۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۴/۱۲/۰۱ ۱۲:۱۸

مترجم: ثنا حسینیان
Ben Van Berkel معماری هلندی است که بیش از 80 پروژه ی ساخته شده در سراسر دنیا دارد. بعد از فارغ التحصیل شدن از آکادمی ریتفلد در آمستردام و انجمن معماری لندن، در سال 1988 با همکاری با caroline bos گروه معماری UNStudio را تاسیس کردند سپس گروه آن ها تا 150 نفر فزایش پیدا کرد. در سال 2009 اولین شعبه ی آسیایی این گروه در شهر شانگهای چین شروع به کار کرد و 5 سال بعد استودیو، شعبه ای دیگر در شهر هنگ کنگ به راه انداخت. وَن بِرکل علاوه بر پروژه های بزرگ در طراحی محصولات نیز دست دارد مانند: طراحی مبلمان، دستگیره های در و حتی کفش هایی که با پرینتر سه بعدی ساخته می شوند.
مجله ی بین المللی معماری designboomبا این معمار درباره ی نحوه ی سفر کردن در آینده، شیوه ی معرفی معماری به دنیا مصاحبه کرد و از نصیحت هایی که فرانک گهری به او متذکر شده، برای این مجله گفته است. در ادامه با آرل همراه باشید.

مصاحبه با Ben Van Berkel  معمار گروه UNStudio

Designboom: شما یه تازگی طراحی ایستگاه جدید شهر آرنهم، هلند را به اتمام رساندید. نقش سفر کردن در این زمانه چگونه تغییر کرده است؟

Ben Van Berkel: مسافرت با قطار امروزه سرعت بیش تری پیدا کرده و به همین دلیل در سال های اخیر جذاب تر شده است. در اروپا ما شبکه های راه آهن بین المللی با ارتباطات و دسترسی های سریعی داریم که به وسیله ی آن ها می توانیم با سرعت بیش تری به کشور ها و حتی شهر های دیگر سفر کنیم در حالی که در گذشته این امکانات را نداشتیم. با توجه به اضافه شدن شبکه های راه آهن جدید، این سرعت مسلماً در آینده ابا افزایش بیش تری مواجه خواهد شد. در پی این تغییرات خود ایستگاه های راه آهن نیز در حال تغییر هستند، امکانات آن ها با برنامه های متنوع و تاثیرات شهری و اقتصادی، در حال بهبود یافتن است. امروزه خود این ایستگاه ها به مقصد مسافران تبدیل شده اند تا این که صرفاً فضایی باشند برای به پایان رساندن مسیر.

مصاحبه با Ben Van Berkel  معمار گروه UNStudio

DB: شما به کدام جنبه های طراحی ایستگاه آرنهم بیش تر افتخار می کنید؟

BVB: من طراحی هایی را دوست دارم که به سرانجام می رسد و پروژه آن چیزی بشود که از اول وعده داده شده. بازخوردی که ما می گیریم این است که مردم کانسپت طراحی ما را که لذت بردن از سفر بوده، تجربه کنند و این که پروژه ی ما سفر کردن را برای مردم آسان تر کرده باشد. من فبلاً اشاره کردم که سرعت یکی از فاکتور های مهم در تشویق مردم برای استفاده کردن از وسایل نقلیه ی عمومی است ولی سفر کردن فقط این نیست که از نقطه ای به نقطه ی دیگر در کوتاه ترین زمان ممکن برسی، بلکه یک تجربه نیز می باشد. معماری زیر ساخت ها، نقش مهمی را در این رابطه بازی می کند، کمک می کند که تجربه ای شیرین از سفر کردن در خاطر ها نقش ببندد به جای این که کسل کننده باشد. سالن اصلی حمل و نقل آرنهم کلید اصلی طراحی ماست که بر اساس همین زیر ساخت اجرا شده: این سالن فضایی است که همه در آن جمع می شوند، هسته ای است که به وسیله ی آن، مردم در مسیر خود قرار می گیرند، به هم می پیوندند و سازمان می یابند. به این ترتیب یک تحرک و دینامیک بین معماری و مردم خلق می شود و به خاطر این تحرک است که این پروژه برای من جایگاه خاصی دارد.

مصاحبه با Ben Van Berkel  معمار گروه UNStudio

DB: پروژه مشابه دیگر UNStudio طراحی ایستگاه راه آهن جدید قطر است. از نظر مکان، مقیاس و بودجه، این پروژه را با پروژه ی آرنهم چگونه مقایسه می کنید؟

BVB: در واقع نمی توان این دو را با هم مقایسه کرد. آرنهم یک پلان اصلی داشت که حول یک ایستگاه چیده شده و امکانات مختلف حمل و نقل در آن جا وجود دارد. طراحی ایستگاه راه آهنی که ما در قطر انجام می دهیم، در فاز اول، شامل 35 جایگاه و در 4 طبقه، برای خط های متروی اطراف شهر دوحه، می باشد. هر یک از جایگاه های متروی دوحه در مقیاس های مختلف و با بودجه های متفاوتی طراحی می شوند، به همین دلیل یک استراتژی کاملاً متفاوتی با آرنهم دارد.

مصاحبه با Ben Van Berkel  معمار گروه UNStudio

DB: به نظر شما سفر کردن در آینده تا چه حد توسعه می یابد و معماری در این پیش رفت چه نقشی را ایفا می کند؟

BVB: در UNStudio ما به این مسئله مانند تکنولوژی انتقال داده ها نگاه می کنیم، یک رویکردی که همواره بر روی بهبود و سرعت بخشیدن حمل و نقل عمومی، تمرکز دارد. ما می توانیم تا ابد در رابطه با بهینه تر کردن اتومبیل ها صحبت کنیم ولی در واقع ما احتیاج داریم که به استفاده از مدل های مختلفی از وسایل نقلیه عمومی در راه های گسترده تر فکر کنیم. برای مثال آرنهم، کلاً یک پلان اصلی دارد که در یکی از بخش های جدید و شلوغ شهر قرار گرفته، کارایی و امکانات تفریحی در این مجموعه در نظر گرفته شده تا مردم را در استفاده از وسایل نقلیه عمومی تشویق کند.
ما اعتقاد داریم که عملکردهایی که درون یک ایستگاه اتفاق می افتد باید با توجه به تغییر محل و شرایط تغییر کند و برای هر یک، برنامه ای چند منظوره و مجزا در نظر گرفته شود. این بدین معناست که ما باید ایده های جدید را جمع کنیم تا به این نتیجه برسیم که چگونه در این فضاهای جدید مردم را سازماندهی کنیم و برای بهبود شرایط چه امکاناتی را برای آسایش آن ها ارائه دهیم. هم چنین باید یاد بگیریم که از دیدگاه یک مسافر به این مسائل فکر کنیم، یعنی فقط طراحی ایستگاه مد نظر نباشد بلکه باید به هر اتفاق بین آن، در بین مسیر، نیز توجه کنیم.

مصاحبه با Ben Van Berkel  معمار گروه UNStudio

DB: چه چیزی در واقع باعث شد که شما معماری را انتخاب کنید و خواستید یک معمار شوید؟

BVB: به طور عجیبی طراحی گرافیک باعث شد که به اینجا برسم. من از طراحی جلد مجله ها شروع کردم، همیشه علاقه داشتم چیزی تولید کنم که مستقیماً در ارتباط با مردم باشد که به طراحی جلد مجله رسیدم. ولی مجله ها فقط برای یک هفته دیده می شوند و من این موضوع را دوست نداشتم چون هر یک از آن ها برای من بسیار مهم بودند. ولی معماری همیشه برای من جذابیت داشت و مرا به ذوق می آورد. یک مدت کوتاهی کنار یک طراح ژاپنی کار کردم و او به من پیشنهاد داد که به ژاپن بروم. وقتی به ژاپن رسیدم و کاخ کاتسورا در توکیو، را دیدم همان لحظه به این نتیجه رسیدم که می خواهم معمار بشم. تجربه ای که من از بازدید از این کاخ داشتم برایم خیلی خاص است و اصلاً قابل توصیف نیست. بعد از آن ها مطالب زیادی در ارتباط با برونو تاوت خواندم و پی بردم که به نظر میاد شروع معماری مدرن با همین کاخ کاتسورا بوده. به هر حال انتخاب یک حرفه کار سختی بود، ولی من هیچ وقت از انتخاب خودم پشیمان نیستم.

با قسمت دوم مصاحبه با Ben Van Berkel معمار گروه UNStudio، با آرل همراه باشید.

تحریریه معماری آرل
مترجم: ثنا حسینیان
منبع: designboom
تعداد بازدید : ۲۶۰۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری ویلای شناور در کانادا

معماری ویلای شناور در کانادا

طراحی پارک و مجموعه لوتوس

طراحی پارک و مجموعه لوتوس

معماری و طراحی پناهگاههای پارچه ای برای آوارگان

معماری و طراحی پناهگاههای پارچه ای برای آوارگان

طراحی و معماری هتل والد

طراحی و معماری هتل والد

معماری بشر دوستانه: ساخت کتابخانه در تانزانیا

معماری بشر دوستانه: ساخت کتابخانه در تانزانیا

معماری خانه ی بازگشت به زمین

معماری خانه ی بازگشت به زمین

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir