۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ۰۸:۲۲
متریال های معماری
تحریریه معماری آرل
متریال، ماده و مصالح ساختمانی مادیت یک پروژه معماری را مشخص می کند که ما هر روز با چه موادی در تعامل هستیم. یک دستگیره سرد فلزی، نشیمن خانه ای از چوب گرم یا پنجره شیشه ای ضخیم، تعاریف متفاوتی از فضا را به نمایش می گذارند. اما وقتی یک دستگیره شیشه ای، یک دیوار فلزی سرد و یا پنجره ای چوبی را تصور کنیم نتیجه ای متفاوت و خاصی ایجاد می شود. یک متریال ساختمانی می تواند به لحاظ فرم، عملکرد و یا مکانی که آن ماده مورد استفاده قرار می گیرد حائز اهمیت باشد. بعضی مواقع هر سه مورد جزء لاینفک یک پروژه معماری محسوب می شود. در ادامه به معرفی 16 متریال و ویژگی های هر یک از آنها خواهیم پرداخت که در مصارف ساختمانی دارای اهمیت زیادی می باشند. برخی از این مصالح ساختمانی نام آشنا هستند (مانند بتن، چوب و ...) و برخی دیگر ممکن است برای شما آشنا نباشند.

بتن (Concrete)

متریال های معماری
بتن به طور گسترده در اکثر مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین ماده برای معرفی در لیست ما می باشد. با این حال این ماده دارای اثرات مخرب زیست محیطی شامل تولید کربن و 5% گازهای گلخانه ای در سراسر جهان می باشد.

چوب (Wood)

متریال های معماری
یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی که در بناهای سنتی بسیار مشاهده می کنیم، متریال چوب است. این ماده ساختمانی زیبا به لطف تکنیک های جدید و تجهیزات صنعتی مدرن دارای اشکال و فرم های بسیار متنوعی می باشد. بخصوص که این اواخر خواص شفافیت نیز به آن اضافه شده است. چوب یکی از مهم ترین و در دسترس ترین ماده های ساخت و ساز است که معماران همواره از آن استفاده می کنند.

فلز (Steel)

متریال های معماری
همانطور که می دانیم خط آسمانه یا همان Skyline شهرها به مدد جنبش دوران صنعتی مدرن و استفاده از فلز در مقاومت دیوارهای بلند و سبک سازی ساختمان ها شکل گرفت. این تحولات در طول 100 سال گذشته منجر به ارائه پوسته ها و آسمان خراش های زیبایی شده است. حتی امروزه شما می توانید تمام اطلاعات لازم در رابطه با طراحی با فولاد و نحوه اجرای آن را به صورتی دقیق و کامل در سایت SteelConstruction.info مشاهده کنید.

پلاستیک (Plastic)

متریال های معماری
اگر چه ممکن است پلاستیک را یک ماده ناپایدار و ارزان تصور کنیم، اما نباید قضاوت عجولانه داشت و از پتانسیل های این متریال گذشت. ما وسایل بسیاری از پلاستیک می سازیم. سوال اینجاست که چرا این ماده در مصارف اصلی ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد، یا چرا به صورت زیست محیطی (طبیعی) قابل بازیافت نیستند؟ پس چرا دنیای جدید پرینترهای سه بعدی تا این حد از اهمیت برخوردار هستند و هر روز به سرمایه این صنعت توسط دانشمندان و طراحان صنعتی افزوده می شود؟
شورای شیمی آمریکا مطالعات و تحقیقات گسترده ای در رابطه با کاربرد متریال پلاستیک در ساختمان و پروژه های معماری انجام داده است. نتیجه تحقیقات آنها استفاده از پلاستیک به عنوان شاخصه اصلی یک پروژه معماری و لینک شدن آن به منابع طبیعی است. ماده ای که می تواند به صورتی گسترده در تمام اقلیم ها مورد استفاده قرار گیرد. شیوه ای که باعث افزایش کاربرد بیشتر از دستگاه های پرینترهای سه بعدی می شود.

سنگ (Stone)

متریال های معماری
متریال دیگری که به صورت گسترده در موقعیت های جغرافیایی متفاوتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، سنگ می باشد. سنگ به عنوان ماده ای که دارای بافت متنوع، رنگ های زیبا و  دارای نقاط قوت زیادی می باشد. با وجود صلبیت و سنگین بودن این متریال، می توان آنرا به اشکال مختلفی تبدیل کرد. موسسه بین المللی سنگ ساختمانی (The Building Stone Institute)، منبعی جامع از بهترین و رایج ترین سنگ های ساختمانی را که برای ساخت و ساز مناسب می باشند، معرفی نموده است. 

پارچه و سازه های پارچه ای (Textiles)

متریال های معماری
پارچه یا منسوجات دارای بافت پارچه ای معمولاً به عنوان سازه های کششی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال این ماده طیف گسترده ای از فضاهای معماری را در بر می گیرد. به عنوان مثال می توان الیاف را در یک سطح به عنوان بستری برای تحمل بارهای وارده، و یا به عنوان ماده ای پرکننده برای فضاهای خالی در نظر گرفت. خاصیت متورم شدن و یا فشرده شدن الیاف پارچه ای از مزیت های بزرگ آن به شمار می رود. مجله معماری منسوجات (a collection of technical articles for architects) مجموعه ای از مقالات فنی را در رابطه با پارچه و نمونه های موجود آن در بازار را منتشر کرده است. 

شیشه (Glass)

متریال های معماری
متریال شیشه پرکاربردترین ماده برای رسیدن به نور و شفافیت در پروژه های معماری است. این ماده علاوه بر کاربرد های داخلی یکی از عناصر معمول در نماسازی معماری معاصر هم به شمار می رود. شیشه های امروزی دارای خواص بسیاری بوده و گام رو به جلویی به سمت کاملا هوشمند شدن برداشتند. موسسه تحقیقات مصالح شیشه ای (The PPG Glass Education Center) مکانی مناسب برای یادگیری در مورد این ماده جذاب ساختمانی است. 

آجر (Brick)

متریال های معماری
با وجود سفت و سخت بودن و فرم عرف مکعب اش، سازه های زیبا و دلنشینی از این متریال ساختمانی به اجرا رسیده است. اندیشمندان نوآوری قرن جدید در پی یافتن راه های جدیدی برای پایدار سازی و استفاده از این متریال در ساختمان ها و سازه های جدید می باشند. انجمن توسعه آجر  (The Brick Development Association) مجموعه ای بزرگ از آجر و منابع یادگیری در مورد این متریال را معرفی نموده است. 

کولار (Kevlar)

متریال های معماری
کولار ماده ای قوی تر از زره های فولادی با قدرت کششی و انعطاف بالاست. متریالی که قطعا به عنوان یک دارایی ارزشمند در ساختمان سازی به شمار می رود. با وجود اینکه ترکیبات این ماده از فولاد کمتر و کم حجم تر است، اما تحمل بارهای سنگین را دارد. با وجود جدید بودن این ماده، برنامه های جامعی برای استفاده و کاربرد کولار در معماری توسط کتاب "متریال های معماری" نوشته جان فرناندز برای معماران وجود دارد. (this snippet of the book Material Architecture by John Fernandez)

بامبو (Bamboo)

متریال های معماری
بامبو متریالی است که به طور کلی با جغرافیای اقلیمی یک پروژه ارتباط مستقیم دارد. ماده ای پایدار، قوی و انعطاف پذیر که زیبایی کار شما در برخی اقلیم ها را تضمین می کند. امروزه می توانید به صورت شِماتیک و زیباسازی یک فضا از بامبو در طراحی داخلی استفاده کنید. 

فیبر کربن (Carbon Fiber)

متریال های معماری
بازتابی که متریال فیبرکربن در تمام صنایع داشته هیچ ماده دیگری نداشته است. پنج برابر قوی تر از فولاد، دو برابر سفت تر و بسیار سبک تر از تمام ماده ها. ترکیبات فیبر کربن به نحوی است که شما می توانید آنرا به هر الگو و یا شکلی که مد نظرتان هست در بیاورید. ماده ای که در صنعت ساختمان و خودروسازی بیشترین استفاده را دارد.

سلول های جذب انرژی (Photovoltaic cells)

متریال های معماری
با توجه به میزان افزایش دمای کره زمین، باعث تعجب است که پنل های فتوولتائیک به یک هنجار و یا قاعده معماری تبدیل شده اند. با توجه به تکامل تکنولوژی سلوهای فتوولتائیک، این محصول به شیوه ای گسترده و جامع، رایگان در اختیار کاربران و معماران قرار می گیرد. 

زمین (Earth)

متریال های معماری
مابین تمام متریال های موجود، زمین قدیمی ترین مورد استفاده شده از زمان شکل گیری خود در کهکشان  می باشد که نمونه های آن در طبیعت مشهود است. زمین به صورت یک ماژول فشرده طبیعی است که قابلیت تغییر سطوح بر روی آن زیاد می باشد. به عنوان مثال لانه مورچه ها در طبیعت و یا خانه اسکیموها در قطب، یا غار های طبیعی از نمونه های بارز مواد خودساخته در طبیعت می باشند. 

ضایعات و مواد زائد (Waste)

متریال های معماری
ما به طور متوسط طیف گسترده ای از متریال را به عنوان مواد زائد دور می اندازیم. اما آشنایی بیشتر با این متریال ها در چندین سال اخیر به تفکر معماران در استفاده دوباره از چنین موادی منجر شده است. مفهومی بسیار عالی که معماران آینده با برنامه ریزی می توانند از چنین موادی در پروژه های خود استفاده کنند. بازیافت و یا استفاده دوباره متریال هایی مانند ته سیگار و بطری های نوشیدنی پلاستیکی به عنوان دیوارهای مقاوم در برابر زلزله جزء تحسین برانگیزترین کانسپت های معماری در تولید منابع به شمار می رود.

کاه (Straw)

متریال های معماری
ایجاد یک فضای حرارتی منفعل، مقاوم در برابر رطوبت که به خوبی با محیط طبیعی همخوان باشد توسط متریالی ساده به نام کاه امکان پذیر است. به همین دلیل جای تعجب نیست که سقف کاه گلی در گذشته تا این حد محبوب بوده و در بسیاری از اقلیم ها، بخصوص اقلیم های سرد و مرطوب مورد استفاده قرار می گرفته.

متریال های اُرگانیک (Organic materials)

متریال های معماری
با از دست رفتن بیشتر زیستگاه های طبیعی در جهان، بهترین روش آشنا شدن هر چه سریع تر با ساختارهای تشکیل شده توسط حیوانات و موجودات است. این نظریه باید هر چه سریع تر اتفاق بیافتد و تا کنون انسان ها زمان زیادی را هم هدر داده اند. ما نه تنها می توانیم نحوه شکل گیری ساختارها و سازه ها را از موجودات (بخصوص حشرات) یاد بگیریم، بلکه فرصت داریم تا مواد مورد استفاده آنها را با ترکیباتی که خودمان کشف کرده ایم ادغام کنیم تا بهترین نتیجه ممکن برای معماری کنونی ما حاصل شود.
 

نتیجه گیری:

همانطور که مشاهده کردید متریال ها به دلیل در دسترس بودن و هزینه شان نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کنند. نمونه هایی که بالا ذکر کردیم تنها مواد قابل استفاده بر روی زمین نمی باشند. اما همین لیست کوچک باعث می شود تا مواد اطراف خود را بهتر بشناسید و یا در مورد آنها تحقیقات کنجکاوانه بیشتری انجام دهید.

تحریریه معماری آرل
مترجم: مهرداد نجیب زاده
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۴۵۱۳۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
سیستم مبتکرانه

سیستم مبتکرانه "آجرهای چوبی" زمان ساخت بنا را به تنها چند روز کاهش می دهد.

استفاده از سنگ مرمر در طراحی داخلی آشپزخانه

استفاده از سنگ مرمر در طراحی داخلی آشپزخانه

معرفی متریال: پانل های استرامیت

معرفی متریال: پانل های استرامیت

معرفی متریال : پلی وود (Polywood) چیست؟

معرفی متریال : پلی وود (Polywood) چیست؟

معرفی متریال: طراحی آجرهای سفالی برای کاهش مصرف انرژی

معرفی متریال: طراحی آجرهای سفالی برای کاهش مصرف انرژی

معرفی متریال کناف

معرفی متریال کناف

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir