۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۰۱/۰۳ ۰۸:۳۱
قسمت اول مصاحبه با برترین معمار زن سال: جین گنگ
مترجم: ثنا حسینیان
jeanne gang، معماری آمریکایی موسس استودیوی طراحی گنگ است که در زمینه ی معماری و طراحی شهری در دو شهر شیکاگو و نیویورک مشغول به کار است. طراحی های گنگ بسیار مورد تقدیر قرار گرفته و پروژه های امسال او به طور گسترده ای در سراسر جهان دیده خواهند شد مانند طراحی غرفه در دوسالانه ی معماری ونیز، طراحی موزه هنرهای مدرن و طراحی مرکز هنر شیکاگو. جین گنگ در دوره ی تحصیلات خود در دانشگاه هاروارد، بر روی موضوع شهر ها، بوم شناسی و متریال ها، متمرکز بود. در سال 2011 او در لیست جایزه نوابغ مک آرتور، قرار گرفت.مجله ی بین المللی Designboom با این معمار مصاحبه ای انجام داده و او در این گفت و گو در رابطه با جذابیت ساختمان های بلند مرتبه، اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی و نقش مهمی که مردم در پیشرفت یک پروژه ایفا می کنند، صحبت کرد. در ادامه با آرل همراه باشید.

قسمت اول مصاحبه با برترین معمار زن سال: جین گنگ
- برج آکوا، شیکاگو، 2011

Designboom: شما ساختمان ها را به " بافت اجتماعی عمودی" تشبیه می کنید. می توانید منظور خود را از این اصطلاح توصیف کنید؟

jeanne gang: شهر ها متفاوت هستند. بعضی شهر ها در حال حاضر به اندازه ی کافی متراکم هستند، ولی در شهری مانند شیکاگو ساختمان ها به صورت پراکنده قرار گرفته اند. در آمریکای شمالی تراکم خیلی کمی را در نواحی مرکز شهر می بینیم. بخشی از وظیفه ی طراحی ساختمان های بلند مرتبه این است که به گونه ای باشند تا مردم زندگی در حومه ی شهر را رها کرده و به مرکز شهر بروند.
در برج آکوا، 700 خانوار زندگی می کنند بنابراین با توجه به این جمعیت انسان که در یک ساختمان زندگی می کنند، می توان گفت که زندگی خصوصی ندارند. پس وجود فضاهای عمومی، نیمه عمومی و فضاهای بیرونی خصوصی به همان اندازه ای مهم است که در محل زندگی قبلی آن ها، در حومه ی شهر وجود داشته. این برج بیش تر شبیه یک فضای منسجم و مشترک می باشد.
چیزی که من در طراحی ساختمان های بلند مرتبه علاقه دارم این است که چگونه می توانید از فضاهای بیرونی، مانند بالکن ها، استفاده کنید، تا یک محل اجتماع در داخل یک ساختمان خلق کنید. در شیکاگو متقاضیان زیادی برای زندگی در برج ها هستند، بنابراین می بینیم که فقط قشر خاصی در این ساختمان ها قرار نخواهد گرفت، ترکیبی از طبقات مختلف جامعه را خواهیم داشت.

قسمت اول مصاحبه با برترین معمار زن سال: جین گنگ
- برج folsom bay، سانفرانسیسکو، 2018

DB: درباره ی اجرای باغ های عمودی بر روی ساختمان های بلند چه احساسی دارید؟

JG: مسلماً این نوع اجرا مستلزم مقدار بیش تری متریال سنگین است تا بتواند گیاهان را حفظ کند، ولی دوست دارم ببینم یک پرنده در مواجه با ساختمانی بلند چه واکنشی نشان می دهد، و با در نظر گرفتن این دید می توان گفت که باغ های عمودی، نکته ی مثبتی هستند، پرنده ها می توانند از این باغ ها برای تغذیه خود استفاده کنند و حتی طراحی پنجره های ساختمان باید طوری باشد که پرنده ها به آن برخورد نکنند. به نظر من طراحی باغ های عمودی در ارتفاعات بالا فوق العاده است و اگر بودجه ی کافی داشتیم، دوست داشتم که همچین ساختمانی طراحی کنم! وجود این باغ ها باعث می شوند که ساختمان بلند ما اجتماعی تر، سبز تر و قابل سکون تر، باشد.

قسمت اول مصاحبه با برترین معمار زن سال: جین گنگ
- برج solar carve، نیویورک، 2017

DB: ساختمان های بلند چه تاثیری بر روی نواحی دیگر شهر خواهند گذاشت؟

JG: یکی از نگرانی های طراحی ساختمان بلند، سایه ایست که بر روی زمین خواهد انداخت. احجام 2تا از ساختمان های ما به گونه ای پیچیده و جمع شده اند تا در طول روز اجازه ی تابش نور خورشید به زمین را بدهند. یکی از بناهای ما که الان در حال اجرا در نیویورک است، طبق یک خط صاف ارتفاع پیدا می کند ولی آن را طوری طراحی کردیم که نور بیش تری را به زمین های اطراف برساند. به خصوص اگر باغی هم در طراحی باشد، به نور بیش تری نیاز است.
یک طراحی باید از زوایای مختلف تابش خورشید استفاده کند و طبق آن ها لازم است برای بخش های مختلف ساختمان قسمتی را عقب نشینی کرد به خصوص اگر این بخش ما باغ باشد. در نیویورک برای همه ی برج ها یک فضای عقب نشینی در نظر گرفته شده و دنباله ی آن ها ساختمان های اطراف نیز عقب نشینی کردند و این گونه نور بیش تری وارد خیابان ها می شود. ولی مشکل نور در بین فضاهای داخلی ساختمان های بلند مرتبه نیز وجود دارد بنابراین ما تصمیم گرفتیم در طراحی های خود برای هر بلوک نیز یک مقدار عقب نشینی را داشته باشیم. این ایده که چگونه ساختمان ها را مردمی تر کنیم، واقعاً یکی از مهم ترین جنبه های طراحی است.

قسمت اول مصاحبه با برترین معمار زن سال: جین گنگ
- طراحی سایبان باغ وحش لینکلن، شیکاگو، 2010

DB: درست است که بیش تر کارفرمایان شروع به درک اهمیت معماری در فضاهای عمومی کرده اند؟

JG: همیشه باید میلی از سمت کارفرمایان برای برداشتن حد و مرز ها در طراحی، وجود داشته باشد. مثلاً یکی از کارفرمایان ما، باغ وحش لینکلن، با توجه به محیط سبز و طبیعی اطراف متوجه شد که وجود یک ساختمان دینامیک و پویا کلید جذب مردم به باغ وحش است. در این پروژه بیش ترین کار و وقت ما بر روی طراحی دریاچه صرف شد ولی در کنار آن باید یک سازه ی زیبا قرار می گرفت تا مردم را تشویق و وارد فضا کند. پس می توان گفت که معماری یک کلید برای کارفرمایان است.

با آرل در قسمت دوم مصاحبه با برترین معمار زن سال: جین گنگ، همراه باشید.

تحریریه معماری آرل
مترجم: ثنا حسینیان
منبع: designboom
تعداد بازدید : ۲۸۹۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
فراخوان سومین دوره مسابقه طراح جوان آسیا  با موضوع آینده‌ی پایدار

فراخوان سومین دوره مسابقه طراح جوان آسیا با موضوع آینده‌ی پایدار

نگاهی به معماری مسجدی به سبک مینیمال

نگاهی به معماری مسجدی به سبک مینیمال

مزايده اسكچ هايي از هفت معمار بزرگ جهان

مزايده اسكچ هايي از هفت معمار بزرگ جهان

معماری مرکز فرهنگی هنری تنگه صلیبی در

معماری مرکز فرهنگی هنری تنگه صلیبی در " فوژو" چین

طراحی و معماری تالار بزرگ شهر

طراحی و معماری تالار بزرگ شهر

نگاهی به سقف بناهای تاریخی - شکوهی بی پایان

نگاهی به سقف بناهای تاریخی - شکوهی بی پایان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir