۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۳/۰۱/۰۹ ۱۵:۵۸

مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای، باید مسیر طولانی اشتباه و کسب تجربه را طی کرد. عکاسی هم دنیای پیچیده‌ای است و برای استاد شدن، باید اشتباه کرد و درس گرفت. در این مطلب می‌خواهیم 11 نکته‌ی مفید و کاربردی در عکاسی را برایتان شرح دهیم تا کمتر اشتباه کنید و زودتر به نتیجه‌ی مطلوب برسید. با آرل همراه باشید.

درس اول: بعد از عکاسی، در اولین فرصت عکس‌ها را کپی کرده و کارت حافظه را فرمت کنید.


اولین درس عکاسی به کارت حافظه مربوط می‌شود. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده که کارت حافظه‌ی دوربین پر شده و مجبور به تعویض آن بوده‌اید. راه حل دیگر حذف عکس‌هایی است که کیفیت مطلوبی ندارند و به درد نمی‌خورند. هر دو راه حل زمان‌بر است و ممکن است سوژه را از دست بدهید.

مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

بنابراین همیشه سعی کنید محتویات کارت حافظه‌ی دوربین خود را در اولین فرصت ممکن کپی کرده و آن را فرمت کنید. حتی اگر دو کارت حافظه دارید هم بهتر است هر دو را خالی و آماده‌ی عکاسی نگه دارید.

درس دوم: با فرمت RAW عکاسی کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

عکاسی با فرمت خام یا RAW در دوربین‌های حرفه‌ای و برخی مدل‌های نیمه حرفه‌ای امکان‌پذیر است. این فرمت عکس حجم بالاتری دارد و می‌توان با ویرایش کردن و فشرده کردن آن به صورت JPEG به نتیجه‌ی نهایی رسید. اگر با فرمت فشرده‌ی JPEG که در تمام دوربین‌ها وجود دارد و معمولاً حالت پیش‌فرض است، عکاسی کنید، ویرایش عکسی که به دلیل نامناسب بودن توازن رنگ سفید یا پرتوگیری کم یا زیاد، خوب از آب در نیامده، نهایتاً نتیجه‌ای با کیفیت پایین‌تر خواهد داشت. بنابراین بهتر است از فرمت RAW استفاده کنید.

اگر چنین فرمتی در دوربین شما وجود ندارد، باز هم بهتر است از فرمت JPEG با بیشترین حجم و بالطبع کیفیت، استفاده نمایید.

درس سوم: چگونه از نوزاد عکس بگیریم؟


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

عکاسی از نوزاد یکی از خاطره‌انگیزترین انواع عکاسی است و در عین حال مشکل. برای عکاسی از چنین سوژه‌ی عجیبی باید روش خاصی را دنبال کرد تا در نهایت اشک و سروصدای نوزاد به خاطره‌ای تلخ تبدیل نشود.

بهترین راه برای عکاسی از نوزاد این است که صبر کنیم از خواب سنگین بیدار شود و مراحل خوردن غذا و تعویض لباس و غیره طی شود. پس از این مراحل است که می‌توان به سکوت و ثبات کودک امیدوار بود و یک عکس خیره به دوربین از او تهیه کرد.

درس چهارم: از لنز سریع استفاده کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

لنزهایی که گشادگی دیافراگم بالایی دارند و به لنز Wide هم معروف هستند، نور را به راحتی جذب کرده و به عبارت دیگر در کمترین زمان ممکن، عمل Exposure یا پرتوگیری را به پایان می‌رسانند. از این رو به این لنزها لنز سریع، عریض، Wide یا زاویه باز هم گفته می‌شود.

لنزهای Wide معمولاً گران‌ هستند و با توجه به مزایایی همچون سرعت شاتر بالا که لرزش دوربین را تا حدی خنثی می‌کند، خریدشان به صرفه است. علاوه بر این با یک لنز سریع، می‌توان زاویه دید گسترده‌تری را در عکس نمایان کرد که برای عکاسی از مناظر، بسیار مهم است. نکته‌ی دیگر عکاسی در نور کم است که این لنزها با پرتوگیری بهتر، گزینه‌ی مناسبی هستند.

به عنوان مثال در عکاسی از مناظر، حرکات سریع ورزشی، نور کم و برخی شرایط خاص دیگر، استفاده از یک لنز با بازترین گشادگی دیافراگم f/2.8 بهتر از f/5.6 است. توجه کنید که میزان گشادگی دیافراگم بر حسب کسری از فاصله‌ی کانونی لنز بیان می‌شود.

قیمت لنز‌های واید چندان بالا هم نیست ولیکن بهتر است قبل از خرید، آن را امتحان کنید یا از دوستان و آشنایان بازخورد عملی بگیرید.

در مقابل تمام مزایای لنزهای واید، معایبی هم متوجه آنها است که مهم‌ترینشان فوکوس است. در مورد لنزهایی که زاویه دید پایین‌تر، گشادگی دیافراگم کم یا به عبارتی لنز کند دارند، فوکوس کردن روی سوژه‌های دور و نزدیک در آن واحد ساده‌تر است. مثلاً اگر از یک منظره با لنزی که گشادگی دیافراگم آن f/20 است گرفته شود، تقریباً تمام جزئیات در فوکوس قرار می‌گیرند و کاملاً واضح خواهند بود. در اصطلاح عکاسی گفته می‌شود که عمق میدان این لنزها بیشتر است.

درس پنجم: در نورپردازی دقت کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

در استودیوهای عکاسی معمولاً امکانات نورپردازی زیادی در دسترس است و می‌توان نورپردازی را به بهترین شکل تنظیم کرد تا توازن نور و سایه به خوبی برقرار شود. تنها مشکلی که وجود دارد این است که لامپ‌های نورانی به سرعت داغ می‌شوند.

اگر از گل‌ها یا موادی مثل شکلات عکاسی می‌کنید که در اثر حرارت آسیب می‌بینند و تغییر می‌کنند، مراقب گرمای بیش از حد سیستم نورپردازی باشید و با فاصله یا با نور کمتر مشغول آزمایش نور روی سوژه شوید.

مراقب باشید که به لامپ‌های فوق‌العاده داغ دست نزنید، صبر کنید تا خنک شوند و با احتیاط عمل کنید.

درس ششم: برای عکاسی در عروسی‌ها دوربین یدکی همراه داشته باشید


اگر قرار است عکاس یک جشن عروسی یا مراسم مهم باشید، حتماً دوربین یدکی هم همراه داشته باشید چرا که عروس و داماد نمی‌توانند به خاطر خرابی لنز و دوربین شما و حتی سقوط و شکستن آن، عکاسی را فراموش کنند.

عصبانیت و ناراحتی در این موارد شدید است و نمی‌توان بعداً عکاسی را تکرار کرد. همه چیز قرار است یک بار اتفاق بیافتد نه چند بار! بنابراین هر تجهیزات دیگری به غیر از دوربین که ضروری به نظر می‌رسد را هم مورد توجه قرار دهید و لوازم یدکی را فراموش نکنید.

درس هفتم: برای عکاسی در عروسی‌ها، حرفه‌ای‌ترین موقعیت‌ها را پیش از مراسم انتخاب کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

عکاسان حرفه‌ای قبل از مراسم عروسی موقعیت‌های خوب را با حوصله و دقت انتخاب می‌کنند. به این موضوع هم توجه کنید که زمان جست‌وجو با زمان عروسی یکسان باشد چرا که نور محیط در طول روز تغییر می‌کند.

به آب و هوا هم توجه داشته باشید، حتی اگر پیش‌بینی اوضاع جوی خبر از یک روز صاف و آفتابی بدهد هم بهتر است برای روزهای بارانی و وزش باد شدید و حتی طوفان آماده باشید و موقعیت‌های عکاسی دیگری را به عنوان جایگزین انتخاب کنید.

آمادگی برای هر شرایط غیرمنتظره، به شما آرامش و اطمینان می‌دهد و می‌توانید روی ترکیب‌بندی و تنظیمات دوربین حرفه‌ای خود کاملاً تمرکز کنید.

نکته‌ی دیگر این است که اگر در روز عروسی، عروس و داماد را به دنبال خود در جست‌وجوی موقعیت مناسب بکشانید، به یک عکاس حرفه‌ای، چندان شباهتی ندارید.

درس هشتم: سه پایه‌ی خوب تهیه کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

این روزها قیمت یک سه‌پایه‌ی خوب زیاد نیست و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. اگر می‌خواهید از تمام پیکسل‌های روی سنسور دوربین خود استفاده کنید، یک سه‌پایه‌ی خوب تهیه کنید.

اما قبل از خرید توجه کنید که قرار است از آن بیشتر در چه مکان‌هایی استفاده کنید، کاربرد شما چیست و چطور قرار است آن را حمل کنید.

اگر بخواهید سه‌پایه را در خانه یا استدیو استفاده کنید، سنگینی و بزرگی آن مهم نیست. اما اگر قرار است در سفرهای طولانی سه‌پایه را با خود ببرید و گاهی پیاده بار آن را به دوش بکشید، بهتر است در فکر سه‌پایه‌های سبک و جمع‌وجور یا تاشو باشید.

مشکل سه‌پایه‌های سبک این است که پایداری کمتری دارند و در شرایطی مثل وزش باد، بیش از حد می‌لرزند. بنابراین در عین سبکی، باید به پایداری آن هم توجه کنید و این موضوعی است که قیمت یک سه‌پایه‌ی خوب را افزایش می‌دهد.

مسأله‌ی دیگر سه‌پایه‌های مقاوم در برابر آب است، اگر می‌خواهید در ساحل عکاسی کنید و یا در فکر عکاسی در شرایط بد جوی هستید، توجه داشته باشید که نباید آب شور دریا و حتی آب و گرد و خاک وارد مفصل‌های سه‌پایه شود. بنابراین مدلی انتخاب کنید که نسبت به این شرایط بد، مقاوم باشد.

خلاصه در خرید سه‌پایه، تصمیمی نگیرید که بعداً با مات شدن عکس‌ها و بدی آب و هوا، مجبور شوید یک مدل بهتر و گران‌تر بخرید. یک بار خرید کنید، اما درست خرید کنید!

درس نهم: در کار با فلش استاد شوید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای از به کار بردن فلش واهمه دارند ولیکن نور فلش اگر به درستی استفاده شود، عکس شما را با دیگر عکس‌های معمولی متفاوت می‌کند.

عکاسان حرفه‌ای چهره‌ها و مراسم‌ها، از نور کامل فلش استفاده می‌کنند تا سوژه را زنده کنند، رنگ و درخشش ایجاد می‌کنند و در نهایت با عکس‌های حرفه‌ای خود، فروش خوبی کرده و احتمالاً مشتری بیشتری به دست می‌آورند.

اگر قرار است در مراسمی عکاسی کنید، بهتر است پیشاپیش در استفاده از فلش استاد شوید؛ خوب تمرین کنید و در روز اصلی با اطمینان خاطر از فلش به بهترین شکل بهره ببرید.

درس دهم: عکس‌ها را در اندازه‌ی اصلی بررسی کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

در بررسی و آماده‌سازی عکس‌ها برای چاپ، اگر یک اشتباه کوچک مرتکب شوید، در نهایت عکس چاپ شده‌ی 20 در 16 اینچی که به عنوان مثال سفارش داده‌اید، اشکالاتی خواهد داشت.

برای اینکه مطمئن شوید هیچ غبار و نقطه‌ی مزاحمی در تصویر باقی نمانده، تمام بخش‌های عکس را در اندازه‌ی 100 درصد بررسی کنید. می‌توانید یک عکس را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید و کار را ادامه دهید.

درس یازدهم: از دوربین و متعلقات آن در برابر آب محافظت کنید


مجله دیافراگم آرل: 11 نکته برای حرفه‌ای شدن در عکاسی

تنها اگر سازنده رسماً اعلام کرده باشد که دوربین و لنزی که تهیه کرده‌اید، ضد آب است می‌توانید با خیال راحت در شرایط بد جوی از آن استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است فرض کنید که دوربین و لنز شما کاملاً به آب حساس هستند. ممکن است آب و خاک حتی در حد کم هم یک دوربین خوب را راهی مرکز سرویس کنند.

بسته‌های خاصی برای ضدآب کردن دوربین و لنز وجود دارد ولیکن با یک پلاستیک شفاف که توسط کش روی لنز دوربین کشیده شده و صاف قرار گرفته هم در ضدآب کردن دوربین مفید واقع می‌شود.

منبع: زومیت
نویسنده: علیرضا شیری

تعداد بازدید : ۲۸۳۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
یک شنبه های عکاسی: 25 نمونه شگفت انگیز از عکاسی معماری

یک شنبه های عکاسی: 25 نمونه شگفت انگیز از عکاسی معماری

 محمد دومیری: عکاسی متفاوت از مساجد ایران

محمد دومیری: عکاسی متفاوت از مساجد ایران

پرتره های از هنرمند JeeYoung Lee

پرتره های از هنرمند JeeYoung Lee

دیافراگم: وقتی تصاویر، دنیایی متفاوت را به نمایش می‌گذارند

دیافراگم: وقتی تصاویر، دنیایی متفاوت را به نمایش می‌گذارند

جادوی رنگ و نظم هندسی در دنیای معماری

جادوی رنگ و نظم هندسی در دنیای معماری

یک شنبه های عکاسی: ایستگاه های مترو اروپا

یک شنبه های عکاسی: ایستگاه های مترو اروپا

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir