های فرهنگ و هنر در دولت جدید عنوان کرد: «من احساس وظیفه کردم موج ایجاد شده در فرهنگ و هنر را تلاش کنم که ادامه یابد. اگر این قطار به هر دلیلی متوقف شود، موج یاس دوباره ای در فرهنگ و هنر ایجاد می شود. می دانم اگر برنامه های دولت یازدهم ادامه یابد و تثبیت شود، دوران شکوفایی فرهنگ و هنر در ایران رونق خواهد گرفت. اعتماد به اصناف نباید متوقف شود. از طرفی بخش خصوصی که سرمایه خود را با اعتماد به هنر صرف کرده اند، نباید ناامید شود.»
دولت یازدهم کنار هنرمندان است نه مقابلشان
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خطاب به نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری ادامه داد: «از نامزدها می خواهم فرهنگ و هنر را جدی ببینند. من به وضوح دیدم در دولت یازدهم توجه به صنوف، اصلی اساسی برای دولت بود. گاهی دولت تلاش خود را کرد اما کنسرتی تعطیل شد و فیلمی بر پرده اکران قرار نگرفت و دولت از این بابت جدا ناراحت بود و گاهی برخی مسائل تحت اختیار قوه مجریه قرار نداشت. دولت آقای روحانی هرجا احساس کرده حقی از هنرمندی تضییع شده است، خود را موظف می داند حقوقش را به او بازگرداند. ما همیشه در کنار اهالی فرهنگ و هنر بوده ایم نه در مقابل آن ها. هم خود به هنرمندان اعتماد کرده و هم سعی کرده فضای اعتماد را بین دستگاه های دیگر و هنرمندان ایجاد کنیم.»



تحریریه معماری آرل
منبع: khabaronline
arel
تعداد بازدید : ۱۵۰۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
نانوشته های آثار تهمینه میلانی و لذت کپی

نانوشته های آثار تهمینه میلانی و لذت کپی

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: ایرو سارینن (Eero Saarinen)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: ایرو سارینن (Eero Saarinen)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: فرهاد احمدی

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: فرهاد احمدی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: هنر کالیگرافی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: هنر کالیگرافی

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: لوئیس باراگان (Luis Barragan)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: لوئیس باراگان (Luis Barragan)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir