۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ ۰۶:۱۳
فراخوان سومین دوره جایزه جهانی خشت طلایی
تحریریه معماری آرل
خشت طلایی تهران، جایزه جهان- محلی تهران برای بهترین پروژه های شهری،  یک طرح جامع، علمی و غیر انتفاعی است که که به طور تخصصی درزمینه معرفی و حمایت از پروژه های برتر مدیریت شهری بین المللی و تبادل تجارب برتر مدیریت شهری فعالیت می نماید.   
روند شهرنشيني جوامع به سرعت در حال رشد است. امروزه شهرها با چالش­هاي جدي جمعيتي، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي در سطوح محلی، ملی، منطقه­ای و جهانی روبه­رو هستند که وجود يک برنامه ­ریزی موثر و کارآمد براي مقابله با عواقب تغييرات شهرنشيني در جوامع مختلف را ضروري مي­سازد. بر این اساس، جامعه­ی بين المللي بايد همکاري خود را در ابعاد مختلف شهري تقويت و با يک­ديگر در مورد موضوعات اساسي و مهم شهري؛ مانند: زير ساخت­هاي شهري، مديريت شهري، خدمات شهري و غيره همکاري کنند.
به منظور دست­يابي به اين چشم­انداز، در سال 2013، مجمع عمومي سازمان ملل بر اساس پيشنهاد کميته­ی اقتصادي و سرمايه­گذاري آن سازمان، تصميم به برگزاري «روز جهاني شهرها» در 31 اکتبر هر سال  گرفته و اين رویداد را به تمام کشورهاي عضو سازمان ملل متحد، سازمان­هاي بين­المللي وابسته، جوامع مدني و همه ذينفعان مربوطه ابلاغ نموده است. در اين راستا، سازمان ملل، برنامه­ی اسکان بشر (UN-HABITAT) را به عنوان محور و هماهنگ کننده برنامه­هاي روز جهاني شهرها، تعيين و معرفي نموده است. مدیریت شهری تهران طی دو سال گذشته مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرها را به همراه مراسم اهدای جایزه­ی جهانی "خشت طلایی تهران" با همکاری دفتر اسکان بشر ملل متحد در تهران برگزار نموده است. در سال جاري نيز سومين دوره­ی این همايش به میزبانی شهرداری تهران برگزار خواهد شد.
اولین دوره­ی همايش روز جهاني شهرها با عنوان «خشت طلايي تهران» در 31 اکتبر 2014 (9 آبان ماه) در تهران برگزار شد. مراسم افتتاحيه پس از قرائت قرآن مجيد و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران با سخنراني دبیر جایزه آغاز به کار کرد. در این مراسم که برای اولین بار با ابتکار مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران و با همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران  برگزار گردید، از جایزه­ی “خشت طلایی” که  به مناسبت 31 اکتبر، روز جهانی شهرها، طراحی شده بود، پرده­برداری شد.
دومين دوره­ی همايش روز جهاني شهرها با عنوان «خشت طلايي تهران» نیز در 31 اکتبر (9 آبان ماه 1394) در تهران برگزار شد. مراسم افتتاحيه با سخنراني دکتر مظفري معاون مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران و دبير جايزه­ی جهاني خشت طلايي به صورت رسمی آغاز شد. در این دوره که با همکاری بسیاری از سازمان های بین المللی برگزار گردید، 330 پروژه برای ارزیابی به داوران سپرده شد و در نهایت 24 پروژه به عنوان پروژه های برتر تندیس خشت طلایی را دریافت کردند.
فرآیند ثبت نام پروژه ها برای سومین دوره همایش خشت طلایی توسط دبیرخانه همایش خشت طلایی تهران آغاز شده است.
یک طرح جامع، علمی و غیر انتفاعی است که که به طور تخصصی در زمینه معرفی و حمایت از پروژه های برتر مدیریت شهری بین المللی و تبادل تجارب برتر مدیریت شهری فعالیت می نماید.
به بهترین پروژه ها و تجربیات در شهرها، مناطق و جوامع محلی در سراسر جهان تعلق می گیرد و هدف آن به رسمیت شناختن اهمیت دولت های محلی و مدیریت شهری در ترویج توسعه محیط زیست اجتماعی و اقتصادی و پایداری شهرها و مناطق و پیشبرد زیست شهروندان است.
همه ساله و همزمان با مراسم روز جهانی شهرها، توسط شهردار تهران به مدیران شهری و شهروندانی که بر اساس ارزیابی هیات داوران ، بیشترین تاثیر گذاری را در اجرای پروژه های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهری داشته اند، اهدا می شود.

تعهدات جایزه خشت طلایی تهران:
تحقیق، بررسی و ارزیابی برای ارتقای جایگاه و تاثیر گذاری جهان- محلی خشت طلایی تهران
بررسی و ساخت یک چارچوب نظری شایسته برای مدیریت شهری جهان- محلی
حرکت به سوی توسعه نوآوری و پیشرفت مشترک برای شهرهای سراسر جهان
انجام مطالعات، تحقیقات و ارائه آموزش های مربوط به مدیریت شهری جهان – محلی پیشرفته
ارائه پشتیبانی علمی و معنوی برای الگوی شایسته مدیریت شهری جهان- محلی
انتشار نشریات بین المللی برای مدیریت شهری جهان – محلی
برگزاری سمینارها و سمپوزیوم ها در حوزه مدیریت شهری جهان – محلی

شرایط شرکت در جایزه:
دروازه های ورود به جایزه جهانی خشت طلایی تهران برای تمام شهر ها و دولت های محلی در سراسر جهان باز است. از جمله شهرهای عضو سازمان های بین المللی مانند UCLG، UN-HABITAT, Metropolis،OICC و سایر سازمان های بین المللی و دیگر شهرهای جهان در چارچوب اهداف و اصول خشت طلایی تهران، می توانند در این جایزه شرکت نمایند. برای ورود به جایزه تهران باید معیارهای واجد شرایط بودن زیر را دارا باشند:
معیارهای واجد شرایط بودن
می بایست متعهد به یک پروژه ابداعی ، دارای طرح توجیهی (BP) و یا تجربی در یکی از محورهای 7 گانه پیش برنده توسعه و پایداری محیط زیست در شهرها، مناطق، نواحی، جوامع و محلات باشد.
در اجرای آن از الگوهای و راهکارهای مشارکت و همکاری با شرکا شامل دولت، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی، استفاده شده باشد.
می بایست شواهدی مبنی بر شاخصه قابل توجه و یا موفقیت در مواجهه با اهداف ابتکاری گفته شده فراهم کند.
دارای نوآوری در زمینه ها و حوزه های مختلف موضوعی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، حکمرانی و عرصه فناوری پایدار باشد.
در حالی که این جایزه برای یک شهر و یا دولت محلی، اختصاص داده می شود ولی در عین حال هیات داوران این حق را دارد که اقدامات نوآورانه انجام شده توسط سایر شرکا و ذینفعان را نیز مورد توجه و ارزیابی قرار دهد.

محورهای جایزه:
-معماری، شهرسازی و حفاظت از میراث فرهنگی
ارتقاء دیدگاه ها، تکنیک ها و هنرهای طراحی، برنامه ریزی، ساخت و ساز، فضاها، ساختمان ها، اماکن و نمادهای شهری و تعامل هماهنگ در تامین نیازهای کاربردی و محیط سازی شهری، بهبود منظر شهری ، احیا و نوسازی بافت فرسوده شهری، صیانت و حفاظت از بافت و ساختمان های ارزشمند و فضاهای تاریخی شهر، تقویت هویت بومی، ملی و دینی معماری و شهرسازی
- توسعه پایدار و محیط زیست شهری
صیانت از محیط زیست شهری، تامین و مدیریت شایسته منابع طبیعی شهر، جلوگیری از هدررفت و تخریب منابع و اکوسیستم شهری؛ مدیریت پسماند ، گسترش فضای سبز شهری، توسعه انرژی و سوخت پاک، آراستگی و نظافت محیط شهری
- تامین و توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات ضروری شهری
اجرای سیاست های جامع در راستای توسعه زیرساخت ها و خدمات و تسهیلات اساسی شهری مانند زیرساخت های مسکن، جابجایی و حمل و نقل عمومی، سلامت، آموزشی، فرهنگی، تفریحی، گردشگری، منابع و انرژی ، امنیت و ایمنی، خدمات و امکانات ضروری و تامین نیازهای حیاتی شهروندان
- توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهر
ارتقا و غنی سازی فرهنگی و اجتماعی (نمادها، نشانه ها، ساختارها، هنجارها، باورها، ارزش ها، رویکردها، افکار، الگوهای رفتاری و تعاملات اجتماعی شهروندان) از طریق آموزش و دانش افزایی و زمینه سازی برای اصلاح و ارتقای رفتار شهروندی، تقویت هویت بومی و دینی و ایجاد انسجام و یکپارچگی معطف و پویا در روش های - - - - زندگی اجتماعی مشترک
- شهرهوشمند و دولت الکترونیک شهری
توسعه زیر ساخت های فناوری ارتباطات و اطلاعات شهری، و سیستم های هوشمند تصمیم گیري، برنامه ریزی، مدیریت و حکمروایی شهری ، کاهش و استفاده بهینه از منابع و انرژی
- حکمروایی محلی، برنامه ریزی و مدیریت شهری
تحقق حکمروایی شایسته شهری براساس شاخص هایی مانند تمرکز زدایی، مقررات زدایی، شفافیت ، پاسخگویی ، آينده سازی ، قانون گرایی، مشارکت، عدالت، بهره وری ، انسجام و یکپارچکی در مدیریت
- تامین منابع مالی، سرمایه گذاری و اقتصاد شهری
شکوفایی و رونق اقتصاد شهرها، توسعه کسب وکار ، کارآفرینی، توانمندسازی اقتصادی ، اشتغال و درآمدزایی برای شهروندان، افزایش همکاری و رقابت پذیری اقتصادی شهر، جذب و به کار گیری منابع و سرمایه های داخلی و خارجی، توسعه فرصت های مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری در شهر، پایدار سازی درآمد ها و منابع مالی شهرداری ها، مدیریت شایسته منابع مالی، مالیه شهری، حسابداری و حسابرسی ، اموال، املاک، دارایی ها و مستغلات شهرداری ها

فرایند انتخاب و داوری:
ارزیابی پروژه های ارائه شده از سوی شهرهای شرکت کننده، توسط یک هیئت داوری فنی شامل مدیران، استادان و متخصصان مدیریت شهری داخل و خارج از کشور و در قالب کمیته های تخصصی انجام می شود.  هیات داوران از میان پروژه های ثبت و معرفی شده به دبیرخانه جایزه، حداکثر تا 21 پروژه را به عنوان پروژه های برتر راه یافته به مرحله نهایی در محور های 7 گانه جایزه انتخاب و اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت .
در نهایت هیات عالی داوران (ارزیابان نهایی) از میان پروژه های راه یافته به مرحله نهایی، حداکثر تا 7 پروژه را شایسته دریافت جایزه خشت طلایی تهران اعلام و طی مراسم ویژه ای که با حضور شهردار تهران در تاریخ 31 اکتبر و همزمان با روز جهانی شهرها برگزار خواهد شد، تندیس، لوح تقدیر و جوایز نفیسی به پروژه های برگزیده نهایی اعطا خواهد شد.
در مرحله اول ،  تمامی پروژه های رسیده مورد بررسی و داوری قرار گرفته و یک لیست کوتاه حداکثر شامل 21پروژه و یا تجربه از  تمام پروژه های ثبت شده توسط هیئت داوران فنی انتخاب می گردد . مرحله دوم شامل ارزیابی لیست کوتاه ارائه شده از سوی داوران فنی در مرحله اول و انتخاب و معرفی نهایی حداکثر 7پروژه  برتر نهایی خشت طلایی تهران توسط هیات عالی داوران خواهد بود.
به تمامی پروژه های ارسالی و شرکت کننده در فراخوان گواهی شرکت در جایزه و به همه پروژهای راه یافته به لیست کوتاه(مرحله نهایی) لوح تقدیر اهدا خواهد شد.
بر اساس نظریه نهایی داوران، به برترین پروژه ها و یا تجربیات شهری برتربرگزیده (حداکثر تا 7 پروژه) تندیس خشت طلایی تهران، لوح تقدیر و جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

روش اهدای جایزه:
پروژه هایی در جایزه خشت طلایی شرکت داده خواهند شد که در قالب فرم های مخصوص (قابل دانلود از سایت جایزه ) و از طریق سایت جایزه ثبت گردیده ویا به وسیله پست، ایمیل و یا نمابر به دبیرخانه رسیده باشد.
در پایان هر دوره، و همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی شهرها (31 اکتبرهر سال) به برگزیدگان خشت طلایی، جوایزی که شامل تندیس و گواهینامه می باشد اهدا خواهد شد.
جوایز باید توسط شهردار شهر برنده، و یا نماینده یا مقام ارشد معرفی شده از سوی وی (در صورت غیبت شهردار) دریافت گردد.
خشت طلایی، جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری به بهترین پروژه ها و تجربیات در شهرها، مناطق و جوامع محلی در سراسر جهان تعلق می گیرد و هدف آن به رسمیت شناختن اهمیت دولت های محلی و مدیریت شهری در ترویج محیط زیست اجتماعی و اقتصادی و پایداری شهرها و مناطق و پیشبرد زیست شهروندان است.
اولین جایزه خشت طلایی در سال 2014 برگزار گردید و برای دومین بار در سال 2015 به برترین پروژه ها و یا تجربیات شهرها تندیس و گواهی معتبر ارائه میگردد.
خشت طلایی توسط شهرداری تهران و با حمایت و مشارکت انجمن جهانی کلانشهرها (متروپلیس) و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد(UN-HABITAT) سازماندهی شده است. شهر تهران فراهم کننده کمک های مالی این جایزه است.

فرآیند ثبت نام در جایزه:
پروژه ها و تجربیات ارسالی برای خشت طلایی تهران باید مطابق با الزامات تعیین شده در دستورالعمل برنامه باشد.
شرکت کننده می بایست فرد مسئولی را برای ارزیابی صحت و اعتبار آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه معرفی نماید.
شرکت کننده پس از تکمیل فرم ثبت نام، می بایست آن ها را قبل از 15 اکتبر به دبیرخانه خشت طلایی تهران ارسال نماید به طوری که دبیرخانه بتواند اقدامات لازم را در فرجه زمانی لازم انجام دهد.
آثار ارسالی باید مطابق با فرم های خاص معرفی آثار باشد.
اطلاعات ارسالی میبایست به زبان انگلیسی با فونت Times New Roman و با اندازه فونت 12 یا 14 باشد. البته به صورت اختیاری یک رو نوشت به فارسی نیز به همراه اصل انگلیسی که اجباری است، میتوانند ارسال نمایند
شهرهای شرکت کننده می بایست اطلاعات کامل پروژه های ثبت نام شده را در قالب لوح های فشرده(DVD) حاوی مقالات، گزارش ها، عکس ها، فیلم ها، نقشه ها، مستندات و دیگر اقلام معرفی و تبلیغی پروژه به دبیرخانه ارسال نمایند.
تمامی مواردی که برای موضوعات ارسالی به دبیرخانه تسلیم می گردد، غیرقابل بازگشت میباشد.
دبیرخانه جایزه در راستای ترویج و آموزش در حوزه مدیریت شهری، حق انتشار عمومی پروژه ها و تجربیاتی که در این جایزه شرکت می کنند را دارد.

اطلاعات بیشتر و ثبت نام

تحریریعه معماری آرل
منبع: tehrangoldenadobe
تعداد بازدید : ۲۴۷۷
نسخه چاپی :  
محمد

شهرداری و ارگانهای مربوطه لیاقت برگزاری اینگونه مسابقات را ندارند. این گفته با مسابقات قبلی که هزینه و وقت مسابقه دهندگان را به باد فنا داده و دست اند کاران و داوران بیسواد بر آن احاطه دارند کاملا واضح میباشد.



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
آراتا ایسوزاکی برنده جایزه نوبل معماری(پریتزکر)  2019

آراتا ایسوزاکی برنده جایزه نوبل معماری(پریتزکر) 2019

مسابقه بین المللی با موضوع طراحی  شهر های آینده

مسابقه بین المللی با موضوع طراحی شهر های آینده

مسابقه طراحی برج مخابراتی بین المللی کاناکالا (ترکیه)

مسابقه طراحی برج مخابراتی بین المللی کاناکالا (ترکیه)

دو فراخوان کانون مخرج مشترک معماران، مجسمه سازان: طراحی لوگو - کارگاه ساخت تندیس

دو فراخوان کانون مخرج مشترک معماران، مجسمه سازان: طراحی لوگو - کارگاه ساخت تندیس

فراخوان مسابقه طراحی سردر جنوبی دانشگاه علم و صنعت ایران

فراخوان مسابقه طراحی سردر جنوبی دانشگاه علم و صنعت ایران

مسابقه معماری داخلی دُلچه ویتا

مسابقه معماری داخلی دُلچه ویتا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir