۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ۱۴:۲۷
معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

مترجم: نیلوفر محتاط

پس از جنگ جهانی دوم و در زمان سلطه ی متفقین بر کشور ژاپن، اصلاحات مذهبی و سیاسی برای ایجاد کشوری آزاد و غیرنظامی پدید آمد. در هر حال با اینکه در سال 1947 قانون اساسی جدیدی برای این کشور تصویب شد، تا سال 1950 در زمان جنگ کره، پیشرفت اقتصادی قابل توجهی برای این کشور روی نداد. اما پس از این جنگ به تدریج پیشرفتهایی در زمینه ی تولید کالاهای صنعتی در کشور ژاپن روی داد که نتیجه ی آن ترقی اقتصاد ژاپن بود. در سال 1946، برای رفع مشکل کمبود مسکن، بنیادی برای تولید مسکن پیش ساخته تأسیس شد. Kunio Maekawa معماری است که در این بنیاد به کار طراحی پرداخت. فعالیت های این بنیاد تا سال 1951 در زمانی تصویب قانون حمایت از بخش خصوصی توسط دولت برای ساخت مسکن، ادامه یافت. در سال 1946، انجمن بازتوانی ژاپن مسابقه ای را برای بازسازی 13 شهر ژاپنی که در جنگ آسیب دیده بودند برگزار کرد. معمار معروف، کنزوتانگه نیز در این مسابقه شرکت کرد و ایده هایی برای بازسازی دو شهر هیروشیما و مائباشی ارائه داد. در سال 1949 برندگان این مسابقه اعلام شد. طرح کنزوتانگه برای طراحی موزه ی یادبود صلح در شهر هیروشیما نیز یکی از طرح های برنده بود و همین باعث شد که این طرح در مجامع بین المللی مورد تحسین واقع شود. ساخت این موزه تا سال 1955 تکمیل شد. به دنبال ساخت این پروژه، دو ساختمان مهم دیگر یعنی ساختمان شورای شهر Kurashiki و ساختمان Kagawa، به ترتیب در سال 1960 و 1958 در ژاپن ساخته شد. در آن زمان تانگه و Maekawa هر دو تحت تأثیر معماری سنتی و بومی ژاپن بودند.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


موزه ی یادبود صلح در شهر هیروشیما


در سال 1955 دولت ژاپن از لوکوربوزیه خواست که موزه ی ملی هنرهای غرب را در توکیو طراحی کند. لوکوربوزیه این موزه را شبیه به موزه ای که در احمدآباد هند طراحی کرده بود، طراحی کرد. هر دوی این موزه ها دارای پلان مربعی هستند و بر روی پیلوتی بنا شده اند.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


موزه ی ملی هنرهای غرب


معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


موزه ی احمدآباد هند


آثار معماری کنزوتانگه بر معماری ژاپن بسیار تأثیر گذاشت. در نتیجه ی این تأثیرات، در سال 1960 کنفرانسی در توکیو برگزار شد. در این کنفرانس گروهی از معماران ژاپنی، به عنوان نمایندگان جنبش معماری متابولیستی بیانیه ای را منتشر و آثار خود را ارائه دادند. جنبش معماری متابولیستی، جنبشی است که پس از جنگ جهانی دوم در کشور ژاپن بر اساس تئوری های مکتب مارکسیسم و فرایندهای بیولوژیکی پدید آمد. این جنبش مربوط به ساخت ابر ساختمان هایی است که به صورت ارگانیک رشد می کنند و بیشتر مربوط به ارائه ی طرح هایی برای شهرهایی است که بر اقیانوس ها شناور هستند و برج های کپسولی که به صورت ارگانیک رشد می کنند. طرفداران این جنبش معتقد به احیا و نوسازی شهرها و ساختمان ها بدون توجه به تاریخ هستند. آن ها بر این عقیده اند که خانه و شهر بخشی از یک ارگانیسم واحد هستند. البته بیشتر این ایده ها در حد تئوری باقی ماند اما برخی ساختمان ها و برج های کوچک با این سبک در کشور ژاپن ساخته شدند که از آن میان می توان به برج کپسولی در توکیو اشاره کرد که در سال 1972 توسط Kurokawa طراحی و ساخته شد. این برج هم اکنون به عنوان سمبل و نماد سبک متابولیستی می باشد.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

برج کپسولی توکیو

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

داخل برج کپسولی

در سال 1960 شرکت ساختمانی بزرگی همچون شرکت Shimizu و شرکت Kajima. Nikken Sekkei در ژاپن پدید آمدند. این شرکت ها نیز رویکرد طراحی متابولیستی را برای طراحی ساختمان های خود به کار گرفتند. در سال 1964، المپیک تابستانی در کشور ژاپن برگزار شد. در نتیجه ی آن ساختمانهای تازه ای در این کشور ساخته شد که از میان آن ها می توان به سالن ژیمناستیک Yoyogi اشاره کرد. این ساختمان توسط کنزوتانگه طراحی شد و به دلیل سقف معلقی که دارد در زمان خود بسیار شهرت یافت و به نشانه ی شهری شاخصی تبدیل شد. کنزوتانگه در طراحی این ساختمان عناصر سنتی معماری معابد Shinto را احیا کرد. سالن های ورزشی Nippon و Komazawa نیز در آن زمان در کشور ژاپن ساخته شدند. در دهه ی 1960، معماران ژاپنی مطرحی نیز بودند که به رویکرد طراحی متابولیستی علاقه ای نداشتند. برای مثال Kazuo Shinohara معماری بود که در طراحی واحدهای مسکونی کوچک تخصص داشت.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

سالن ژیمناستیک Yogoi

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

سالن ورزشی Nippon


معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


سالن ورزشی Komazawa

در مورد شهرهای ژاپنی در اواخر دوره ی Showa باید گفت که این شهرها فاقد میدانگاهها و فضاهایی که باعث برقراری ارتباط بین مردم و شهر می شدند، بودند. Fumihiko Maki از معمارانی بود که به ارتباط بین معماری و شهر علاقه داشت. ساختمان چندمنظوره ی Spiral نمونه ای از آثار این معمار است. تادئوآندو معمار مشهور ژاپنی در این زمان رویکردی را به نام Critical Regionalism اتخاذ کرد در این رویکر آندو به بی هویتی سبک بین المللی اعتراض می کند در عین حال تزئینات موجود در سبک پست مدرن را هم رد می کند و سعی می کند در آثار معماری خود، فرهنگ بومی ژاپن را احیا کند. آندو سعی کرد در طراحی های خود، به سنت قدیمی ژاپنی تلفیق خانه با طبیعت توجه کند. او اعتقاد داشت که معماری مدرن ژاپنی به این مسأله کاملاً بی توجه شده است. توجه به طبیعت و استفاده از بتن و بهره گیری از بازی نور از ویژگی آثار اوست. مجتمع مسکونی روکو، خانه ی آزوما و کلیسای روی آب نمونه هایی از آثار اوست.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

ساختمان چندمنظوره ی Spiral


معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


مجتمع مسکونی روکو


معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


کلیسای روی آب

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


خانه ی آزوما


در اواخر این دوران مکتب معماری Shinohara در ژاپن به راه افتاد. طرفداران این مکتب یعنی تویوایتو و ایتسوکو هاسگاوا هر دو به زندگی شهری معاصر علاقمند بودند. تویوایتو با طراحی برج بادها بیشتر بر پویایی شهر معاصر تأکید داشت. در این پروژه او عناصر طبیعی مانند نور و باد را با تکنولوژی ترکیب می کند. هاسگاوا اما بیشتر به عبارت " معماری به عنوان طبیعتی دیگر" تأکید دارد. او در معماری ساختمان مرکز فرهنگی Shōnandai محیط زیست طبیعی را به خوبی با مصالح و مواد های تک ترکیب می کند.


منبع: WIKIPEDIA
تحریریه معماری آرل

تعداد بازدید : ۳۲۳۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی مجموعه میراث جهانی ژاپن توسط شیگِرو بَن

طراحی مجموعه میراث جهانی ژاپن توسط شیگِرو بَن

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هفتم، دوره ی Taisho و اوایل دوره ی Showa

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هفتم، دوره ی Taisho و اوایل دوره ی Showa

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت چهارم، ، دوره ی Kamakura و Muromachi

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت چهارم، ، دوره ی Kamakura و Muromachi

11 پروژه معماری برتر از معماران ژاپن و کره جنوبی

11 پروژه معماری برتر از معماران ژاپن و کره جنوبی

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ه ی Meiji

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ه ی Meiji

طراحی داخلی دفتر اداری در ژاپن

طراحی داخلی دفتر اداری در ژاپن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir