۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ ۰۹:۰۳
پیکسار
تحریریه معماری آرل
در طول 20 سال گذشته کمپانی انیمیشن سازی پیکسار مخاطبان زیادی در سراسر جهان جذب کرده است. تمام فیلم های پیکسار به عنوان یک اثر هنری تأثیر گذار و پر فروش در جدول باکس آفیس رکوردهای جالب توجهی را به خود اختصاص داده اند. داستان اسباب بازی، در جستجوی نمو، وال-ای، کمپانی هیولاها و چندین فیلم دیگر همگی دارای نکته های مهم معماری و قابل درکی هستند که با فانتزی داستان نویسان پیکسار ادغام شده اند. تأثیر این انیمیشن های فرهنگی و هنری به حدی زیاد بوده که هیچ مربی، معمار، نویسنده تا این حل به صورت جهانی تأثیرگذار نبوده اند. 4 توضیح مهم و جالب در رابطه با انیمیشن های پیکسار وجود دارد که در ادامه شرح کوتاهی از هر کدام برای شما قرار داده ایم.
 با آرل در ادامه همراه باشید...

دسترسی

پیکسار
معماران و معماران آینده با مشاهده انیمیشن های استودیو پیکسار نحوه برخورد کاراکترهای داستان با هر موضوع و مشکل را مشاهده می کنند و از تأثیر فعالیت این شخصیت ها الهام می گیرند. شخصیت های فیلم های پیکسار دارای توانایی و شکل فیزیکی در مقیاسی گسترده تر هستند و با مانورهای خلاقانه خود راه حل مناسبی برای محیط اطراف خود و دیگر کاراکترهای داستان پیدا می کنند. ما به عنوان مخاطب مشاهده می کنیم که چطور این شخصیت های با ظاهر کوچک و ساده با محیط دست و پنجه نرم می کنند و مشکلات خود را یکی پس از دیگری حل می کنند. 

پایداری و رابطه با طبیعت

پیکسار
یکی از نکات مشترک بین تمام فیلم های پیکسار رابطه شخصیت ها با محیط ساخته شده و محیط طبیعی است. به عنوان مثال بخش بزرگی از سناریو انیمیشن کمپانی هیولاها به جیغ بچه ها اشاره دارد. جیغ کودکانی که نیروی شهر بزرگ آنها را تأمین کرده و به نظر تنها راه حل جمع آوری انرژی در داستان می باشد. شخصیت سالی در داستان متوجه می شود که با خنداندن کودکان میزان جذب انرژی و تأثیرات مثبت آن 10 برابر بیشتر می شود. کانسپت طراحان داستان انیمیشن خواسته اند تا بصورت غیر مستقیم اهمیت زیان سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و ... را با سوخت های ارگانیک و طبیعی مانند انرژی باد و نور خوشید مقایسه کنند. شیوه دوست داشتن هیولاها توسط کودکان و بالعکس، و همچنین خنداندن آنها به جای ایجاد گریه و وحشت به صورت ناخداگاه در ضمیر ذهنی بیننده منتقل می شود.این ویژگی به صورت کاملا بصری در فیلم وال-ای (Wall-E) و در جستجوی نمو به شدت افزایش یافته است. 

بازتاب خودمان

پیکسار
فیلم های پیکسار علاوه بر انتشار راه حل های معماری برای مصرف انرژی و استفاده علمی از دانش، ویژگی انسان بودن را به تصویر می کشد. پیکسار به ما نشان می دهد که جطور فراتر از معماری صرف فکر کنیم و شخصیت خودمان را به عنوان فردی با ویژگی های زیبا و صلح جو به دیگران منتقل کنیم. این موضوع در انیمیشن بالا (Up) ساخته پیت داکتر بسیار قدرتمند به نمایش درآمده است. شخصیت های اِلی و کارل غرق در عشق شده اند و با ساخت یک خانه چوبی ساده در فضایی ساکت و زیبا زندگی می کنند. شخصیت کارل بسیار خجالتی است و به شیوه ساده ای زندگی می کند. در صورتی که همسرش اِلی عاشق رنگ های زیاد و تند بوده و شخصیت پر جنب و جوشی دارد. برخی از وسایل هم شخصیت هر دو را نشان می دهد. مانند قلک شیشه ای که برای پس انداز هزینه ماجراجویی آنها بوده و متریال آن نشان از صداقت و سادگی این دو نفر دارد. در ادامه با مرگ اِلی و تنهایی کارل شهرها بزرگتر و بزرگتر شده و طبیعت بکر جای خود را به ساختمان های بلند و دود زده داده است. حالا کارل می خواهد میراث، هویت و بهترین خاطرات زندگی خود را از گزند زندگی مدرن حفظ کند. راهی که او برای ماجراجویی خود در نظر می گیرد یکی از شاهکارهای سینمای فانتزی به شمار می رود. 

شادی

پیکسار
در نهایت پیکسار با داستان های ناب و زیبای خود قصد داشته تا شادی و سرور را به کالبد همه انسان ها منتقل کند. شادی درس زندگی است که هر معمار می تواند با تکنیک ها و ذهنیت خلاق خود به پروژه ها بدهد و شادی را از طریق رنگ، نور، تحرک و امید به زندگی عموم منتقل کند. با وجود اینکه پیکسار تمام این کانسپ ها را به صورت فانتزی به ما نشان داده، در تأثیر این جمله که غیرممکنی وجود ندارد موفق بوده است. یک عبارت تحت الفظی توسط والت دیزنی بر روی سکه های دیزنی لند با عنوان "غیرممکن باورپذیر" یا "غیرممکن حقیقی" حک شده است. والت دیزنی با این جمله خواسته تا به عموم شرح دهد که انیمیشن های کامپیوتری هم می توانند واقعی باشند. پیکسار با ویژگی های بلندپروازانه و مکان های بی پایان داستان های خود شادی غیر قابل وصفی را به قلب ما وارد کرده و بیننده را به کشف راه حل های خلاقانه تشویق می کند. 
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
پیکسار
تحریریه معماری آرل
منبع: Archdaily.com
تعداد بازدید : ۲۷۴۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
یک سینمای مخفی در چاندیگار لوکوربوزیه

یک سینمای مخفی در چاندیگار لوکوربوزیه

سینما و معماری،نگاهی به فیلم بلید رانر

سینما و معماری،نگاهی به فیلم بلید رانر

پنج شنبه های سینما: جاودانگان

پنج شنبه های سینما: جاودانگان

پنج شنبه های سینما و معماری: اثر پروانه ای (The Butterfly Effect)

پنج شنبه های سینما و معماری: اثر پروانه ای (The Butterfly Effect)

بهترین مستندهای معماری درباره جنبش باوهاوس

بهترین مستندهای معماری درباره جنبش باوهاوس

اسکار 2014 و معماری

اسکار 2014 و معماری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir