۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۰۵:۵۰
مرد مجسمه های فولادی
تحریریه معماری آرل

پرویز تناولی (متولد ۱۳۱۶ در تهران) تندیسگر، نقاش، پژوهشگر و مجموعه دار معروف ایرانی است. مجموعه‌های “هیچ”، “دست‌ها”، “قفل و قفس” و “شاعر”در زمره معروف‌ترین آثار پرویز تناولی قرار دارند که در این میان “هیچ” شهرتی جهانی دارد. لازم به ذکر است که مجسمه‌ی پرسپولیس تناولی در سال ۱۳۸۷ با رکورد بی‌سابقه‌ی بیش از دو میلیون و پانصد هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت.

برای نخستین بار در ۱۳۳۷ مجسمه‌ای به یاد فرهاد کوهکن می‌سازد. این مجسمه که فرهاد را پس از افتادن از کوه نشان می‌دهد، پایه‌ای می‌شود برای مجموعه‌ی “شاعر”. در این سال‌ها تناولی در آکادمی میلان درس می‌خواند و شاگرد مارینو مارینی بود و به گفته‌ی خودش “کارهایم هنوز از تاثیر استادم به در نیامده بود”. پرویز تناولی در کتابش در مورد مجموعه‌ی “شاعر” می‌گوید: “تا پیش از ۱۳۴۰ و سفر به امریکا هر چه می‌ساختم و می‌کشیدم به یاد فرهاد بود و عنوان آن‌ها با نام او تنیده بود.” وی در زمستان ۱۳۴۰ دعوتنامه‌ای از کالج هنری میناپولیس دریافت می‌کند. در این دعوتنامه، کالج وی را به عنوان “هنرمند مدعو” به مدت شش ماه دعوت کرده بود. او پس از آن که خود را به میناپولیس رساند، در کارگاه مجسمه‌سازی کالج مشغول به کار شد و شروع کارهایش را به ادامه‌ی همان کارهای مسی بنا گذاشت.

آثار پرویز تناولی

اولین ایده‌ی “هیچ” در سال ۱۳۴۳ در آتلیه زال زر به سراغ پرویز تناولی آمد. نخستین ظهور “هیچ” با پلاستیک زرد و در قطعه‌ای متشکل از مواد گوناگون بود. دکتر شیوا بلاغی معتقد است بخشی از منبع الهام “هیچ”، آگاهی ژرف تناولی از شعر کهن پارسی بوده است. او “هیچ” را را برگرفته از اشعار مولانا می‌داند. تناولی هم این گفته را تائید کرده و می‌گوید: “دلبستگی من به شعر کهن شرق، از جمله علایق دیرپایی است که همیشه نسبت به شرق پربار داشته‌ام”.

 “هیچ” در واقع اعتراض تناولی به دو جریان عمده ی مسلط آن روز هنر ایران بود: یکی افرادی که هرچه از غرب می آمد را می‌پرستیدند و دیگر افرادی که خط و خطاطی رادرنقاشی های مکتب سقاخانه ستایش می کردند. اگر چه تناولی خودیکی از پایه گذاران آن مکتب به شمار می رفت،اما به گفته ی خودش “هیچ” ندای این اعتراض بود.در بهار ۱۳۵۲ بیست و پنج مجسمه ی هیچ پرویز تناولی در تهران به نمایش عمومی درآمدند. در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) یک مجسمه هیچ از جنس فولاد ضد زنگ در دانشگاه هملین در مینه سوتا سنت پل امریکا نصب شد.از ۴۵ سال پیش تا به امروز، “هیچ” به نماد و تصویر هنر مدرن ایران بدل شده است.

آخرین نمایشگاه وی که هم‌زمان با رونمایی از کتاب “شاعر” بود، آدینه ۲۳ آبان ماه در گالری اعتماد ۳ برگزار شد. وی که دیگر حاضر به مصاحبه نمی‌شود، می‌گوید “همه چیز را کتاب‌هایم گفته‌ام”. تا به امروز بیش‌از ده جلد کتاب از او به چاپ رسیده است که منبع ارزشمندی برای هنرپژوهشان است.
آثار پرویز تناولی

فعالیت‌ها: 

تدریس در دانشکده هنرهای تزئینی، دانشگاه هنرتهران 
تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران 
تدریس در کالج هنرهای زیبا میناپولیس آمریکا 
نمایشگاه‌های انفرادی متعدد در ایران و خارج از کشور، از جمله نمایشگاه در گالری الیوت اسمیت، ونکوور، نمایشگاه نگاهی به آثار در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه در گالری گرِی آرت، دانشگاه نیویورک، گالری مارتین، مینه‌پلیس، و انستیتو گوته تهران

آثار پرویز تناولی

نمایشگاه‌های گروهی متعدد از جمله: 

موزه‌ی بریتانیا، لندن 
باغ ایرانی (چیدمان)، موزه‌ی هنرهای معاصر تهران 
هنر معاصر ایرانی، حراج کریستی، لندن 
تصویر هنر ایرانی، جامعه و انقلاب، دانشگاه نیویورک 
هنر معاصر ایرانی، باربیکن سنتر، لندن 
هنر معاصر دنیای اسلام، باربیکن سنتر، لندن 
المپیاد هنر، سئول 
دوسالانه‌ی ونیز (1964) 
موزه‌ی هنر مدرن پاریس 
سومین دوسالانه‌ی بین‌المللی مجسمه‌سازی
آثار پرویز تناولی

آثار راه‌یافته به مجموعه‌ها: 

موزه‌ی بریتانیا، لندن 
داکار، سنگال، مجسمه‌سازی فضای خارجی 
خانه‌ی لودویگ، آخن 
گالری گرِی آرت، دانشگاه نیویورک 
پارک هفت‌چنار، تهران 
دانشگاه هملین، سن پل، مینه‌سوتا 
موزه‌ی جهان‌نما، تهران 
موزه‌ی هنر دانشگاه آیووا 
پارک ملت، تهران 
انستیتوی هنر مینه‌پلیس 
موزه‌ی هنر مدرن، نیویورک 
موزه‌ی هنرهای معاصر، تهران 
مجموعه‌ی نیلسون راکفلر، نیویورک 
بنیاد نور، لندن 
پارک المپیک، سئول، کره‌ی جنوبی 
موزه‌ی مدرن وین 
دانشگاه سینت جان، کالگویل، مینه‌سوتا 
دانشگاه شیراز 
تئاتر شهر، تهران 
مرکز واکر آرت، مینه‌پلیس 
آثار پرویز تناولی

جوایز: 

بینال اول و دوم تهران 
نشان درجه یک هنر در دانشگاه تهران 
نشان درجه یک هنر در آموزش وپرورش 
جایزه طراحان کارارای ایتالیا 
جایزه پنج ایالت شمال غربی، آمریکا 
جایزه مک مولن، واشنگتن، آمریکا 
آثار پرویز تناولی

 کتابها: 

شاهسون- نان ونمک- قفل‌های ایران- قالیچه شیری فارس
آثار پرویز تناولی
آثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیآثار پرویز تناولیپرویز تناولی
تحریریه معماری آرل
منابع: honargardi
iransculpture
تعداد بازدید : ۳۸۰۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
تکنیک های ارتباط بصری: پیش بینی پذیری و خود به خودی

تکنیک های ارتباط بصری: پیش بینی پذیری و خود به خودی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: اردشیر محصص، طنزنگاری نو

دوشنبه های هنرهای تجسمی: اردشیر محصص، طنزنگاری نو

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

تکنیک های ارتباط بصری در طراحی و گرافیک

تکنیک های ارتباط بصری در طراحی و گرافیک

دوشنبه های هنرهای تجسمی: منصوره حسینی از نگاه جواد مجابی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: منصوره حسینی از نگاه جواد مجابی

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: نیکولاس گریمشاو

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: نیکولاس گریمشاو

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir