نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۴/۰۵/۲۴ ۱۳:۲۴
گردآورنده: مهرداد نجیب زاده
بخش مرکزی هر شهر، پر هیاهوترین و دیدنی ترین قسمت آن به شمار میآید.
در مرکز شهر تهران نیز مجموعهای بسیار متنوع از بناهای تاریخی، ادارات دولتی، مراکز تجاری، مجموعههای فرهنگی، سفارتخانهها و مراکز آموزشی مشاهده میشود، که حکایت از ظرفیت بسیار بالای این بخش از شهر برای راه اندازی مجموعههای بزرگ شهری دارد. معماری بازار چارسو بر اساس توجه به ظرفیت های نهفته در بازار مرکزی دیجیتال شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیت های تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل گرفته است. مجموعه چارسو توسط محمد مجیدی، متولد 1346 در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید شهید بهشتی طراحی شده است. مجموعه در تقاطع خیابان های جمهوری اسلامی و حافظ به عنوان یک مولفه مهم شهری در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی واقع شده است.
در مرکز شهر تهران نیز مجموعهای بسیار متنوع از بناهای تاریخی، ادارات دولتی، مراکز تجاری، مجموعههای فرهنگی، سفارتخانهها و مراکز آموزشی مشاهده میشود، که حکایت از ظرفیت بسیار بالای این بخش از شهر برای راه اندازی مجموعههای بزرگ شهری دارد. معماری بازار چارسو بر اساس توجه به ظرفیت های نهفته در بازار مرکزی دیجیتال شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیت های تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل گرفته است. مجموعه چارسو توسط محمد مجیدی، متولد 1346 در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید شهید بهشتی طراحی شده است. مجموعه در تقاطع خیابان های جمهوری اسلامی و حافظ به عنوان یک مولفه مهم شهری در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی واقع شده است.
پارکینگ مجموعه چارسو با ظرفیت 1000 اتومبیل، با رفع یکی از مهمترین معضلات مراجعه به مرکز شهر، حضور مخاطبان خود را از اقصی نقاط شهر تسهیل می نماید. به همین دلیل حجم میانی ساختمان به سه لایه تقسیم شد است. در قسمت پایین و شفاف شاهد استقرار فروشگاههای تجاری بزرگ، در قسمت میانی شاهد قرارگیری فروشگاههای تجاری کوچک و در قسمت فوقانی و نیمه شفاف شاهد قرار گیری رستوران و سالن های سینما با چشم اندازی به بافت منطقه هستیم. همجواری لایه میانی در کنار پل هوایی حاکی از ارتباط مجموعه با محیط اطراف است. قرار گیری یک Void (نورگیر) بزرگ مرکزی و حرکت متنوع پله های برقی در اطراف آن ضمن ایجاد یکپارچگی در میان عملکردهای مختلف، حرکت بین طبقات را برای بازدید کنندگان به یک موضوع و تجربه خاص تبدیل کرده است. با این هدف که مراجعه کنندگان به بخش مرکزی شهر با مراجعه به این بازار تجربهای فراتر از خرید را به خاطر بسپارند.
به یاد داریم زمانی که بازار موبایل ایران افتتاح شد، اکثر مراجعه کنندگان به مجتمع علاءالدین از راهروهای تنگ و واحدهای کوچک آن به ستوه آمده بودند. اکثر عموم فضاهای گسترده و راهروهای عریض بازار موبایل را به بازار موبایل علاءالدین ترجیه می دادند. اما مشکل عمده بازار موبایل دوری از مرکز اصلی بازار کالای دیجیتال می باشد. همچنین ورودی پارکینگ این مجموعه با مشکلات کوچکی همراه است. چنین مشکلی در بازار چارسو به خوبی حل شده است. ورودی خودرو و مراجعه کننده و موقعیت قرارگیری این مجموعه با توجه به اضافه کردن رویکرد تفریحی به این مجموعه از بهترین اقدامات طراحی این مرکز می باشد. ویژگی جالب این مرکز قرارگیری این مجتمع روبروی بازار علاءالدین می باشد که می تواند به عنوان رقیبی برای این مجموعه باشد.
مجتمع چارسو با طراحی بروز، زیبا و حجمی گسترده، از بهترین نمونه های معماری ساخته شده در ایران می باشد. ویژگی طراحی این مجموعه با توجه به موقعیت سایت پلان مجتمع، نگرش ویژه ای را نسبت به معماری مدرن یک بازار داشته است. این مجموعه در هفت طبقه به اجرا رسیده که طبقه همکف آن مخصوص محصولات صوتی و تصویری، طبقه دوم تا پنجم به موبایل، طبقه ششم مجموعه به عنوان رستوران،و طبقه هفتم هم به سالن های سینما چند منظوره اختصاص یافته است.
یکی از نکات منفی طراحی مجتمع چارسو، تعبیه مسیرهای ارتباطی به وسیله پله برقی می باشد که در مرکز این مجتمع واقع شده است. به همین دلیل واحد هایی که روبروی پله برقی قرار گرفته اند، از اهمیت بیشتری نسبت به واحد های پشتی و فرعی این مجموعه برخوردارند. این مشکل سبب شده تا واحد های عقبی (واحد هایی که پشت واحد های آتریوم قرار دارند) بدلیل بازدید کمتر مراجعه کنندگان، از ارزش پایین تری برخوردار باشند.
تحریریه معماری آرل
منبع: Cahrsou.com
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید