۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ ۱۲:۴۴
طراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازاده
تحریریه معماری آرل
معماری: هومن بالازاده
مساحت: 37.000 مترمربع
سال: 1391
موقعیت:تهران
ر طراحی کانسپت طرح ما به دنبال راهی بودیم که بتوانیم کیفیت زندگی فضاهای مسکونی را با روش طراحی و سازماندهی فضایی تا حدی بهبود بخشیم. در الگوی طراحی فضای مسکونی ما به دنبال راهی برای ایجاد تهویه هوایی، نور کافی در تمامی فضاها و فضای سبز در فضای مسکونی بودیم تا بتوانیم علاوه بر اینکه از نظر میزان سطح اشغال متراژ پروژه را تامین نماید مزایای مختلفی را در فضای مسکونی به وجود بیاوریم به گونه ای که این مزایا دارای تعریف فضایی خاص را در پروژه نیز داشته باشد. در پروژه نقطه شروع ایجاد سازماندهی فضایی بلوک ها بر اساس دید واحدها- ایجاد بیشترین میزان نورگیری واحدها – حفظ درختان موجود در سایت – حریم 60% و دسترسی واحدها بود. در روند طراحی تلاش ما رسیدن به یک الگوی فضایی بود تا علاوه بر اینکه به نیاز های طراحی پروژه پاسخ دهیم، بتوانیم پتانسیل های دیگری نیز برای طراحی ایجاد کنیم. 
طراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازاده
ایده فضایی طرح بر اساس ایجاد ویدهای بزرگی بود که در جهت فضای سبز موجود در سایت شکل گرفته اند. هدف عملکردی این ویدها در جهت ایجاد گردش هوایی واحدها، ایجاد نورگیر و دید بیشتر و تعریف فضایی ورودی واحدهای مسکونی بوده. این ویدها با توجه به آنکه شرایط درختان تعیین کننده در محل قرارگیری شان و جهت گیری وید ها بود دارای سه جهت اصلی در سایت می باشند که یکی از ویدها تعریف کننده ورودی اصلی مجموعه نیز می باشد که افراد از طریق این وید وارد مجموعه مسکونی می شوند. از نظر عملکردی نقش ویدها تعریف کننده ورودی و یا حیاط برای واحد ها می باشند. در مرحله بعدی طراحی ما به دنبال سازماندهی پلان ها به همراه ایجاد الگوی فضایی نو در فضاهای داخلی بودیم. در تعریف، فضاهای واحدها زون های سبزی که از داخل ویدها به داخل پلان ها کشیده می شوند تا بتوانند تعریف فضایی اثر گذاری را در فضاهای داخلی داشته باشند یکی از عناصر طراحی واحدها بود. 

بخش دیگری که در طراحی واحدها اثر گذار بود فضاهای بیرون زده سبز مرتبط با واحدها بود. که این الگوی فضایی معکوس فضاهای منفی به صورت فضاهای مثبت در داخل ویدها تعریف شده که این بخش از نظر معماری به صورت حجم های مکعبی شکل است که تعریف کننده درختچه هایی با ارتفاع حدودا 4 متر می باشد که حالت تشدید کننده کیفیت باغ مانند ویدها را خواهند داشت. این احجام باغهای معلق را در درون ویدها ایجاد می کنند که برای افراد خانواده هر واحد مسکونی تعریف کننده کیفیت فضایی متفاوتی در هر واحد می باشد. در سازماندهی فضایی پروژه سعی شد تا تمامی فضاها مانند پلان های واحد های مسکونی طراحی سایت و لابی تحت یک سازماندهی به وجود بیایند. این سازماندهی به صورت محورهای موازی با یکدیگر به وجود آمده که در سازماندهی مختلف تاثیر گذاشته ولی تمامی عناصر طراحی از این سازماندهی پیروی می کنند و در هر قسمت به گونه ای متناسب با نیاز طرح، طراحی شده اند. 
طراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازاده
مدول بندی حجمی در طبقات به صورت لبه های متناسب با مدول نما به وجود آمده اند. طراحی نما پروژه نیز بر اساس مدول بندی کلی حجم شکل گرفته و با توجه به میزان نور و کنترل دید از حالت کاملا بسته به تراکم باز متغیر است. در سازماندهی پلان ها و یک بلوک در میان مکان اتاق خواب ها جا به جا شد تا افراد مختلف به نسبت سلیقه های متفاوت بتوانند قدرت انتخاب در واحد ها داشته باشند. این مساله در طراحی نما نیز تاثیر گذاشته و در قسمت هایی که اتاق خواب ها قرار دارند جعبهای سبزی متناسب با ایده کلی پروژه به وجود آوردیم که در دیتیل اجرایی آن از میان سازه های چوبی مسیر آب یاری نیز برای آنها پیش بینی گردیده شد. این جعبه های چوبی در مقیاس کوچکتر ایجاد فضای سبز می نمایند که از داخل فضا نیز قابل دسترس برای افراد ساکن واحدها می باشد.
طراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازادهطراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازاده
طراحی مجتمع مسکونی شار هومن بالازاده


تحریریه معماری آرل
منبع: etood
تعداد بازدید : ۱۴۷۶۸
نسخه چاپی :  
مهدی ثنایی

سلام اینجانب دانش آموخته عکاسی از دانشگاه تهران علاقه مندم درباره کار عکاسی با شما همکاری کنم .



معماری

خیلی زیبا و جذاب طراحی شده



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی آپارتمان مسکونی 22 واحده با تراس های گسترده

طراحی آپارتمان مسکونی 22 واحده با تراس های گسترده

نگاهی به یک مجتمع مسکونی لوکس در روتردام

نگاهی به یک مجتمع مسکونی لوکس در روتردام

ساختمان مسکونی اندرزگو

ساختمان مسکونی اندرزگو

هزار و یک شهر، بزرگترین مقصد گردشگری مدرن در ایران

هزار و یک شهر، بزرگترین مقصد گردشگری مدرن در ایران

ساخت و طراحی مجتمع مسکونی پویا

ساخت و طراحی مجتمع مسکونی پویا

معماری مجتمع مسکونی لوکس در سواحل مکزیک

معماری مجتمع مسکونی لوکس در سواحل مکزیک

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir