نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۲/۰۴/۲۵ ۰۳:۴۶
در این چند سال اخیر استفاده از نرم افزار اتوکد و برنامه شبیه ساز آن به ما نتیجه جدیدی از استفاده نور در طراحی به ما داده است. در صفحه طراحی،استفاده از نور نقطه ای،یک نوع درخشندگی به صفحه مانیتور میدهد.نتیجه حاصل شده به این صورت میباشد که مفاهیم و کانسپت نور در معماری از اولین کلیک موس ساخته شده است. در حال حاضر در فرآیند تجسم فضای درخشان به عنوان یک غالب مورد استفاده قرار میگیرد.
در هر صورت این یک سوال به وجود می آورد:
آیا این صورت نورانی به خودی خود مهم تر از تبدیل شدن معماری به مهندسی است؟با بهبود بخشیدن به فعل و انفعال فام (سایه ها و نور ها)،کنتراست،و درخشندگی میتوان نور را به صورت یک نقطه واقع گرایانه شبیه سازی کرد؟
در حالی که سایه حاصل از نور خورشید را میتوان در طرح با سهولت نسبی نشان داد،تصور تعامل از منابع نور متعدد در فضایی با سرعت زیاد بسیار دشوار است.در حالی که تا قبل از هزاره جدید نقشه های معماری بدون استفاده از نور غیرمستقیم و با توجه به فقدان منابع سخت افزاری نمایش داده میشدند.
در هر حال موتور رندرهای مدرن امروزی می تواند خیلی خوب نور روز را پشتیباتی و مدیریت کند، به صورتی که ترکیب نور غیرمستقیم در تعامل با سطوح،یک تصویر رئالیستی به ما میدهد. به علاوه لامپ مجازی(وسایل روشنایی)با داده های فوتومتریک ارائه گزینه ای برای محاسبه روشنایی با دقت فیزیکی و تجزیه و تحلیل دقیق را به ما میدهد.اما با پیچیده ترین موتور رندرها،نتایج از نظر کیفی محدودیت های خود را دارد.
اگر چه محدودیت دینامیکی بالا در فرمت 32bit/HDR یک کنتراست خوب را نسبت به پروسه قبلی با فرمت 8-bit به ما میدهد. رندر هر چقدر هم که کامل باشد در چاپ به طور کامل با رنگدانه ها و کنتراست هماهنگ نیست .به این علت که رسانه های تصویری حال حاظر نمی توانند عاملی مثل حصاصیت به نور را انتقال دهند.
بنا براین ظهور رسانه های دیجیتال در افزایش تولید تصویر تأثیر داشته اند، هر چند که ابتدا به صورت نسنجیده و دیکته شده با محدودیت های سخت افزاری همراه بوده است.به طور خاص دو روش متمایز نسبت به تجسم ظهور کرده اند: از یک سو مهندسین علمی که عمدتاً در تجزیه و تحلیل داده ها علاقه مند به ساخت و ساز از لحاظ فنی هستند،از سوی دیگر طراحان که به دنبال یک فضای رویایی با نور هستند.
برای جرمی برین (Jeremy Brin) مدیر فنی طراحی و تنظیمات نورپردازی در استودیوی انیمیشن پیکسار که معتقد است ترفند و تقلب به صورت روزانه ذر کار آنها صورت می پذیرد میگوید: از ترفندهایی استفاده میشود،حتی در حد کم،و تقریباً بر روی اکثر پروژه های 3D و... در ظاهر به نظر میرسد نوری که در یک شخصیت انیمیشنی است از یک منبع نور نقطه ای تشکیل شده است،که در واقع این نور از یک محدوده دور بر روی این شخصیت قرار داده شده است. برای جرمی نورپردازی و فیلم برداری هنر و علوم مختلف نیستند. سبک نور پردازی مهم نیست،تنها نکته مهم این است که نور برای بیننده باورپذیر باشد. بنابراین مهم ترین شرط این است که تصویر داخل سازگار و قابل قبول باشد،به عنوان مثال نشان دادن یک پرتو نور مستقیم خورشید،روشن تر و پویا تر از یک طیف نور نقطه ای یا مصنوعی است و سایه حاصل از آن صلب تر است.
گرداورنده : مهرداد نجیب زاده
منبع : http://www.archdaily.com/402163/light-matters-when-light-cheats
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید