۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ ۱۲:۲۹
مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio
مترجم: ثنا حسینیان
Ben Van Berkel معماری هلندی است که بیش از 80 پروژه ی ساخته شده در سراسر دنیا دارد. بعد از فارغ التحصیل شدن از آکادمی ریتفلد در آمستردام و انجمن معماری لندن، در سال 1988 با همکاری با caroline bos گروه معماری UNStudio را تاسیس کردند سپس گروه آن ها تا 150 نفر فزایش پیدا کرد. در سال 2009 اولین شعبه ی آسیایی این گروه در شهر شانگهای چین شروع به کار کرد و 5 سال بعد استودیو، شعبه ای دیگر در شهر هنگ کنگ به راه انداخت. وَن بِرکل علاوه بر پروژه های بزرگ در طراحی محصولات نیز دست دارد مانند: طراحی مبلمان، دستگیره های در و حتی کفش هایی که با پرینتر سه بعدی ساخته می شوند.
مجله ی بین المللی معماری designboomبا این معمار درباره ی نحوه ی سفر کردن در آینده، شیوه ی معرفی معماری به دنیا مصاحبه کرد و از نصیحت هایی که فرانک گهری به او متذکر شده، برای این مجله گفته است. در ادامه با آرل همراه باشید.

مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio

DB: جنبه های مختلف تربیتی و تجارب زندگیتان، چه تاثیری در شکل گیری اصول طراحی و فلسفه های شما در طراحی داشته اند؟

BVB: من در سن های 20 سالگیم به مکان های مختلفی سفر کردم مانند آمریکا و ژاپن، و این سفر ها تاثیر زیادی در زندگی من داشتند. دوره ای که در آکادمی ریتفلد در آمستردام تحصیل می کردم هم به هنر و طراحی بسیار علاقه مند بودم با این که خودم در رشته گرافیک مشغول به تحصیل بودم. در آن بازه استاد های مختلف در رشته های متفاوتی نیز داشتم، استاد طراح مبلمان، معمار یا یک هنرمند، و این موقعیت ها و شرایط در آن زمان باعث شدند که آموزشی عالی را پشت سر بگذارم. زمانی که در لندن در دانشگاه AA نیز تحصیل می کردم به همین صورت بود، در آن دوره دانشجوی استاد محسن مصطفوی بودم، او نه تنها معماری بلکه هر چه که در رابطه با فرهنگ آن زمان بود به من یاد داد.خودم هم در آن زمان هر چه که به دستم می آمد مطالعه می کردم از فروید گرفته تا کراوس و آدولف لوس. در AA یکی دیگر از استادانم زاها حدید بود که من را تشویق کرد که با جرات تر باشم و با هندسه های قوی تری طراحی کنم. بعد از اتمام تحصیلات در شرکتی به نام paperless studio مشغول به کار شدم و با هانی رشید (hani rashid )، استن الن (stan allen )، جس ریزر (jesse reiser )، آلخاندرو زارا پولو (alejandro zaera-polo ) و گرگ لین (greg lynn )، همکار بودم. با این گروه بود که قدم های اولیه را با گفتمان و بحث در طراحی برداشتم و این دوره، دوره ی مهمی در زندگی من بود که مرا به طراحی پارامتریک نزدیک کرد. زمانی هم که برای مدتی در دانشگاه U.S در اوایل سال های 90 تدریس می کردم، منتقدانی مانند jeffrey kipnis و sanford kwinte خیلی در من تاثیر داشتند.

مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio

DB: شما چه توانایی و استعداد بزرگی دارید و این که چه عواملی باعث شکوفا شدن این استعداد شما شدند؟

BVB: یک معمار باید همیشه روشن بین و دور اندیش باشد و همیشه بتواند چیزهایی را برای چند دوره ی آینده پیش بینی کند و من می توانم بگم که سال ها تجربه ی کاری باعث شده که این استعداد در من تقویت بشود. قطعاً پیش بینی های من همیشه درست در نمی آیند ولی با یک سری از این پیش بینی ها می توانم محل قرار گیری پروژه را بررسی کنم، اطلاعات مربوط به منطقه را چک می کنم و برای حل مشکلات آن به دنبال راه حل می گردم. یکی دیگر از توانایی های من، راهنمایی کردن در مسیر طراحی است و همیشه دوست دارم محرکی در راه طراحی پروژه و تدریس باشم. به هر حال خوشحالم که از من نخواستید نقطه ضعف هایم را برایتان لیست کنم!

مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio

DB: با رو آمدن دوره کامپیوتر و طراحی دیجیتال، فکر می کنید هنوز جایی برای طراحی ها و اسکیس های دستی مانده است؟

BVB: قطعاً! من هنوز هم هر روز اسکیس می زنم و اگر شرایطش را داشته باشم نقاشی می کشم. کامپیوتر تولیدات معماری را به شدت و با راه های مختلفی تغییر داده، مانند تلفن های هوشمند همراه که ارتباطات را تغییر داده اند. من شک ندارم که سیستم های کامپیوتری تا جایی که اصلاً نمی توانیم پیش بینی کنیم، کار ما را تحت تاثیر قرار می دهند، با این حال من واقعاً استودیو ها را تشویق می کنم که با دست مدل ها و طراحی های خود را بسازند. مدل سازی های سه بعدی سریع هستند و زبان طراحان امروزه اند بنابراین بدیهی است که همه این روش را ترجیح می دهند.
در سال های اخیر در مدل سازی های دستی محدودیت هایی را هنگام طراحی کردن از نظر امکانات داشتیم و من آن زمان از طراحی دستی دوری می کردم چون می خواستم وارد هندسه های پیچیده تری بشیم. ولی الان امکانات زیادی در اختیار استودیو ها قرار گرفته و دوباره روش دستی به رو آمده است.

مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio

DB: به غیر از معماری، شما چه علاقه مندی دیگری دارد که کار شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد؟

BVB: در حال حاضر خیلی موسیقی را دنبال می کنم و درباره ی گروه های مختلف از سال های 70 تا 90 تحقیق می کنم. گروه هایی مثل roxy music، jefferson airplane، chicago و led zeppelin. من در واقع خیلی کنجکاوم که بفهمم آهنگسازان کجا اشتباه می کنند و این که چگونه تلاش می کنند الگوهایی در آهنگسازی پیدا کنند و این گونه بعضی از آن ها کیفیت قبلی خود را از دست می دهند. علاوه بر موسیقی، هر چیزی که کارم را تحت تاثیر قرار بدهد دوست دارم مانند علوم، هنر، ادبیات، روانشناسی و هم چنین ایده ها و روش های ادراک.

DB: کدام معماران یا طراحان معاصر هستند که شما تحسینشان می کنید؟

BVB: ترجیح می دهم پاسخی به این سوال ندهم، چون انسان های بزرگ زیادی در زندگی من هستند که در این لیست جای می گیرند و احتمال این که کسی الان جا بماند زیاد است.

DB: بهترین نصیحتی که به شما شده تا حالا چه بوده و این که نصیحت شما به معاران و طراحان جوان چیست؟

BVB: یکبار فرانک گهری به من گفت " هیچوقت پولی قرض نگیر " که برای من نصیحت فوق العاده ای بود، بنابراین نصیحت من به معماران و طراحان جوان این است که " بعد از این که وام های دانشجویی خودتان را پرداخت و تسویه حساب کردید، هیچ وقت دوباره پولی قرض نگیرید! "


قسمت اول مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio

تحریریه معماری آرل
مترجم: ثنا حسینیان
منبع: designboom
تعداد بازدید : ۲۳۶۹
نسخه چاپی :  
faezh

واقعا سایتتون عالیه



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
آسمانخراش مینیاتوری در فضای مسکونی

آسمانخراش مینیاتوری در فضای مسکونی

گورستانی به قدمت قرون وسطی تا رنسانس

گورستانی به قدمت قرون وسطی تا رنسانس

نگاهی گذار به ساخت و ساز  ساختمان هرم شکل W57، گروه بیگ در نیویورک

نگاهی گذار به ساخت و ساز ساختمان هرم شکل W57، گروه بیگ در نیویورک

 بازدیدی از پل شیطان در سوئیس

بازدیدی از پل شیطان در سوئیس

طراحی و معماری مجموعه ارکید چوبی

طراحی و معماری مجموعه ارکید چوبی

طراحی پارک و مجموعه لوتوس

طراحی پارک و مجموعه لوتوس

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir