۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : جمعه , ۱۳۹۳/۰۴/۱۳ ۱۰:۰۸

دیوارهایِ تغییر؛ لبس وودز و هرمنوتیک عناصر شهری


نوشته ی: لبووس وودز

خــلـاصــــــــــــــه : نوشتاری کوتاه با تمرکز بر نقش دیوار در بازسازی بافت شهری

حقیقت دیوار، معنای جداکننده ی آن است. جزء اینها دیوار اساسی ترین هدف معماری در تعریف فضا است. که لبه ها، مرزها و حدود، که خود قطعه های خاصی از فضاهای مبهم پیوسته را برای اهداف بشری می سازد تشکیل می دهد.دیوارها در شکل ها مختلف و متشکل از مصالحی متنوع به معنایی از ابتدایی و اولیه ترین ابزاری اند که در اختیار معمار قرار می گیرند. ما عادت کرده ایم که به آنها در قامت تقسیم کننده ای که یک طرف را از طرف دیگر (که غالـــــباً متفاوت هستند) جدا می کند، فکر کنیم. دیوارهای جدا کننده مردم یا چیزهایی را در یک طرف حفظ می کند. اما در مواقع نادری نقش آنها تغییر می کند، و مردم را به هم میرسانند.

دیوار برلین در 9 نوامبـــــر 1989 را بیاد آورید, وقتی که آلمانی های شــرق و غرب در اطراف و روی دیوار حرکـــــت می کردند، دیوار عملاً به انـــــــفصال سیاسی آلمان پایان داد. یا در مـــثال دیگری دیوار یا حصار حفاظــــــــــتی اسرائیل, به عنوان سایتی بــــــــرای "دیوار بازی" که عملا اسرائیلی هـــــا و فلسطینی ها را بــه دور هم جـــــمع می کند. در زمان های دیــــــــــــگر دیوارهای جداکننده می توانند ابــزاری برای تغییر باشند, که منجر به دگرگونی وضعیت در یک طرف یا در دو طرف می شود.مثال های رایجی به ذهن می رسد؛ دیـوارهای خیابان های عمومی که با گرافیــتی پوشیده شده اند, و ماهیت سیاســـــی و زیبایی شناسانه ی آن ها بر همه کـسانی که آن را می بینند, تأثیر عمیقــــــی می گذارد. و حتی مثال های ساده تــــر به دیوارهای داخلی یک خانه ی شخصــــی مربوط می شود. جایی که مالکــــــــان آنجا را با نقاشی, عکس یا یک تلویزیون تزیین می کنند, حال و هوای آنجا را تغییر می دهند, یک حس نوستالژیک را تداعی می کند, یا پیغامی را به آرامی یا به طور ناگهانی منتقل می کند و نقطه نظرهای آنها را در مورد جهان تغییر می دهد.در چنین مواردی دیوار بیشتر یک تقسیم کننده ی فضایی می باشد.


دیوارهایِ تغییر؛ لبس وودز و هرمنوتیک عناصر شهری


اما چند سال پیش شهرداری هاوانا قصد کرد یک سری دیوار درون و پیرامون یک شهر قدیـمی بسازد.هاوانا وی ی خا La Habana Vieja بخشی از یک شهر مدرن از هاوانا است که تاریخ شکل گیری ان به اغاز کشف دنیای جدیـــــدNew World در قرن 16 برمی گردد. و ســاختمان هایی از آن دوره و قرن درخشان در ان دیده می شود ، که از ان زمان تا کنون در آن شهر همچنان به حیات خـــــود ادامه داده اند. تعدادی از آنها به علت نبود بودجه کافی برای حفظ و بازسازی رو به تخریب می روند. زیرا حکومت کمونیستی برای این کار پول و سرمایه ی کافی ندارد و صرفاً ساخت و سازها به سرمایه گذاران خارجی و ساخت هتل های لوکس و دیگر سایت های توریستی محدود می شود.در زمانی که طرح پیشنهاد شد، طبقه ی محروم نژادی و اقتصادی در شهر قدیمی سکنا داشتند، و سرمایه داران خارجی علاقه ای برای کمک کردن به آنها حس نمی کردند. پس آنها هیچ تلاشی برای حفظ این شهر منحصر به فرد که درون شهر اصلی قرار داشت، انجام ندادند. از این رو ان چه در طرح دیده شد پاسخ به تمامی این نیازهای چند لایه است در بهترین حالت دیوارهای پیشنهای شامل بعضی از اهداف زیرساختی می شـــود؛ در کمترین حد آب تصفیه شـــده و و در بیشترین حد تولید برق مثـــــــــل یک مولد شهری.این منجر به تولید دیوارهایِ های تک و خانه های خود پایـدار شهـــــری می شود. این پروژه مهندسی هوشمند و پیچیـده ای راشامل می شو و اعم از اینکه در بخش دولتی یا خصوصی باشد، متخصصـــین را هم در طراحی و هم در نظارت بـــــــه خود درگیر می کنند. این خدمات می توانـد وقف پروژه هایی شوند که از خطر انـقراض حفظ شده اند. نکته اینجاست که ایــــــن دیوارهای شهری پیشنهادی به عنـــــــوان تولیدکننده ها یا دقیق تر به عنـــــوان باز تـــولید کننده ی شهر های قدیمــــی عمل می کنند؛ شهرهایـــــــــــــــی که محصول فرم های مضمحل یا ساختمان هــــای خرابی می باشند که فضاهایـــــی خالی را در بافــــــت شهری ایجاد می کـــــند و می توان آنهــــــا را با ســـــــاخت و سازهــــــای جدید پر کرد. روش هـــــای ساخت و ساز می تـــــــوانند با استفاده از مهارت سازنده ها بـــــــــه صورت خود انگیخته باشند، توسط گروهــــی
از ساکنینی که به تکنولوژی های لازم و چگونگی سرهم کردن مصالح تسلط دارند، و دیوارهای کلان مقیاسی می سازد که در عین حال زیر ساخت شهری دارد و به ابزاری برای تولید تبدیل می شود.


دیوارهایِ تغییر؛ لبس وودز و هرمنوتیک عناصر شهری

تمام اینها یک اجتماع وقف شده برای ساخت محیط خودشان شکل خواهند داد. اقتصاد این بافت بر اساس نوعی تجارت کالاها و خدمات در پس شهرهای قدیمی که به تازگی محصور شده اند، گسترش می یابــــد؛ درون خود هاوانای بزرگتر. در نهایت موقعیت اجتماعی جدید این جوامع و ضرورت آنها در ساخت بناها با تکنولـوژی جدید موجب ساخت فضاهــای میان تهی می شود.فضاهایی که ان ها خواهند ساخت و برای زندگـی انتخاب خواهند کرد و به واسطه ی آنها خواهند توانست رابطه ای نو بین درون و برون ایجاد کنند. به طور خلاصه آنها می تواننــــد معماری جدید شهری ایـجاد کنند، معماری که منحصــر به زمان و مکان خودش است. به این دلــیل پروژه های پیشنهادی کــه نشان داده شده اســـــت، تنها به عنوان ایده هایی برای اندیشیدن نه صرفــاً محقق شدن می باشد. آنـچه ظهورش در واقعیت به مراتب پیچیده، ظریف و نو ایین تر خواهد بود.
تعداد بازدید : ۲۰۶۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی فضای بازی مدرن در آمستردام

طراحی فضای بازی مدرن در آمستردام

چه مواردی طراحی شهری را بهتر می کند؟

چه مواردی طراحی شهری را بهتر می کند؟

تکنولوژی پیشرفته در معماری پل شناور

تکنولوژی پیشرفته در معماری پل شناور

10 نمونه طراحی جایگاه پمپ بنزین+ ضوابط طراحی

10 نمونه طراحی جایگاه پمپ بنزین+ ضوابط طراحی

های لاین نیویورک

های لاین نیویورک

گروه معماری nice برنده ی مسابقه ی آدلااید استرالیا به انتخاب مردم

گروه معماری nice برنده ی مسابقه ی آدلااید استرالیا به انتخاب مردم

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir