۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ ۱۰:۰۶
کتابخانه لارنتین فلورانس ایتالیا
گردآورنده: پروانه شاه سوار
عصر رنسانس در ایتالیا 
دلایل بسیاری وجود دارد که دنیای غرب مدرن امروز را بتوان میراث دوران رنسانس به شمار آورد. واژه رنسانس را می توان به مجموعه ای از پیشرفت های بشر اطلاق کرد که با به حاشیه راندن اندیشه های قرون وسطایی، بستر لازم را برای تغییراتی فراهم آورد که همانند شکل گیری تمدن ها در حدود 5000 سال پیش از میلاد مسیح، نقطه تحولی در زندگی بشر بوده است. دلایل وقوع این تغییرات و نقطه آغاز آن تا اندازه ای مبهم است اما آنچه واضح است این می باشد که نگرش قرون وسطایی در ایتالیا و به ویژه در شهر فلورانس در حدود سال 1400 میلادی جایگاه خود را به ایده هایی واگذار کرد که سنگ بنای تغییرات در هنر، معماری، طراحی داخلی و دیگر وجوح زندگی بشر شد. پیدایش و توالی سبک های معماری، محیط زندگی مرفه و قدرتمند جامعه و موسسات وابسته به کلیسا و یا دولت ها را در اروپای دوران رنسانس دست خوش تغییر قرار داد و بر زندگی بخش عمده ای از جمعیت، که طبقه متوسط یا فرودست جامعه را تشکیل می دادند، سبک و نگرش قرون وسطایی کماکان سایه انداخته بود.
پیدایش اومانیسم
پیش از سال 1400 میلادی در شهر فلورانش به حکومتی با ثبات و ثروتمند دست یافت، که نتیجه موفقیت در تجارت و توسعه صنعت بانکداری به دنبال رفع محدودیت های قرون وسطایی اعمال شده بر رباخواری بود. میل به پیشرفت و توسعه به نوعی کنجکاوی درباب دنیای فیزیکی و تمدن های پیش از قرون وسطی منجر شد که آثار آن در سرزمین ایتالیا فراوان یافت می شد. این آثار عبارت بودند از خرابه ها و عمارت های بر جای مانده از دوران امپراتوری روم و همین طور دست نوشته های رومی و یونانی که در کتابخانه های صومعه ها نگهداری می شدند. سه مولفه رنسانس یعنی اعتماد، خوش بینی و کنجکاوی از فلورانس به میلان، روم و دیگر شهرهای ایتالیا گسترش یافت. در نهایت در طی چندین قرن سرتاسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد.
وازه اومانیسم به نگرشی از رنسانس اطلاق می شود که انسان در محوریت آن قرار دارد و بر پتانسیل او در یادگیری، اکتشاف و دستیابی به موفقیت تاکید می کند. دیدگاه جهانی غالب بر قرون وسطی از کنجکاوی و پندار شخصی دفاع نمی کند. بلکه پاداش اخروی را بر هر موفقیت زمینی ارجح می داند. معجزه و شهادت از صفات خاص قدیسان بود. در حالبکه حتی شوالیه های فئودال و پادشاهان به ندرت توانایی خواندن و نوشتن را داشتند. مکتب انسان گرایی رنسانس منکر ارزش های دینی نشد، بلکه آن ها را با ایمان به توانایی انسان به موازاات اصول کلیسا تکمیل کرد.
نکته جالی آن است که به ندرت می توان نام خالقان آثار هنری و معماری را یافت و علی رغم آنکه طراحی و ساخت کلیساهای خاص را افراد خاص به عهده داشتند، به ندرت نامی از آن ها برده شده است. این موضوع با اومانییسم مغایرت دارد.  چرا که در تاریخ هنر اومانیسم هنرمندان فراوانی را می توان یافت که در عصر خود از اشخاص نامدار بودند و زندگی نامه شان به رشته تحریر در آمده است. میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، گالیله، کوپرنیکوس و کلمب افراد مشهوری بودند که نام و آثارشان جهان شمول است. توانایی نوشتن و سندسازی موفقیت های افراد در کنار توسعه صنعت چاپ، عواملی بودند که امکان معرفی افراد خاص را فراهم می آورند.
 
تحریریه معماری آرل
منبع: مجله ممعماری داخلی
تعداد بازدید : ۴۱۲۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
مروری بر احیای میدان مشق

مروری بر احیای میدان مشق

چگونه یک شرکت معماری مناسب برای کارآموزی انتخاب کنیم؟

چگونه یک شرکت معماری مناسب برای کارآموزی انتخاب کنیم؟

تحقیقات مورفولوژیکی ویتوریو جورجینی : معماری منطبق بر طبیعت

تحقیقات مورفولوژیکی ویتوریو جورجینی : معماری منطبق بر طبیعت

اصول طراحی و معماری زندان

اصول طراحی و معماری زندان

چگونه جزئیات یک آشپزخانه جالب توجه و در عین حال کم جا را طراحی کنیم؟

چگونه جزئیات یک آشپزخانه جالب توجه و در عین حال کم جا را طراحی کنیم؟

شعرِ فارسی، زبانی برای کوک کردن معماری

شعرِ فارسی، زبانی برای کوک کردن معماری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir