۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۴/۰۸/۰۹ ۰۹:۴۵
گزارش هفتمین جلسه از سلسله نشست های مؤسسه تهران

گردآوری: فرزانه فضلی خانی
مؤسسه تهران نهادی مستقل و مردم نهاد است که در سال 1390 به همت جمعی از متخصصان، استادان و صاحبنظران معمار و شهرساز اهتمام به گردآوری و دسته بندی داده های مختلف تاریخی، پژوهشی و فنی تهران در قالب "بانک اطلاعاتی تهران"، بازشناسی و معرفی تهران، و مشارکت در اعتلا بخشی به کیفیت زیستی این کانون غنی طبیعی، تاریخی، انسانی و کالبدی از طریق یادآوری اهمیت شهر تهران، هم به عنوان پایتخت تمدنی کهن و هم به عنوان مکان زیست کنونی ما، به شهروندان، دولتمردان و متخصصین، و برانگیختن حساسیت عمومی نسبت به این کلانشهر را هدف قرار داده است. چند وقتی است این مؤسسه (از سال 1393) برنامه ای را با عنوان «جلسات گفتگوی معمارانه مؤسسه تهران» برگزار می کند. این برنامه پنجشنبه اول هر ماه از ساعت 15:00 تا 18:00 در سالن فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار می شود. افتتاحیه ی این جلسات در تاریخ هشتم خرداد ماه 1393 برگزار شد.
هفتمین جلسه از سلسله جلسات این مؤسسه در سال 1394، در تاریخ هفتم آبان ماه تحت عنوان "تجربه های معمارانه" برگزار شد. معمار مدعو در این جلسه آقای ایرج کلانتری طالقانی و اعضای پنل گفتگو آقایان: کامران افشار نادری، شهاب کاتوزیان و حمیدرضا ناصر نصیر بودند.
بخش اول جلسه با سخنان استاد کلانتری در رابطه با تجربه های ایشان در زمینه طراحی ویلاها و خانه های مسکونی شروع شد. از مجموع صحبت های ایشان چندین نکته قابل توجه بود که استاد در تمام کارهایی که ارائه داده بودند به آن ها توجه داشتند:
1) توجه به زمین و بستری که پروژه در آن قرار می گیرد.
2) توجه به نیازها و روحیات شخصیتی کارفرمایان
در بخش دوم اعضای پنل گفتگو هر یک به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره کارهای ارائه شده توسط آقای کلانتری پرداختند. در ابتدا آقای کاتوزیان به مقایسه کارهای آقای کلانتری با دیگر معمارانی که در طراحی های خود به بستر طراحی و زمین توجه می کنند مانند کارهای فرانک لوید رایت، میس وندروهه و لوکوربوزیه پرداختند و عنوان کردند که در کارهای رایت توجه کامل به زمین به چشم می خورد، در حالیکه میس وندروهه تا حدودی از توجه به زمین فاصله گرفته و نهایتاً لوکوربوزیه به کلی توجه به زمین را نادیده می گیرد. و در نهایت از روش برخورد آقای کلانتری با زمین به ویژه در خانه ی بشارت تقدیر کردند.

گزارش هفتمین جلسه از سلسله نشست های مؤسسه تهران

در ادامه آقای افشار نادری به بحث پیرامون رابطه ی معمار و کارفرما پرداخته و عنوان کردند که روان شناسی کارفرما و ارتباط با کارفرما موضوعی مهم در روند طراحی است که متأسفانه امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد. همچنین با نظر آقای کلانتری که در بین بحث عنوان کردند که «معماری باعث بوجود آمدن سبک زندگی یا lifestyle می شود» موافق بودند. از دیدگاه آقای افشار نادری کارهای آقای کلانتری کارهایی نیستند که بتوان برای آن ها تئوری ای قائل شد و یا در قالب یک سبک گنجاند، بلکه ارزش کارها در هنگام بهره برداری از آن ها مشخص می شود به این معنا که ساختمان ها ارتباط مستقیم با روش زندگی طراح و کارفرما دارند. و در نهایت عنوان کردند که طراحی های آقای کلانتری بر اساس آداب طراحی است نه یک تئوری.

گزارش هفتمین جلسه از سلسله نشست های مؤسسه تهران

بعد از صحبت های آقای افشار نادری، آقای ناصر نصیر نظرات خود را بیان کردند. ایشان معتقد بودند که کارهای آقای کلانتری را می توان از نظر ادوار کاری و ژانرهای مختلفی که کار کرده اند به چند دسته تقسیم کرد. از نظر ژانرهای کاری معتقد به سه دسته ی:
1) ویلاها
2) آثار عمومی مانند سفارت ایران در گرجستان
3) آثاری که در اشتراک با سازمان شرکت باوند ساخته شدند.
بودند و از نظر ادوار کاری:
1) سال های 42 تا 57: دورانی که توجه به کیفیت اثر معماری اصلی بنیادی و عدول ناپذیر است. همچنین فضای فکری این دوران سنت گرایی یا traditionalism بوده و این گرایش در آثار معمارانی چون لوئی کان، نادر اردلان، کامران دیبا و ... نیز به چشم می خورد.
و در نهایت معتقد بودند که در آثار این دوره ی استاد کلانتری گرایش به مینیمالیسم و انتزاع در ترکیب بندی مشهود است و آقای کلانتری در راه رسیدن به یک سبک شخصی هستند؛ به عنوان مثال بازی در ارتفاع و مقاطع که نیم طبقه ها را بوجود می آورد.
2) بعد از غیبت دو ساله ایشان در سال 59: در این دوره تب نگاه به گذشته و هویت گرایی (گرایش حاکم در آن مقطع زمانی) و پست مدرنیسم جهانی در کارهای استاد کلانتری تست می شود.
بازگشت به مقطع اول ولی به صورت پخته تر

گزارش هفتمین جلسه از سلسله نشست های مؤسسه تهران

در نهایت استاد کلانتری در پاسخ به صحبت های ارائه شده از طرف اعضای پنل به چند نکته اشاره کردند، نکته ی اول اینکه ایشان خود را بیشتر متعلق به مدرنیسم دانسته تا پست مدرنیسم و دومین نکته این که ایشان در کارهایشان از عکاسی سیاه و سفید الهام می گیرند و تخیل فضا را از دید انسانی که عکاسی می داند و تغییرات کنتراست را عاملی مهم می داند، می بینند و بیان داشتند که از آنجاییکه نور و شدت تابش در ایران به قدری است که کنتراست زیادی ایجاد می کند و هم در نما و هم در قسمت های داخلی تأثیرات زیادی می گذارد پس ما الزامی به تنوع در مصالح نداریم. و در آخر بیان داشتند که ترجمه ی من از معماری سنتی ایران و اصول آن، بیشتر جنبه ی ابهام آمیز بودن آن است تا موتیف ها که سبب می شود تا در کارهایم ضمن پاسخگویی به نیاز به دنبال یک اسرارآمیزی باشم به گونه ای که به سادگی نتوان آن را کشف کرد.

گزارش هفتمین جلسه از سلسله نشست های مؤسسه تهران

در پایان جلسه نیز فرصتی به شرکت کنندگان داده شد تا سوالات خود را از آقای کلانتری و اعضای پنل گفتگو بپرسند.


تحریریه معماری آرل
تعداد بازدید : ۲۴۰۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
فراخوان دوسالانه ملی عکس ارس ۹۵

فراخوان دوسالانه ملی عکس ارس ۹۵

آثار برگزیده مسابقه طراحی یادمان حریق در مدارس کشور (آتش جان)

آثار برگزیده مسابقه طراحی یادمان حریق در مدارس کشور (آتش جان)

بازدید معماری : بازدید از باغ کتاب با حضور معمار پروژه سام طهرانچی

بازدید معماری : بازدید از باغ کتاب با حضور معمار پروژه سام طهرانچی

برگزاری نمایشگاه معماری در تهران

برگزاری نمایشگاه معماری در تهران

همایش معماری : دیدار با دکتر منصور فلامکی

همایش معماری : دیدار با دکتر منصور فلامکی

داوران مسابقه طرح های دانشجویی

داوران مسابقه طرح های دانشجویی "معماران فردا "معرفی شدند

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir