۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ ۱۴:۲۰
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
 
مترجم: نیلوفر محتاط
شاید تا کنون در مورد معماری نازی ها چیزی نشنیده باشید در این پست قصد داریم تا به بررسی معماری کشور آلمان در دوره ی سلطنت هیتلر بپردازیم. نازی ها قصد داشتند تا موجب احیای فرهنگ در آلمان شوند و معماری نازی ها به عنوان بخشی از برنامه ی آنها، موجب تولد دوباره ی فرهنگ در این کشور شد. آدولف هیتلر طرفدار سرسخت امپراطوری روم بود و اعتقاد داشت که آلمانی ها بر این امپراطوری در دوره ای از تاریخ اثر گذاشته اند. وی بر این عقیده بود که در معماری در عین حال که باید از عناصر روم باستان الهام گرفت، بلکه باید آن را با سمبل ها و نمادهایی مخصوص خود کشور آلمان ترکیب کرد تا بدین ترتیب هویت نژاد آلمانی در آثار معماری دیده شود. این سبک به گونه ای افراطی تحت تأثیر معماری نئوکلاسیسم است.
هیتلر از جوانی به هنرهای زیبا به خصوص معماری علاقمند بود. او به میراث هنر و معماری آلمان می بالید و این اعتقادش بر جهت گیری های هنری اش تاثیرگذار بود. وی همیشه شهر مونیخ را با وین مقایسه می کرد و تصمیم داشت تا این شهر را به مرکز هنری آلمان تبدیل کند. او به سبک نئوباروک علاقه داشت. گفته شده است که اعتقادات سیاسی هیتلر کاملاً از ذوق هنری اش نشأت می گیرد. در بناهای ساخته شده توسط نازی ها از پرچم به عنوان عنصری تزیینی به وفور استفاده شده است. معماری نازی ها معماری مقتدر و باشکوه است و نمایانگر تفکرات شخص هیتلر است.
شباهت معماری نازی ها با معماری نئوکلاسیک:
در هر دو از ساختمانهای عظیم الجثه برای نشان دادن جلال و شکوه و ترساندن مردم استفاده می شده است. استفاده از عناصر یادبودی در معماری برای تأکید و تکریم ایدئولوژی خاص هم در معماری نازی ها و هم در سبک نئوکلاسیک دیده می شود. در هر دو سبک از طاق پیروزی استفاده می شده است. استفاده از طاق پیروزی در روم باستان به منظور جشن گرفتن پیروزی های آنهاست این در حالی است که هیتلر این طاقها را برای جشن گرفتن پیروزی های آینده ساخت. معماری نئوکلاسیک آلمان تفاوت عمده ای با معماری نئوکلاسیک دیگر کشورهای پیشرفته دارد و آن این است که در آلمان حکومت استبدادی و دیکتاتور است که به معماری جهت می دهد: استفاده از پلان شطرنجی برای شهرها، تقارن، جانمایی ساختمان های حکومتی بر اساس سلسله مراتب همه و همه نشان دهنده ی نظم و دیسپلین سیاسی نازی هاست.

معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

استفاده از پرچم در ساختمانهای ساخته شده توسط نازی ها
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
 
برج flak
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
 
نماد عقاب نازی ها
سه ویژگی اصلی معماری نازی ها عبارتند از: تئاترگونگی، سمبلیک بودن و داشتن جنبه ی آموزشی
تئاتر گونگی: بسیاری از ساختمان های نازی ها دارای سکوهایی برای فعالیتهای همگانی هستند. در این سبک خلق فضا بر اساس ایدئولوژی نازیسم صورت میگیرد. همانطور که میدانیم نازی ها خواستار اتصال به گذشته ی آلمان هستند. این اتصال به گذشته در معماری نیز به چشم می خورد گفتنی است که چنین اتصالی می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد. اگر بخواهیم مثالی در رابطه با اتصال مستقیم به گذشته بزنیم می توان به تئاترهای چندمنظوره ای اشاره کرد که برای برگزاری مراسم مرتبط با گذشته ی آلمان ساخته می شدند. این روشی برای اتصال مردم آلمان به سرزمین و گذشته ی خود بود. ساختار تئاترهای چند منظوره با توجه به ساختار آمفی تئاترهای قدیمی یونان باستان شکل گرفت. در مورد اتصال غیر مستقیم به گذشته نیز می توان از جشن های May Day نام برد که در سال 1936 در Lustgarten برگزار می شد. Lustgarten باغ-موزه ای در مرکز شهر برلین است که در مجاورت کاخ بزرگ برلین قرار دارد. از آنجایی که بناهای مهم و تاریخی زیادی در مجاورت این کاخ قرار دارند، برگزاری جشن ها و مراسم در این مکان موجب برقراری ارتباط غیرمستقیم مردم آلمان با گذشته ی خود خواهد شد. نازی ها به کمک معماری و استفاده از سن و صحنه ی نمایش فضایی جمعی را برای مردم پدید آوردند. فضایی که در آن دهها هزار شهروند آلمانی حضور می یافتند. این معماری تنها مختص مردم آلمان است.


معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
تئاتر Dietrich-Eckart
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

Lustgarten
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

پلان Lustgarten

سمبلیک بودن: معماری نازی ها ترکیبی از دو سبک معماری نئوکلاسیک و völkisch است. سبک نئوکلاسیک بیشتر مخصوص ساختمانهای شهری است مانند گنبد بزرگ volkshalle. اما در مورد سبک völkisch باید گفت که اصطلاح völkisch تعبیری آلمانی از جنبش پوپولیسم است و به عوام گرایی اطلاق می شود. از این سبک بیشتر در مناطق روستایی این کشور استفاده شد و هم در ساختمان های مسکونی و هم در ساختمان های خدماتی دیده می شود. Ordensburg Krössinsee که مرکزی آموزشی برای حزب نازی است با این سبک ساخته شده است. نازی ها به سوسیالیسم ملی اعتقاد داشتند. سوسیالیسم ملی اعتقادی است ضد مدرنیسم. جالب است که نازی ها از ابزارهای مدرن به برای رسیدن به اهداف ضد مدرن خود استفاده می کردند! تنفر نازی ها از سبک مدرسه ی باهاوس نیز از همین اعتقادات منشأ می گیرد. معماری نازی ها فاقد مقیاس انسانی است و نمای خارجی در پی غلبه بر انسانها و محیط اطراف است. همانطور که گفته شد هیتلر معتقد بود که ساختمان های قدیمی نماینده ی فرهنگ سازندگان خود هستند و می توانند فرهنگ زمانه ی خود را به نسلهای بعدی انتقال دهند. معماری نازی ها به دنبال انتقال تفکر خود به نسلهای آینده بود در این خصوص هیتلر در یکی از سخنرانی های خود این چنین گفته است: هدف معماری نازی ها، ایجاد بناهایی است که هزاران سال پابرجا بمانند و بر ناپایداری و زودگذر بودن زمان غلبه کنند. در این باره می توان به تئوری Ruin Value اشاره کرد که توسط آلبرت اشپیر، معمار اختصاصی و وزیر جنگ آدولف هیتلر مطرح شده است. این تئوری اعتقاد دارد که نازی ها باید ساختمان هایی را بسازند که حتی پس از گذشت صدها هزار سال شبیه به معماری روم باستان باشند. اشپیر در بناهای خود از مصالح و عناصر معماری مدرن مانند فولاد و بتن مسلح استفاده نمی کرد و اعتقاد داشت که با بهره از علم مهندسی می توان حداکثر بهره را از مصالح قدیمی برد و با آن ها بناهایی پایدار و مقاوم ساخت. بناهایی که ساخت آنها با مصالح و سبکهای مدرن غیر ممکن است. از این رو از سنگ که متریالی بادوام و پایدار است بهره گرفته شد. علاوه بر این سنگ برای آلمانی ها توجیه اقتصادی نیز داشت. هیتلر معتقد بود که تنها میراث فرهنگی ساخته شده از مرمر و گرانیت دست ساز می توانند اهداف او را محقق کنند. تئوری Ruin Value تأکید می کند که برای دستیابی به راز جاودانگی باید به آثار معماری نگاه کرد که از گذشته باقی مانده اند، به دلیل جاودانگی آن ها پی برد و بر اساس این یافته ها ساختمان های جدید را ساخت. بر اساس تفکر هیتلر با ساختن ساختمانهایی پایدار که سمبل معماری نازی ها هستند می توان این تفکر را به آینده و به نسلهای بعد انتقال داد. معماری نازی ها سمبلی از آلمان جدید است برای مثال New Reich Chancellery دفتر اداری هیتلر است که به فرمان او توسط آلبرت اشپیر ساخته شد هیتلر دستور ساخت این بنا را در یک سال داد و اشپیر در کمتر از یک سال آن را به اتمام رساند. طراحی ساختمان به گونه ای است که از بخش ورودی تا تالار پذیرش مسیر زیادی باید پیموده شود به بیان خود هیتلر این باعث می شود تا مراجعه کنندگان به جلال و شکوه حکومت نازی ها بیشتر پی ببرند.

معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

گنبد بزرگ volkshalle
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
 
Krössinsee Ordensburg
 
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

New Reich Chancellery
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

New Reich Chancellery
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
New Reich Chancellery
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
New Reich Chancellery
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
New Reich Chancellery
معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
 
آلبرت اشپیر
آموزشی: استفاده ی نازی ها از عناصر قدیمی در معماری به این معنا نیست که آنها سعی کردند بناها و سبکهای تاریخی را بازسازی و دوباره سازی کنند بلکه به این معناست که آنها از عناصر قدیمی برای ساخت معماری نو استفاده کردند. نازی ها به خصوص به نژاد آریایی تأکید داشتند از نظر آنها تقلید از گذشته باعث می شود که آن ها به گذشته ی آریایی خود متصل شوند. معماری نئوکلاسیک و رنسانس نمایندگانی از فرهنگ آریایی هستند. هیتلر بر جنبه ی آموزشی معماری تأکید دارد و معتقد است که ساختمانهای نازی ها درس تولد دوباره ی ملی آلمان را به مردم ارائه می دهند. مقیاس بزرگ ساختمان ها در برلین این درس را به تک تک شهروندان می دهد که اهمیت ناچیزی در مقابل کل جامعه دارند. اقامتگاه ساحلی که Clemens Klotzطراحی کرد، نه تنها مرکزی برای برگزاری مراسم جمعی است، بلکه به گونه ای طراحی شده که تمام مردم به یک میزان از چشم انداز دریا بهره برند. مهندسی نیز می تواند با معماری همراه شود و درسهایی به مردم بدهد. برای مثال ساخت اتوبان برای مردم آلمان این پیام را دارد که اتوبان نه تنها مردم آلمان را به یکدیگر متصل می کند بلکه نشان دهنده ی تلاش جمعی مردم این کشور برای ساخت آن است

معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها
اقامتگاه ساحلی مربوط به دوره ی نازی ها
آدولف هیتلر اظهار داشت که شهرهای آن روزگار آلمان شهرهایی صنعتی و فاقد بناهای یادبود و فضاهای جمعی بودند. او به صنعتی شدن سریع شهرهای آلمان پس از سال 1870 اعتراض داشت. شهر ایده آل نازی ها خیلی بزرگ نیست اما در عوض منعکس کننده ی ارزش های شهرهای پیش از صنعتی شدن است. هیتلر بر این عقیده بود که معماری هر کشور چیزی فراتر از یک جسم مادی و انعکاس دهنده ی عقاید مردم یک جامعه است و قدرت و شهرت حکمران کشور را به تصویر می کشد. در 19 سپتامبر سال 1933 هیتلر به شهردار برلین گفت که شهر او شهری غیر سیستماتیک است. در 30 ژانویه ی سال 1937 او اشپیر را مأمور ارائه ی پلانی جهت تغییر شکل شهر برلین کرد. پلانی که اشپیر برای تغییر شکل شهر برلین ارائه داد بر اساس اصول طراحی پلان شهرهای رومی ارائه شد به این صورت که محوری شمالی-جنوبی در شهر برلین طراحی شد. این محور، محور شرقی- غربی را با زاویه ای عمودی قطع می کند. در ضلع شمالی تقاطع، میدان جمعی بزرگی به مساحت 350000 مترمربع طراحی شد و گرداگرد آن بناهای مهم و عظیمی قرار گرفتند. فرمان تغییر شکل پلان شهرهای دیگر آلمان نیز در 4 اکتبر سال 1937 توسط هیتلر صادر شد. گفتنی است که پلان ارائه شده برای مرکز شهر برلین فقط در ابعادش با پلان طراحی شده برای شهرهای کوچکتر متفاوت است

معماری آلمان در گذر زمان: قسمت نهم، معماری نازی ها

طرح ارائه شده برای شهر برلین توسط اشپیر


تحریریه ی معماری آرل
منبع: wikipedia.com
تعداد بازدید : ۹۹۳۳
نسخه چاپی :  
عقاب

سلام مهندس البرت اشپیر المانی فوق العاده به سرزمین ایران وهنر معماری خدمت کرد تخت جمشید ازفرهنگ اریایی اسیایی است که ساختمان نو استان وشهرستان پیشرفته بسازیم ما شاخض نشد



تحریریه ی معماری آرل

با سلام و تشکر از توجه شما
دوست عزیز دقیقا در تصویر بالا (طرح ارائه شده برای شهر برلین توسط اشپیر) اگر از سمت گنبد از آکس مرکزی به سمت پایین حرکت کنید طاق پیروزی را مشاهده می کند. برای بررسی بیشتر هم می توانید کلمه ی Arch of Triumph for Nazi Architecture را در گوگل سرچ کنید.



روزگارنو

با سلام و تشکر از مقاله ی خوبتون. تو بخش اول گفته شده که نازی ها از طاق پیروزی استفاده می کردند شبیه معماری نئوکلاسیک و البته با کمی تفاوت در معنا. اما من هرچی گشتم عکسی از طاق در دوره ی نازی ها ندیدم.
اما در کل مقاله ی عالی ای بود و ذهن بنده رو نسبت به شخص هیتلر و اعتقادات هنری اش و معماری این دوره و هنر هیتلر در انعکاس افکار در معماری رو باز کرد. تشکر می کنم.



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت پنجم، نئوکلاسیسم

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت پنجم، نئوکلاسیسم

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی گوتیک

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی گوتیک

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت هفتم، هنر نو (آرت نوو)

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت هفتم، هنر نو (آرت نوو)

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت دهم، بازسازی پس از جنگ

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت دهم، بازسازی پس از جنگ

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی رنسانس

معماری جهان: آلمان در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی رنسانس

معماری آلمان در گذر زمان

معماری آلمان در گذر زمان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir