۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۱/۱۰/۱۸ ۰۱:۱۱

اثر حجمی پرویز تناولی با عنوان «هیچ» در موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض نمایش قرار گرفت.


«هیچ» تناولی که حاصل بیش از چهار دهه تجربه و اندیشه این هنرمند معاصر است، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه مجسمه‌های او در میان ساخته‌هایش به شمار می‌رود که یک نمونه از آن با جنس برنز این روزها در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران جلوه نمایی می‌کند.


پرویز تناولی مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهشگر و مجموعه‌دار ایرانی است که سوم فروردین ماه 1316 در تهران متولد شد. او همچنین کارشناس فرش‌ها و بافته‌های عشایری است.


مجسمه‌های تناولی یک فرق عمده با مجسمه‌های دیگران دارد، مجسمه اساسا به معماری ظاهری‌اش متکی است، اما تناولی در مجسمه‌هایش به فضا و شکل درونی مجسمه اهمیت می‌دهد؛ یک فضای درونی راز آلود که بر شکل بیرونی مجسمه تأثیر می‌گذارد.


در این دهه‌ها «هیچ»های گوناگونی به وسیله تناولی ساخته شده که در آغاز به دنبال اندیشه‌ای عرفانی و شاعرانه آفریده شدند و به تدریج با جنس‌ها و شکل‌های گوناگون دوباره و دوباره جان یافتند و از سوی موزه‌های مهم یا مجموعه‌داران در ایران و جهان خریداری شدند.



او درباره اجرای ایده «هیچ»‌هایش می‌گوید: آغاز ساخت «هیچ» همراه با یک نگاه اعتراضی بود، زیرا محیط آن روزگار به دلم نمی‌نشست، گالری‌ها متاع دسته دوم غرب را عرضه می‌کردند و کار هنرمندانی را به نمایش می‌گذاشتند که مفتخر به نمایش هنر غربی بودند، آن هم بعد از پنجاه سال.

«هیچ» تناولی در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران رونمایی شد


در همان سالها یک عده نیز خطاط بودند و غافل از حضور خوشنویسی و تاریخ آن در خانه‌های تک تک ما ایرانیان، آن را روی بوم‌های بزرگ آورده بودند و ادعا می‌کردند که نقاشی است. تمام این مسائل برای من جمع شده بود و باعث شد تا در آن سالها به یک اعتراض روشنفکرانه برسم.


در نهایت فکر کردم که یک کلمه را انتخاب کنم و زیبایی آن را نشان دهم. به نوعی می‌خواستم در مقابل آن خطوط، بُعد ایجاد کنم و یک کار سه بعدی ارائه کنم تا این مجسمه جایگزین آثار آن روزگار شود. تازه از ایتالیا برگشته بودم. ناراضی بودم و احساس می‌کردم فرهنگ آنجا را با خودم آورد‌ه‌ام در حالی که نمی‌خواستم یک ایتالیایی درجه دو باشم که به کشور خود بازگشته است.


فرهنگ غنی ایران در شعر نهفته بود، اما شعر بعد نداشت و من علاقه‌مند بودم که مجسمه‌سازی را در این فرهنگ جایگزین کنم. لذا عوامل مختلفی باعث انتخاب کلمه «هیچ» در آن سالها شد و همه آنها عاملی شد تا این واژه به زندگی من راه پیدا کند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

تعداد بازدید : ۵۱۱۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی گالری هنری و خلق یک حفره بی انتها در سالن تئاتر

طراحی گالری هنری و خلق یک حفره بی انتها در سالن تئاتر

برنده‌ی جایزه‌ی هنر دیجیتال گوگل اعلام شد: یک شخصیت بصری قابل هدایت به نام Mr. Kalia

برنده‌ی جایزه‌ی هنر دیجیتال گوگل اعلام شد: یک شخصیت بصری قابل هدایت به نام Mr. Kalia

دگرگیسی شش تابلوی پیکاسو در قالب سه بعدی

دگرگیسی شش تابلوی پیکاسو در قالب سه بعدی

نقاشی نما بر روی دیوار کانتینر ها

نقاشی نما بر روی دیوار کانتینر ها

هنر : ماشین های مسابقه مزدا بر فراز عمارت goodwood

هنر : ماشین های مسابقه مزدا بر فراز عمارت goodwood

تصاویری سورئال از ترکیب زندگی شهری و حیات وحش

تصاویری سورئال از ترکیب زندگی شهری و حیات وحش

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir