۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۵/۰۴/۲۸ ۰۷:۵۶
محمد امین میرفندرسکی
گردآورنده: الهه کاشی

محمدامین(داریوش) میرفندرسکی متولد ۴ آذر ۱۳۱۰ در گرگان، معمار و طراح موزه ایرانی بود. وی نسلی نو از معماران ایرانی را که در آثارشان به چیزی بیش از زیبایی بصری و کمپوزیسیون فرمی(آنگونه در بوزآرت پاریس مدنظر بود) تربیت کرد. آنها این روش را "معماری انسانی" می نامیدند و مسائل اجتماعی،ادبیات ،شعر و فلسفه را اساس مبانی نظری معماری خود قرار می دادند. او دارای مدرک دکترای معماری و شهرسازی از دانشگاه فلورانس ایتالیا بود و به عنوان «مرد معماری و مرمت ایران» شناخته شده است. 
فعالیت ها و افتخارات میرفندرسکی:

  • استادیاری و دانشیاری دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران (۱۳۴۲-۱۳۵۶)
  • ریاست دانشکده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران (۱۳۴۷-۱۳۵۰)
  • استاد مدعو دانشکده معماری کمبریج -(۱۳۶۱-۱۳۶۸)
  • بنیان‌گذاری اندیشه نو در آموزش هنر و معماری
  • ایجاد هم‌پیوندی میان آموزش معماری، هنرهای تصویری و نمایشی و موسیقی
  • طراحی موزه بزرگ خراسان
  • برگزاری جلسات شب شعر در منزل شخصی اش که باعث آشنایی دانشجویان زیادی با فضای شعر در ایران گردند
  • تلاش برای ثبت جهانی باغ ایرانی
  • تلاش برای عبور مترو اصفهان از نقشه ای صحیح که همزمان به مقوله گردشگری نیز کمک نماید
  • چاپ مجموعه شش جلدی در مورد مرکز تاریخی اصفهان، کاشی در معماری ایران و باغ ایرانی

این هنرمند معمار در آستانه چهلمین سالگرد تحول دانشکده هنرهای زیبا صبح روز چهارشنبه 20 خرداد بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان ایرانمهر تهران چشم از دنیا فروبست و با حضور اندک معماران ایرانی 23 خرداد ماه از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

 
موزه خراسان
موزه خراسان
بخش اصلی این موزه، که مربوط به حجم مرکزی ساختمان می شود، سرسرایی است که تمامی مسیرهای دسترسی به حول آن می گردد. قاعده این سرسرای استوانه مانند، محلی در نظر گرفته شده جهت نمایش کتب نفیس قرآنی که از قدمت زیادی برخوردارند. البته به غیر از فضاهای گردش تعریف شده حول فضای مرکزی، نوع طراحی که برای پوشش کف محل نمایش این کتب در نظر گرفته شده نیز، قابل تامل است. استفاده از هندسی که تناسبات ویژه ای را در فضا سبب شده و چشم بیننده را از فضای باعظمت موزه، آرام آرام به بخش مرکزی آن جذب می کند. اگرچه از دور نوع شی قرار گرفته در ویترین ها مشخص نیست، اما این نوع بهره مندی از هندسه که معماران ایرانی در آن تبهر ویژه ای داشتند، خبر از مهمترین و ارزشمندترین بخش موزه می دهد و توجه به هندسه و تجلی آن در طراحی بنا به خوبی قابل رویت است.
موزه خراسانموزه خراسانموزه خراسانموزه خراسانموزه خراسانموزه خراسان
موزه خراسان

تحریریه معماری آرل
گردآورنده: الهه کاشی
منابع: ammi
caoi
تعداد بازدید : ۱۴۶۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
نور در معماری سنتی ایرانی

نور در معماری سنتی ایرانی

اولین همایش ملی دانشگاه سبز

اولین همایش ملی دانشگاه سبز

نشست پلاسکو و بحران ایمنی شهر

نشست پلاسکو و بحران ایمنی شهر

آیا کاظم خراسانی لایق رتبه بود؟

آیا کاظم خراسانی لایق رتبه بود؟

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: علی اکبر صارمی

دوشنبه های آشنایی با معماران ایرانی: علی اکبر صارمی

تخریب خانه شهر کرمان

تخریب خانه شهر کرمان

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی و اجرا ویلا

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir