۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۶
معماری پل عابر پیاده لواسان
تحریریه معماری آرل
موقعیت: لواسان، تهران
معماری: امیر طالشی
طول پل:49 متر
تعریف این پروژه برای مدیریت شهری لواسان گام ابتدایی بود . تلاشی که نشان دهنده وظیفه معمار برای کمک به شهر می باشد ؛ شاید ایده آل نه اما یک گام به جلو است سازه هایی که چشمانمان به آنها عادت کرده است؛ جلوی آنرا هم نمی شود گرفت؛ به یک عنصر شهری تبدیل شده اند . آنها را با بنرهای تبلیغاتی گم و برای مدتی هم کارهای هنری  روی آنها نصب می کنیم مانند افزایش و کاهش قیمت گوجه فرنگی .می دانیم که تغییر در اینجا یکدفعه صورت نمی گیرد؛ آرام آرام.... طرحی که هزینه بالایی نداشته باشد،سازه اصلی را تغییر ندهد و قابلیت اجرا در جزئیات را  هم به صورت عام داشته و قابل تکثیر  باشد.
معماری پل عابر پیاده لواسان
دیاگرام
طراحی پروژه به سه بخش تقسیم شد:
1. طرح اولیه
2. باز نگری فنی و اجرایی روی طرح اولیه
3. قسمت پایانی و ایده نهایی
معماری پل عابر پیاده لواسان
ما برداشتهای منفی نسبت به سازه متداول پل های عابر را کنار گذاشتیم .آن را پذیرفتیم و سعی کردیم بر روی آن لباسی متناسب بپوشانیم . پوششی که به ساختار اولیه و سازه آن کمک کند نه آن را حذف کند. الگویی ساده از چرخش حول عرشه پل ؛ فرمی قابل درک . کمی هم جذاب برای کمک به عبور مردم از روی پل و کنجکاوی برای حرکت از داخل آن . این ذهنیت و طرح اولیه برای این پل بود .
معذوریت هایی که روی طرح در مرحله پایانی تاثیر می گذاشتند را باید از ابتدا لحاظ می کردیم . بحث امنیت داخل پل، دید از داخل به خارج و بالعکس  و داشتن حداقل ارتفاع از سطح خیابان.
مشخص کردن دقیق نحوه اجرا و استراتژی ساخت  از مسائل مهمی بود که روی نقشه های معماری تاثیر گذار بود.                           
با توجه به اجرای کار بر روی خیابان و نیز به خاطر چرخش طرح حول محور پل یا به اصطلاح دست گیر بودن آن، کار بر روی عرشه در ارتفاع را غیر ممکن می ساخت. لذا تصمیم گرفتیم که کل کار در کارگاه، به صورت پیش ساخته انجام شود و به محل اجرا حمل شود . هر قاب دور عرشه نیز به علت ترافیکی بودن در حمل به صورت پنل های جدا در نظر گرفته شد تا در محل، مونتاژ شوند .تمامی این نکات سبب طراحی  دیتیلی با قابلیت اتصال پانلها به یکدیگر را مجب میگردید.
نکات فنی
در طراحی دیتیل های اجرایی از پروفیل با مقطع باز استفاده کردیم. تا در برابر رطوبت و خوردگی و همینطور باران و برف از داخل دچارمشکل نشوند . سرعت باد تا 100 کیلومتر نیز در طراحی و محاسبه سازه آن لحاظ شده است .اتصالات همگی پیچ و مهره می باشند .
عرض قابها با توجه به عرض ورق های کامپوزیت که 25/1 می باشند مشخص شد. با این کار پرت ورق به حداقل رسید . بر روی عرشه پل نیز حین ساخت دستک های لازم پیاده سازی گردید که هنگام انجام مرحله رنگ به صورت یکنواخت رنگ بر روی آن بنشیند و دیگرعملیات جوشکاری در محل اجرا انجام نشود. در نهایت پلی با ساختار سفید در میان بافتی سبز جاذبه ای دارد که شاید سبب کمک به استفاده کردن از پل عابر شود.
معماری پل عابر پیاده لواسانمعماری پل عابر پیاده لواسانمعماری پل عابر پیاده لواسانمعماری پل عابر پیاده لواسانمعماری پل عابر پیاده لواسان
معماری پل عابر پیاده لواسان

تحریریه معماری آرل
منبع: caoi
تعداد بازدید : ۴۲۱۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طرح پیشنهادی موزه، زیر پل میرداماد/ مهدی کامبوزیا

طرح پیشنهادی موزه، زیر پل میرداماد/ مهدی کامبوزیا

پل طبیعت، طرح ماندگار لیلا عراقیان

پل طبیعت، طرح ماندگار لیلا عراقیان

پل معلق با کانسپت منظر طبیعی و یخچال های طبیعی

پل معلق با کانسپت منظر طبیعی و یخچال های طبیعی

پل گلدن گیت شاهکار پل های معلق

پل گلدن گیت شاهکار پل های معلق

طراحی پل دوبل 80 متری شانگهای با خصوصیت معماری سبز

طراحی پل دوبل 80 متری شانگهای با خصوصیت معماری سبز

نگاهی به پل عابرپیاده در چین با کانسپت موجدار

نگاهی به پل عابرپیاده در چین با کانسپت موجدار

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir