۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ ۱۴:۱۴
معماری وایرال
تحریریه معماری آرل
چرا خانه " CASA Brutale" در دل صخره ای رو به دریا واقع شده است؟
معماری وایرال
زمانیکه ArchDaily مقاله "زندگی در خانه CASA Brutale بر لبه صخره توسط شرکت معماری OPA "را در ماه July سال گذشته منتشر کرد، انتظار می رفت که مطلب محبوبی در سایت باشد اما مورد توجه تعداد کمی از خوانندگان قرار گرفت و انتظار نمی رفت موقعیتی در بین 10 مقالات برتر سایت در سال 2015 پیدا کند، اتفاقی که بعد از آن افتاد و باعث حیرت شد، در پایان هفته این پروژه توسط حیطه ای از رسانه های خبری غیر معماری اعم از Yahoo,CNBC ,CNET،Slate منتشر شد و به طور معمول با یک تیتر اغراق آمیز "خانه ای وحشت آور و به معنای واقعی کلمه زیبا که در دل صخره ساخته شده" همراه بود؛ در واقع برای چند روز كوتاه ممكن نبود محیط ها و سایت های بكر اینترنت را بدون رویت تصویری از پروژه ملاحظه نمود. اما با وجود این کشش عظیم، با ویژگی های به ظاهر غیر ممکن این پروژه که در دل صخره واقع شده و با استخر کف شیشه ای طراحی شده، به صورت یک مقاله معماری باقی ماند. اما در حال حاضر این پروژه خانه ای است فوق العاده که یک مشتری تمایل به ساخت ساز آن و شکافتن زمین دارد.
معماری وایرال
چطور این اتفاق افتاد و چقدر طول كشید این پروژه به عنوان ساخت و ساز در زندگی واقعی به یك احساس وایرال (محبوب و دوست داشتنی) تبدیل شود.
معماری وایرالمعماری وایرال
 معماری وایرالمعماری وایرالمعماری وایرالمعماری وایرال
پروژه CASA Brutal مانند خانه Casa Malaparte نویسنده ایتالیایی که در دماغه صخره‌ای در جزیره کاپری و بر لبه صخره قرار گرفته است و به عنوان ادای احترام از سبک معماری بروتالیست (سبکی که در آن ساختمان‌ها کلآ با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا می‌شوند) پیروی کرده است. با توجه به گفته طراحان این پروژه عریان، در عین سادگی و هماهنگی با معماری معاصر طراحی شده و هدف شرکت OPA و شریك سرمایه گذار او Laertis-Antonios Ando Vassiliou این بوده که پروژه CASA Brutal را از آغازی برای تبدیل شدن به یك پروژه وایرال طراحی کنند. کل طراحی پروژه تقریبا 4 ماه (مارس تا ژوئیه 2015) طول کشیده که طراحان می خواستند از هر راه ممكن به وسیله نشان دادن پلت فرم پروژه و نمایش كامل زیبایی شناسی و فلسفه طراحی احساسی خوشایندی در مردم ایجاد کنند.
معماری وایرال
در این مرحله شرکت OPA تشخیص داد که برای ساخت این پروژه بر لبه صخره نیاز به استعداد های مهندسی خاصی است و به همین منظور با دفتر مرکزی Arup در لندن برای مشورت در ساخت و ساز این خانه ارتباط برقرار کردند وهمین طرح جسورانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و شرکت Arup آمستردام برای همکاری با OPA در تمام مراحل کار از جمله سازه، MEP، فیزیک ساختمان و خدمات ژئوتکنیک مورد نیاز برای قرار دادن این خانه بر لبه صخره توافق کرد.
 معماری وایرالمعماری وایرال
در ماه اگست، شرکت OPA از زمانی که مشتری به صورت جدی برای همکاری تماس گرفت، با استودیو فیلم های مستقل تماس گرفت تا در ساخت فیلم مستند جهانی، از مرحله ساخت پروژه Casa Brutale همکاری کنند. از زمان انتشار این پروژه، OPA ایمیل های متعددی از توسعه دهندگان، سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و حتی کسانی که مشتری واقعی نبودند هم دریافت کرد و همه تمایل به تحقق این پروژه داشتند، در پایان ماه اکتبر "یک ایمیل از مشتری واقعی و بلند پروازی دریافت کردند" وی برای دیدار با شرکت OPA به آمستردام آمد و تصمیم داشت همین طرح را در سایتی بر لبه کوهی در لبنان و در ارتفاع بیش از 1600 متر بسازد.
معماری وایرالمعماری وایرال
 
به درستی كه بدون واكنشهای وایرال امیدی به پروژه Casa Brutale نبود. بر طبق همین موضوع چند سرمایه گذار مختلف در یونان با شرکت OPA تماس گرفتند و خواستار این شدند که تنها با معماران معروف همکاری کنند به همین دلیل شرکت OPA تصمیم به انتشار آنلاین، موضوعی گرفت که Ando Vassiliou به رسمیت شناخته است همچنین برای معماران و طرفداران دیگر منفعت داشت و چنین گفت: از آنجا که ما تا کنون در این مسیر موفق شده ایم، قطعا همکاران خود را تشویق میکنیم همین راه را دنبال کنند که رسیدن به رویای بزرگ، طراحی بزرگ، و نشر بزرگ است. ما میدانیم كه دوران بیكاری سخت است و همچنین میدانیم تورهای طبیعت گردی افریقا خلاقانه ترین راه برای رفع مشکل بیکاری نیست پس با دنبال كردن ایده های وایرال حداقل مهارت های خودتان را شفاف نموده و دوباره سازی کنید و نمونه كارهای خود را با پروژه های جالب غنی کنید. پروژه Casa Brutale منجر به موفقیت بسیاری و فرصت های جدیدی برای شرکت OPA شد، آنها برای شرکت در مسابقات دو دعوت نامه دریافت کردند همچنین موفق به دریافت جایزه برای طراحی غرفه در كنگره جهانی موبایل اروپا سال 2016 در Barcelona شدند، در حال حاضر نیز بر روی پروژه هایی در لبنان, توکیو و آفریقای جنوبی کار می کنند. همچنین تصاویر مراحل آخر پروژه کلیسایی که نمایی به شکل یک صلیب دارد را منتشر کردند. زمان نشان خواهد داد كه ساخت و سازهایی شبیه به پروژه Casa Brutale و سازه هایی بر روی لبه صخره بهترین راه حل برای زمانی است که فضایی وجود ندارد و زمین از ساخت و ساز اشباع شده است.
 معماری وایرالمعماری وایرال
مشتریان و افراد عادی توانایی و قدرت بیشتری در معماری نسبت به قبل بدست آورده اند. معماری وایرال در مورد معمار نیست، بلکه در درجه اول در مورد مشتریان، که به نظر می رسد که پتانسیل توده معماری را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک ابزار بازاریابی از آن استفاده می کنند. این موضوع مانند کنگره جهانی موبایل 2016، به عنوان تبلیغاتی برای یک رویداد و یا موسسه به کار می رود، و هر کس بخواهد می تواند با برنامه های مانند Snapchat یک وایرال بسازد، و به مردم اجازه داده شده تا از خانه های خود فیلم بسازند برای اینکه دیگران بتوانند مشاهده کنند.

معماری وایرال
معماری وایرال چگونه ایجاد می شود؟

معماری وایرال

دقیقا چیزی كه باعث شد پروژه casa brutale پدیده ای وایرال شود چه بود؟

پاسخ سوال در نحوه استفاده مردم از اینترنت نهفته است: به عنوان الگوهای رفتاری وایرال، رفتن از صفحات وب به pinterest boards  و اینستاگرام است و پروژه پیچیده را تبدیل میكند به تصویری پررنگ هرچند محتوای بسیار دیگری موجود است ولی تصویر اصلی فقط شانس، توجه و دیده شدن توسط بیننده است. با توجه و دقت بیشتر ٥ دلیل واضح یافت میشود كه چرا casa brutale در مواردی كه دیگران شكست خوردند موفق شد.

معماری وایرال
١- مفهوم ساده، جسورانه:

در دنیایی كه سرعت مرور اینترنت بسیار بالاست بسیاری از اطلاعات رقابتی زمان كمی برای ارایه نكات دقیق و ظریف دارند؛ برای این منظور باید به یك پروژه كاملا متفاوت نگاه كنید که به راحتی قابل درك باشد. این پدیده را می توان در شركت های بزرگ معماری ملاحظه كرد كه در آن هر پروژه همراه با یك آیكون از پیش تعیین شده و با نام مستعار دیده می شود. مفهوم casa brutale (خانه ای در لبه صخره) كاملا مشخص و روشن است.
 

٢-خارق العاده ، سایتی كه هنوز نامشخص است:

پروژه Casa brutale تنها می تواند محلی بر روی صخره داشته باشد اما دقیقا كجای جهان؟ از ده نفر مختلف، محلی كه می تواند باشد را بپرسید و شما به احتمال زیاد پاسخ های مختلفی را دریافت خواهید کرد. این مطلب به مردم اجازه می دهد كه این موضوع را پیش بینی كنند و حتی در فانتزی خود خانه را در محیط مد نظر تصورشان بسازند، در این مورد برای طرح اصلی سایتی در یونان پیشنهاد شده اما در نهایت ساختمان در لبنان ساخته شد.
 

٣-تضاد بصری و حسی:

یكی از ویژگیهای كلیدی casa brutale استخری است كه در پشت بام قرار دارد در محلی كه توسط زمین های خشك و بایر احاطه شده است. این ترفند می تواند اغوا كند، از نظر بصری با نشان دادن رنگ آبی دریا در مقابل رنگ قهوه ای باعث می شود حس رفع تشنگی ناگهانی به بیننده القا شود. بعلاوه همه آرزو دارند روزی استخر خصوصی داشته باشند.
 

٤-نترسیدن از قضاوت جنجالی:

آیا این پروژه می تواند به عنوان بروتالیسم طبقه بندی شود یا خیر؟ بدون شك به عنوان سبكی سرد ارایه شده كه جزو استایل محاسبه می شود. جای شگفتی نیست كه بسیاری از نویسندگان به شباهت آن به لانه خرگوش اشاره كرده اند. در حالیكه این قطعه به عنوان خانه سرد (بی روح) واكنش های منفی بسیاری در میان نظرات در سایت های خبری ایجاد كرد ولی به عنوان كسی كه نظرات زیاد و مهمی را بخواند می داند كه مردم به احتمال زیاد با كلیك كردن بر روی یك مقاله نظر خود را از منفی به مثبت تغییر می دهند.

٥-اعتماد به احساس خود

 آنچه كه محبوب و همواره در حال تغییر است، وایرال شدن آنی است. پروژه هایی كه وایرال به نظر می رسند توجه به روح عمومی (احساسات عمومی) در راهی منحصر به فرد دارند كه از طریق استفاده از مواد جدید یا شاهكاری مهندسی امكانپذیر است. برای وایرال شدن یك پروژه باید از پاسخ ها و نكات محبوب یاد بگیرید و استفاده كنید. آنچه باقی می ماند تشخیص قدرت زیاد كاربران غیر متخصص اینترنت برای ساخت چیزی بدست معمار است، اما به عنوان معمار باید با روند روز تكامل پیدا كند و معماران باید از هر ابزاری كه در دسترس است برای دیده شدن استفاده كنند. Casa brutale یك نمونه از پروژه ای مفهومی است كه از طریق موفقیت در محیطی بكر (وایرال شدن در اینترنت) به آن دست یافت.
 

تنها سوال این است : وایرال بعدی چه خواهد بود؟

تحریریه معماری آرل
مترجم : مرجان دولتی
منبع: archdaily
تعداد بازدید : ۵۵۴۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری پارامتریک و گذار از اصول سنتی معماری

معماری پارامتریک و گذار از اصول سنتی معماری

انعطاف پذیری در معماری  یا کاربران ؟

انعطاف پذیری در معماری یا کاربران ؟

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم

چگونه به فضای رندرهای خود حس و حال دهیم

 نحوه استفاده از رنگ های تیره در طراحی داخلی منزل

نحوه استفاده از رنگ های تیره در طراحی داخلی منزل

اهمیت پالت های رنگی در طراحی معماری

اهمیت پالت های رنگی در طراحی معماری

جایگاه مصالح ساختمانی نوین در صنعت ساختمان سازی به همراه معرفی جدیدترین مصالح دنیای مدرن

جایگاه مصالح ساختمانی نوین در صنعت ساختمان سازی به همراه معرفی جدیدترین مصالح دنیای مدرن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir