نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۴/۰۸/۰۶ ۰۹:۱۰
مترجم: نیلوفر محتاط
به بهانه ی اقدامی که اخیراً برای کامپوزیت کردن نمای بانک ملی ایران، شعبه ی دانشگاه انجام شد و مخالفت هایی که در پی آن برای حفظ این اثر ارزشمند معماری صورت گرفت در این بخش تصمیم گرفتیم تا به معرفی این ساختمان بپردازیم. این بنا توسط یورن اوتزن (معمار اپرای سیدنی) در سال 1958 طراحی و در سال 1962 ساخته شد. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.
ساختمان در سایتی بزرگ در مجاورت خیابان انقلاب قرار دارد. عرض ساختمان در مجاورت خیابان حدود 26 متر است. این ساختمان 3 طبقه دارای دفاتر اداری و سالن بزرگی برای پاسخگویی به عملکردش می باشد. دفاتر ادارای در طبقات دوم و سوم قرار دارند و به کمک راه پله ی مارپیچی به سالن اصلی بانک که در طبقه ی همکف قرار دارد، مرتبط می شوند. اوتزن ساختمان بانک را بر روی سکویی قرار داده، در مجاورت این سکو دیوارهایی قرار دارد که باعث ایجاد میدانگاهی عمومی در مجاورت خیابان شده اند.
در معماری این ساختمان شاهد ویژگی های معماری ایرانی در فرمی مدرن هستیم. برای مثال در نورپردازی داخل از نحوه ی نورپردازی بازار ایرانی در روز الهام گرفته شده است که باعث استفاده از نور طبیعی در روز در داخل و کاهش مصرف انرژی خواهد شد. استفاده از صفحات بتنی تا شده و شکسته در سقف این ساختمان باعث ایجاد روزنه هایی جهت ورود نور روز به داخل شده. در طرح اصلی اتزن دیوارهای بتنی ساختمان به صورت آشکار و بدون پوشش خودنمایی می کنند اما اندکی پس از تکمیل بانک و تمام شدن مسئولیت اتزن، این سطوح را با سنگهای تراورتن پوشاندند.
طراحی ورودی غیر مستقیم نیز از ویژگی های معماری ایرانی است که در پلان این ساختمان قابل رویت می باشد.
منابع:
WIKIPEDIA
UTZONPHOTOS
تحریریه ی معماری آرل
ساختمان در سایتی بزرگ در مجاورت خیابان انقلاب قرار دارد. عرض ساختمان در مجاورت خیابان حدود 26 متر است. این ساختمان 3 طبقه دارای دفاتر اداری و سالن بزرگی برای پاسخگویی به عملکردش می باشد. دفاتر ادارای در طبقات دوم و سوم قرار دارند و به کمک راه پله ی مارپیچی به سالن اصلی بانک که در طبقه ی همکف قرار دارد، مرتبط می شوند. اوتزن ساختمان بانک را بر روی سکویی قرار داده، در مجاورت این سکو دیوارهایی قرار دارد که باعث ایجاد میدانگاهی عمومی در مجاورت خیابان شده اند.
در معماری این ساختمان شاهد ویژگی های معماری ایرانی در فرمی مدرن هستیم. برای مثال در نورپردازی داخل از نحوه ی نورپردازی بازار ایرانی در روز الهام گرفته شده است که باعث استفاده از نور طبیعی در روز در داخل و کاهش مصرف انرژی خواهد شد. استفاده از صفحات بتنی تا شده و شکسته در سقف این ساختمان باعث ایجاد روزنه هایی جهت ورود نور روز به داخل شده. در طرح اصلی اتزن دیوارهای بتنی ساختمان به صورت آشکار و بدون پوشش خودنمایی می کنند اما اندکی پس از تکمیل بانک و تمام شدن مسئولیت اتزن، این سطوح را با سنگهای تراورتن پوشاندند.
طراحی ورودی غیر مستقیم نیز از ویژگی های معماری ایرانی است که در پلان این ساختمان قابل رویت می باشد.
منابع:
WIKIPEDIA
UTZONPHOTOS
تحریریه ی معماری آرل
حامد رضایی
مرسی از حامیز عزیز بابت پاسخگویی
حامیز
راستی جواب سوالت ناودان یا آبراه هم میتونه باشه .. :)
حامیز
مشکلی با بارون نداره .. باز که نیست .. شیشه داره .. بعدشم ببین چه خوب قواننینو رعایت کرده .. شیشه ها و بازشوها عمودی هستن نه افقی .. فقط حیف که فکر نکنم کسی که میره تو بانک بفهمه اون بالا رو سقف چه خبره ! از بیرونم که انگار معلوم نیست ، توی کار کامران دیبا .. موزه هنرهای معاصر و یا فرهنگسرای نیاوران حسنش این بود که از بیرون تو نما هم عملکرد نورپردازی طبیعی کاهش یافته ی کنترل شده مشخص بود ..
saeed
این سقف با این نورگیر چجوری از ورود باران جلوگیری میکند؟
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید