نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۴/۰۹/۱۵ ۱۲:۵۰
مترجم: نیلوفر محتاط
دوره ی Heisei، با شکست سیاست "اقتصاد حبابی" آغاز شد. سیاستی که در نتیجه ی آن معماران برای گرفتن پروژه به دولت وابسته بودند. Itsuko Hasegawa معمار معروفی است که در این زمان پروژه های فرهنگی معروفی را طراحی کرد. از میان این پروژه ها می توان به مرکز فرهنگی Sumida و مرکز Fukuroi اشاره کرد. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.
تو یو ای تو معمار مطرح دیگری است که در این دوران به فعالیت می پردازد. وی در مسابقه ای که در سال 1995 برای طراحی ساختمان مدیاتک سندایی تدارک دیده شد برنده شد. تویوایتو در طراحی این ساختمان افکاری که در زمینه ی دینامیک سیالات داشت را ادامه داد. به این ترتیب که با الهام از جلبک های دریا ستون هایی را برای این ساختمان 7 طبقه ی شفاف طراحی کرد. آثار دیگر او از قبیل ساختمان کتابخانه ی دانشگاه هنر Tama، به نسبت زیبایی مهندسی آثار اولیه ی او فرمی با معناتر دارد.
تو یو ای تو معمار مطرح دیگری است که در این دوران به فعالیت می پردازد. وی در مسابقه ای که در سال 1995 برای طراحی ساختمان مدیاتک سندایی تدارک دیده شد برنده شد. تویوایتو در طراحی این ساختمان افکاری که در زمینه ی دینامیک سیالات داشت را ادامه داد. به این ترتیب که با الهام از جلبک های دریا ستون هایی را برای این ساختمان 7 طبقه ی شفاف طراحی کرد. آثار دیگر او از قبیل ساختمان کتابخانه ی دانشگاه هنر Tama، به نسبت زیبایی مهندسی آثار اولیه ی او فرمی با معناتر دارد.
مدیاتک سندایی
مدیاتک سندایی
ساختمان کتابخانه ی دانشگاه هنر Tama
در این دوران تادئوآندو معمار معروف دیگری است که برای آثار خلاقانه ای که با بتن دارد، شهرت دارد. اما بر خلاف این شهرت، وی غرفه ی ژاپن را در اکسپوی سویل در سال 1992 تماماً چوبی طراحی کرد. این ساختمان لقب بزرگترین ساختمان چوبی دنیا را داراست. از دیگر آثار او می توان به موزه ی فرهنگ چوب و معبد Komyo-ji اشاره کرد.
غرفه ی ژاپن در اکسپوی سویل
موزه ی فرهنگ چوب
در سال 1994، فرشید موسوی ساختمان ترمینال مسافربری یوکوهاما را در ژاپن طراحی کرد. ساختمانی با ساختار مواج که هم در داخل و هم بر روی سقف آن می توان قدم زد. اما از شرکت های معماری خارجی که در این دوران در ژاپن حسابی جای خود را باز کرد می توان از شرکت معماری Klein Dytham اشاره کرد که عمده شهرت آن بابت طراحی گرمابه یYu Moku Moku است. این گرمابه از استخرهای دایره ای متصل به یکدیگر تشکیل شده است و دارای اتاق های رختکن نیز می باشد. حجم مجموعه نیز با نوارهای چوبی رنگی پوشانده شده و دارای سقفی صاف است.
پایانه ی مسافربری یوکوهاما
پایانه ی مسافربری یوکوهاما
پایانه ی مسافربری یوکوهاما
پس از زلزله ی سال 1995 کوبه، شیگروبن معمار مطرح ژاپنی اقدام به طراحی پناهگاههایی برای مردم با لوله های مقوایی شد. این پناهگاههای مقوایی را می توان به سرعت برپا کرد. در این میان وی کلیسایی را با 58 لوله ی مقوایی طراحی کرد. این لوله ها دارای ارتفاع 5 متر هستند و ساختمان دارای سقفی کششی و چترمانند است که مانند یک چتر باز و بسته می شود. این کلیسا به کمک داوطلبان رمی مذهب کاتولیک در طی 5 روز برپا شد. برای طراحی موزه ی Nomadic، بن برای طراحی دیوارهای موزه کانتینرهای کشتی را پیشنهاد داد. در این ساختمان فضاهای فرعی تر با لوله های مقوایی ساخته شده اند. ای موزه به گونه ای طراحی شده که بتوان آن را جمع کرد و در محل دیگر سر هم و برپا کرد. این موزه از نیویورک به سانتاماریا، توکیو و مکزیک جابجا شد.
از دیگر گروههای مطرح معماری این دوره گروه SANAA است. مؤسسان این گروه از کارمندان قدیمی شرکت تویو ای تو هستند. این گروه در سال 1995 تأسیس شد و برای ایجاد فضاهای شفاف و سبک شهرت دارند.فضاهایی که به دلیل شفافیت فعالیت انسانها در داخل خود را در معرض دید قرار می دهند. فروشگاهی که این گروه برای برند Dior در توکیو طراحی کردند، یادآور ساختمان مدیاتک سندایی است. در این فروشگاه صفحاتی اکریلیکی در بیرون ساختمان به منظور فیلتر کردن نور قرار داده شده است. مرکز آموزشی Rolex پروژه ی دیگری است که توسط این گروه طراحی شده است. کانسپت اصلی این ساختمان سیالیت و پویایی است. کانسپتی که گروه SANAA در اکثر پروژه های خود از آن استفاده کرده است. این سیالیت به کمک سقف موجدار پروژه منعکس شده است. گالری Serpentine پروژه ی دیگری است که توسط این گروه طراحی شده است. این ساختمان دارای سقف آلومینیومی سبکی با ستونهای باریک است.
مرکز آموزشی رولکس
مرکز آموزشی رولکس
گالری Serpentine
WIKIPEDIA:منبع
تحریریه معماری آرل
تحریریه معماری آرل
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید