۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۴
استادیوم امام رضا

گنجایش ورزشگاه: 30.500 نفر
موقعیت بنا: ایران، مشهد
ابعاد پروژه: 68 * 105
سال افتتاح پروژه: 2014

اولین استادیوم مسقف ایران که پیش از این رییس فدراسیون فوتبال آن را بی نظیرترین طرح ورزشی در ایران خواند، می تواند الگویی برای ساخت دیگر پروژه‌های عمرانی ورزش ایران باشد، ورزشگاهی منحصر به فرد که قابل مقایسه با دیگر ورزشگاه‌های ایران نیست و می‌توان به پشتوانه آن مسابقات بزرگی را در مشهد برگزار کرد.
 
استادیوم امام رضا

از سال 1380 مطالعات بر روی این پروژه آغاز شد و پس از چندین سال طراحی و مطالعه به این طرح از استادیوم رسید همچنین با توجه به حساسیت موضوع و محل قرارگیری مجموعه در داخل شهر، قبل از شروع طراحی این استادیوم مجوز شورای تامین شهر مشهد را پس از چندین مرحله کارشناسی اخذ و سپس باقی مراحل طی شد. وجه تمایز اصلی استادیوم امام رضا با سایر استادیوم‌های داخل کشور در شکل گیری سالن‌های ورزشی با عملکردهای متنوع در فضای زیر سکوی تماشاچیان فوتبال است که باعث منحصربه فرد بودن پروژه و نیز کارایی بالای آن می‌شود. 14 سالن استاندارد ورزشی مجزا در زیر استادیوم طراحی، ساخت و آماده بهره‌برداری است که همزمان 5 هزار نفر از این سالن‌ها می‌توانند استفاده کنند و از 20 خردادماه این سالن‌ها افتتاح خواهند شد.

استادیوم امام رضا

کلیه سالن‌های ورزشی مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های تاسیساتی بوده و دارای تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش هوشمند است و هوای سرویس های بهداشتی به طور کامل گرفته و در محل دیگری تخلیه می شود و سالن ها مجهز به دستگاه اکسیژن ساز هستند.این استادیوم در شرف اخذ درجه A آسیا است. پیش از این فقط مجموعه آزادی در ایران دارای درجه A بوده است، استانداردهای لازم یک مجموعه مورد توجه قرارگرفته و پارکینگ طبقاتی با ظرفیت 5 هزار خودرو در 6 طبقه در حال آماده‌سازی است، همچنین این استادیوم براساس گیت های خروجی، دارای عنوان سریع ترین تخلیه در کشور نیز هست. سالن‌های ژیمناستیک پسران و دختران، بدنسازی خواهران و برادران، ورزش‌های رزمی، تنیس روی میز، بازی‌های پرورشی، آمادگی جسمانی و همچنین سالن همایش، موزه و گنجینه افتخارات ورزشی کشور، سالن کنفرانس، کلینیک پزشکی، بوفه و زمین چمن طبیعی فوتبال روباز از بخش‌های مختلف این استادیوم است.

استادیوم امام رضا
سقف این مجموعه با مساحت پوشش 18000 متر مربع در کشور بی نظیر است. تا 4 ماه دیگر سقف آماده خواهد شد و تا پایان سال 93 کل مجموعه ورزشی افتتاح خواهد شد. همچنین این استادیوم سه جایگاه ویژه مسئولین و خبرنگاران با ورودی مستقل دارد و سالن همایش‌های این مجموعه با ظرفیت نزدیک به هزار نفر نیز تعبیه شده است. تمامی ورودی و خروجی سالن ها مجزا است و تمامی رفت و آمدها از طریق گیت و با کارت های الکترونیکی که مجوز عبور از سالن های مشخص برای آن تعریف شده است، صورت میگیرد.
استادیوم امام رضا
 
بهترین نوع پیست تارتان و چمن طبیعی دنیا و صندلی‌های استاندارد برای این مجموعه انتخاب شده است، 400 چشمه سرویس بهداشتی امکانات کامل جهت تیم‌های فوتبال شامل دو رختکن، سالن کنفرانس، سالن آماده‌سازی، سونا و جکوزی است. تا این مرحله از کار 70 میلیارد تومان هزینه شده است که برای ادامه طرح نزدیک به همین مبلغ اعتبار لازم است. خوشبختانه در آستان قدس رضوی روی اعتبارات نگاه مقتصدانه نیست و تولیت آستان قدس رضوی اعتقاد دارند هزینه در ورزش سرمایه گذاری است.
استادیوم امام رضا

یک کلینیک شبانه روزی و دائمی در مجموعه وجود خواهد داشت و آمبولانس نیز تا سالن های ورزشی می تواند داخل بیاید. 2 سالن بدنسازی مجهز نیز مختص بانوان و آقایان به طور جداگانه با بهترین برند‌های وسایل ورزشی تجهیز شده است که حدود 11 میلیارد تومان تنها هزینه خرید جدیدترین دستگاه های بدنسازی جهت این سالن ها شد.در حال حاضر 40 پیمانکار با 600 مهندس و کارگر کار اجرای طرح را به پیش می‌برند که در این بین کار احداث 14 سالنی که در قسمت زیر جایگاه‌های تماشاچیان ورزشگاه قرار دارند به پایان رسیده و از 20 خرداد بهره برداری از آن‌ها شروع خواهد شد. استادیوم 30500 نفری امام رضا (ع) در زمینی به مساحت 5/4 هکتار در تقاطع بلوار خیام و فردوسی و در ضلع شرقی سایت 12 هکتاری مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی احداث شده است.

منبع: varzesh11.com
تعداد بازدید : ۸۲۲۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
نحوه ی پرداخت مالیات برای مهندسین عضو نظام مهندسی

نحوه ی پرداخت مالیات برای مهندسین عضو نظام مهندسی

نگاهی به معماری بيست و پنج سال اخير ايران

نگاهی به معماری بيست و پنج سال اخير ايران

معماری نمایشگاه تهرانپارس، برنده جایزه معمار 93

معماری نمایشگاه تهرانپارس، برنده جایزه معمار 93

آپارتمان مسکونی سه‌واحدی سمنان

آپارتمان مسکونی سه‌واحدی سمنان

بررسی طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال

بررسی طراحی پروژه تجاری- اداری اطلس مال

آینده پلاسکو در میان سه طرز تفکر (واکاوی میزگرد فراخوان ایده برای پلاسکو)

آینده پلاسکو در میان سه طرز تفکر (واکاوی میزگرد فراخوان ایده برای پلاسکو)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir