۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ ۱۰:۱۰
سال پیکاسو، عصر دوشان
تحریریه معماری آرل
در سال 2010، پلاکارد عظیمی در جلوی نماد معبد یونانی شکل موزه ی هنر فیلادلفیا، که آثار مارسل دوشان را در خود دارد آویزان شده بود. روی پلاکارد نوشته بود: پیکاسو. داخل موزه، نمایشگاه "پیکاسو و آوانگارد در پاریس" به مرور دوره پر التهابی اختصاص داشت که پیکاسو و دوشان از آن سر برآورده بودند. در گالری های ده گانه موزه، آثار پیکاسو تقریباً همه جا بود، در حالی که دوشان فقط یک جا در مرکز صحنه قرار داشت، صحنه ای که تکرار نمایشگاه سال 1912 (گروهی از نقاشان و مجسمه سازان پاریسی موسوم به) گروه طلایی بود، و آنجا تابلوی برهنه از "پلکان پایین می آید" را آویخته بودند. 
اکنون، حدود یک قرن پس از نمایشگاه سال 1912، و نیز آرموری شوی سال 1913، فاصه بین پیکاسو و دوشان، در فضاهایی که در تاریخ هنر اشغال کرده بودند، حتی از قبل هم بیشتر بود. بین ایام خوش سالن پاریس تا جنگ جهانی اول، پیکاسو و دوشان هر یک به شیوه خود هنر مدرن را در مسیر سرنوشت ساز خود قرار دادند. از آنها به عنوان تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم یاد کرده اند، و عموماً هم گفته شده که پیکاسو بر نیمه نخست قرن سیطره داشته است و دوشان در سال های پس از دهه 1960 قالب بوده است.
هم در مورد پیسکاسو و هم در مورد دوشان، قصه قصه ی نهوه تبدیل هنرمندان به اسطوره و بنای یادبود بوده است. این فرایند تقریباً بلافاصله پس از مرگ آنها آغاز شد. بدون فوت وقت، وارسان آنها میراث پیکاسو و دوشان را، خصوصاً در غالب نظام های موزه ای تجمیع و تفسیر کردند. البته شخصیت ویژه آنها نیز در این امر دخیل بود.پیکاسو از کاغذ بازی های مرسوم بیزار بود. او مانند ورزایی اسپانیایی صرفاً پیش می تاخت. خود او زمانی گفته بود: "در نهایت همه چیز به خود فرد بستگی دارد، به آتشی که با هزار پرتو در شکم می سوزد". 
در ادامه بخشی از آثار نمایشگاه فیلادلفیا سال 2010 را مشاهده می نمایید.

اولافور الیاسون-چیدمان-حرکت باواسطه

سال پیکاسو، عصر دوشان
سال پیکاسو، عصر دوشان

اولاف الیاسون-چیدمان-آبشار

سال پیکاسو، عصر دوشان

کارستن هولر-چیدمان-اتاق قارچ وارونه

سال پیکاسو، عصر دوشان
سال پیکاسو، عصر دوشان

جانت کاردیف-حوضچه تاریک

سال پیکاسو، عصر دوشان
سال پیکاسو، عصر دوشان
سال پیکاسو، عصر دوشان
سال پیکاسو، عصر دوشان

ژانگ هوان-بالا آوردن سطح آل در یک برکه ماهی

سال پیکاسو، عصر دوشان
تحریریه معماری آرل
منبع:نشریه هنرهای تصویری حرفه هنرمند شماره 54
تعداد بازدید : ۲۰۴۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
تکنیک های ارتباط بصری: نظم و بی نظمی

تکنیک های ارتباط بصری: نظم و بی نظمی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: میراث جکسون پالاک

دوشنبه های هنرهای تجسمی: میراث جکسون پالاک

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: لینا بو باردی

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: لینا بو باردی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: تجمعِ 77 هنرمند به یاد عباس کیارستمی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: هنرمند نوگرای ایران، بهمن محصص

دوشنبه های هنرهای تجسمی: هنرمند نوگرای ایران، بهمن محصص

دوشنبه های هنرهای تجسمی: اردشیر محصص، طنزنگاری نو

دوشنبه های هنرهای تجسمی: اردشیر محصص، طنزنگاری نو

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir