۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۳/۰۳/۱۹ ۰۹:۲۸


تحریریه معماری آرل
فیفا در سال 2003 اعلام کرد، کشوری از آمریکای جنوبی، میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی 2014 را بر عهده خواهد گرفت و پس از میزبانی برزیل، آرژانتین و برزیل کمیته اجرایی فیفا در سی‌ام اکتبر 2007 برزیل را به میزبانی بیستمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی برگزید. البته در آن زمان نه بزریل درگیر شورش‌های مردمی شده بود و نه بحران اقتصادی دمار از روزگار این کشور درآورده بود؛ اما اکنون و کمتر از دو هفته مانده به آغاز این رقابت‌ها، فیفا همچنان از روند اجرایی برزیل در آماده‌سازی برای جام‌جهانی ناراضی است.
همه برزیل را با ورزشگاه بزرگ ماراکانا می‌شناسند؛ ورزشگاه بزرگی که در ویدئوهای که از آن منتشر شده، همه ایستاده فوتبال نگاه می‌کنند و ظرفیت آن نزدیک به دویست هزار تن است؛ بزرگترین ورزشگاه دنیا! البته این ورزشگاه برای جام‌جهانی باز‌سازی شده و دیگر کسی نمی‌تواند بازی را ایستاده در آن ببیند و برای همین هم ظرفیتش به 73531 نفر کاهش یافته است، ولی همچنان نگین ریودژانیرو، نماد فوتبال‌دوستی برزیلی‌هاست و برای همین بازی‌ مهم فینال جام‌جهانی در آنجا برگزار می‌شود.
اما هر چقدر خیال میزبان با ورزشگاه ماراکانا برای فینال راحت است، خیال آن‌ها از جهت ورزشگاه‌ «کورينتيانس آره‌نا» که قرار است در دوازدهم ژوئن (22 خرداد 93 ) ميزبان مسابقه برزيل و کرواسي در ديدار آغازين جام باشد، آسوده نیست و همین نارضایتی فیفا را هم به همراه داشت.

بنا بر اعلام مسئولان برگزاری این رقابت‌ها، این ورزشگاه پنجم آوریل 2014 (شانزدهم فروردین 1393) افتتاح شده، ولی هنوز تکمیل نشده و این نارضایتی مسئولان فیفا را به همراه داشته است. ناظران فیفا در بازدیدی که 23 اردیبهشت امسال از این ورزشگاه داشتند، اعلام کردند که ده هزار صندلي از 69160 گنجايش کلي ورزشگاه هنوز نصب نشده است؛ افزون بر آنکه بخش ويژه مقام‌هاي فيفا و نيز جايگاه خبرنگاران تکميل نشده است،‌ حال آنکه جروم والکه، دبير فيفا‌ پیشتر گفته بود ورزشگاه بازي افتتاحيه در شهر سائوپائولو در ماه آوريل تکميل مي‌شود.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

اما این همه ماجرا نیست؛ هرچند توجه همه روی دو ورزشگاه افتتاحیه و اختتامیه این رقابت‌هاست، چندی پیش ‌سقف ورزشگاه مینیرائو در شهر بلو هوریزنته فرو ریخت؛ ورزشگاهی که قرار است بازی مهم ایران و آرژانتین در آن برگزار شود. همه این اتفاقات در حالی است که اعتراضات مردمی که دو سالی است خیابان‌های برزیل را فراگرفته در آستانه جام‌جهانی‌ با طعم جام‌جهانی در جریان است و مردم معترض برزیل از صرف هزینه‌های بیجا برای این رقابت‌ها حسابی ناراحتند.

با همه این‌ها، برزیل با معرفی دوازده ورزشگاه در دوازده شهر، توانسته بود میزبانی رقابت‌های جام‌جهانی را به دست آورد. در ادامه با همه این دوازده ورزشگاه آشنا می‌شویم.
12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه آرنا کورینتیانس
سائوپائولو
گنجایش: ۶۵,۸۰۷
افتتاح: پانزدهم آوریل ۲۰۱۴


ورزشگاه اختصاصی باشگاه کورینتیانس ‌برای جام‌جهانی ساخته شده و دیدار مهم افتتاحیه در آن برگزار خواهد شد؛ ورزشگاهی با 65 هزار تن گنجایش که علاوه بر دیدار افتتاحیه یکی از دو دیدار مهم نیمه نهایی هم در آن برگزار خواهد شد. بی‌شک چشم میلیاردها انسان در ‌22 خرداد به چمن سبز این ورزشگاه دوخته خواهد شد؛ جایی که برزیل میزبان و کرواسی دیدار افتتاحیه را آغاز خواهند کرد. همچنان و کمتر از دو هفته به آغاز این رقابت‌ها، مهم‌ترین دغدغه مسئولان اجرایی فیفا و برزیلی‌ها، آمادگی این ورزشگاه برای برگزاری دیدار‌ افتتاحیه این رقابت‌هاست. این ورزشگاه در شهر سائوپائولو واقع شده و بر پایه برنامه‌ریزی مسئولان جام رقابت‌های جام‌جهانی از سائوپائولو آغاز ‌و به ریودژانیرو ختم می‌شود.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه ملی برازیلیا (گارینشا)
برازیلیا
گنجایش: ۷۰,۰۴۲
افتتاح: ۱۰ مارس ۱۹۷۴
بازسازی: پانزدهم ژوئن ۲۰۱۳


دومین استادیوم بزرگ میزبان مسابقات؛ در این استادیوم هفت بازی جام جهانی برگزار می‌شود؛ تنها ورزشگاه پایتخت برزیل که می‌تواند میزبان رقابت‌های جام‌جهانی هم باشد. تاریخ ساخت آن به سال 1974 برمی‌گردد و به نام گارینشا، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال برزیل شناخته شد. ظرفیت محل برگزاری دیدار رده بندی جام نزدیک به 70 هزار تن است. این استادیوم چند منظوره سال گذشته، بازسازی شد و با وجود مشکلات فراوان در خدمات شهری، اکنون از معدود ورزشگاه‌های کاملاً آماده جام به شمار می‌آید!

همچنین این ورزشگاه که در سال ۱۹۷۴ ساخته شده، ۶۸٬۰۰۹ تن ظرفیت دارد و بخشی از مسابقات فوتبال بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ و رده بندی جام جهانی فوتبال 2014 میلادی نیز در این ورزشگاه برگزار شود.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه کاستلو فورتالزا
فورتالزا
گنجایش: ۶۴,۸۴۶
افتتاح: یازدهم نوامبر ۱۹۷۳
بازسازی: ۳۱ مارس ۲۰۱۲


یکی از سه بازی مهم برزیل در مرحله نیمه نهایی در این ورزشگاه برگزار خواهد شد و اهالی ایالت سئارا خیلی خوشبخت خواهند بود که حامی تیم ملی کشورشان در بازی برزیل و مکزیک باشند. این ورزشگاه 1793 ساخته شد و برای مسابقات جام جهانی ‌بازسازی اساسی شد. ابعاد چمن این ورزشگاه با 110 متر طول و 75 متر عرض، کاستلو یا Gigante da Boa Vista را محبوب تیم‌هایی کرده که به فضای بیشتری برای ارائه تاکتیک‌هایشان نیازمندند.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه بیرا ریو
پورتو الگره
گنجایش: ۴۸,۸۴۹
افتتاح: ۶ آوریل ۱۹۶۹
بازسازی: ۱۵ فوریه ۲۰۱۳


این ورزشگاه سبب شده تا جنوبی ترین شهر کشور قهوه نیز از میزبانی جام بی نصیب نماند. شهر بندری پورتوآلگره با احیای این ورزشگاه قدیمی که آغاز عملیات ساخت آن به سال 1956 میلادی برمی‌گردد با گنجایش تقریبی پنجاه هزار تن از پنج دیدار جام میزبانی خواهد کرد.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه ایتایپاوا آرنا پرنامبوکو
ریسیف
گنجایش: ۴۴,۲۴۸
افتتاح: ۲۲ مه ۲۰۱۳


آلمانی‌ها در این ورزشگاه شاهد یک رویارویی جذاب خواهند بود. دیدار ایالات متحده آمریکا با مربیگری یورگن کلینزمن با تیم ملی آلمان. «پرنامبوکو» در ایالتی به همین نام و شهر ریسیف واقع شده است. بندری زیبا با جزایری دیدنی که به ونیز برزیل معروف است. این ورزشگاه که برای مسابقات جام جهانی 2014 ساخته شده، در جام کنفدراسیون‌های 2013 افتتاح شد. از جمله مهمترین دیدارهای مرحله گروهی بین دو تیم آلمان و آمریکاست که در پرنامبوکوی ریسیف با گنجایش اسمی 46154 تماشاگر برگزار خواهد شد.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه آرنا دا بایشادا
کوریتیبا
گنجایش: ۴۱,۴۵۶
افتتاح: ۲۴ ژوئن ۱۹۹۹
بازسازی: هجدهم فوریه ۲۰۱۴


ورزشگاه مهمی برای ایرانی‌ها! جایی که قرار است مهم‌ترین دیدار ایران در جام‌جهانی در آن برگزار شود. دیدار ایران و نیجریه که اولین بازی دو تیم در جام‌جهانی 2014 خواهد بود و از این جهت برای ایرانی‌ها اهمیت فراوانی دارد. «‌آرنا دا بایشادا» در شهر جنوبی و بندری کوریتیبا واقع شده ‌و محل برگزاری مسابقات تیم باشگاهی اتلتیکو پارانائنزه است. این ورزشگاه در سال 1999 افتتاح ‌و برای جام‌جهانی 2014 در سال 2014 بازسازی شد. نام اصلی این ورزشگاه Estádio Joaquim Américo Guimarães است. مسئولان برگزار کننده مسابقات تلاش کرده اند ظرفیت این ورزشگاه کوچک را به چهل هزار تن برسانند.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه آرنا داس دوناس
ناتال
گنجایش: ۴۲,۰۸۶
افتتاح: ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴


یکی از بازی‌های مهم گروه مرگ بین دو تیم اروگوئه و ایتالیا در شهر ناتال، شرقی ترین شهر میزبان بازی‌هاست؛ شهری که گویا هنوز آمادگی کافی برای میزبانی رقابت‌ها را به دست نیاورده تا این موضوع، موجی از نگرانی‌ها را در پی داشته باشد. ورزشگاه داس دوناس اوایل سال جاری میلادی مورد بهره برداری قرار گرفته و به رغم زیبایی ظاهری نگرانی‌هایی در مورد وضعیت چمن به وجود آورده است.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه آرنا آمازونیا
مانائوس
گنجایش: ۴۲,۳۷۴
افتتاح: ۹ مارس ۲۰۱۴


این ورزشگاه در سال ۲۰۱۰ در زمین ورزشگاه ویوالداو شروع به ساخت کرد و مخصوص جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ طراحی شده ‌و ۴۲٬۳۷۴ تن ظرفیت دارد. این ورزشگاه یکی از زیباترین ورزشگاه‌های جام‌جهانی است اما مرگ سه کارگر حین ساخت این ورزشگاه موجب شد تا توجه جهانی به این ورزشگاه جلب شود. این ورزشگاه در مانائوس، شمالی ترین شهر میزبان رقابت‌ها واقع شده است. علاوه بر زیبایی چشمگیر این ورزشگاه، «آرنا آمازونیا » میربان یکی از زیباترین دیدارهای جام‌جهانی خواهد بود دیدار حساس انگلیس و ایتالیا در گروه مرگ. نام آمازونیا به واسطه مجاورت با شهر جنگلی و رود آمازون بر روی این ورزشگاه گذاشته شده است. جایی که بیش از هر کجا، کائوچو دارد و در گذشته محل زندگی سرخپوست‌های برزیلی بوده است.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه آرنا پانتانال
کویابا
گنجایش: ۴۲,۹۶۸
افتتاح: سی‌ام می ۲۰۱۴


در غرب کشور برزیل و مرکز ایالت ماتوگروسو و شهر کویابا قرار گرفته. با نزدیک به چهل هزار‌ گنجایش، مدرن و مجهز البته اگر تا شروع رقابت‌ها ‌کامل تکمیل شود! این ورزشگاه کمتر از یک ماه پیش شاهد حادثه دلخراشی بود که به مرگ یکی از کارگران انجامید.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه ایتایپاوا آرنا فونته نوآوا
سالوادور
گنجایش: ۴۸,۷۴۷
افتتاح: هفتم آوریل ۲۰۱۳


«‌فونته نوآوا» میزبان آخرین بازی ایران در مرحله گروهی جام‌جهانی خواهد بود. ساخت این ورزشگاه در سال 2010 آغاز ‌و در هفتم آوریل 2013 هم افتتاح شد. مرکز ایالت باهیا و شهر بندری سالوادور پذیرای چند بازی مهم و بزرگ است. تکرار فینال جام جهانی گذشته میان اسپانیا و هلند از گروه B و جدال آلمان و پرتغال ورزشگاه تازه تأسیس فونته نوا را بسیار با اهمیت کرده است؛ افزون بر آنکه این ورزشگاه پنجاه هزار نفری میزبان آخرین دیدار مرحله گروهی تیم ملی کشورمان نیز هست؛ جدالی که می‌تواند حکم مرگ و زندگی داشته باشد اگر، تشریفاتی نشود!

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه مینیرو
بلو هوریزونته
بلو هوریزونته
افتتاح: پنجم سپتامبر ۱۹۶۵
بازسازی: ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲


بیشتر جمعیت شهر بزرگ بلوهوریزونته که مرکز ایالت میناس است، در حاشیه این شهر قرار دارد و همین مشکل اصلی مسئولان در تأمین هزینه‌های بازسازی ورزشگاه مینیرو بود. همان ورزشگاه شصت هزار نفری که علاوه بر بازی حساس نیمه نهایی، جدال بازیکنان تیم ملی کشورمان در برابر مسی و هم‌بازیانش در تیم ملی آرژانتین را پذیرایی خواهد کرد؛ دیداری که فارغ از نتیجه نهایی و به واسطه رویارویی با مسی تا همیشه در یاد ایرانی‌ها خواهد ماند.

12 ورزشگاهی که میزبان رقابت‌های زیبای جام‌جهانی است

ورزشگاه ماراکانا
ریودو ژانیرو
گنجایش: ۷۳,۵۳۱
افتتاح: ۱۶ ژوئن ۱۹۵۰
بازسازی: دوم ژوئن ۲۰۱۳)


این ورزشگاه برای جام جهانی 1951 برزیل ساخته شده و علاوه بر اینکه بزرگترین استادیوم جهان است، بزرگترین استادیوم برزیل نیز هست. برای جام جهانی 2014 این استادیوم بازسازی ‌و وضعیت صندلی‌ها بهبود یافته و همچنین یک سقف برای آن تعبیه شده است. این ورزشگاه، یکی از جاذبه‌های توریستی ریودوژانیرو است و تقریباً برای تمام فوتبال دوستان در دنیا شناخته شده است.

شناخته‌شده‌‌ترین ورزشگاه فوتبال در خارج از اروپا میزبان فینال رقابت‌ها خواهد بود؛ ورزشگاه با سابقه‌ای که در گذشته با گنجایش نزدیک به دویست هزار تن، بزرگترین ورزشگاه فوتبالی سراسر دنیا و شاهد شکست تلخ برزیل در فینال 1950 بود. البته ماراکانا در حال حاضر کمتر از هشتاد هزار صندلی دارد. ریودوژانیرو، پایتخت سابق کشور برزیل و شهری که ماراکانا در آن ‌است، میزبانی هفت بازی از رقابت‌های جام جهانی را بر عهده دارد که بیشترین تعداد میزبانی ورزشگاه‌های کشور میزبان است و بزرگترین بازی جام، یعنی دیدار فینال نیز در این استادیوم برگزار خواهد شد.

به جرأت می‌توان گفت، افراد حاضر در بازی شماره 64 جام که بازی فینال رقابت‌ها را از نزدیک خواهند دید، در حد بازماندگان تایتانیک اهمیت پیدا خواهند کرد، چرا که سال‌های بعد می‌توانند با بازگو کردن خاطرات این روز خاص، به داشتن چنین اقبالی ببالند و بی‌گمان دیگران نیز مشتاق شنیدن رخدادهای حاشیه‌ای و خارج از دید بازی هستند.




تحریریه معماری آرل
منبع: تابناک

تعداد بازدید : ۴۵۱۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
استادیوم البیت، ورزشگاهی با معماری خیره کننده

استادیوم البیت، ورزشگاهی با معماری خیره کننده

لیگ برتر/ استادیوم امام رضا

لیگ برتر/ استادیوم امام رضا

طراحی مجموعه ورزشی با بهره گیری از نمای تاب خورده از فولاد به رنگ مس

طراحی مجموعه ورزشی با بهره گیری از نمای تاب خورده از فولاد به رنگ مس

لیگ برتر- بررسی و معرفی دو ورزشگاه ایران (غدیر اهواز و میانرود شیراز)

لیگ برتر- بررسی و معرفی دو ورزشگاه ایران (غدیر اهواز و میانرود شیراز)

طراحی و معماری نخستین مجموعه ی ورزشی تخصصی اسکیت با نام SkatePark

طراحی و معماری نخستین مجموعه ی ورزشی تخصصی اسکیت با نام SkatePark

 مرکز ورزشی و تفریحی در  Saint-Cloud  فرانسه

مرکز ورزشی و تفریحی در Saint-Cloud فرانسه

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir