۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۱۵:۲۴


مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1

پیش تر سایت گروه معماری آرل مطلبی مشابه این مقاله را در مورد مقایسه دو ابرخودروی فراری (LAferrari) و مکلارن (P1) منتشر کرده بود. با این که اطلاعات در مورد امکانات این خودرو ها کامل و درست بود، اما کسی به چشم خود کارکرد این خودرو ها را نیدیده بود. پس از گذشت یک سال کمپانی مکلارن و پورشه دو مدل استثنایی هیبرید خود را به بازار عرضه کرده و در حدود دو ماه پیش در برنامه تخته گاز تست شده اند. هر چند که فراری مدل خود را به بازار عرضه نکرده است. بنا به گفته کمپانی این مدل در اواسط تابستان عرضه می شود و می توان این سه مدل استثنایی را با قابلیت های ویژه شان مقایسه نمود. ابتدا جرمی کلارکسون مکلارن را معرفی کرده و سپس ریچارد هموند قابلیت های پورش 918 را توضیح داده است.

مکلارن P1


مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1


در مطلب گذشته ما تا حدودی به بررسی خودروی مکلارن P1 پرداختیم و قابلیت هایی مثل شاسی فیبر کربن، تکنولوژی DRS (سیستمی که با تزریق مخلوط نیترو متانو گاز در موقع احتراق سوخت صورت می پذیرد) و ... را معرفی کردیم.لذا در این مقاله ریزتر شده و به متریال و ساخت بی نهایت دقیق آن می پردازیم. همانطور که قبلاً گفته ایم این خودرو ها با یک موتور برقی علاوه بر موتور بنزینی انرژی خود را تأمین می کنند که به هیبرید شهرت دارد. در قسمت جلویی این مدل در حدود 324 باتری لپ تابی قرار دارد که به موتور الکتریکی قدرت می دهند. موتور الکتریکی این خودرو چیزی در حدود 176 اسب بخار تولید می کند که در مقیاس خود بسیار عظیم می باشد. تنها مشکل استفاده از این سیستم این میباشد که بعد از 10 کیلومتر،شارژ باطری تمام شده و نیاز به 2 ساعت توقف برای شارژ باطری ها می باشد.


مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1

در این شرایط جایگزین دیگری وجود دارد، چون P1 به صورت استاندارد دارای یک ژنراتور بنزینی می باشد که دارای 8 سیلندر و قدرت 722 اسب بخار می باشد. قدرتی که بسیار فراتر از مدل های معمول دیگر این کمپانی می باشد و تا حدودی برادر جدید تر مدل قدرتمند دهه نودی آن یعنی F1 است. قابلیت ویژه این موتور این است که در حین کار کردن و سوخت، نه تنها باطری را شارژ نموده، بلکه در کنار موتور الکتریکی کار می کند تا به چرخ ها نیرو دهد.
داخل آن هیچ موکت و داشبردی قرار ندارد.شیشه آن فقط 3.5 میلیمتر قطر دارد، یعنی 1.5 میلیمتر کمتر از شیشه های خودروهای معمولی. از زیبایی داخل کاسته شده و به فبیر کربن بدنه لاک زده نشده تا 1.5 کیلوگرم ماشین را سبک تر کنند. وزن کل شاسی به اندازه یک فرد متوسط می باشد. زیباسازی آن به وسیله تیتانیوم انجام شده و کل بدنه به وسیله پنج تکه انجام شده تا به پیچ و مهره کمتری جهت بست نیاز باشد تا کل خودرو را سبک تر بسازند. تمام این اقدامات انجام شده باعث شده که وزن این ماشین از یک واکسال آسترا هم کمتر باشد.



مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1

مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1


زمانی که موتور الکتریکی و ژنراتور بنزینی در کنار هم کار می کنند قدرتی معادل 903 اسب بخار تولید می کنند که بسیار فراتر از خودروهای جاده ای می باشد. در تست جرمی کلارکسون که در پیست اسپا در بلژیک صورت گرفت سرعت این مدل قابل توجه ترین مسئله آن به شمار می رفت. از آن عجیب تر سیستم کنترل کششی آن بود که بی نظیر عمل می کرد، بدون اینکه حتی سر یک پیچ کنترل خودرو از دست برود. به وسیله کامپیوتر هوشمندی که در این مدل تعبیه شده، می تواند در شرایط و مکان های مختلف خود را با محیط وفق دهد. ارتفاع بدنه، اسپویلر (باله عقب) و فرم آوانگارد و آیرودینامیک بدنه و گذر هوا از روی شکل بدنه خودرو، باعث می شود تا کاملاً از ثبات و امنیت خودرو احساس آرامش کنید. چرخ ها به وسیله آلومینیوم و با استاندارد نظامی ساخته شده اند. دیسک ترمز از موادی ساخته شدند که تا کنون از آن فقط در برنامه های Arianspace ( آریان اسپیس تولین کمپانی ارائه دهنده سفرهای های فضایی تجاری می باشد) استفاده می شده است. صفحه دیسک ترمزها هم به وسیله ماده ای به نام سیلیکون کاربید پوشش داده شده است که سخت ترین ماده ساخته شده توسط بشر می باشد. تمام مجموعه هم بر روی چهار لاستیک که توسط پیرلی طراحی و ساخته شده است و این اطمینان کامل را می دهد که می توانید با آن آتش به پا کنید.

پورشه 918


مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1

موتورهای الکتریکی تنها برای مصرف سوخت کمتر ساخته نشده اند!.در پورشه 918 اسپایدر، که قیمتی معادل 845هزار دلار دارد،دو موتور الکتریکی که هر کدام بر روی یکی از محور های جلو و عقب تعبیه شده است، توانایی تولید 281 اسب بخار قدرت را درا می باشند. موتور 4.6 لیتری V-8 اسب، 600 بخار قدرت دارد که به تنهایی از موتور فراری 458 اسپشیاله قوی تر است! شروع این پروزه به 3 سال قبل باز می گردد که هدف آن تولید خودرویی بود که مصرف سوخت 3.2 لیتری را در 100 کیلومتر ثبت کند و همچنین توانایی شکستن رکورد پیست نوربرگ رینگ به عنوان یک خودروی تولید انبوه را به نام خود ثبت کند. پورشه در این زمینه موفق شد و توانست تایمی برابر 6 دقیقه و 57 ثانیه را ثبت کند.درحالی که موتور الکتریکی فراری لفراری تنها به عنوان کمک برای موتور بنزینی در نظر گرفته شده است و با مک لارن تنها می توانید تا 10 کیلومتر با موتور الکتریکی حرکت کنید در پورشه توانایی 18 کیلومتر رانندگی بدون استفاده از موتور بنزین سوز را داراست به مانند دکمه منتینو فراری (که البته تنظیم ات کلی را شامل می شود) دکمه ای بر روی فرمان تعبیه شده که می توانید با آن به حالت های تمام الکتریکی ریس اسپرت و….تغییر وضعیت دهید. وقتی موتور V8 آن شروع به کار می کند دو سر اگزوز بیرون آمده که در جای جالبی هم تعبیه شده است با صدایی زیبا تا دور 9100 rpm دور می گیرد!و جعبه دنده دوال کلاچ 7 سرعته معروف pdk کار خود را شروع می کند.

مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1

عملکرد این پورشه در شتاب گیری های ثانویه، به اندازه بوگاتی ویرون نیست.اما بسیار سرگرم کننده تر از بوگاتی عمل می کند. همانند پورشه 911 از فرمان الکتریکی در آن استفاده شده است،اما برخلاف 911 بالاخره پورشه به درستی هر چه تمام تر از این سیستم پیچیده استفاده بکند و نکته دیگر احساس نشدن 700 پوند وزن سیستم های هیبریدی این خودرو است که همانند یک ابر در اسمان به حال شناور حرکت می کند.مورد دیگر سیستم عالی چهارچرخ متحرک است وحتی بهتر از 911 هم عمل می کند. واین سیستم به گونه ای عمل می کند که در محور عقب به موتور الکتریکی و موتور بنزین سوز متصل شده است و موتور الکتریکی جلو هم قدرت را به محور جلویی می رساند و حال با یک خودروی چهارچرخ متحرک روبه رو می شوید!چهار چرخ متحرک بودن 918 باعث شده است، که بسیار پایدار باشد.

مقایسه خودرو پورشه 918 و مکارن P1

فرمان پذیری اندک چرخ های عقب باعث می شود که 918 را در سرعت های پایین خودرویی بسیار کوچک همچون تویوتا پریوس فرض کنید و احساس ثبات مثال زدنی بین دو محور ایجاد می کند.
وقتی هم که می خواهید 918 را متوقف کنید،باید عرض کنم که با یکی از قوی ترین ترمز هایی که تا به حال با آن سرو کار داشته اید مواجه می شوید.و ترمز های 15.4 اینچی کربنی آن، نرم کار می کنند، که انگار وقتی پدال ترمز را لمس می کنید خودرو از سرعتش کاسته می شود!در ترمز گیری هایی که نیرو از یک مقدار مورد نظر بیش تر شود (Kers System) ، این نیرو ذخیره شده و برای شارز موتور الکتریکی فرستاده می شود.
وقتی که در حالت الکتریکی هستید دائم تمایل دارید که موتور بنزینی را روشن کنید و در لحظات اول با صدایی سرما خورده و گرفته مواجه می شوید.اما پس از روشن شدن پیشرانه احتراق داخلی، 918 اسپایدر دنیا تغییر خواهد کرد!وقتی که دور این موتور افسانه ای را بالا می بریم، آتشی که از اگزوز عقب بر می خیزد، خود به تنهایی حکایتگر قدرت خارق العاده این پورشه اقتصادی است.


پورشه 918 پورشه 918 پورشه 918 پورشه 918


به نظر شما مکلارن P1 بهتر است یا پورشه 918 ؟

تحریریه معماری آرل
گرداورنده : مهرداد نجیب زاده
منبع : تخت گاز ، دنده 6

تعداد بازدید : ۸۶۰۱
نسخه چاپی :  
Afshin

Mc laren p1




Hamed

مکلارنp1 / طراحی چراغ های عقب ماشین بی نظیر است



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
خودروی الکتریکی پورشه با قابلیت شارژ فوق العاده سریع

خودروی الکتریکی پورشه با قابلیت شارژ فوق العاده سریع

طرح مفهومی فراری F80

طرح مفهومی فراری F80

10 کانسپت برتر از وسایل نقلیه 2016

10 کانسپت برتر از وسایل نقلیه 2016

کانسپت مک لارن 675LT

کانسپت مک لارن 675LT

کانسپت فراری سرجیو

کانسپت فراری سرجیو

بررسی مرسدس‌ بنز S550 فورماتیک کوپه ۲۰۱۵

بررسی مرسدس‌ بنز S550 فورماتیک کوپه ۲۰۱۵

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir