۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۱۱:۳۸
برندگان جایزه معمار 95

تحریریه معماری آرل

در شانزدهمین دوره "جایزه معمار" نفرات برتر و بهترین طراحان معماری کشور در سال 95 معرفی شدند. جایزه‌ای که از سال ۱۳۸۰ توسط موسسه معمار نشر اهدا می‌شود. سهیلا بسکی نویسنده و فعال حوزه معماری، بنیانگذار این رویداد است که در خرداد ماه ۱۳۹۴ درگذشت. این جایزه هر سال به برترین طراحان معماری ساختمان‌های کشور به لحاظ خلاقیت و نحوه به‌کارگیری فضا در خدمت کاربری تعلق می‌گیرد. داوران این دوره "جایزه معمار" نگار حکیم، ایرج کلانتری، سام طهرانچی، علیرضا تغابنی و "فرانسیسکو مانگادو" از اسپانیا بودند. برای مشاهده آثار برگزیده همراه آرل باشید..

تمام پروژه‌های ساخته شده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسكونی تك‌واحدی و مسكونی آپارتمانی در ایران که در دوره‌های قبل جایزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پروژه‌های معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آنها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژه‌های مرمتی مجاز به شركت در رقابت نیستند.
 

معیارهای داوری جایزه معمار

معیارهای عمومی زیر در داوری تمامی پروژه‌ها مدنظر قرار خواهند گرفت:
- خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان
- مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رویه‌های قانونی (به‌ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی و...
- دقت و نوآوری در طراحی جزئیات
- توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌های زیست‌محیطی و تعهدات اجتماعی
بدیهی است که قضاوت نهایی در مورد هر پروژه نه از طریق مشخص کردن امتیاز آن در هر کدام از موارد فوق و معدل‌گیری از امتیازات، که با قضاوت درباره تمامیت آن صورت خواهد گرفت.
 

برندگان گروه مسکونی - تک واحدی

رتبه اول: کامران حیرتی،‌ ویلای صفا دشت
رتبه اول جایزه معمار سال 95

رتبه دوم: گروه طراحی شیفت (مهندسان مشاور تغییر روند طرح)، رامبد ایلخانی، نشید نبیان، احسان کریمی، درنا مصرزاده، پرنیان قائمی،‌ بیرون‎؛‎ حیاطخانه فلاحتیان
رتبه اول جایزه معمار سال 95

رتبه سوم: مهندسان مشاور معماری موج نو، لیدا الماسیان و شاهین حیدری، سه منظر، یک خانه،‌ ویلای مشا
رتبه سوم جایزه معمار سال 95
 

برندگان گروه مسکونی - آپارتمانی

رتبه اول: شرکت طراحی و ساخت ری‌را،  عباس ریاحی‌فرد‏ و فری‌ناز رضوی‌نیکو، ساختمان مسکونی روزن
رتبه اول جایزه معمار سال 95

رتبه دوم: رضا حبیب‌زاده، ساختمان مسکونی گوشواره‌ها 
رتبه دوم جایزه معمار سال 95

رتبه سوم: دفتر معماری الگو، مهران خوشرو،‌ باغ زعفرانیه
رتبه سوم جایزه معمار سال 95

برندگان گروه بازسازی

رتبه اول: گروه طراحی فضا، رویداد، شهر،‌ احسان حاجی‌رسولی‌ها‏، محمد عرب‏، مینا معین‌الدینی،‌ مهمانخانه قائلی
رتبه اول جایزه معمار سال 95

رتبه دوم: استودیو معماری آرخه، سید سعید هاشمی، مجتبی ثابت‌فرد، خشایار شفق، فرنوش عشقی، الهام علیمردانی، الناز ناصحی، فروشگاه کفش کودک آرتمن (آرتمن کیدز)
رتبه دوم جایزه معمار سال 95

رتبه سوم: استودیو طرح و ساخت آدمون، شبیر موسوی، امیررضا فاضل و مهدی کلاهی،‌ رستوران چوجی
رتبه سوم جایزه معمار سال 95

برندگان گروه عمومی

رتبه اول: گروه طراحی شیفت (مهندسان مشاور تغییر روند طرح)، رامبد ایلخانی‏‌، نشید نبیان‏، احسان کریمی، پرنیان قائمی، درنا مصرزاده،‌ گالری سفید
رتبه اول جایزه معمار سال 95

رتبه دوم: نمازخانه یادمان شهدای فکه، محمدعلی دانشی‌راد
رتبه دوم جایزه معمار سال 95

رتبه سوم:  دفتر معماری بن‌سار‏، محمد مجیدی، مجتمع تجاری فرهنگی چارسو
رتبه سوم جایزه معمار سال 95
 
 

داوران مسابقه جایزه معمار سال 95

ایرج كلا‌نتری طالقانی

فارغ‌التحصیل معماری از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره مهندسان مشاور باوند است (1353 تاكنون) و پیش از آن مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره دفتر مشاوره معماری بوده.
او علاوه بر حضور در مجامع حرفه‌ای از جمله، هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور، و شورای تخصصی شهرداری تهران، حدود 20 سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی و علم و صنعت در رشته‌های طراحی و معماری دارد و در مسابقه‌های معماری به عنوان عضو هیئت داوری یا طراح شركت كرده است. مدیریت پروژه‌‌های گوناگون از جمله فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی قزوین، سفارت ایران در گرجستان، ساختمان پارلمان جیبوتی را به عهده داشته است.
 

فرانسیسکو مانگادو

متولد سال 1957، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه ناوارا در سال 1982 است و در همان دانشگاه نیز تدریس می‌کند. به عنوان استاد مهمان با مدرسه عالی طراحی دانشگاه هاروارد، مدرسه عالی معماری دانشگاه ییل، دانشگاه کورنل، و اخیراً پلی‌تکنیک میلان همکاری داشته است.
مهم‌ترین پروژه‌های ساخته شده او عبارت‌اند از: مرکز همایش و اجتماعات پامپلونا، موزه باستان‌شناسی ویتوریا، غرفه اسپانیا در اکسپو 2008 زاراگوزا، و موزه هنرهای زیبای استوریاس. او در حال حاضر پروژه‌هایی در کشورهای مختلف دنیا دارد.
کار حرفه‌ای او جوایزی برایش به ارمغان آورده، از جمله جایزه آندرآ پالادیو، جایزه معماری FAD‌، جایزه معماری CEOE‌، مدال طلای جیان کارلو لوس که توسط UIA  اهدا می‌شود، جایزه RIBA‌، و جایزه معماری ملی اسپانیا در سال 2009. او در سال 2011 به عنوان عضو RIBA، و سال 2013 به عنوان عضو افتخاری AIA  برگزیده شد. مانگادو در سال 2008 بنیاد معماری و جامعه را تأسیس کرد که این بنیاد در سال 2015  موفق به کسب مدال طلای CSCAE  شد.

نگار حكیم

نگار حکیم، نویسنده و منتقد معماری، دارای دکترای تاریخ هنر با گرایش معماری مدرن از دانشگاه وین است. از او مقالات متعددی در مجلات تخصصی ملی و بین‌المللی در بررسی و نقد معماری به چاپ رسیده است. همچنین سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف اروپایی، از جمله دانشگاه وین، داوری مسابقات، عضویت و سردبیری مجلات معماری، تأسیس انجمن هنری ـ معماری «همکاری اتریش و کشورهای اسلامی از پاکستان تا مراکش» (PhiloMENA) و تألیف کتاب‌های تخصصی در اتریش و آلمان را در پیشینه خود دارد. از کارهای او می‌توان به کتاب مرجع اطلس معماری بناها مذهبی مدرن و کارهای محمد‌رضا قانعی اشاره کرد. در حال حاضر روی کتاب معرفی دفاتر منتخب و برگزیده معماری ایران ـ در طی پنج سال گذشته فعالیت می‌کند.

سام طهرانچی

متولد 1349، کار حرفه‏ای را از سال 1379 با تأسیس شرکت هسته طراحی [فضای چهارم] به‏صورت مستقل آغاز كرد. او که فارغ‏التحصیل رشته معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی است؛ با دغدغه تأثیرگذاری در معماری ایران و ایجاد جریانی نو، فعالیت‏ خود را در زمینه طراحی معماری و شهرسازی در مقیاس‏های مختلف ادامه داده است. مهم‌ترین پروژه‌های او عبارت‌اند از:
شهرک‏های مسکونی 10000 واحدی در ونزوئلا، طراحی و ساخت در سال‏های 1384- 1386؛ باغ کتاب تهران، طراحی و ساخت در سال‏های 1387- 1391؛ پردیس بهارستان، طرح جامع و طراحی ساختمان‏های کمیسیون‏ها و کتابخانه، موزه مرکز اسناد و مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی، طراحی و ساخت در سال‏های 1389- امروز؛ ساختمان جدید مرکزی بورس اوراق بهادار تهران، طراحی و ساخت در سال‏های 1391 - امروز؛ همکاری در طراحی پروژه اقامتی، تجاری، اداری مگنت مینسک در بلاروس، طراحی و ساخت در سال‏های 1387- امروز. او هم‏اکنون با دانشکده معماری دانشگاه آزاد بندرعباس به عنوان مدرس مبانی طراحی معماری همکاری دارد.


علیرضا تغابنی

معمار، طراح و مدرس دانشگاه متولد 1356، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه گیلان و دکتری معماری از دانشگاه آزاد، مؤسس دفتر«دیگر» است که از سال 83 به طور مستقل به تمرین و تجربه در معماری می‌پردازد. طراح حدود 60 پروژه است که شاخص‌ترین آنها «خانه شریفی‌ها» در دنیا شناخته شده است. چهار بار رتبه اول جایزه معمار و دو بار فینالیست شدن در فستیوال جهانی معماری و جوایز داخلی و منطقه‌ای را در کارنامه دارد. 
مقاله‌های «وقتی از تألیف حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» و «ساختمانفارسی»  او در مجلات معماری به چاپ رسیده است.

تحریریه معماری آرل
منبع : مجله معمار
تعداد بازدید : ۲۰۴۲۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران-مرداد 95

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران-مرداد 95

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: هما فرجادی

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: هما فرجادی

تخریب خانه شهر کرمان

تخریب خانه شهر کرمان

سومین همایش بین المللی معماری، عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم

سومین همایش بین المللی معماری، عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم

فراخوان سومین دوره مسابقه طراح جوان آسیا  با موضوع آینده‌ی پایدار

فراخوان سومین دوره مسابقه طراح جوان آسیا با موضوع آینده‌ی پایدار

فراخوان دومین مسابقه عکس، خانه روستایی

فراخوان دومین مسابقه عکس، خانه روستایی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir