۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ ۱۳:۰۰
فوتومونتاژ
تحریریه معماری آرل
اصطلاحات بسیاری که برای تعریف و توصیف فتومونتاژ و آثار مشابه و هم خانواده آن ارائه شده، حاکی از تنوع رویکردها در قبال آن است. حتی اجماع کلی بر معنای آن وجود نداشته، بر سر تاریخ ساخت نخستین فتومونتاژ ها نیز بحث فراوان است. کولاژ، یکی از نزدیک ترین فرم های اجرایی به آن، بسیاری از مواقع به اشتباه، با آن یکی تلقی می شود. اشکال و کارکردهای گوناگونی که فتومونتاژ در طول سال های مختلف به خود گرفته بر این تنوع تعاریف می افزاید.
در تعریف فتومونتاژ و تمایزش با کلاژ، آمده است که "مونتاژ به معنای ترکیب تصاویر حاصل از دوربین عکاسی، بر روی فیلم یا کاغذ حساس، در تاریک خانه، و کولاژ به ترکیب مواد تصویری و چسباندن آن ها بر روی سطح غیر حساس گفته می شود، در صورت تمایل می توان از کل ترکیب به دست آمده عکسی گرفته و آن را به عنوان کار نهایی ارائه کرد." ژیل مورا زیر مدخل فتومونتاژ می گوید: " مونتاژ برگرفته از واژه فرانسوی به معنای سر هم کردن است. فتومونتاژ، جدا کردن نگاتیوها، یا عکس ها از منابع مختلف و سرهم کردن دوباره آن ها است. به شکلی که دیگر ربطی به کارکرد اولیه شان نداشته باشد، از نتیجه نهایی عکسی گرفته می شود تا از آن نسخه ای یکنواخت به دست آید. او اضافه می کند که می توان رنگ و متن نیز به این ترکیب ها افزود و در نهایت پا را از دامنه عکاسی فراتر گذاشته، " این اصطلاح، نه فقط در عکاسی، بلکه در ادبیات و سینما هم مصداق دارد. در آثار نویسندگانی چون آلفرد دوبلین، جان دوس پاسوس و فیلم سازانی چون آیزنشتاین...نیز با این تکنیک روبه رو هستیم." و در مورد کولاژ چنین توضیح می دهد: "در کولاژ، عکاس ها به همراه موادی غیر از عکس همانند کاغذ و پارچه و... بر روی سطحی غیر حساس چسبانده شود و با هم ترکیب می شوند". او پیکاسو را مبدع این تکنیک می داند و بر این نکته تاکید می کند که از وجوه بارز کولاژ این است که در آن، هویت مستقل هر قطعه، در ترکیب نهای حفظ می شود. سارکوفسکی علاوه بر اینها، نور دهی های چندباره بر روی یک سطح حساس را هم زیر نعریف فتومونتاژ می آورد: "نوع دیگری از فتومونتاژ، که نه مستلزم ترکیب تکنیک هاست و نه افزودن متن نوشتاری به تصویر، نوردهی های چندباره است، که در آن با ثبت لحظات جداگانه ر روی یک سطح حساس، خود زمان از نو شکل می گیرد". با اینکه بافت و ظاهر فتومونتاژ، شبیه کولاژ است، تمایلی به خلق اثری یکه ندارد. از محصول نهایی، معمولا عکسی تهیه می شود تا بتوان آن را در نسخه های متعدد تکثیر کرد.
فوتومونتاژ
در" تاریخ  فرهنگی عکاسی" آمده است که " واژه مونتاژ ریشه هایی مختلفی دارد و در عرصه های مختلف، معناهای متفاوتی به خود می گیرد. مثلا در فیلم صامت، منظور از آن توالی سریع تصاویری است که بر تغییر زمان و یا ایده ها دلالت دارد". رائول هاوسمان، دادائیست برلینی، در توضیح دلیل نامگذاری این رویکرد، می گوید:" گروه بر اصطلاح فوتو مونتاژ به توافق رسید، چون نسبت ما را به هنرمند شدن نشان می داد. ما دوست داشتیم به چشم مهندس به ما نگاه شود، چون ما این تصاویر را می ساختیم و آن ها را سر هم می کردیم.  و گستاو کلاتسیس، فتومونتاژ کار برجسته روسی در توضیح آن می گوید: "واژه فتومونتاژ، حاصل فرهنگ صنعتی است و همان معانی را با خود حمل می کند، مثل مونتاژ ماشین، مونتاژ توربین ها و..." مونتاژ عکاسانه، پیرو اصول اساسی کولاژ است، با این تفاوت که در آن، اثر تکمیل شده مجددا عکسبرداری می شود، تا تصویر نهایی به شکل یک عکس درآید، به این ترتیب، این قطعات اولیه، دیگر چیزهای مجزا دیده نشده و اثر، وحدت کلی ای می یابد.
فوتومونتاژ



تحریریه معماری آرل
منبع: نشریه هنرهای تصویری حرفه هنرمند شماره 48
تعداد بازدید : ۳۶۱۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: پیتر بهرنس

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: پیتر بهرنس

تکنیک های ارتباط بصری در طراحی و گرافیک

تکنیک های ارتباط بصری در طراحی و گرافیک

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: توماس هیترویک

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: توماس هیترویک

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: والتر گروپیوس

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: والتر گروپیوس

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: رنزو پیانو

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: رنزو پیانو

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

دوشنبه های آشنایی با معماران جهان: دیوید چیپرفیلد (David Chipperfield)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir