۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : جمعه , ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ۱۱:۱۳
 
تحریریه معماری آرل
فردریک فرانسوا شوپن Frédéric François Chopin ( مارس ۱۸۱۰ - اکتبر ۱۸۴۹)، یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان لهستانی و نوازنده برجسته ی پیانو در عصر رمانتیک بود که بیشتر آثارش را برای تکنوازی پیانو نوشت. وی لقب موسیقیدان برجسته عصر را بدست آورد و آن را حفظ کرد؛ کسی که  نبوغ شاعرانه اش بر اساس تکنیک های حرفه ای بود که بدون شک غیر قابل مقایسه در نسل خود بود. شوپن در ورشو به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد. کودک نابغه ای که تا قبل از بیست سالگی تحصیلات موسیقی خود را به پایان رساند و آثار اولیه اش را پیش از انکه لهستان را ترک کند، تدوین کرد. همراه آرل باشید...



در 21 سالگی به پاریس نقل مکان کرد. پس از آ ن در 18 سال باقی مانده از زندگی اش تنها 30 اجرای عمومی داشت و جو صمیمی تر سالن را ترجیح می داد. امرار معاش وی از راه فروش قطعات هنری اش و تدریس پیانو بود  که متقاضیان بسیاری داشت. شوپن با فرانتز لیست Franz Liszt دوست بود و از سوی بسیاری از موسیقیدانان هم عصرش از جمله رابرت شومان Robert Schumann ستایش می شد. در سال 1835 تابعیت فرانسوی گرفت. پس از نامزدی ناموفق با ماریا وودزینسکا Maria Wodzińska بین سالهای 1836 و 1837 رابطه پر دردسری را با جورج سند George Sand نویسنده زن فرانسوی حفظ کرد. سفری کوتاه و ناکام به مایورکا با سند بین سالهای 1838 و 1839 یکی از پربارترین دوران ساخت قطعاتش بود. در سالهای پایانی عمرش توسط یکی از طرفدارانش جین استرلینگ Jane Stirling از لحاظ مالی حمایت می شد. شوپن در تمام دوران زندگی از مشکلات جسمانی رنج می برد. او در سال 1849 در 39 سالگی در پاریس (احتمالا به دلیل بیماری سل) درگذشت.

بیش از 230 اثر شوپن باقی مانده است؛ برخی از ساخته های دوران کودکی وی از دست رفته اند. همه آثار شناخته شده او برای پیانو نوشته شده و تنها تعداد کمی از آثار او نظیر پیانو به صورت کنسرتو و یا موسیقی سالونی (Chamber Music) فراتر از موسیقی تکنوازی پیانو رفته اند.
شوپن در سبک و سیاق بتهوون، هایدن، موتزارت و کلمنتی تحصیل کرده بود. او روش پیانو کلمنتی را با دانش آموزان خود دنبال می کرد. او همچنین تحت تأثیر ذوق هنری هومل Hummel  در ساختار موزیک و در عین حال تکنیکهای پیانو "موتزارتی" بود. او از باخ و موتزارت به عنوان دو آهنگساز مهم در شکل گیری نگرش موسیقی خود یاد می کرد. آثار اولیه شوپن در سبک قطعات کیبورد "برلیان" brilliant style هم عصر خود، که در آن ایگناز موشلز  Ignaz Moscheles، فردریش کالک برنر Friedrich Kalkbrenner و دیگران نمونه هستند، ساخته شده اند. همچنین در این دوران موسیقی فولک لهستانی و اپرای ایتالیایی هر چند نا محسوس اما تأثیرگذار بوده است. بسیاری از آنچه سبک تزئیناتی مختص وی شد (به عنوان مثال fioriture) از آواز گرفته شده است. خطوط ملودیک او به طور فزاینده یادآور حالت و ویژگی های موسیقی کشور مادری خود بود.


شوپن ژانر جدید موسیقی سالن شبانه را، که آهنگساز ایرلندی جان فیلد John Field مبدع آن بود، به سطح عمیق تری از پیچیدگی رساند. او اولین فردی بود که ballades  و scherzi  را به عنوان قطعه مستقل کنسرت نوشت. او اساسا سبک جدیدی را  با مجموعه پیش درآمدهای مستقل خود آزاد ابداع کرد.(اپوس 28، منتشر شده در سال 1839) او پتانسیل شاعرانه موجود در ایده های کنسرت اتود concert étude ، که در دهه های 1820 و 1830 توسط لیست، کلمنتی و موشلسListz, Clementi and Moscheles  توسعه یافته بود، را در مجموعه مطالعات خود استفاده کرد (اپوس 10 که در سال 1833 منتشر شده، اپوس 25 در سال 1837)

شوپن گونه های رقص مشهور و مردم پسند را با طیف بیشتری از ملودی و بیان عنوان کرده است. مازورکاهای شوپن، در حالی که منشاء آن در رقص سنتی لهستانی (Mazurek)است، اما با شکل سنتی آن متفاوت است. چراکه برای سالن کنسرت نوشته شده اند نه سالن رقص. از شوپن به عنوان فردی که مازورکا در نقشه موسیقی اروپا قرار داد یاد می شود. مجموعه ی هفت پولونز Polonaise که در دوران حیات شوپن منتشر شد (نه پولونز دیگر پس از مرگش منتشر شد)، که با اپوس دو تایی 26 شروع می شود (منتشر شده در 1836)، استاندارد جدیدی برای موسیقی در این فرم رقم زد. والس های وی نیز که اغلب دارای ضرب آهنگی تندتر از معمول بودند مشخصاً برای سالن رسیتال نوشته شده بودند نه سالن رقص.

برخی از قطعات شناخته شده شوپن عناوین توصیفی دارند، مانند اتود انقلابی (اپوس 10، شماره 12) ، و دقیقه والس (اپوس 64، شماره 1).  با این حال، به استثنای "مارچ مراسم تشییع جنازه" Funeral March ، آهنگساز هرگز نامی فراتر از شماره و سبک بر آثارش نگذاشت، و همه  برداشت های فرای موسیقی را به شنونده واگذار کرد. بسیاری از نام های که قطعات وی با آن ها شناخته می شوند توسط دیگران نام گذاری شده اند. هیچ مدرکی مبنی بر آنکه اتود انقلاب شوپن با شورش لهستانی ناکام علیه روسیه ارتباط دارد وجود ندارد.
آخرین شماره اپوس که شوپن از آن استفاده کرد 65 بود، که در گام (سل) G مینور برای سونات ویولن سل سونات نوشته شده بود. او وصیت کرده بود که همه نوشته های منتشر نشده اش نابود شود. اما به درخواست مادر و خواهر وی، جولیان فونتانا، مدیر هنری شوپن 23 قطعه پیانو منتشر نشده را انتخاب و آنها را به هشت شماره اپوس دسته بندی کرد و در سال 1855 منتشر شد(اپوس 66-73). در سال 1857، 17 آهنگ لهستانی که شوپن در مراحل مختلف عمر خود نوشته بود جمع آوری شد و به عنوان اپوس 74 منتشر شد، هر چند ترتیب قرارگیری داخل اپوس ترتیب اثر را منعکس نمی کند.
شوپن موسیقی خود با توجه به قوانین کپی رایت آن زمان در فرانسه، انگلستان و ایالات آلمان از زمان منتشرکرد. به این دلیل اغلب سه نوع مختلف از نسخه های اول آثار وی وجود دارد. هر نسخه متفاوت از دیگری است، چراکه شوپن آنها را  به طور جداگانه ویرایش کرد و هر بار تجدید نظرهایی در هنگام ویرایش اعمال می کرد. علاوه بر این، شوپن منابع مختلفی، از جمله امضا، دست ورق های نت حاشیه نوشته شده و نسخ کتابت شده در اختیار ناشران خود قرار می داد. اخیرا نسبت به این تفاوت ها  شناخت بیشتری حاصل شده است.

بداهه نوازی محوریت اصلی آثار شوپن را تشکیل می دهد. با این حال این به معنای درهم بودن ضرب اثارش نیست. نیکلاس تمپرلی Nicholas Temperley می نویسد : «بداهه نوازی برای مخاطبان طراحی شده است و نقطه شروع آن انتظارات مخاطبان است که شامل کنوانسیون یا هم آیی های رایج از فرم موسیقی می باشد» آثار نوشته شده برای پیانو و ارکستر، شامل 2 کنسرتو از نظر تمپورلی "صرفاً وسایل نقلیه ای برای نواختن بی نظیر پیانو، پرگو و بسیار محافظه کار" می باشند. بعد از 2 کنسرتو( هر دو متعلق به دوران ابتدایی در دهه 1830) شوپن هیچ تلاشی در جهت نوشتن آثار بلند چند بخشی نکرد و به جای آن او در قطعاتی با طرح کلی ساده اما ظریف و پیچیده در ساختار سلولی به درجه ای نزدیک کمال رسید. روزن Rosen معتقد است که از جنبه های مهم فردی شوپن انعطاف پذیری وی در برخورد با وزن چهار چهارم به عنوان یک واحد ساختاری است.
در سال 1841، لئون اسکودیر Léon Escudier در وصف یک رسیتال که توسط شوپن در همان سال نوشته شده بود می نوسید: "میتوان گفت شوپن خالق مدرسه پیانو و مدرسه ترکیب است. در حقیقت، چیزی برابر با سبکی و شیرینی که آهنگساز با پیش درآمد پیانو خود می نوازد نیست؛ علاوه بر این هیچ چیز قابل مقایسه با آثار پر اصالت، متمایز و پر ظرافت او نیست."

به انتخاب آرل از شنیدن چند موسیقی از این هنرمند بزرگ لذت ببرید .

1.  قطعه Chopin - Nocturne op.9 No.2 - Andante 



2. Chopin - Revolutionary Etude



3. Frdric Chopin - Spring Waltz



4. Frdric Chopins -Raindrop




گرداورنده : عماد کشفی

تعداد بازدید : ۴۶۲۱
نسخه چاپی :  
محمد حسین

سلام
عالی بود اما باید بگم قطعه آخر اثر ریچارد کلایدرمن هست دوست عزیز



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
رم کولهاس و مشارکت در ساخت یک آلبوم موسیقی الکترونیک

رم کولهاس و مشارکت در ساخت یک آلبوم موسیقی الکترونیک

آرل موزیک : آهنگساز اتریشی فرانتس یوزف هایدن

آرل موزیک : آهنگساز اتریشی فرانتس یوزف هایدن

موسیقی ایرانی– بخش اول

موسیقی ایرانی– بخش اول

طراحی معماری مکانی برای تولید موسیقی

طراحی معماری مکانی برای تولید موسیقی

آرل و موسیقی : جاده ابریشم به همراه کیهان کلهر برنده جایزه گرمی 2017 شدند

آرل و موسیقی : جاده ابریشم به همراه کیهان کلهر برنده جایزه گرمی 2017 شدند

یوهان برامس Johannes Brahms

یوهان برامس Johannes Brahms

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir