۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ۱۰:۵۷

مترجم: نیلوفر محتاط
معماران: Vector Architects
موقعیت: چین، Nandaihe pleasure
به محض کم ­نور شدن آسمان، ابرهای زیبای ارغوانی، به سرعت ناپدید می شوند. امواج ساحل را با ریتمی شنیدنی نوازش می کنند، نسیم رد پایش را در شن های ساحل به جا می گذارد. قایقی در ساحل به گل نشسته چنانچه گویی سال هاست پهلو گرفته است. دیوارهای خرابه ی باقی مانده در کنار ساحل بقایای پناهگاه ماهیگیرانی است که از طریق پنجره هایی که رو به دریا باز می شود، به نظاره ی دریا می پرداخته اند.





کتابخانه به آرامی در ساحل جا گرفته است. از بیرون حجم خالص آن شبیه به سنگی هوازده است اما از درون فضا سرشار از تجربه های غنی است. با قدم زدن داخل فضا نسیم و صدای اقیانوس احساس می شود. در این کتابخانه بین هر فرد و دریا رابطه ای منحصر به فرد وجود دارد. با حضور در فضا فرد احساس آرامش و سکوت کرده و از فضای پرهیاهوی شهر دور می شود.





روند طراحی از مقطع آغاز شد. فضاهای این کتابخانه عبارتند از: تالار کتابخوانی، اتاق مدیتیشن، اتاق فعالیت، بار و اتاق استراحت. طراحی فضاها به گونه ای صورت گرفته است که هر فضا با توجه به عملکردش رابطه ای متفاوت از دیگری با دریا دارد.
الف) تالار کتابخوانی
اقیانوس با تغییراتی که هر فصل و در طول روز و شب می کند، درامی از طبیعت را به نمایش می گذارد. در این تالار مانند تئاتر سکوهایی رو به دریا، برای تماشای آن طراحی شده است. تالار به مثابه تئاتری است که دریا را به نمایش می گذارد. آن سوی دریا، در طبقه ی همکف ساختمان با شیشه محصور شده است. فضای شیشه ای باعث ارتباط مستقیم بین داخل و خارج شده است. برای جلوگیری از مزاحمت عناصر سازه ای، تمام بار سقف توسط خرپاهای فولادی در بالای پنجره تحمل می شود.





سقف قوسی تالار با تأکید بر عملکرد ذکر شده رو به دریا باز می شود. در ضمن، انحنا اجازه ی ایجاد دهانه ای عریض را در دو جهت شمالی- جنوبی و شرقی- غربی می دهد. بر روی سقف قوسی چندین گشودگی وجود دارد که از طریق مسیر باریکی فضای داخل را به خارج متصل می کنند. بر سر این گشودگی ها بازشوهایی به قطر 30 سانتیمتر قرار دارد که با باز شدن خود به تهویه ی فضای داخل کمک می کنند. در سه فصل سال، بهار، تابستان و پاییز از ساعت 1 تا 4 بعد از ظهر هر روز، نور خورشید از طریق مسیرهای باریک ذکر شده به داخل نفوذ می کند و موجب ایجاد لکه هایی روشن بر روی زمین می شود.

ب) فضای مدیتیشن
فضای مدیتیشن جدا از تالار کتابخوانی قرار گرفته است. بر خلاف تالار کتابخوانی که فضایی روشن، باز و عمومی است. اتاق مدیتیشن فضایی کم نور، پر از سایه، محصور و خصوصی است. دو بازشوی باریک یکی افقی و دیگری عمودی به پهنای 30 سانتیمتر در این اتاق قرار دارد. یکی از این دو بازشو طلوع خورشید را قاب می کند و دیگری غروب آن را.





در طی فرآیند ساخت، با تیمی محلی همکاری شد و بزرگترین چالش ساخت سقف منحنی بود که با چوب پوشیده شده و با بتن درجا پر شده است. استفاده از چوب با الهام از ردپاهای باقی مانده بر روی شن های ساحل صورت گرفت. از چالش های دیگر پروژه ایجاد بتن با رنگ دلخواه، مقابله با ترک خوردن سطوح، ایجاد سطح چوبی قابل لمس و زیبا بود.




برای بزرگنمایی، بر روی تصاویر کلیک کنید:







تحریریه ی معماری آرل
منبع: archdaily.com
تعداد بازدید : ۶۳۱۲
نسخه چاپی :  
me

کی لبه دریا با صدای آب کتابخوندنش میاد که اینا رفتن کتابخونه زدن اون وسط! ‎:|‎ ساحلم خراب کرده



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری و جام جهانی 2014

معماری و جام جهانی 2014

تصاویری شگفت انگیز از معماری زیرزمینی هند

تصاویری شگفت انگیز از معماری زیرزمینی هند

طراحی و معماری مجموعه ارکید چوبی

طراحی و معماری مجموعه ارکید چوبی

معماری و طراحی ویلای آخر هفته ی Somers

معماری و طراحی ویلای آخر هفته ی Somers

 آسمان‌خراش‌هایی  که امسال تکمیل خواهند شد

آسمان‌خراش‌هایی که امسال تکمیل خواهند شد

 سرنوشت نامعلوم بنای یادبود نیمایر بعد از آتش سوزی

سرنوشت نامعلوم بنای یادبود نیمایر بعد از آتش سوزی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir