۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ۰۸:۱۵
نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا
گردآورنده: پروانه شاه سوار
این هفته با سه نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا با شما خواهیم بود. در ادامه با آرل همراه باشید...

1- نمایش ناسور
:  سالن حافظ
:  يكشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
:  ۲۰:۰۰
:  ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه
:  ۲۵,۰۰۰ تومان

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا

:  خیرالله تقیانی پور
:  افسانه زمانی
:  نسیم ادبی، رویا میرعلمی، گیتی قاسمی، الهه شه پرست و علیرضا آرا
: سینا ییلاق بیگی
: مژگان عیوضی
: رویا مرادی (با سپاس از رضا حیدری)
: ماریا حاجیها
: عنایت الله خادم بشیری
: عباس حیدری، حسین عبدالله زاده، عنایت الله خادم بشیری
: مژده زنگنه
: عرفان شافعی
: ابراهیم حسینی
: احسان نقابت
خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت، سالن حافظ
تلفن: ۶۶۷۵۶۰۴۲

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، نمایش «ناسور» به قلم خیرالله تقیانی‌پور، پیشتر در هفدهمین جشنواره آیینی- سنتی، در تالار حافظ روی صحنه رفته بود. در این نمایش نسیم ادبی، رویا میرعلمی، گیتی قاسمی، الهه شه‌پرست و علیرضا آرا ایفای نقش می‌کنند.

افسانه زمانی سال گذشته با نمایش «کابوسهایی در مضرات دخانیات» در اقتباسی از آنتوان چخوف، نخستین نمایش عروسکی یک فصل تئاتری را در خانه هنرمندان اجرا کرد. اکنون این هنرمند نام آشنای تئاتر به سراغ فضایی سنتی - که در بیشتر آثار تقیانی‌پور با اتکا به دوران قاجار تجربه می‌شود - رفته است. خیرالله تقیانی‌پور نویسنده «ناسور» متن را براساس طرحی از افسانه زمانی به نگارش درآورده است. «ناسور» در اجرای خود از شبیه‌خوانی،‌ نقالی، ترنا بازی و مجالس شادی‌آور زنانه بهره برده است و نمایش همانند شیوه اجرایی نمایشهای سنتی روی سکو اجرا می‌شود.

رخدادهای «ناسور» در دو زمان مختلف یعنی مشروطه و اوایل دوران پهلوی رخ می‌دهد. ملک خاتون که در زمان مشروطه در یک خانه باغ  قجری زندگی می‌کند، مجبور می‌شود عشق زندگیش را نابود کند. این زخم ناسور مدتها در وجود این زن باقی می‌ماند؛ اما او سالها بعد در اوایل دوران پهلوی زمانی که دیگر پیر شده است با برپایی مجلس زنانه شبیه‌خوانی یوسف و زلیخا می‌خواهد زخم وجودیش را بازگو کند.

زمانی در گفتگو با ایسنا درباره نمایش تازه‌اش گفته است: «ناسور برای من به عنوان کارگردان تجربه به کارگیری شیوه‌ نمایش‌های آیینی و سنتی در قالب درام است و این که یک درام را با وجود داشتن قصه و ویژگی‌های نمایش کلاسیک،‌ با استفاده از مشخصه‌های نمایش آیینی و سنتی هم بتوان اجرا کرد.»

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا

2-نمایش استثنا و قاعده
:  سالن ارغنون
:  جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - يكشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
:  ۱۹:۱۵
:  ۱ ساعت و ۵ دقیقه
:  ۲۰,۰۰۰ تومان

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا
 
:  برتولت برشت
:  سعید میرزایی، علیرضا محبت
:  سعید میرزایی
:  جعفر برقی کیوان، علیرضا محبت، سعید میرزایی، حمید نصرت پور، فرزاد برهمن، نسرین عسگرپور، زهره شهناز، مهسا کرد، نیلوفر کرانی زاده، هانیه مفلح، نیوشا شهیدیان، شاهین میر شکاری
:  غزاله ظهوری
: غزاله ظهوری
: گروه نمایش هف
: علیرضا محبت
: سعیدمیرزایی
: نسرین عسگرپور
: عباس برغشی
: شهاب رضوی
: غزاله ظهوری محبوبه کوشک باغی
: امین کنعان
: محمد خجسته و پرستو مهاجر
: حسین حیدری
: عباس گودرزى
: مریم شریعتى
: گروه هنرى پژواک
: استودیو فای
: حسین حجتی
: ۰۹۲۰۳۲۵۲۱۳۷
حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱، سالن ارغنون
تلفن: ۶۶۴۸۳۷۴۲

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا

به قلم محمد حسین ناصربخت: یادداشتی برای نمایش استثناوقاعده
درروزگاری که صحنه های تئاتر پایتخت جولانگاه نمایش هایی ازسر بی دردی است ، نمایش هایی که برای پاسخگویی به خواست های سرمایه سالاری ازشکل گرایی افراطی وفارغ ازاندیشه برای خود دکانی ساخته اند، نمایشی را ازبرتولت برشت برصحنه بردن خود شهامتی ویژه می طللبد به ویژه وقتی که ذهنی نوجو با پرهیز از کلیشه ها آن راعملی سازد.
نمایش استثنا وقاعده ی سعید میرزایی وعلی رضامحبت که باهمراهی جوانانی مستعد وحمایت وهنرنمایی استاد دوست داشتنی تئاترجعفر برقی کیوان برصحنه می رودبرای من یادآور روزهای پرشور جوانی ام بود ،وقتی که عشق به تئاتر وعشق به انسان غم نان را ازیادمان برده بود .اما جهان قاعده ها سخت است،سخت وضد انسانی.


نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا

3- نمایش بازى یالتا
:  سالن کنش معاصر
:  پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
:  ۲۰:۰۰
:  ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه
:  ۳۰,۰۰۰ تومان

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا


:  برایان فریل (بر اساس داستان بانوئی باسگ ملوس اثر آنتون چخوف)
:  وحید رهبانی
:  لوون هفتوان
:  وحید رهبانى، شادى کرم رودى، مانی مونادیزاده
:  آلبرت بیگ جانی (گروه تئاتر دیماک)
: مهرنوش حسینی
: مهرانگیزقهرمانی
: مانی منادی زاده
: عابس خلقی
: مینا اصلانی
: مهدی آشنا
: آیدین آغداشلو
: مهرانگیز قهرمانی
: امیرقالیچی
: آلبرت بیگ جانی
: مقدی شامیریان
میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴٢
تلفن: ۶۶۴٠٠۶١٢

نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا

به نقل از سایت تیوال و به قلم آرین وزیر دفتری: در شرایطی که بخشی از نمایش‌های فضای فعلی تئاتر تلاش می‌کنند با آشنایی‌زدایی از مفاهیم تئاتر کلاسیک (به معنی عام آن) ساختارهای عجیب‌و‌غریبشان را به رُخ بکشند و یا با طرح محتوای خط‌قرمزی و ممنوعه مورد توجه قرار بگیرند و بخش دیگر مسیر تجاری کردن تئاتر را در سراشیبی‌ تندِ آن طی می‌کنند، بازیِ یالتا بدون توجه به این فضای حاکم، ساده، شیرین و البته پر از جزئیات است. و جالب اینکه در طراحی ساختار و پیشبرد محتوایش بهتر از بسیاری از آن کارهای غامض عمل می‌کند، نه این دلیل که فرمِ پیچیده یا ساده بهتر یا بدتر از هم باشند، بلکه هارمونی فرمی اجزای کار با یکدیگر معیار این بهتر بودن است و مسلمن از بخش دیگر هم بهتر است چون در تضاد با آن نمایش‌ها کاری به کار پولسازی از تئاتر ( آن هم به به هر شیوه و قیمتی) ندارد.
طراحی بی‌ادعا و مینیمال فضای نمایش عاملی است برای شگفت زده شدن از ایده‌های روایی متن که در بین خیال و واقعیت پرسه می‌زند. کنتراست این طراحی مینیمال با ایده‌های جسورانه سیالیت زمان که ساختار کلی متن را شکل می‌دهند، باعث جذابیت نمایش تا آخرین صحنه آن است. اینکه نمی‌دانیم در چند لحظه آتی قرار است متن به کجا و چه‌قدر جلوتر در زمان پرتابمان کند و این نداستن از برخورد درست کارگردان با متن پدید آمده. در عین حال این بازی میان خیال و واقعیت با اجرای به اندازه واقع‌گرایانه و درست و به‌موقع شوخ و طنازانه و استلیزه بازیگران، نشان از درکی درست از متن دقیق و ظریف برایان فریل دارد. همین است که در پایان حس سرخوشانه چخوف که در اکثر آثار او حاکم است را با خود به بیرون سالن می‌بریم.
در کنار همه این‌ها بازی یالتا یک ویژگی نادر و منحصر به‌فرد دارد و آن «تعادل» است. ذوق‌زدگی و افراطی‌گری بی‌دلیل و منطق در آن دیده نمی‌شود و این تعادل عنصری کلیدی است که این‌ روزها نایاب شده و در هر گوشه فضای فرهنگی‌ و هنری‌مان باید قدرش را بدانیم.


نمایش ناسور، نمایش استثنا و قاعده و بازى یالتا


تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منابع: tasnimnews
tiwall
تعداد بازدید : ۲۲۱۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
سه شنبه های تئاتر: هملت، رومئو و ژولیت، من تو آیینه

سه شنبه های تئاتر: هملت، رومئو و ژولیت، من تو آیینه

سه شنبه های تئاتر: ادیسه، سوراخ، اسلحه ناموس منه

سه شنبه های تئاتر: ادیسه، سوراخ، اسلحه ناموس منه

سه شنبه های تئاتر:  نمایش روزهاى بى باران، نمایش بیگانه و نمایش سزارین

سه شنبه های تئاتر: نمایش روزهاى بى باران، نمایش بیگانه و نمایش سزارین

سه شنبه های تئاتر: مثل آب برای شکلات، خروس می‌خواند، دوباره اون آهنگ رو بزن سم

سه شنبه های تئاتر: مثل آب برای شکلات، خروس می‌خواند، دوباره اون آهنگ رو بزن سم

سه شنبه های تئاتر:پنج ثانیه برف، ماجرای عجیب سگی در شب و نمایش گور به گور

سه شنبه های تئاتر:پنج ثانیه برف، ماجرای عجیب سگی در شب و نمایش گور به گور

سه شنبه های تئاتر: هملت، اتاق و خواب آلودگی

سه شنبه های تئاتر: هملت، اتاق و خواب آلودگی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir