۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۱۰:۵۳
نقد معماری مرده است
تحریریه معماری آرل
این عنوانی است که با تغییر مسیر کاری یکی از بزرگ ترین منتقدان معماری به تصویر کشده شده است.
همانطور که شنیده اید منتقد مشهور معماری پل گلدبرگر از مجله نیویورکر بیرون آمد و فعالیت خود را با این گروه به پایان رساند تا برای ونیتی فر (Vanity Fair) شروع به کار کند. توضیحاتت کوتاهی در مورد این اقدام پل گلدبرگر و تعجب طرفداران او وجود دارد. پل گلدبرگرشاهزاده نقد معماری است. وی کار خود را در سال 1972 تحت نظر آدا لوئیز هاکستیبل آغاز کرد و پس ازز مدتی برنده جایزه پلیتزر شد. یکی از دلایل تغییر مسیر شغلی گلدبرگر ستون خبری او در مجله نیویورک تایمز کاهش پیدا کرد و وی را از منتقد معماری نیویورکر به ویراستار ونیتی فر تبدیل کرد. انتقادها نسبت به این تصمیم تا آنجا ادامه پیدا کرد ه بسیاری از همکاران و علاقمندان به مقالات وی چنین تصمیمی را ناقوس مرگ جامعه معماری خواندند. 

بسیاری از منتقدان بزرگ اظهار داشتند که اگر یک مجله بزرگ مانند نیویورکر که از تأثیرگذارترین نشریات جهان به شمار می رود، وقتی نمی تواند کاهش ستون خود در مجله را نسبت به نقد معماری توجیه کند، پس چطور می خواهد به نقد غنی و کامل معماری بپردازد؟ این مشکلی است که مایکل کولمن یکی از خبرنگاران در رابطه با پوشش نقد معماری عنوان کرد و برخی از کامنت های توئیتی را منتشر نمود که عناوینی مانند مرگ یا تنزل مقام نیویورکر را عنوان کرده اند. جالب اینجاست که پس از مشکلات فوق برخی این اطفاق را به فال نیک گرفتند و راهی برای به رسمیت شناختن نقد معماری دانسته اند. به همین دلیل یکی از نقدهای معماری که توسط مایکل کیملمن برای سایت Archdaily صورت گرفته را برای شما قرار داده ایم.

سوار بر موج تغییرات

نقد معماری مرده است
این تیتری است که مایکل کیملمن بر روی عنوان نوشته خود برگزیده است.
پنجاه سال قبل شرکت های معماری نام هایی از قبیل: اسکیدمور، اوینگز، مریل یا مکین را برای خود انتخاب می کردند. این کمپانی ها آسمان خراش های بزرگ یا سازه های عظیم طراحی می کردند و هدفشان مشتری های ثروتمند و خاص بود. اما امروزه شرکت های کوچکتر با هدف خاصی وارد بازار کار شده اند. شرکت هایی به نام های Mos، WORK Ac، یا Shop که مأموریت آنها فراتر از غرور معماری است. این خورده شرکت ها سهم زیادی از افزایش هزینه پروژه های جامع مانند: مسکن، فضاهای عمومی، مناطق کشاورزی و نوسازی مدارس را به خود اختصاص داده اند. تفاوت منعکس کننده واژه "تغییر" در مفهوم معماری امروز تغییر پیدا کرده که سخت می توان از آن چشم پوشی کرد.
برای ما کاملاً مشخص است که معماری مانند دیگر شاخه های هنر نیست. همانطور که آلیسون آریف سال 2012 در مقاله خود به نقل از الکساندر لانگه عنوان کرده: معماری هنری است که شما نمی توانید از آن اجتناب کنید، و مسئولیتی بر دوش معماری است که هنرهای دیگر از آن عاجزند. این مسئولیت در معماری شامل زیبایی شناسی و روابط دوستانه ایده ها به همراه قابلیت استفاده در هر محیط و زمان می باشد. یک ساختمان فراتر از یک شاهکار زیبایی، یک پناهگاه، یک مدرسه و ... است که روزانه بر روی زندگی مردم تأثیر می گذارد.
امروزه مفهوم معماری یک گام فراتر رفته است. هنر معماری امروز برای رشد ارتقاء زندگی کاربران و راحتی آنها روش های جدید دنبال می کند. این ارتقاء شامل هدفی نامیراست که بر آیندگان پس از ما هم تأثیرگذار می باشد.
جمع بندی کلی صحبت های بالا به چه معنی است؟
یعنی اینکه یک منتقد باید رفتار انعطاف پذیر از خود نشان داده و توصیف یک ساختمان را فراتر از یک شیء در نظر بگیرد. یک منتقد می بایست با فردی در سطح عمومی یا پایین اجتماع صحبت کند و کاستی های زندگی او را برای  معماران به نمایش بگذارد تا راه حل مناسبی برای ارتقاء سطح کیفی آن فرد در نظر گرفته شود. نه اینکه فقط پروژه های بزرگ را معرفی کرده و از آن تعریف کند. 

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۲۳۶۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
8 دلیل برای اینکه معماران باید گیم یا بازی های ویدیویی انجام دهند !

8 دلیل برای اینکه معماران باید گیم یا بازی های ویدیویی انجام دهند !

10 ساختمان معماری که امضای طراحی آنها انعکاس در آب می باشد

10 ساختمان معماری که امضای طراحی آنها انعکاس در آب می باشد

بیوفیلیا: آوردن طبیعت به طراحی داخلی

بیوفیلیا: آوردن طبیعت به طراحی داخلی

پژوهش به مثابه بازی در معماری

پژوهش به مثابه بازی در معماری

مهارت های ارائه (presentation) برای دانشجویان معماری

مهارت های ارائه (presentation) برای دانشجویان معماری

بررسی تخصصی مشکلات و راه حل ها در طراحی نما ساختمان

بررسی تخصصی مشکلات و راه حل ها در طراحی نما ساختمان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir