نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۰۸:۲۶
تحریریه معماری آرل
طراحی داخلی شعب اخیر فروشگاه اپل در سراسر دنیا، توسط معمار سرشناس بریتانیایی، نورمن فاستر انجام می شود. نمایندگی استانبول این فروشگاه نیز توسط نورمن فاستر طراحی و ساخته شده است و در سال 2014 افتتاح شده است. فروشگاه های اپل در طراحی داخلی و اجرا دارای ویژگی های خاصی هستند که در این بخش قصد بررسی آن را داریم. همانطور که می دانید، فروشگاه های زنجیره ای برندهای معروف صنعت تلفن همراه نظیر اپل و سامسونگ، برای طراحی شعب خود از دستورالعمل یا GuideLine خاصی پیروی می کنند تا شعب، در سراسر دنیا یکپارچگی خاصی داشته باشند. با آرل همراه باشید.
در این بخش ما قصد بررسی دستورالعمل های طراحی سامسونگ را نداریم و تنها قصد داریم یکی از فروشگاه های اپل را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر طراحی و اجرای فروشگاه های اپل در سراسر دنیا توسط شرکت معماری نورمن فاستر به انجام می رسد. در این رابطه می توانید طراحی شعبه ی کانادا را مطالعه نمایید:طرح فروشگاه اپل (Apple Store) کانادا
در سال 2015 نورمن فاستر، فورشگاه اپل شعبه ی شانگهای و دوبی را نیز طراحی و اجرا نموده است. اپل استور استانبول در دو طبقه ساخته شده است. نمای اصلی فروشگاه به طور کامل شیشه ای است. شیشه هایی با ارتفاع 7 متر که در تصویر زیر مشاهده می نمایید. جابجایی این شیشه با این ارتفاع کاری بسیار دشوار است و عملیات نصب نیز کار چندان آسانی نیست. سقف هر دو طبقه از جنس سقف های کشسان یا باریسول هستند که با مهارت نورپردازی شده اند. در وسط فروشگاه نیز یک Void وجود دارد که دو طبقه را شامل شده است و بالای این Void مکعب شیشه ای معروف اپل واقع شده است که بر روی آن لوگو شرکت اپل نقش بسته است. این مکعب شیشه ای با شیشه های یک تکه پوشانیده شده است که هیچ برشی ندارند. یکی از نکاتی که در اجرای فروشگاه های اپل و بویژه شعبه ی استانبول به چشم می خورد، اجرای تمیز، بی عیب و نقص و فینیشینگ عالی کار است که جای تحسین دارد.پله های بین طبقات در تمام فروشگاه های اپل، از جنس شیشه لمینت شده است که مقاومت خاصی دارند و با دیتیل خاصی نصب شده اند.
تحریریه معماری آرل
منبع: FosteandPartner
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید