۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۵/۱۲/۰۴ ۱۸:۲۷
پیوتر ایلیچ چایکوفسکی
تحریریه معماری آرل
پیوتر ایلیچ چایکوفسکی و یا پیتر ایلیچ چایکوفسکی یه تلفظ انگلیسی، آهنگساز روس از اواخر دوره رمانتیک بود، که برخی از آثار، از محبوب ترین موسیقی های رپرتوار کلاسیک هستند. او اولین آهنگساز روس بود که موسیقی اش تأثیری ماندگار در مقیاس بین المللی از خود برجای گذاشت. حضور وی به عنوان رهبر ارکستر میهمان در اروپا و ایالات متحده نیز تأثیری دوچندان بر این امر بود. او در سال 1884 مورد احترام و تشویق امپراطور الکساندر سوم قرار گرفت و به دریافت جایزه حقوق مادام العمر نایل گشت.
علی رغم استعداد سرشار او در زمینه موسیقی، چایکوفسکی برای شغلی به عنوان کارمند دولت تحصیل کرده بود. در آن زمان در روسیه فرصت شغلی در زمینه موسیقی بسیار اندک بود و هیچ سیستم آموزش موسیقی عمومی وجود نداشت. زمانی که فرصتی برای چنین آموزشی به وجود آمد، او وارد کنسرواتوار نوپای سن پیترزبورگ شد، و در سال 1865 فارغ التحصیل شد. آموزه های غربی چایکوفسکی وی را از آهنگسازان جنبش ناسیونالیستی معاصر به ویژه آهنگسازان روسی "گروه پنج" - که با آنها فعالیت حرفه ای وی ترکیب شده بود- جدا نمود. این آموزه ها چایکوفسکی را در مسیری برای آشتی دادن آنچه که او با شیوه های موسیقی محلی از دوران کودکی آموخته بود قرار داد. نتیجه آن، تلفیق سبکی شخصی اما بی شک روسی بود. اصولی که ملودی، هارمونی و دیگر عناصر موسیقی روسی شکل می داد به طور کامل متفاوت از عناصر شکل دهنده موسیقی غربی اروپا بود؛ این امر استفاده از موسیقی روسی در ترکیب غربی در مقیاس بزرگ و یا برای تشکیل یک سبک تلفیقی را بسیار سخت می کرد. نتیجه آن بیزاری شخصی بود که اعتماد به نفس چایکوفسکی را تحت تأثیر قرار داد. فرهنگ روس از زمان پتر کبیر نمایشگر شخصیتی دوگانه بود، که عناصر بومی و اقتباس یافته آن به طور فزاینده ای مجزا گشته بودند. این امر منجر به عدم قطعیت در میان روشنفکران در مورد هویت ملی شده بود -ابهامی که در زندگی حرفه ای چایکوفسکی نیز منعکس شده بود.

علیرغم موفقیت و محبوبیت بسیار، افسردگی و بحران های شخصی زندگی چایکوفسکی را تحت الشعاع قرار داده بود. عواملی نظیر جدایی از مادرش در سنین کودکی برای حضور در مدرسه شبانه روزی، مرگ زودهنگام مادرش و مرگ نیکولای روبینشتاین Nikolai Rubinstein دوست و همکار نزدیکش و فروپاشی رابطه شخصی طولانی وی با نادژدا فون مک Nadezhda von Meck مشکلات روحی فراوانی برای چایکوفسکی به وجود آورده بود. بیماری وبا عامل مرگ نابه هنگام چایکوفسکی در سن 53 سالگی بود هرچند بحث هایی در مورد تصادفی و یا عمدی بودن شروع بیماری  وجود دارد.

با وجودی که موسیقی چایکوفسکی در میان مخاطبان محبوب باقی مانده است، در ابتدا نظرات انتقادی گوناگونی وجود داشت. برخی از روس ها معتقد بودند که این موسیقی نمی تواند به اندازه کافی نماینده ارزش های موسیقی بومی باشد، نگرانی آن ها از این بابت بود که اروپایی ها این موسیقی را به دلیل وجود المان های غربی اش پذیرفته اند. برخی از اروپاییها چایکوفسکی را به خاطر بیان موسیقی فراتر از کلیشه های موسیقی روسی مورد تحسین قرار دادند، برخی دیگر به گفته هارولد سی شونبرگ Harold C. Schonbergمنتقد باسابقه نیویورک تایمز، موسیقی وی را نپذیرفتند و آن را " فاقد تفکر والا" نامیدند و به علت آنکه اساساً از اصول غربی تبعیت نمی کند آن را به استحضا گرفتند.

چایکوفسکی خالق آثار محبوبی نظیر رومئو و جولیت، درآمد 1812، سه باله معروف فندق شکن، دریاچه قو و زیبای خفته،( The Nutcracker, Swan Lake, The Sleeping Beauty) و همچنین مارچه ی برده Marche Slaveاست. این آثار درکنار پیانو کنسرتوی اول و ویولن کنسرتو، سا اثر آخر از 6 سمفونی ماره گذاری شده و اپرای ملکه اسپید و یوجین وانجین The Queen of Spades and Eugene Onegin از معروفترین آثار چایکوفسکی هستند. همچنین در این بین می توان به آثاری نظیر سمفونی مانفرد، سمفونی فرانچسکا دا ریمینی Francesca da Rimini و سرناد برای سازهای زهیthe Serenade for Strings نیز اشاره کرد.

اثار چایکوفسکی به طرزع غیر متعارف دایره گسترده ای از سبک و احساسات را از آثار جذاب سالن تا سمفونی های عمیق و تأثیرگذار در بر می گیرند. برخی از آثارش یادآور آهنگسازان قرن هجدهم همچون موتزارت(آهنگساز مورد علاقه اش) است و برخی ساخته هایش نظیر  سمفونی روسی یا اپرای واکولای آهنگر شیطنت هایی با شیوه موسیقی شبیه گروه پنج می باشد. آثار دیگر نظیر سه سمفونی آخر چایکوفسکی به بیان استعاره های موسیقی شخصی با ابراز احساست بسیار زیاد می پردازند.
هارولد سی شونبرگ منتقد و روزنامه نگار آمریکایی در مورد "ملودی" آثار چایکوفسکی یکی از ویژگی های تضمین کننده موفقیت وی از تعابیری نظیر "شیرین، پایان ناپذیر، و مملو از احساسات" استفاده می کند. طیف کاملی سبکهای ملودیک چایکوفسکی به اندازه ساخته هایش گسترده بود. گاهی اوقات از ملودی غربی و گاهی اوقات از ملودی های سبک فولک آهنگ های روسی و گاهی از خود موسیقی فولک استفاده می کرد. به نقل از نیو گروو New Grove موهبت ملودیک چایکوفسکی می تواند از دو جهت بدترین دشمن وی قلمداد گردد؛ اولین چالش برخاسته از میراث بومی وی نشأت می گیرد، جایی که برخلاف تم های غربی ملودی که آهنگسازان روسی تمایل به نوشتن آن دارند "خودمحور" است و براساس ذهنیتی ثابت و با تکرار شکل می گیرد. از لحاظ فنی، این امر تغییر گام به گام دیگر برای ایجاد موضوعی متضاد را بسیار دشوار می کند، چراکه ای ن موضوع به معنای واقعی کلمه یک مفهوم غربی بود که در موسیقی روسی وجود نداشت. دلیل دیگری که ملودی بر ضد چایکوفسکی عمل می کرد چالشی بود که بین او و اکثریت آهنگسازان رمانتیک مشترک بود؛ آن ها از فرم های ملودیک منظم و متقارن هماهنگ با فرم سونات - فرم مورد علاقه آهنگسازان کلاسیک نظیر هایدن، موتزارت و یا بتهوون- در ساختار موسیقی استفاده نمی کردند. این چالش دلیلی بود که هیچگاه آهنگسازان رومانتیک "سمفونی سازان ذاتی نبودند". همه آنچه این آهنگسازان نظیر چایکوفسکی  می توانستند انجام دهند تکرار این المان ها بود.

مائس مدعی است که، صرف نظر از آنچه چایکوفسکی می نوشت، توجه اصلی او این بود که چگونه موسیقی اش بر شنوندگان از لحاظ زیبایی شناسی در لحظات خاصی از قطعه و به طور کامل هنگامی که موسیقی به پایان می رسد،  تأثیر می گذارد. آنچه شنوندگان از نظر روحی و احساسی تجربه می کردند به خودی خود هدف چایکوفسکی بود. تمرکز وی در خشنود کردن مخاطبان ممکن است حتی بیش از موتزارت و مندلسون باشد. صحت این نظریه با توجه به اینکه چایکوفسکی در قرن نوزدهم و در آخرین ملت فئودالی زندگی می کرده در واقع تعجب آور نیست. استفاده از ملودی های قرن هجدهمی تلطیف شده و تم های وطن پرستانه او به سمت ارزش های اشرافی روس سوق داده شده بود. چایکوفسکی همچنین اغلب از پولونز (نوعی رقص موزون لهستانی)، رقصی که که کدی برای سلسله رومانوف و نماد میهن پرستی روس بود، استفاده می کرد. استفاده از آن در پایان قطعه می توانست تضمینی در موفقیت بین شنوندگان باشد.

بر طبق نظر مائس و تاروسکین Maes and Taruskin چایکوفسکی الهام گرفت تا با موسیقی خود به فراتر از مرزهای روسیه دست یابد. قرار گرفتن در معرض موسیقی غربی، او را تشویق به فکر کردن این مطلب کرد که موسیقی اش نه تنها به روسیه بلکه در مقیاسی وسیع تر متعلق به کل دنیا است. ولکوف Volkov در این راستا نظرش را اینگونه بیان می کند که طرز تفکر چایکوفسکی او را مجبور کرد تا به طور جدی در مورد جایگاه موسیقی روسیه در فرهنگ موسیقی اروپا فکر کند و در این زمینه اولین آهنگساز روس قلمداد گردد. این موضوع وی را برای تبدیل شدن به اولین آهنگساز روس که شخصاً شنودنگان خارجی را با آثارش آشنا کرد، کمک کرد. آنتونی هولدن چایکوفسکی را به پلی میان دو جهان متفاوت موسیقی روسیه تعبیر می کند.

سه موسیقی از این هنرمند را برای شما انتخاب کرده ایم :

1.


2.


3.



تحریریه معماری آرل
گرداورنده : عماد کشفی
تعداد بازدید : ۲۵۴۷
نسخه چاپی :  
احسان

سلام خیلی عالی بود .یک موزیک و اطلاعات خوب .فقط لطفا اسم قطعه رو هم بنویسید



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
آرل و موسیقی : جاده ابریشم به همراه کیهان کلهر برنده جایزه گرمی 2017 شدند

آرل و موسیقی : جاده ابریشم به همراه کیهان کلهر برنده جایزه گرمی 2017 شدند

یوهان برامس Johannes Brahms

یوهان برامس Johannes Brahms

موسیقی ایرانی– بخش اول

موسیقی ایرانی– بخش اول

آرل و موسیقی : فردریک فرانسوا شوپن

آرل و موسیقی : فردریک فرانسوا شوپن

آرل و موسیقی : فرانتس پیتر شوبرت ( Franz Peter Schubert )

آرل و موسیقی : فرانتس پیتر شوبرت ( Franz Peter Schubert )

رم کولهاس و مشارکت در ساخت یک آلبوم موسیقی الکترونیک

رم کولهاس و مشارکت در ساخت یک آلبوم موسیقی الکترونیک

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir